Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Dave.......
Vandaag om 02:47:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 00:45:39
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
17 August 2025, 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
17 August 2025, 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
17 August 2025, 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
17 August 2025, 15:10:51

Auteur Topic: Project GlaskasteN  (gelezen 3428 keer)

GlaskasteN

• Offline Offline
Project GlaskasteN
« Gepost op: 09 May 2007, 19:56:23 »
Project 'GlaskasteN'
In dit topic wil ik de vorderingen plaatsen van mijn project: GlaskasteN. Zoals de laatste letter verraadt, een modelbaan in schaal N.

Opbouw
Voor deze baan heb ik voor modules gekozen. Hierdoor kan ik mijn baan in delen opbouwen en toch snel rijden. Ik zal niet eeuwig bij mijn ouders blijven wonen, dus transportbaarheid is belangrijk. De kamer is ruim, 6x3 meter, wat voor genoeg mogelijkheden zorgt.

Tijdperk
Ik moet eerlijk toegeven dat ik te enthausiast begonnen ben met de hobby. Ik heb treinen gekocht met tijdperken varierend van II tot IV. Mijn toekomstige aankopen zullen Tijdperk II DRG gericht zijn. De overige treinen mogen ook rondjes rijden alleen zullen langzaam vervangen worden door treinen uit Tijdperk II.

Situering
GlaskasteN bevind zich in Zuid-Duitsland rond Nurnberg. Uiteindelijk zal de baan drie stations bevatten, namelijk Buttenheim, Hirschaid en Strullendorf. Dit zijn drie stations uit de lijn Bamburg - Nurnberg. Deze drie stations bestaan echt, alleen ik weet niet of het in de tijd van de DRG bestond. Dit is voor mij niet van belang, ik heb de drie stations gekozen vanwege het sporenplan van de stations en de omgeving: groene heuvels.

Bron Sporenplan.nl

Buttenheim
Huidige situatie:

Bron Bahnbilder.de

Hirschaid
Huidige situatie:

Bron Bahnbilder.de

Strullendorf

Bron Bahnbilder.de

Omgevingsfoto's

Bron: Herbert Butt

Rails
Ik zal Peco code 55 gaan gebruiken, omdat dit simpelweg de mooiste rails is. Het leggen lijkt me erg lastig, maar er is tijd zat. Het is tenslotte een hobby! Als aandrijving voor de wissels ga ik waarschijnlijk de Conrad wisselmotoren gebruiken.

Besturing
De baan wordt digitaal bestuurd met een zelfgemaakt systeem. In mijn eerste post had ik het over een systeem dat net als de computer moest werken, zoals o.a. remmen. Ik heb ondertussen besloten om mijn eerste idee iets af te zwakken. Dit omdat ik toch ook tijd wil hebben voor de scenery, baan en het rijden zelf.

Hieronder een korte beschrijving van wat mijn idee nu is:

Draadloze controllers
Ik wil een draadloze controller welke communiceerd met de hoofdcentrale. De communicatie verloopt dan radiografisch. Dit is om complete bewegigingsvrijheid te creeren. Het wordt een controller met een alphanumeriek display en een draaiknop voor de snelheidsbepaling.

Module netwerk
Wissels, seinen, terugmelding, enzovoorts komen allemaal in een netwerk te hangen. Hierdoor loopt er van module naar module gewoon een UTP netwerkkabel. De kabel wordt uiteindelijk ingeplugt in het besturingspaneel. Hierdoor hoeven er geen duizenden draden naar het besturingspaneel te lopen, maar simpelweg gewoon 1 UTP kabel.

Centrale
De centrale ontvangt signalen van de controllers en onthoudt deze en stuurt om basis van het geheugen de juiste DCC pakketjes de baan op.

Ik wil dit systeem gaan bouwen met Atmel AVR's. Ik heb flinke ervaringen met hogere programmeertalen en het lijkt me een uitdaging om in Assembly te gaan programmeren.

Planning
De baan zal onverdeeld worden in een drie delen welke een-voor-een gemaakt zullen worden. Voor de rest heb ik geen tijdbestek, zoals al eerder gezegd het is een hobby.

Ik ben zojuist verhuist en hoop in binnekort te kunnen beginnen.

Updates
-Project GlaskasteN, versie 2

-Fred
die nu hele vermoeide vingers heeft

« Laatst bewerkt op: 08 July 2007, 11:45:32 door GlaskasteN »
1:160 | DRG | SelecTRIX

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Project GlaskasteN
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2007, 20:11:45 »
Fred,

Ik ben heel benieuwd wat het in de loop der tijd worden gaat!
Laat je niet opjagen, maar dit lijkt me heel interesant worden dus ik blijf het zeker volgen.
Ik ben ook zeker benieuwd hoe je het gaat doen met een eventueel schaduwstation. En hoe je het gaat doen als het gaat om de bebouwing uit de omgeving copieren. Met name de stations gebouwen. Word het op de duur zelfbouw (hoop ik wel  ;)) of ga je voor een kitje dat er op lijkt?

m.v.g.

Mark

(En die vermoeide vingers gaan nog wel wennen  ;D (Zie het draadje van Erwin en Jeroen  ;)))
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 21:33:47 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 09 May 2007, 20:12:42 »
De opzet ziet er zeer goed uit! Ik ga je zeker volgen op dit Forum.
Heel veel succes.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

GlaskasteN

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2007, 20:26:12 »
Mark,

Ik zat zelf te denken aan een schaduwstation zoals  op de volgende site. Dat is een keerlus en schaduwstation in een. Doordat ik relatieve korte treinen heb zou ik 4 opstellenplaatsen hebben per keerlus. In totaal acht, uitgaande van de twee keerlussen.

Ik wil zeker gaan proberen om de stations zelf te bouwen. Of ze helemaal precies gelijk worden hangt er vanaf of ik bouwtekeningen kan vinden, maar ongeveer is ook mooi. Het zelfbouwen lijkt me erg interessant.

Jaap,

Bedankt!

Ik ga waarschijnlijk binnekort een echt schaalmodel maken van het banenplan om te kijken hoe het een en ander te realiseren is.

Vandaag is trouwens de vloerbedekking gelegd in de kamer. Van het weekend ga ik de kamer inruimen. Ik heb twee kleine bureau's gehaald bij de Ikea. Een voor de computer en een voor het knutselen.

Ik zal van het weekend een aantal foto's maken van de kamer.

-Fred

GlaskasteN

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2007, 11:29:14 »
Langgeleden dat ik hier de voortgang gepost heb.

Eerlijk gezegd heb ik alles totaal omgegooid.  Ik had een testje kwa baanplan, maar ik was er eigenlijk totaal niet tevreden over. Toen kwam in de Modelspoormagazine Nr 60 een geweldig mooi baanplan tegen.

Het totaal anders dan wat ik eerst in gedachte had. Het is een station met uitgebreide rangeermogelijkheden om lekker te kunnen rijden/spelen met de treinen.

Verder struikelde ik op internet toevallig over een thin client. Dat is een kleine langzame PC, die normaal ingezet wordt als terminal. Voor 40 euro had ik een kleine en stille (geen fans en geen harddisk) 200 Mhz computer. Hierop wil ik DOS laten draaien en hierop mijn eigen besturingsprogramma gaan laten draaien.
Waarschijnlijk ga ik Loconet gebruiken voor het aansturen van de wissels, e.d..
Ook komen hier een aantal Uhlenbrock Fred's om op zo de treinen handmatig te kunnen besturen. Loconet lijkt heel erg op het systeem dat ik zelf wilde ontwikkelen, alleen Loconet bestaat al gewoon en dat scheelt een hoop werk.

Het DCC signaal laat ik genereren door een AVR, welke in zijn geheugen een aantal DCC commando's heeft staan. Per loc een reeks bytes. De computer spreekt de AVR aan om een verandering door te geven, en de AVR herhaalt eigenlijk alleen de commando's die in het geheugen staat. Hierdoor hoeft de PC niet elke keer ook het signaal te genereren, maar alleen de wijziging door te geven.

Het principe van handbesturing blijft staan, ik wil niet dat de computer de treinen zelf automatisch laat rijden.

Ergens volgende week komt waarschijnlijk de eerste lading rails binnen en ga ik de spiraal maken. Van daar uit ga ik elke keer een beetje rails kopen en alles op het gemak aanleggen, ook elektronisch en digitaal (het computer programma).

Ik zal van het weekend proberen de startpost bij te werken met de nieuwe informatie en het baanplan. Ook zal ik wat foto's plaatsen van de tafel welke gereed is.

-Fred

Ries

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2007, 11:59:49 »
Hoi Fred,

laat ik nou net MSM 60 niet hebben, we zijn benieuwd,blijft het wel tijdperk II?

@ peco rail, zeer mooi idd, heb er ook mee gewerkt, als advies kan ik je meegeven, goed positioneren, met een goede railknipper de rails op maat knippen, kan het niet fout gaan en voor de wissels goed de beschrijving lezen. Zijn op dit forum (of het oude forum ???) ook draadjes over geweest, er is hier in ieder geval genoeg kennis aanwezig. En de welbekende winkelier in Gouda is ook altijd bereid om advies te geven.

Succes met de bouw!

