NS kon helemaal niet op eigen gezag het vervoer op een lijn stoppen.
SluitingDe spoorlijn lag aan de rand van de bebouwde kom van IJmuiden. Door de aanwezigheid van het Noordzeekanaal kon het IJmondgebied zich niet uitbreiden in de richting van de spoorlijn. Vanuit de meeste (nieuwe) wijken was het dan ook aantrekkelijker om per auto of bus naar Haarlem te reizen. Een voorstel uit 1969, opgenomen in het NS-beleidsplan Spoor naar '75, om het eindpunt van de spoorlijn te verleggen naar een nieuwe eindhalte IJmuiden Zeewijk, haalde het niet op grond van een kosten-batenanalyse.Daarnaast waren de oude bovenleidingsmasten uit 1927 begin jaren 80 aan vervanging toe. Opheffing van parallele busdiensten ten gunste van de trein zou voor bewoners van Velsen en IJmuiden zorgen voor verminderde bereikbaarheid[3]. Mede door deze factoren werd besloten dat de lijn na honderd jaar gesloten werd voor reizigersvervoer. In september 1983 reed dan ook de laatste reizigerstrein over het traject. Enkele maanden later, in januari 1984 is de bovenleiding tussen Santpoort-Noord en IJmuiden verwijderd. Het jaar daarna zijn de twee grotere emplacementen opgebroken. In de zomer van 1989 is het tweede spoor verwijderd. De spoorlijn bleef nog tot oktober 1994 open voor het goederenvervoer. Het ging hier vooral op het vervoer van vis in koelwagens. Dit vervoer gaf de lijn zijn bijnaam, de vislijn.
Dan ben ik wel benieuwd hoe het vervoer op de lijn naar IJmuiden kon stoppen.Groetjes,Emiel
ANTWOORD van de heer Spitzen, minister van Verkeer en Waterstaat (ingezonden 22 maart 1950)1. De directie van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen heeft verzocht haar met ingang van de eerstkomende zomerdienstregeling te ontheffen van haar verplichting tot het verrichten van reizigersvervoer op de volgende lijnen: 1. Boxtel-Gennep 2. Zwolle-Apeldoorn 3. Apeldoorn-Dieren 4. Haarlemmermeerlijnen 5. Zuidbroek-Stadskanaal 6. Assen-Stadskanaal 7. Schaesberg-Haanrade8. 's Hertogenbosch-Lage Zwaluwe(...)