Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:29:44
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:27:09
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Kent iemand een geschikte striptang door serie1200
Vandaag om 17:15:51
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:07:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:01:34
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:57:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: Herintreder met een vraag  (gelezen 2370 keer)

Thom van Leersum

• Offline Offline
Herintreder met een vraag
« Gepost op: 27 January 2014, 19:28:54 »
Als nieuweling op dit forum zal ik mij eerst voorstellen. Ik ben Thom van Leersum, 52 jaar. Als vader van opgroeiende kids een ‘herintreder’ in het modelspoor gebeuren. Wat mij aanspreekt in deze hobby, is het realiseren van een baanplan, samen met de kinderen bouwen aan en rijden in een virtuele wereld.

Recent heb ik de beschikking gekregen over een slaapkamer, waarin ik een open-frame-tafel heb gebouwd met daarop  een baan in een U-vorm. Simpel van opzet, nog geen keerlussen en dergelijke. Alle wissels welbewust voorlopig nog op handbediening. In totaal ligt er ongeveer 60 meter rails in één stroomkring aan elkaar gekoppeld. Ik heb onder de baan een ringleiding gemaakt en daarbij om de meter een aftakking naar de rails.

Loc’s: Fleischmann uit het FMZ tijdperk > worden nu omgebouwd naar DCC
Centrale:  voorheen DC 6803 > nu overgestapt naar de Z21 van Roco.
Rails: Fleischmann Profi > alles schoongemaakt met wasbenzine.

Inmiddels ben ik zover dat ik met 1 loc kan rijden. Deze loc is gecontroleerd, schoongemaakt en hier zit al een DCC decoder in.
(Het besturen met de Z21 loopt als een zonnetje)

Voor mijn gevoel heb ik er alles aan gedaan om ‘probleemloos’ te kunnen rijden, maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd, want de loc rijdt op meerdere baanstukken langzamer, onregelmatig,  of stopt zelfs geheel. De verlichting van de loc brand onregelmatig of knippert. (Ongeveer hetzelfde patroon constateerde ik bij al mijn loc's bij het gebruik van de Fleischmann DC 6803, maar bij deze centrale functioneerde de verlichting wel correct)

Wordt het probleem veroorzaakt door het feit dat ik geen booster gebruik?
Kan het zijn dat mijn totale baanlengte dit probleem veroorzaakt?

Als er iemand is mij een tip kan geven en daarmee verder op weg kan helpen, heel graag.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Herintreder met een vraag
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2014, 19:57:16 »
Wordt het probleem veroorzaakt door het feit dat ik geen booster gebruik?
Nee, een booster heb je alleen nodig als je werkelijk meer vermogen gebruikt dan je Z21 kan leveren. Voor één loc kan dit geen probleem zijn.

Nee, baanlengte heeft, mits goed aangelegd, geen invloed op hoe een trein rijdt.

Als het altijd op een bepaald deel van de baan gebeurd, heb je wel regelmatig aansluitingen van railspanning aan de baan? Vooral in dit stuk. Je schrijft dat je een ringleiding gebruikt. Voed je daar dat deel van de baan ook mee? Weet je zeker dat deze aansluitingen werken?

Wat ook kan is dat de stroomafname niet goed is. Probeer dan de rails eens schoon te maken met een railgum en/of wasbenzine. Je schrijft dat je de loc ook schoongemaakt hebt met wasbenzine, heb je hierbij ook de wielen en de stroomafname schoongemaakt? Je kunt ook nog proberen het stuk waar de stroomafname tegen het wiel komt schoon te maken met een railgum.

Is het knipperen van het licht echt regelmatig kan het duiden op overbelasting van de decoder. Kan zijn dat deze te zwaar loopt, ontstoringsspoelen/condensatoren er niet uit zijn of dat de decoder onderbemeten is voor de loc. Ik verwacht alleen dat het toch eerder een probleem van stroomafname of stroomvoorziening is.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2014, 20:00:07 »
Welkom Thom.

Citaat

Je schrijft dat je overal aftakkingen van de ringleiding hebt gemaakt, dus dat kan haast niet het probleem zijn, tenzij de raillassen her of der niet goed zitten.
Zijn de wielen en de rails echt wel goed schoon? Dit zou namelijk het meest aannemelijke euvel kunnen zijn.
Misschien heeft een ander nog betere ideëen.

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2014, 20:09:56 »
[...]De verlichting van de loc brand onregelmatig of knippert. (Ongeveer hetzelfde patroon constateerde ik bij al mijn loc's bij het gebruik van de Fleischmann DC 6803, maar bij deze centrale functioneerde de verlichting wel correct)
Zonder ervaring met FMZ of de genoemde centrale en even terzijde of de eerder genoemde zaken misschien de oplossing zijn, dacht ik bij het lezen hiervan meteen aan het DCC-verschijnsel waarbij de verlichting gek gaat doen als het aantal rijstappen van de decoder niet overeenkomt met dat van de centrale.

Maar omdat de loc zelf ook hapert, lijkt het me slim het eerst in de stroomafname te zoeken en in de stroomtoevoer naar de rails, zoals al door anderen aangedragen.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2014, 20:15:42 »
Een baan plan kan helepn bij het vinden van je probleem
Tekening of fotootje misschien?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Thom van Leersum

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2014, 22:11:46 »
Allen,

Dank voor jullie opmerkingen. Ik zal de wielen van de loc nog eens gaan controleren / schoonmaken. Wellicht zit daar het probleem.
De loc was voor een onderhoudsbeurt naar de winkel geweest > dan verwacht je zoiets niet.

Tjacko

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 January 2014, 22:14:34 »
Lijkt een beetje op een probleem wat ik pasgeleden had: een lok hield steeds op een bepaald stuk van de baan in. Verlichting deed raar, maar brandde nog wel, terwijl de lok soms helemaal stilvliel. Dus rails goed schoongemaakt, stroomtoevoer gecheckt maar dat hielp niet. Bleek uiteindelijk dat de koolborstels iets ingebrand waren. Dus koolborstels en collector schoongemaakt.: probleem opgelost !
Vreemd vind ik nog wel waarom haperen steeds op hetzelfde stukje baan was. Ging iets heuvelopwaarts en een flauwe bocht. Misschien net de extra belasting ?
Groet,

Tjacko

a.moonen

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2014, 14:15:19 »
Heb hetzelfde met een oude stoomloc gehad.

In 2 bochten bleef hij stilstaan waar anderen geen enkele moeite hadden.

Bleek dat als de loc een heel klein beetje scheef drukte hij het weer deed.

Flenzen en wielen die dus de stroom moesten doorvoeren maakten net niet goed contact in die bocht.

Wielen heel klein beetje uit elkaar gezet en probleem was op gelost

Thom van Leersum

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2014, 22:15:23 »
Allen dank voor de gegeven reacties. Ik heb de wielen van de loc nog eens grondig gereinigd en jawel het resultaat is ernaar.  Het rijgedrag van deze loc is een stuk verbeterd. Inmiddels is een tweede loc omgebouwd naar DCC. Ook deze vertoond prima rijgedrag.
Nogmaals dank.