Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Hans Gvz
Vandaag om 22:28:23
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
Vandaag om 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:14:20
Rail away door borotof
Vandaag om 21:05:55
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 20:33:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 20:28:09
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 20:00:44
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
  

Auteur Topic: Kleur daken rijtuigen na WO-2  (gelezen 1453 keer)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Gepost op: 19 September 2013, 15:41:05 »
De NS had op last van de bezetter de daken van al het materieel donker had gemaakt.
Nu was ik altijd in de veronderstelling dat dat na de oorlog gewoon zo werd gelaten en als nieuwe standaard werd gebruikt.

Alleen kwam ik het het prachtige fotoboek van de heer L.J.P.Albers op pag 133 een rijtuig tegen dat dat dus niet heeft.
Het gaat om rijtuig AB 7546 dat net door de WP Haarlem is afgeleverd, we schrijven 1949.
Is dit een enkel exemplaar, is de foto verschoten/verkeerd belicht?, of was dit toch de naoorlogse standaard en is het pas later veranderd?
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11762
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2013, 15:45:23 »
Nouja, in hoeverre was het een standaard als de turkooise rijtuigen in eerste instantie witte daken hadden, kun je je afvragen.

Eelco

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2013, 15:59:56 »
Daar heb je een punt ;)

Zelf wil ik een C12 van Artitec naoorlogs inzetten maar voor de klasse borden verhanging.
Als mijn redenatie klopt dan moet het dak donker grijs worden ipv zilver.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2013, 16:17:47 »
Hou er rekening mee dat zelfs een donker, maar glanzend geschilderd dak (zoals bij revisie), bij de juiste lichtinval heel licht kan lijken. Het hangt af van de structuur van de lak, de invalshoek en, jawel daar is-ie weer, de wijze waarop de film destijds kleuren in grijstinten omzette. Ik heb het boek hier niet bij de hand, om wat voor type rijtuig ging het?

O sufferd dat ik ben, een AB 7500. Stalen dak dus. Dan is de kans groot dat het gewoon donkergrijs was. Thuis zelf nog eens kijken naar de foto.

gr. Carlo
« Laatst bewerkt op: 19 September 2013, 16:23:58 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 4044
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2013, 16:50:07 »
Hallo,
 Als  monteur bij het Seinwezen  reviseerden wij o.a. de wisselstellers.
 De deksel van de steller en het kleine aansluitkastje werden geverfd met zgn "Dakengrijs ".
 Het was een middelgriize tint ,niet licht grijs ,maar ook niet donker. ;)
 Het was in 1962, dus blijkbaar was die verf niet meer nodig voor de rijtuigdaken. Mss dus van voor de kleurwijzigingen in de jaren  50 ?
Dan zou het van het toenmalige oudere stroomlijnmat. zijn geweest ,zoals Mat 36 ,40  en 46.
Of getrokken rijuigen ook zo'n  grijs dak hadden  zou ik niet meer weten.
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rubedino

  • Gast
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2013, 17:01:08 »
Dan kom je op RAL 7015  (y) (y)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #6 Gepost op: 19 September 2013, 17:37:34 »
Mij is op oude foto's ook opgevallen dat net na de oorlog hersteld stroomlijnmaterieel zilverkleurige daken had. Ik zal thuis nog eens in de boeken snuffelen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #7 Gepost op: 19 September 2013, 17:43:53 »
@ kees-jan

is dat ook de kleur grijs van het interieur (voor zover je daar van kunt spreken) van de sikken.
Als dat zo is dan heeft mijn broer er nog een heleboel van gebruikt, omdat hij de sikken bij een
kleine revisie van binnen grijs mocht schilderen.

We zijn benieuwd,
ANDREUS etc.

Rubedino

  • Gast
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #8 Gepost op: 19 September 2013, 17:45:48 »
Dat zou ik niet weten.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #9 Gepost op: 19 September 2013, 17:47:25 »
mat '46 had toch ook een zilver dak? Na de oorlog werden gewoon de oorlogsvoorschriften afgeschaft en dus de daken weer licht. Ken meer foto's van spul met lichte daken na de oorlog.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #10 Gepost op: 19 September 2013, 21:44:19 »
Diverse vooroorlogse (D-trein en Bolkop)rijtuigen zijn tussen 1946 en 1950 weer van zilveren daken voorzien tijdens revisies. Echter niet allemaal, er kwamen ook exemplaren met donkere daken weer de werkplaatsen uitrollen.
Plaatjes hiervan zijn in meerdere fotoboeken te vinden.

Gerard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #11 Gepost op: 19 September 2013, 22:56:34 »
Als je de foto's bekijkt van materieel wat net na de oorlog is opgeknapt, dan lijken ze bijna alle in de vooroorlogse kleurstelling te zijn geschilderd. Dus ook met aluminium kleurige daken (stalen daken)
Zo rond 1950 wordt de standgroene kleur gewijzigd naar ral 6007 en worden ook de daken donker.
Dit is ook goed zichtbaar bij Mat '46, de eerste hebben nog de licht gekleurde daken, de later geleverde hebben donkere daken.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2013, 11:06:56 »
Werd dat donker maken van de daken in de NS werkplaatsen uitgevoerd en niet bij de fabrikanten?
In het RM speciaalnummer over Mat'35-'40 zie ik zelfs foto's van in de oorlog geleverde tussenbakken voor Mat'36 met lichte daken in 1941/1942.
Ziet er ook wel apart uit zo'n nieuwe tussenbak met lichte daken tussen de oudere kopbakken met donkere daken.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re: Kleur daken rijtuigen na WO-2
« Reactie #13 Gepost op: 21 September 2013, 10:54:38 »
Hoe bedrieglijk foto's kunnen zijn bij het bepalen van de juiste kleur/tint blijkt heel mooi op een andere bladzijde van het bovengenoemde boek van Albers. Op blz. 78 vind je twee foto's van dezelfde trein met 14 plan D-rijtuigen, genomen vanaf dezelfde plek, maar met enig tijdverschil (heenreis/terugreis). Ondanks dat het licht niet wezenlijk anders lijkt te zijn, lijken op de eerste foto alle rijtuigen lichte daken te hebben en op de tweede foto donkere, compleet met bijgewerkte plekken die niet zichtbaar zijn op de eerste foto. Desondanks lijkt het rijtuig op de foto op blz 133 inderdaad een zilverkleurig dak te hebben.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo