Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 17:22:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 17:17:16
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 17:00:30
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
  

Auteur Topic: Nieuwe dienstregeling 2014:  (gelezen 1587 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12452
    • sleutelspoor
Nieuwe dienstregeling 2014:
« Gepost op: 23 August 2013, 18:53:03 »
De meeste treinreizigers zullen volgend jaar geen grote veranderingen ervaren in de nieuwe dienstregeling op het spoor. Dit blijkt uit de capaciteitsverdeling 2014 van spoorbeheerder ProRail waarin de aangevraagde treinpaden van ruim 20 spoorvervoerders zijn verwerkt. Volgend jaar zullen die zo’n 3,3 miljoen treinritten uitvoeren. De nieuwe dienstregeling gaat in op zondag 15 december 2013.

Opvallende wijzigingen
3,3 miljoen treinritten door meer dan 20 vervoerders
Verbinding Den Haag-Brussel uitgevoerd door NS
Verhogen veiligheid heeft effect op dienstregeling

ProRail heeft aan vervoerder NS vanaf december 16 keer per dag ruimte op het spoor aangeboden om de verbinding tussen Den Haag en Brussel tot stand te brengen. Ook komt een aantal nachttreinen te vervallen als gevolg van aangescherpte veiligheidsnormen en vernieuwing van het spoor. Elders groeit het aantal treinen, zoals tussen Meppel en Leeuwarden waar NS meer sprinters laat rijden. ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt in augustus, na een periode van plannen en overleg, de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. Daarna kunnen vervoerders hun dienstregeling voor het volgende jaar afronden en kan het onderhoud aan het spoor definitief worden ingepland.
Wijzigingen dienstregeling
De dienstregeling in 2014 is in grote mate vergelijkbaar met de huidige dienstregeling. Het aantal aangevraagde en toegewezen treinritten blijft volgend jaar op hetzelfde niveau. De verschillende goederenvervoerders zullen eveneens een vergelijkbaar aantal treinritten uitvoeren.
Op de verbinding Den Haag-Brussel is bij ProRail door twee partijen (NS en The Hague Trains Holding) capaciteit aangevraagd. ProRail heeft aan vervoerder NS vanaf december 16 keer per dag ruimte op het spoor aangeboden om de verbinding tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel tot stand te brengen. Vervoerder Arriva (voor The Hague Trains Holding ) heeft laten weten dat het afziet van de capaciteitsaanvraag voor de jaardienstregeling 2014, nu het niet mogelijk blijkt om capaciteit te verkrijgen in België.
Een veilig en betrouwbaar spoor is erg belangrijk voor Nederland. Het is onze ambitie om het spoor nóg betrouwbaarder te maken en klaar te stomen voor de toekomst. Ook in 2014 vernieuwt ProRail op veel plekken in het land spoor en stations. Op belangrijke spoorknopen zoals Utrecht en Den Bosch worden de emplacementen geschikt gemaakt om meer treinen te laten rijden en zijn er verschillende capaciteitvergrotende werkzaamheden op de spoorlijn Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad. Bij grote en omvangrijke werkzaamheden zal het spoor buiten dienst worden genomen om het werk snel en veilig te kunnen doen. Op de grote stations zoals Amsterdam, Utrecht, Breda, Eindhoven en Arnhem gaat de modernisering van de stationsgebouwen ook volgend jaar onverminderd door. Werkzaamheden met hinder voor reizigers worden in overleg met vervoerders zoveel mogelijk in vakantieperiodes en weekends uitgevoerd. In 2014 verwelkomen we ook een nieuw station in de dienstregeling: Maastricht Noord (vervoerder Veolia).
Dagelijks onderhoud spoor
Goed en regelmatig dagelijks onderhoud is belangrijk voor een goed en veilig spoor. Om dit onderhoud te kunnen uitvoeren, reserveert ProRail tijd en ruimte in de jaarlijkse dienstregeling. Dit wordt gedaan in de vorm van een onderhoudsrooster, waarbij - in de nacht - volgens een vaste planning alle sporen regelmatig kunnen worden onderhouden en gecontroleerd.
Dit nachtwerk aan het spoor wordt komende dienstregeling op een andere manier ingepland. Dit heeft alles te maken met de aangescherpte veiligheidsmaatregelen na het ongeval vorig jaar in
Veiligheid neemt toe
Het ongeval Amsterdam Singelgracht heeft ons geleerd dat rijden in twee richtingen over een enkel spoor (waarbij treinen om en om gebruik maken van dat spoor) bij werkzaamheden te grote risico’s met zich meebrengt. Voor de dienstregeling 2014 is daarom een nieuw onderhoudsrooster ontworpen waarbij het hele spoor buiten dienst wordt genomen. Er wordt dus niet meer op het naastgelegen spoor doorgereden met treinen uit twee richtingen.
De nieuwe dienstregeling houdt rekening met de adviezen die de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefbaarheid en Transport aan ProRail hebben gegeven naar aanleiding van het ongeval Singelgracht in Amsterdam. Hierdoor neemt de veiligheid voor de reizigers toe en kunnen baanwerkers nog veiliger werken.
Om de treindienst zo min mogelijk te hinderen, nu niet meer op het naast gelegen spoor kan worden gereden, is de tijdsduur van het nachtelijk onderhoud in de nieuwe dienstregeling teruggebracht van 5,5 uur naar 4 uur per nacht, de meest verkeersluwe periode. Desondanks heeft het verhogen van de veiligheid op een aantal trajecten effect op de nachtdienstregeling.
Op enkele trajecten kunnen in de nieuwe dienstregeling een aantal keer per week minder nachttreinen rijden, omdat dan het spoor wordt onderhouden of vernieuwd. Zo rijden de treinen in het nachtnet twee keer per week niet via Delft. NS zet bussen in. Op het traject Amsterdam – Schiphol kunnen gedurende drie doordeweekse nachten geen treinen rijden. In totaal gaat het op dat traject om 24 nachttreinen per week die niet rijden. Wekelijks doen circa 6.000 treinen Schiphol aan. NS zet bussen in om reizigers ’s nachts op hun bestemming te krijgen. ProRail realiseert zich dat de nieuwe dienstregeling gevolgen heeft voor reizigers en mensen die op Schiphol werken. De veiligheid op het spoor en de noodzakelijke vernieuwing van het traject Schiphol - Amsterdam zijn bij deze afweging doorslaggevend geweest. ProRail heeft Schiphol toegezegd te onderzoeken of tijdens hele drukke nachten het onderhoudswerk kan worden opgeschort. Daarnaast zal ProRail zich tot het uiterste inspannen om in 2015 de overlast voor reizigers in de nacht te verminderen. ProRail gaat Schiphol hierbij nauw betrekken.
Voor meer uitleg over de dienstregeling en extra veiligheid bij werkzaamhden zie www.prorail.nl
Lees dit bericht op de website: http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/656/
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
Re: Nieuwe dienstregeling 2014:
« Reactie #1 Gepost op: 24 August 2013, 13:08:05 »

Om de treindienst zo min mogelijk te hinderen, nu niet meer op het naast gelegen spoor kan worden gereden, is de tijdsduur van het nachtelijk onderhoud in de nieuwe dienstregeling teruggebracht van 5,5 uur naar 4 uur per nacht, de meest verkeersluwe periode.

Dus nog minder effectieve tijd voor onderhoud, inspectie en werkzaamheden. Want in de 4 uur zit ook nog eens de tijd voor het nemen en terug nemen van de veiligheidsmaatregenen. :'(

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Nieuwe dienstregeling 2014:
« Reactie #2 Gepost op: 24 August 2013, 21:10:27 »
Het ongeval Amsterdam Singelgracht heeft ons geleerd dat rijden in twee richtingen over een enkel spoor (waarbij treinen om en om gebruik maken van dat spoor) bij werkzaamheden te grote risico’s met zich meebrengt. Voor de dienstregeling 2014 is daarom een nieuw onderhoudsrooster ontworpen waarbij het hele spoor buiten dienst wordt genomen. Er wordt dus niet meer op het naastgelegen spoor doorgereden met treinen uit twee richtingen.

Dus laten we alle enkelspoorlijnen in Nederland ook maar sluiten. Men is bij I&M, ILT en ProRail (ja, in deze volgorde) volstrekt aan het doorslaan als het om spoorwegveiligheid gaat.......

Romeo373

  • Gast
Re: Nieuwe dienstregeling 2014:
« Reactie #3 Gepost op: 24 August 2013, 21:13:46 »
Hoi MDDm,

Dat lijkt mij iets te kort door de bocht. Het beeld en het daarbij behorende verwachtingspatroon op een enkelsporig baanvak is totaal anders.

Gr. NS150

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Nieuwe dienstregeling 2014:
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2013, 21:28:04 »


Hoi NS150,

Wat bedoel jij precies met beeld in deze context?
Ik persoonlijk denk dat de meesten misschien wel iets scherper en alerter zijn bij een 'vreemde' situatie dan bij, in dit voorbeeld, gewoon enkelspoor.

Theo
« Laatst bewerkt op: 24 August 2013, 23:50:15 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Nieuwe dienstregeling 2014:
« Reactie #5 Gepost op: 24 August 2013, 23:57:28 »
..... tis weer een krampachtige zwart wit "oplossing" om het eigen straatje schoon te vegen. Het ongeval in Amsterdam werd veroorzaakt door de sprinter die de reguliere route reed en bij de Singelgrachtbrug had moeten wachten op een tegentrein die linkerspoor reed vanaf Sloterdijk laag.
Dus bij werkzaamheden en niet regulier spoorgebruik mag ik niet meer voor de rooie lopen op die locatie. Het mag dan weer wel als er nog een rangeerdeel vanaf de Zaanstraat voorlangs moet of een zware jongen vanuit de Westhavens...?????.... Schiet mij maar lek. Ik zou toch denken dat we in de moderne computertijd wel met een iets dynamischere oplossing op de proppen kunnen komen. Instelvoorschriften voor bepaalde rijwegen bijvoorbeeld. ATB vv had het Amsterdamse ernstige akkefietje prima kunnen voorkomen, maar dat horen sommige instanties misschien liever niet....

We polderen lekker verder.

 Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nieuwe dienstregeling 2014:
« Reactie #6 Gepost op: 27 August 2013, 12:20:43 »
De "instanties" streven de absolute veiligheid na, waarvan iedereen weet dat die onbereikbaar is.
De afweging van het risico versus de maatschappelijke, economische, sociale, etc., kosten lijkt niet meer plaats te vinden.

Dirk

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re: Nieuwe dienstregeling 2014:
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2013, 11:55:27 »
http://www.prorail.nl/nieuws/extra-veiligheid-in-dienstregeling-2014#comments

Zie ook bovenstaande link. Wat nog opmerkelijker is is dat er niemand meer kan reageren... Snap ik ook wel, anders krijgen ze commentaar dat 'de veiligste manier van rijden niet rijden is'.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Nieuwe dienstregeling 2014:
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2013, 22:08:40 »
In dit mooie filmpje van een cabinerit op de Lötschberbahn zien we de trein regelmatig van linker- naar rechterspoor wisselen en omgekeerd. Vaak is dit vanwege onderhoud aan een van de sporen, noodzakelijk als gevolg van de enorme slijtage op dit soort berglijnen. Op de Gotthardbahn zie je hetzelfde gebeuren. Dit moeten voor ons Ministerie van I&M, ILT en ProRail schokkende beelden zijn....
Overigens wordt op de Lötschbergbaan ook van spoor gewisseld door goederentreinen met extra groot profiel, omdat niet overal beide sporen geschikt zijn voor dit ruimere profiel.