Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:33:26
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
Swalbenburg, N modulebaan
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 14:53:31
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
WhizzCat (h0) Fantasia
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: WhizzCat (h0) Fantasia (gelezen 2083 keer)
WhizzCat
Ik ben, dus ik spoor
WhizzCat (h0) Fantasia
«
Gepost op:
02 July 2013, 08:28:09 »
Hallo allemaal,
Omdat het al weer een poos geleden is dat ik voor het laatst een baanplan heb gemaakt heb ik een beetje zitten rommelen in AnyRail (op tips van hier, super!). Omdat ik vroeger al redelijk veel vector (grafisch) werk gedaan heb beviel dat erg goed i.c.m. FlexRail bouwen.
In het kort, deze baan is geïnspireerd op de baan van mijn opa.
Het ontbreken van de opstel sporen is te wijten aan de gratis versie van AnyRail, maar dat kunnen jullie wel invullen denk ik
Qua techniek weet ik nog helemaal niets. Daar ben ik echt helemaal uit (nóg een goede reden om hier rond te snuffelen). Voorlopig zal het simpel analoog worden en de doorlooptijd zal geen 4 weken zijn voor dit project want ik wil natuurlijk niet over één nacht ijs gaan. De oppervlakte is 3.30mx3.30m incl. naar binnen slaande deur (omdat ik de zolder niet mag hebben van mijn vrouw, LOL, die wil ook nog hobby'en).
De keuzes zoals ik ze zie:
- Niet te veel rails. Ik wil ook graag scenery gaan bouwen
- Niet te ingewikkeld zodat het ook qua isoleren en baanvakken te behappen is
- 11cm hoogte is gemeten met een eloc'je van roco met de afnemers omhoog. Ik denk dat dit voldoende is
- Modulair? Liever wel, maar ik weet niet of dat realistisch is met een ontwerp als dit
- Thema ... goeie! Waarschijnlijk gaan de TGV en Oriënt door elkaar rijden, haha
Een beetje landelijk is wel het idee
- Boogstralen maximaal 45 i.v.m. bovengenoemde TGV en de wens ooit nog eens wat groter spul aan te schaffen (Big Boy, Krokodil etc.)
- Qua tunnels en bergwandjes is er denk ik nog voldoende ruimte om te schuiven en leuke dingen te verzinnen
Kortom, waar ga ik misschien tegen aan lopen en hebben jullie nog ideeën? Alvast bedankt voor het meedenken!
Spoort u mee?
JvE
Re: WhizzCat (h0) Fantasia
«
Reactie #1 Gepost op:
02 July 2013, 08:41:24 »
Wat voor merk ga je rijden? Tweerail/gelijk- of drie-rail/wisselstroom?
Ik zie nl. dat er een keerlus inzit, en dat gaat met twee-rail/gelijkstroom problemen geven.
Ziet er verder leuk uit trouwens.
Groetjes,
John
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
«
Reactie #2 Gepost op:
02 July 2013, 09:39:02 »
Ik heb een aantal kleine aanpassingen gedaan. Kijk maar wat je er van vindt. De sporen in de "bergen"heb ik voor mijzelf zichtbaar gemaakt.
Jouw station is een soort van splitsingsstation geworden, en de toegang naar je industrie is wat aangepast.
Verder leuk plan.
Oh ja, die keerlus hoeft geen problemen te geven, als je de sporen maar op de goede manier isoleert van elkaar en bijv keerlusmodules gebruikt. Kan Anyrail dat niet aangeven/uitzoeken voor jouw?
«
Laatst bewerkt op: 02 July 2013, 09:40:52 door J J H S
»
Jeroen
TonN
«
Reactie #3 Gepost op:
02 July 2013, 09:59:29 »
Ik ben ook even aan het stoeien geweest, gewoon omdat het altijd leuk is om te fantasren.
Het spoortje links onder de engelse wissel voorkomt dat een trein raar over de engelsman moet kronkelen. Verder maakt het het emplacement wat breder, wat optisch waarschijnlijk mooier uitkomt. Ook kan je gemakkelijker met 2 treinen rijden.
Door de wissel naar het middelste spoor te verleggen kunnen de perrons beter tegenover elkaar komen.
Ik heb ook geprobeerd het station wat smaller te houden. Dat voorkomt een grote grindvlakte.
Je zou nog kunnen overwegen om rechts een engelse wissel neer te leggen. In een Duitse baan kan je ook rustig gebogen wissels neerleggen. Door het emplacement wat naar de boog te verleggen kan je een hoop ruimte winnen. Als je bv de wissel linksonder gebogen maakt, kan de engelsman ook nog wat naar links, scheelt je zo 5 cm.
