Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53

Auteur Topic: Marklin veilige keuze?  (gelezen 9076 keer)

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
Re: Marklin veilige keuze?
« Reactie #30 Gepost op: 15 August 2007, 10:53:07 »
En dat is weer eens een persoonlijke mening....

Ik denk dat de gemiddelde modelbouwer toch geen Tillig rails gebruikt. En dan zit je ook vast aan bijvoorbeeld allerlei wissels waarvan de boogstraal niet realistisch is.

Moraal: Stoor je je aan de puko's: ga tweerail; als je je er niet aan stoort kan je andere factoren gebruiken om te beslissen zoals Motorola/DCC, beschikbaarheid van je favoriete materieel, etc, etc.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 15 August 2007, 14:09:46 »
Heren: verdere pro/contra Märklin-discussies worden meteen verwijderd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #32 Gepost op: 15 August 2007, 14:19:28 »
Hallo peter,

Ik zie dat je jouw berichten verwijderd en even later in gekorte vorm weer op deze topic zet.
Mag ik misschein ook weten wat de reden is om de discussie pro en contro marklin gelijk te verwijderen, het is toch zo dat je deze zelf op gang heb gebracht zie het bericht van 11 augustus 2007, 20:11:50 uur.

Citaat: Maar waarom wil je persé Märklin?

groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #33 Gepost op: 15 August 2007, 15:13:51 »
Dat is toch gewoon een vraag aan de beginner van dit draadje.  Dat hoeft toch niet de aanleiding te zijn voor een pro/contra marklin discusi. ALs hij roco had gereden kun je toch ook vragen waarom iemand roco rijd.
Voor grootspoorfoto's zie site

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 15 August 2007, 16:40:26 »
Precies. Als iemand zegt "ik wil met Märklin beginnen" en hij heeft al ervaring met N-spoor (tweerail, immers), dan vraag ik me af wat de precieze reden is. Vergeet niet dat we hier in de (her)beginnersvraagbaak zitten en het zou kunnen dat iemand nog niet overal van op de hoogte is.

Piet, ik heb helemaal geen discussie op gang gebracht. Dat hebben diegenen gedaan die ongevraagd alle voors en tegens van het Märklin-systeem op een rijtje zijn gaan zetten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Patrick Sieders

• Offline Offline
    • www.sieders.com
« Reactie #35 Gepost op: 15 August 2007, 17:03:25 »
Peter,

ik begrijp dat de voor/tegen discussie niet elke keer weer opnieuw naar boven moet komen. Ik word daar zelf ook errug moe van. Zelf doe ik er trouwens niet aan mee.. maar misschien een oplossing ?

Is het niet mogelijk om met hulp van al onze medespoorders die daarover een mening hebben, deze voors en tegens te verzamelen en op een aparte bladzij te plaatsen, zodat een (her-)beginner dit eens rustig kan lezen ?

dat zou handig zijn voor hen, wij hoeven niet anders te doen dan te verwijzen naar die webpagina, en dus geen discussies meer in de threads.. Oplossing  misschien ?

Patrick
Patrick Sieders Nashville TN USA

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #36 Gepost op: 15 August 2007, 18:57:29 »
Hallo peter,

Met Patrick ben ik het helemaal een dat je voors en tegens elke keer opnieuw moet voeren, ook het antwoorde van marcel kan ik me wel in vinden.
Zelf zal ik mij dan ook niet zo snel in descussies mengen maar het antwoord om
Citaat
Heren: verdere pro/contra Märklin-discussies worden meteen verwijderd.
kwam bij mij vrij bot over zonder dat er een toelichting bij was.
En ook omdat er wat berichten werden verwijderd en later gekort opnieuw geplaast.
Ik wil dan naar aanleiding van dit bericht dan ook niet een verdere discussie losmaken.

Misschien zie ik de vraag van jouw "Maar waarom wil je persé met marklin beginnen?" een beetje anders, dit roept antwoorden op en deze geven ook weer vragen en antwoorden en de discussi is op gang.

Ok Peter wat verschillen in inzicht maar we gaan vrolijk verder.
excuses voor de mogelijke andere beoordeling van je antwoord.

Groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 15 August 2007, 19:30:26 »
Het gaat over ........en wisseltongen.

Ben ik toch zeer benieuwd, wat is er mis met een Márklin wisseltong?

(p.s. dit is een serieuse vraag)

Precies. Als iemand zegt "ik wil met Märklin beginnen" en hij heeft al ervaring met N-spoor (tweerail, immers), dan vraag ik me af wat de precieze reden is.

Na Märklin gekregen als kleine jongen ben ik overgegaan naar "N" Jaren gehad en actief lid bij Nedtrack (150 jaar NS nog gestaan).
Daarna ben ik weer naar H0 overgestap en heb bewust voor 3-rail gekozen. Reden? weet niet ..... back to the roots  ::) ;D
Voorals nog geen spijt van. Prima systeem.

Mvg, Johan.

henk

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 15 August 2007, 23:18:11 »
Ben ik toch zeer benieuwd, wat is er mis met een Márklin wisseltong?

(p.s. dit is een serieuse vraag)

Dan krijg je een serieus antwoord. Märklin wisseltongen scharnieren. Tillig wisseltongen hebben dat scharniertje niet en worden overeenkomstig het grote voorbeeld van de meeste modelbanen omgelegd.

Nu hebben de meeste merken uit praktische overwegingen dat scharniertje. Het was ook maar één element in een opsomming waarbij de Märklin rails minder realistisch overkomt.

Ik begrijp overigens niet waarom er allerlei heisa rond dergelijke constateringen zou moeten onstaan. De constateringen zijn geen persoonlijke mening en zijn gemakkelijk te controleren door iedereen die een paar wisseltjes en een paar stukjes rail naast elkaar legt. Er is pas sprake van een persoonlijke mening bij het belang dat aan de genoemde eigenschappen van de Märklin rails wordt gehecht in verhouding tot andere voor- en nadelen van het drierailsysteem. Dat moet iedereen vooral helemaal zelf weten.

Op Beneluxrail was ooit een draadje ontstaan waarin per ongeluk heel beschaafd de voor- en nadelen van tweerail en drierail werden besproken. Dat lukte doordat de deelnemers alleen maar opschreven hoe ze dat zelf zagen en niet reageerden op elkaars standpunten. Als ik me goed herrinner hadden Johan, Huibert en Olav ook een aandeel in dat draadje. Het draadje is afgesloten en vervolgens bewaard. Er werd naar verwezen als het onderwerp onverhoeds ergens opdook.  :) Het idee van Patrick is zo raar niet.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2007, 11:28:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #39 Gepost op: 16 August 2007, 20:33:25 »
Offtopic

1:1 wissel scharnieren ook. Niet allemaal. Zeker oudere wissels hebben scharnierende wissels.

http://www.gleisbau-welt.de/site/weichen/weichenfahrbahn.htm
2de foto van boven.

Hier ook schanierende tongen

Succes

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 16 August 2007, 21:27:25 »
Dan krijg je een serieus antwoord. Märklin wisseltongen scharnieren. Tillig wisseltongen hebben dat scharniertje niet en worden overeenkomstig het grote voorbeeld van de meeste modelbanen omgelegd.

Je voelt hem mss al aankomen. Ik weet uitzondering en je ziet het echt niet in doorgaand spoor.

Houd ik het even algemeen, de merken die het met schaniertjes doen, in 1:1 komt het (het zijn zeer sprodisch) voor.

Dat een slankwissel niet opschaal is kwam ik ook achter met Blausee-Mitholz. 8cm te kort. Met passen en meten beetje schuiven ben ik er wel uitgekomen. Optisch ziet het er goed uit, voor mij geen probleem

Ik til er niet zo zwaar aan. Ik heb ooit eens op een Railhobby dag bij iemand staan kijken die zelf zijn rails en wissels maakte. Hij ging t.o.v. het publiek zo ver dat in zijn ogen dat wat hij deed het eninge ware was, de rest was prut, modelbouw niet waard.
Sorry hoor ik bepaal zelf wel hoe ik mijn modelspoor beleef, door een ander laat ik niks opdringen van zo moet het.
Ik doe het dus met schanierende Märklin wissels incl pukoos.

Mvg, Johan.