Groet,
Ries

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #6 Gepost op: 06 July 2007, 21:21:10 »
Interresant plan. Word een grote modelbaan met mooie heuvels. Blijf dit zeker volgen het beloofd iets heel moois te worden.
Voor grootspoorfoto's zie site

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #7 Gepost op: 06 July 2007, 21:38:15 »
Citaat van: GlaskasteN
Ik zal van het weekend proberen de startpost bij te werken met de nieuwe informatie en het baanplan. Ook zal ik wat foto's plaatsen van de tafel welke gereed is.

Lijkt me een goed voornemen Fred,

Ik ben zeer benieuwd wat je nu bedacht hebt want modelspoor magazine heb ik niet dus het is nog spannend voor me  :D
En foto's doen het natuurlijk altijd goed!

Ik zou alleen niet de startpost bijwerken maar gewoon hieronder een nieuwe post planten zodat iedereen kan blijven zien dat er veranderingen doorgevoerd zijn dat is namelijk helamaal niet erg!
En dan kunnen we ook meteen de verschillen vergelijken.  ;)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 07 July 2007, 10:15:28 door Peter van der Leek. Reden: Fret --> Fred »
love to build realistic     let's be kind.

GlaskasteN

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 July 2007, 11:44:42 »
Project GlaskasteN, versie 2
Op aanraden van Mark, gewoon een losse post gemaakt van versie 2, zodat de verschillen duidelijk worden. Versie 2 verschilt best veel van de eerste versie, maar ik ben nu zeker van mijn zaak.

Opbouw
In de eerste versie had ik gekozen voor een modulebaan. Versie 2 is geen modulebaan, dit is niet zozeer van een keuze vanwege voor- of nadelen, maar omdat het baanplan waar ik 'verliefd' op was geworden lastig uit te voeren is in module vorm.

De tafel is 5x1 meter en is vanaf beide kanten te bereiken. De tafel heeft 2 niveau's met 40 centimeter verschil. Het voordeel is dat ik overal goed bijkan, een nadeel is dat er een grote klimspiraal moet komen (2 zelfs).

Aan het eind van de tafel staat links een bureau met de thin-client en de computer (de thinclient voor de besturing, en de computer voor internet/muziek).

Hieronder de enige gelukte foto, de rest is te bewogen. Ik heb namelijk met werken heel erg handig in m'n vinger gesneden.  :-[

Er hangt nu 1 TL-bak, de tweede ligt al klaar en wordt binnenkort opgehangen. Het is voor de rest nog een zooitje, maar dat komt omdat ik een setje oude speakers aan het ophangen ben. Een lekker muziekje tijdens het werken is niet verkeerd.

Tijdperk & Omgeving
Opmerkingen over het tijdperk en de omgeving blijven staan. Alleen situeert het baanplan zich niet meer rond een van de stations in het oude baanplan.

Baanplan
Hierbij een foto van het baanplan in de MSM 60. Ik hoop dat ik op deze manier mag plaatsen.

Het is een baan met goede rangeermogelijkheden, en het gaat mij toch ook om het plezier met het rijden.

Rails
Het is uiteindelijk toch geen Peco geworden. Ik blijf er bij dat Peco gigantisch mooie rails is. Alleen ik vind dat flexibele rails een 'gehannes'. Ik heb gekozen voor Fleischmann, het baanplan was ook perfect uit te leggen in Wintrack met Picollo rails. Na het zien van de topics van Jeroni (Boppard in N) en van Erwin ben ik tot conclusie gekomen dat Fleischmann rails er ook heel mooi uit kan zien. Het gemak heeft in dit geval voor mij de voorgang. Ik ga me liever concentreren op de aansturing en afwerking.

Besturing
Het idee achter de besturing blijft grotendeels hetzelfde. Alleen zal een door mij op internet gekochte thin-client de controle van de besturing overnemen. Dit in plaats van de AVR's. Ik wil gewoon nog steeds met de hand gaan rijden, en zal hiervoor waarschijnlijk de Uhlenbrock Fred (wat een mooie naam  ;D) gaan gebruiken in samenwerking met de LocoBuffer.

Meer informatie over de besturing volgt in de voortgang op dit gedeelte. Ik heb al een aantal A4-tjes vol ideeen en uitwerking.

Planning
Ik wil eerst het bovenste gedeelte afronden (kwa besturing/rails) en dan pas het schaduwstation. Dit lijkt misschien omgekeerd, maar op die manier hoef ik niet met m'n rug op de rails te liggen als ik de bedrading moet aanleggen. Na de besturing/rails zal er gewerkt worden aan de scenery.

Dat is het nieuwe idee, ik hoop dat dit ook de goedkeuring kan genieten.  ;D

-Fred

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #9 Gepost op: 08 July 2007, 18:12:39 »
Mooi baanplan Fred.
Voor grootspoorfoto's zie site