«
Laatst bewerkt op: 02 July 2013, 10:06:44 door TonN
»
WhizzCat
Ik ben, dus ik spoor
«
Reactie #4 Gepost op:
02 July 2013, 11:54:50 »
Inderdaad vergeten aan te geven, maar ik ga 2-rail rijden. Die keerlus is wel een goede tip, maar daar ga ik, zeker in eerste instantie, qua isolatie wel uitkomen.
Ik ga even in AnyRail verder knutselen met deze tips als input. So far so good, harstikke bedankt alvast!
Spoort u mee?
WhizzCat
Ik ben, dus ik spoor
«
Reactie #5 Gepost op:
03 July 2013, 08:48:39 »
Ok, weer even aan het frutten geweest want het is belabberd weer (zit je dan in je vakantie, lol).
Wijziging:
- "Slaperig-boeren-dorpje-Hauptbahnhof" toegevoegd. De mensen daar hebben ook recht op transport denk ik
- Hoofdstation boven gesplitst zodat het wat minder centraal wordt en er een beetje spreiding ontstaat
- 180graden bocht links aangepast met meelopende wissels. Dat scheelt inderdaad een hoop ruimte weer. Er kan nu een grote Express trein op 't hoofdstation stoppen van ongeveer 140cm (ik moet nog even exact meten wat de langste trein is die ik heb)
Ik heb 't idee dat het zo wat ruimtelijker is geworden en wat meer gebalanceerd. Wat denken jullie?
Overigens:
https://skydrive.live.com/?cid=49F223DE1472D65E&id=49F223DE1472D65E!484
Hier staan de anyrail bestanden. Misschien wel zo handig
«
Laatst bewerkt op: 03 July 2013, 08:52:54 door WhizzCat. Reden: linkje toevoegen
»
Spoort u mee?
WhizzCat
Ik ben, dus ik spoor
«
Reactie #6 Gepost op:
30 December 2013, 15:02:38 »
Zo, tijd om dit topic even een rotschop te geven. Er zijn momenteel een aantal dilemma's waar ik mee in mijn maag zit.
1. Het baanplan zoals dat hierboven staat. Eigenlijk vind ik het te ingewikkeld dus ga ik eerst eens wat simpeler beginnen:
Wat zien we hier? We zien hier een afmeting van ongeveer 3x3m (de kamer is helaas niet gegroeid
). Eventueel zou ik kunnen beginnen met alleen de buitenste ring en daar vast de wissels in plaatsen. Op die manier kan ik vrij makkelijk en snel uitbreiden. De tafel wil ik evenwel alvast wel zo groot maken, dus met het zijstuk erbij. Dit heeft als reden dat ik waarschijnlijk een hoop decoders in moet bouwen en daarvoor wil ik graag een stukje werkblad waar de katten-beesten niet bij kunnen, dus op de kamer zelf. Lijkt me vrij praktisch. Het baanplan ziet er wat saai uit, maar ik denk dat er voldoende mogelijkheden zijn om leuk uit te kunnen breiden in de toekomst.
2. Thema.
Uit de (analoge) erfenis van mijn grootvader zijn uiteraard alleen maar analoogjes te voorschijn gekomen. In eerst instantie niet zo heel erg, maar ik ga wel alles voorbereiden op digitaal door de raillassen te isoleren en ergens samen te laten komen etc.
Nu is het zo dat het overgrote deel van mijn collectie Duits is, maar ik heb eigenlijk vrij weinig met het Duitse spoorwegbedrijf. Na nog eens goed nadenken zou ik liever een wat Brits-achtig thema op willen zetten. In het begin is dat niet zo heel spannend, maar op termijn gaat dat natuurlijk een hoop geld kosten en de erfenis, tja, daar zit natuurlijk een beetje sentiment achter dus die ga ik ook niet zomaar verpatsen.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid komt er een Roco digitaal startsetje om eens lekker mee te fröbelen zodat ik in ieder geval wat dingetjes onder de knie kan krijgen. Ik zal een wat ouder locomotiefje gaan voorzien van een decoder zodat ik met 2 machientjes kan rijden zonder een al te duur model te verknallen.
De rails zal, na uitvoerig onderzoek, Roco Line worden. Bedding ga ik zelf doen want ik vind die prefab bedding niet echt mooi. Enfin, wat denken jullie hiervan? Ow ja, week 3 ben ik vrij, dus dan moet er denk ik getimmerd worden!
-edit-
Helemaal vergeten: iedereen uiteraard alvast een bijzonder goed 2014 met veel spoorwegplezier toegewenst!
«
Laatst bewerkt op: 30 December 2013, 15:10:55 door WhizzCat
»
Spoort u mee?
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum