Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
KADEE Digitale koppeling door Met een sik
Vandaag om 20:07:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 20:00:43
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:55:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
Vandaag om 19:50:56
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:12:15
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
  

Auteur Topic: Spanningsverlies decoder/servo  (gelezen 1171 keer)

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Spanningsverlies decoder/servo
« Gepost op: 25 August 2013, 21:18:15 »
Beste forumlezer,

Ik heb een ESU servodecoder. Hierop heb ik een servo aangesloten echter met een verlengd aansluitdraad van zo'n 5 mtr. De servo reageert niet.

De reeds eerder aangesloten servo reageert wel. Deze heeft een aansluitdraad van zo'n 1,2 mtr.

Zou hier sprake kunnen zijn van spanningsverlies?

Groet,
Coen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #1 Gepost op: 25 August 2013, 21:24:47 »
Ja, je zult 100% zeker spanning verliezen. Dat gebeurt al als de kabel 1cm lang is, dus bij 5mtr verlies je natuurlijk spanning. Dat hoeft echter niet dramatisch te zijn.

Van belang is de combinatie van de stroom door de kabel bij een bepaalde spanning en de diameter van de kabel. In jouw geval is de dikte van de kabel de grote onbekende - wat voor draad heb je gebruikt ?

Sander

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #2 Gepost op: 25 August 2013, 21:36:20 »
Beste Sander,

Ik heb de speciale Conrad servokabel ( 22 39 69 ) gebruikt. Deze is 0,14mm.

Volgens mij is de stuurspanning vanuit de decoder zo'n 5 volt.

Coen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #3 Gepost op: 25 August 2013, 21:38:41 »
Heb je al gecontroleerd op draadbreuk in de verlengde kabel?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #4 Gepost op: 25 August 2013, 21:43:12 »
Coen,

De 0,14mm draad is wel heel dun, eigenlijk kan ik beter zeggen : Beslist te dun.

Een servo trekt kortstondig best pittig stroom. Een piek richting 1A is geen uitzondering. Daarvoor zou je minimaal 0,5mm nodig hebben.

Een voorbeeld van een tabel voor draaddikte kun je hier vinden :
http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/draaddikte-en-kabeldikte-voor-de-modelbaan.html

Overigens moet je natuurlijk wel alle aansluitingen nog eens goed kontroleren - zelfs bij een hele dunne draad moet je wel een minimale reactie van de servo kunnen zien.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #5 Gepost op: 25 August 2013, 22:04:20 »
Die draad is niet 0,14 mm, maar 0,14 mm2. Bij een kabellengte van 5 meter heb je heen en weer dus 10 meter draad. De weerstand is dan iets meer dan 1 ohm. Bij een stroom van 1A krijg je dan 1V spanningsverlies.
Maar die 1A kan pas gaan lopen als de motor stroom trekt, dus zoals Sander zegt moet je op zijn minst iets zien gebeuren.

Een andere reden waarom het niet werkt kan zijn dat er ergens draden verwisseld zijn. Meest waarschijnlijk is dan dat de +5V draad en de stuurdraad verwisseld zijn als er een stekker verkeerdom zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #6 Gepost op: 25 August 2013, 22:09:28 »
Ik ga de kabels doormeten en de aansluitstekker op de decoder omdraaien.
Resultaat meld ik hierna.
Groet,
Coen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #7 Gepost op: 25 August 2013, 22:39:31 »
Je moet die stekker niet blindelings omdraaien. Je moet eerst vaststellen of hij goed zit. Pas omdraaien als je weet dat hij verkeerdom zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #8 Gepost op: 25 August 2013, 23:46:04 »
Bij die lengte zou hij moeten werken (op club hebben we ook ongeveer die lengte draad), waarschijnlijk of een draad verkeerd aangesloten of draadbreuk.

Verder is de maximum(piek)stroom van de meeste servo's rond de 800mA, maar dit gebeurt alleen als de motor geblokkeerd wordt. Normale piekstroom rond 400mA, natuurlijk wel afhankelijk van de Servo die gebruikt wordt.

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #9 Gepost op: 26 August 2013, 20:23:29 »
Beste collega treinfans,
Dank voor jullie reacties.
Ik heb de stekker omgedraaid en......... de servo werkt. Weer wat geleerd !!
Groet,
Coen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #10 Gepost op: 26 August 2013, 21:56:37 »
Weer wat geleerd !!
Ja, dat die draden niet voor niks kleuren hebben, en dat de tekens -, + en puls ook niet voor de grap op de decoder staan. ;)
In mijn vorige bericht heb ik overigens zelf ook een zeperd gemaakt door te stellen dat je bij verkeerd insteken de +5V en de puls omwisselt. Maar bij de meeste servostekkers zit de +5V in het midden, dus die zit altijd goed. 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #11 Gepost op: 27 August 2013, 09:01:27 »
Beste Klaas etc,

Het vreemde in dit geval is dat de kleuren van de draden bij deze aansluiting nu net andersom zitten dan bij de reeds aangesloten servo's?
Ik heb nog een ESU servodecoder in gebruik en daar zitten alle 4 aansluitingen met gelijke opeenvolgende (draad)-kleuren aangesloten.

Alle servo's zijn van hetzelfde type van ESU, dus geen goedkope kneut.

Groet,
Coen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #12 Gepost op: 27 August 2013, 10:00:56 »
Da's vreemd. Heb je geen verwisseling gemaakt waar de verlengkabel op de servostekker zit aangesloten?
Op het gevaar af dat iedereen het allang weet zal ik even de normale kleurcode opsommen:

De middelste draad in de kabel is vrijwel altijd rood, dat is de +5V
Aan de ene kant zit een draad met een donkere kleur, zwart of bruin, dat is de min.
Aan de andere kant zit een draad met een lichte kleur, wit, geel of oranje, dat is de stuurpuls.

Kun je de servo rechtstreeks op de decoder aansluiten, dus zonder de verlengkabel? Als de kleuren dan ook verkeerdom zitten, zou het kunnen zijn dat die juffrouw die in de fabriek de kabel aan de print soldeert even niet heeft opgelet. Zal een zeldzame fout zijn, maar niet onmogelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: Spanningsverlies decoder/servo
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2013, 22:36:20 »
Beste Klaas,

De kleuren zijn: wit-rood-zwart , dus dit komt overeen met jouw opmerking.

Ik kan de servo niet meer rechtstreeks op de decoder aansluiting omdat ik de verlengkabel er tussen heb gesoldeerd met krimpkous. Ik heb de draad tussen de stekker en de servo doorgeknipt en hiertussen de verlengkabel welke ook uit 3 gekleurde draden bestaat gesoldeerd. De aansluiting is aan beide zijde gelijk.

Er zal inderdaad een ,waarschijnlijk Chinese, dame een vergissing hebben gemaakt en deze servo tref ik dan, maar hier ben ik al aan gewend.
Als er in een restaurant een biefstuk is met een zeen komt deze bij mij op het bord.

In ieder geval is mijn probleem met jouw hulp opgelost en het inmiddels aangesloten armsein ( NS ) werkt prima.

Bedankt en groet,
Coen.