Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door Huup
Vandaag om 10:18:31
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 09:45:36
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 09:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 09:01:24
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
Vandaag om 09:01:10
PB Models, ICR-rijtuigen door marco
Vandaag om 08:38:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Yet Another Servo Decoder door AP3737
26 October 2025, 23:10:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
26 October 2025, 22:56:20
Rondom Charlois door Huup
26 October 2025, 22:48:25
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
26 October 2025, 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
26 October 2025, 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
26 October 2025, 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 October 2025, 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
26 October 2025, 18:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
26 October 2025, 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
26 October 2025, 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 October 2025, 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
26 October 2025, 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
26 October 2025, 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
26 October 2025, 17:19:21
  

Auteur Topic: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag  (gelezen 4584 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag
« Gepost op: 24 December 2015, 21:50:04 »
Avond vrienden,

Terwijl de meeste va jullie waarschijnlijk nog aan het uitbuiken zijn van een geslaagde kerstavond heb ik een mooi ombouwverslag en eerste indruk voor jullie geschreven van de nieuwe Arnold HN2332 ofwel de BR 186 002 van de NS. Een veelbesproken loc vanwege zijn gewaagde uiterlijk wat een heel duidelijke scheidslijn geeft tussen mooi en lelijk. Of je vindt hem mooi, of totaal niet.

Persoonlijk vind ik hem erg mooi en toen ik gisteren van H@NS een berichtje kreeg of ik met spoed een partij van deze Arnold locs om wilden bouwen was ik direct enthousiast. Zogezegd, zo stond vandaag al DHL op de stoep en natuurlijk wilde ik vandaag al aan de slag. Zoë had een kerstetentje op het kinderdagverblijf en Levy had een middagdutje te doen en nam moeders daarin mee. Hoog tijd dus voor mij om de levering eens goed te bekijken.



Eerste indruk
In eerste instantie vond ik het geheel wat rommelig overkomen, een beetje over gedetailleerd. Pas na een paar keer goed kijken begon ik het model echt wel mooi te vinden. Maar waarom werd me pas duidelijk toen Ellen tegen mij zei: het lijkt wel of de details erop geschilderd zijn. Kortom ik vond de afwerking nog niet helemaal super, maar toch oogt het geheel erg mooi.

Bij nadere bestudering zie je dat Arnold meer hun best heeft gedaan om details weer te geven dan Fleischmann en Minitrix. Die zijn net even wat beter in de kunst van het weglaten. Je ziet dat de overgang tussen blauw en geel niet consequent strak is en ook de grepen zijn grover dan die van de concurrenten. Maar hé het blijft natuurlijk Arnold :) Ter vergelijk heb ik twee locs ernaast gezet uit dezelfde reeks:


Fleischmann BR 145, Minitrix BR 185 en de Arnold BR 186

Duidelijk is te zien dat Minitrix en Fleischmann strakkere detaillering hebben, de kunst van het weglaten.

Maar ergens vergeef je het Arnold, het model oogt gewoon super goed. Echt zonder gekheid ik had hem nog niet besteld maar toen ik hem vandaag in mijn handen had heb ik Hans meteen medegedeeld dat er eentje minder meer terug gaat naar Lochem. Het is een juweel om te zien. Kwestie van een goede indruk.



De techniek
Arnold heeft gelukkig gekozen voor de traditionele massa-chassis in plaats van een gesplitst chassis zoals Hobbytrain en Starttrain. Voordeel is elektrisch gezien groter in mijn ogen. De front- en sluitverlichting branden subtiel en erg mooi op de juiste posities.

Analoog rijdt de loc ook stil en mooi, maar met de huidige techniek moet dat gewoon een standaard zijn. Inwendig is de loc voorzien van een mooie printplaat en twee lichtprinten. De NEM-stekker is gepositioneerd boven de motor en dat geeft veel ruimte voor een dikke decoder zoals de N25. Welke prima geschikt is voor de taak.



Digitaliseren
Hierin is het even wat zoeken als je het voor de eerste keer doet. De handleiding is niet helemaal duidelijk in de beste manier om de kap eraf te krijgen. Want zoals het blijkt zit de kap erg strak om het chassis heen, en met enkel tandenstokers of visitekaartjes kom je er niet. Vanuit de fabriek kan het ook gebeuren dat de kap nog vastgeplakt zit aan het chassis. 6 van de 10 locs hadden dit euvel.

Wees niet bang er breekt niks af en met een beetje kracht is de kap snel los van het chassis. Maar wat is nu de truc:



Onder de treeplank aan de voor en achterzijde kan je met een platte schroevendraaien de kap omhoog wippen. Maar eerst doe je de 4 nokjes aan de onderzijde het chassis loslaten. Ik trek dan met de nagels de kap iets los van het chassis en tik met mijn knokkels op de tafel waardoor het chassis iets zakt en de nokjes vrij zijn. Hierdoor ontstaat er onder de treeplank aan de kopse kanten een spleet. Hierna wip ik beurtelings voor en achter met een schroevendraaier voorzichtig de kap iets omhoog totdat deze loslaat. Let op de schroevendraaier gaat er schuin naar boven in!

Daarna is het een kwestie van de decoders uitwisselen en testen op het programmeerspoor. Zit de decoder goed, dan kan de kap weer dicht. Maar let op de pijl:


De pijl wijst naar de zijde van cabine 1. De kap past er maar op 1 manier goed op!! even flink aandrukken is wel vereist hoor want ook erop gaat hij best strak.

Na de ombouw natuurlijk even testen: Klik hier voor het filmpje

Ik ben in ieder geval zeer te spreken over het model, ook de rijeigenschappen zijn ronduit super!! Wat mijn betreft mist nu alleen nog een set met 4 NS-Highspeed wagons type ICR en dan is de set compleet.

Met vriendelijke groet
Martin Domburg
« Laatst bewerkt op: 24 December 2015, 22:31:58 door martindomburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag
« Reactie #1 Gepost op: 25 December 2015, 15:33:44 »
Hoi Martin,

Mooie rapportage. Misschien met de hoop op inderdaad een mooi ICRm stammetje toch maar aanschaffen.

Dank voor je info.

MVG, hielke1501

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • goederentransport in 1:160
Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag
« Reactie #2 Gepost op: 29 January 2016, 09:17:08 »
@ hielke

zouden de Minitrix ICR 15914-15-en 16 hieraan niet kunnen voldoen?

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2016, 09:40:59 »
Aan de decoder te zien heeft de lok dus geen onafhankelijke front- en sluitverlichting? M.a.w. je kunt de sluitverlichting niet uitzetten als wagons achter hangen, of de front verlichting uit igv duw?

Ook lijkt op het filmpje het bovenste frontlicht een stuk feller dan de rest, en lekt het door in de cabine?
« Laatst bewerkt op: 29 January 2016, 10:04:42 door jowi »

Ad_M

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • N-Spoor
Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2016, 10:05:57 »
Dat is een correcte aanname Jowi qua sluitverlichting



@Focus2, Er is niets anders binnen het N gamma wat je standaard kan kopen en er aan kan hangen, echter zijn dit zijn ICR rijtuigen, dus niet gereviseerd (ICRm)
Maar mij belet het niet om een leuk stammetje te maken zo  ;)

Mvg,
Ad
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!