Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:20:51
booster vraag
door
reinderlf
Vandaag
om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi
door
sncf231e
Vandaag
om 21:09:10
Her-(her-)beginnen
door
Overet
Vandaag
om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan: Eerste poging
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Baanplan: Eerste poging (gelezen 2038 keer)
Joble
Offline
Berichten: 24
Baanplan: Eerste poging
«
Gepost op:
12 August 2007, 21:42:52 »
Hallo iedereen,
Na een tijdje tekenen aan de nieuwe baan, ben ik eens benieuwd naar de mening van anderen. Er is nog heel wat werk aan vooralleer het gebouwd kan worden, maar het is een begin...
Klein woordje uitleg:
Het gaat een baan op zolder worden, die een bergdorp uitbeeldt ergens in de buurt van de grens tussen Zwitserland en Duitsland. Welke kant van de grens ben ik nog niet helemaal uit. Periode is ergens half de jaren '60.
Er is een dubbelsporige hoofdbaan met een station met een oud locdepot (uiteraard nog in gebruik). In het dorpje zal nog een bescheiden trambaantje lopen.
De baan staat in een hoek van de kamer, maar er zullen wieltjes onderstaan, om alle kanten bereikbaar te maken.
Zichtbare deel:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbare_deel.jpg
Klimspiralen:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klimspriralen.jpg
Verborgen tussenlaag:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verborgen_tussenlaag.jpg
Schaduwstation:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduw_Station.jpg
Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie opmerkingen en ideeën, waarvoor alvast bedankt!
Groeten.
«
Laatst bewerkt op: 13 August 2007, 21:01:18 door Joble. Reden: foute link naar Verborgen_tussenlaag
»
Gelogd
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Baanplan: Eerste poging
«
Reactie #1 Gepost op:
12 August 2007, 21:58:46 »
Opzich netjes getekend dat zonder meer.
Maar toch enkele vraagjes.
Ik kan het plaatje van de tussenlaag niet zien (tamelijk goed verborgen dus
)
Ik ben zeker benieuwd waar je je perrons had gepland.
En als laatste: Je hebt in de "tafel" een uitsparing gemaakt maar die is op zijn dunste plek ongever 20cm breed. Dat is wel erg smal. Kan je 'm dan niet net zo goed helemaal dicht leggen? Zo'n smal plekkie kan je maar moeilijk nuttig gebruiken om er toegang voor je zelf te verschaffen, dus wellicht kan het dan beter gebruikt worden voor wat extra scenery.
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: Baanplan: Eerste poging
«
Reactie #2 Gepost op:
12 August 2007, 23:34:18 »
Dat gaat je nooit lukken met die "klimspiralen" (ze spiralen niet echt, dus die kwalificatie verdienen ze niet). Houdt maximaal drie centimeter stijging per meter rail aan. je hebt minimaal het dubbele daarvan.
Verder valt me op dat je op de dubbelsporige hoofdbaan moet rangeren om bij de slakkenkuil e.d. van de locloods te komen. Gezien je beperkte ruimte kan ik daar inkomen, maar geheel realistisch is het niet.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Joble
Offline
Berichten: 24
Re: Baanplan: Eerste poging
«
Reactie #3 Gepost op:
13 August 2007, 22:39:29 »
Bedankt voor jullie reacties.
(De foute link naar het verborgen niveau is ondertussen verbeterd)
De uitsparing is inderdaad niet erg zinvol. Als dit gat dichtgemaakt wordt, blijft alles nog bereikbaar binnen de 70cm van de rand. Ga ik veranderen.
De perrons zullen wat aan de smalle kant worden vrees ik, misschien moet ik dit aanpassen. Ze zijn meegebogen met de sporen. Er komen 2 perrons: Eentje boven het bovenste spoor, en eentje tussen het 2de en het 3de spoor.
Wat de klimspiralen betreft, ik denk dat je door de ontbrekende bestanden een verkeerd beeld hebt van de baan. Het stijgingspercentage ligt hier gemiddeld rond de 2,5cm/m. (10cm stijging over 4 meter spoor).
Rangeren op het hoofdspoor lijk mij inderdaad ook niet realistisch. Ik had hiervoor in gedachte alle treinen die in of uit het depot rijden eerst via de oostelijke tunnelingang langs een lus rond te draaien, zodat er niet gerangeerd moet worden in het zichtbare deel. Ook niet 100% realistisch, maar toch iets meer, denk ik...
Groeten,
Johan
Gelogd
treinfan
Offline
Berichten: 135
515,3 km/h - is toch al verbroken
Re: Baanplan: Eerste poging
«
Reactie #4 Gepost op:
14 August 2007, 12:02:42 »
wat misschien handig is, is om de klimspiralen een extra cirkel te laten maken, zodat tussen elke laag 20 cm hoogteverschil zit. als er dan een trein ontspoort kan je er makkelijk bij
wat mij ook opvalt: je gaat een redelijk groot schaduwstation maken (9 sporen), maar de verbinding met de rest van de baan is slechts een enkel spoor van een paar meter lang. als je van het verbindingsspoor dubbelspoor maakt heb je er een duidelijk betere verbind mee
Gelogd
mvg, Rens Bloom
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan: Eerste poging