Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:04:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:02:40
Kleinspoor NS450 kitje door Met een sik
Vandaag om 22:01:41
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door timtrein
Vandaag om 21:58:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:49:45
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:07:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 21:03:01
Albert's fantasie in schaal 0e door defender
Vandaag om 20:38:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 18:49:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Jeronimos
Vandaag om 18:45:24
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:40:43
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:33:23
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
Vandaag om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
  

Auteur Topic: Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)  (gelezen 4920 keer)

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #15 Gepost op: 24 June 2013, 22:15:43 »
Ach Martin, een jaartje meer of minder is natuurlijk geschiedkundig zeker belangrijk. Maar een model station van een dergelijke omvang en een geweldige detaillering is een prestatie van grote klasse en daar gaat het toch om in dit draadje  ;)

Groet, Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #16 Gepost op: 24 June 2013, 22:34:17 »
Hans,
De grote zorgvuldigheid en meesterlijke bouwwijze van het model heeft een juiste beschrijving nodig. In mijn beleving doet een 'wankele' beschrijving bij het project afbreuk aan het geheel.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11712
    • Mijn fotoarchief
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #17 Gepost op: 24 June 2013, 22:35:37 »
Neuroot. History is bunk.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #18 Gepost op: 24 June 2013, 23:32:33 »
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Koning Willem II werd op 7 okt. 1840 ingehuldigd (gekroond volgens Wikipedia). Het station was in 1842 gereed. Het stationsgebouw was in 1843 gereed.
Sorry Martin, maar  Klaas heeft het over de Willemspoort, de vroegere Haarlemmer poort.
Het station stond daar tegenover, aan de andere kant van de singel, en is naar de poort vernoemd.
De Haarlemmerpoort is na de inhuldiging van Willem II naar hem vernoemd door de burgerij van Amsterdam.

Wim.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #19 Gepost op: 25 June 2013, 09:08:58 »
Hallo Wim.

Heb even op je site gekeken. Maar ik kan niet meer zeggen dat het prachtig is gemaakt.
Veel succes met bouwen. Ik zal het blijven volgen.

Gr. Bert Senden.

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #20 Gepost op: 25 June 2013, 10:32:40 »
Erg mooi!!!  Wat mij opvalt is dat je de leeuwen op het dak er zo los op gelegd hebt, terwijl de foto duidelijk laat zien dat ze op een sokkel liggen...  ???

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #21 Gepost op: 26 June 2013, 22:29:12 »
Erg mooi!!!  Wat mij opvalt is dat je de leeuwen op het dak er zo los op gelegd hebt, terwijl de foto duidelijk laat zien dat ze op een sokkel liggen...  ???

Dank je wel.

Je hebt gelijk. Ik heb teveel naar een oude gravure gekeken voor verschillende details.
De gebruikte foto was alleen voor de details van basis van de fronton.
Ik ben inmiddels met de correctie begonnen.
Wim.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11712
    • Mijn fotoarchief
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #22 Gepost op: 27 June 2013, 20:45:01 »
Hierbij nog even het eerder beloofde element voor op het fronton:



Het is natuurlijk niet 100% wat er op Willemspoort stond, maar het geeft je een idee van een classicistisch fronton-element.

Eelco