Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
ratelende 1300 van Electrotren door B2
Vandaag om 16:25:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 16:15:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:07:36
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:38:21
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 14:27:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 13:19:53
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
  

Auteur Topic: Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)  (gelezen 4984 keer)

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #15 Gepost op: 24 June 2013, 22:15:43 »
Ach Martin, een jaartje meer of minder is natuurlijk geschiedkundig zeker belangrijk. Maar een model station van een dergelijke omvang en een geweldige detaillering is een prestatie van grote klasse en daar gaat het toch om in dit draadje  ;)

Groet, Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #16 Gepost op: 24 June 2013, 22:34:17 »
Hans,
De grote zorgvuldigheid en meesterlijke bouwwijze van het model heeft een juiste beschrijving nodig. In mijn beleving doet een 'wankele' beschrijving bij het project afbreuk aan het geheel.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11766
    • Mijn fotoarchief
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #17 Gepost op: 24 June 2013, 22:35:37 »
Neuroot. History is bunk.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #18 Gepost op: 24 June 2013, 23:32:33 »
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Koning Willem II werd op 7 okt. 1840 ingehuldigd (gekroond volgens Wikipedia). Het station was in 1842 gereed. Het stationsgebouw was in 1843 gereed.
Sorry Martin, maar  Klaas heeft het over de Willemspoort, de vroegere Haarlemmer poort.
Het station stond daar tegenover, aan de andere kant van de singel, en is naar de poort vernoemd.
De Haarlemmerpoort is na de inhuldiging van Willem II naar hem vernoemd door de burgerij van Amsterdam.

Wim.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #19 Gepost op: 25 June 2013, 09:08:58 »
Hallo Wim.

Heb even op je site gekeken. Maar ik kan niet meer zeggen dat het prachtig is gemaakt.
Veel succes met bouwen. Ik zal het blijven volgen.

Gr. Bert Senden.

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #20 Gepost op: 25 June 2013, 10:32:40 »
Erg mooi!!!  Wat mij opvalt is dat je de leeuwen op het dak er zo los op gelegd hebt, terwijl de foto duidelijk laat zien dat ze op een sokkel liggen...  ???

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #21 Gepost op: 26 June 2013, 22:29:12 »
Erg mooi!!!  Wat mij opvalt is dat je de leeuwen op het dak er zo los op gelegd hebt, terwijl de foto duidelijk laat zien dat ze op een sokkel liggen...  ???

Dank je wel.

Je hebt gelijk. Ik heb teveel naar een oude gravure gekeken voor verschillende details.
De gebruikte foto was alleen voor de details van basis van de fronton.
Ik ben inmiddels met de correctie begonnen.
Wim.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11766
    • Mijn fotoarchief
Re:Station Willemspoort Amsterdam(1842-1878)
« Reactie #22 Gepost op: 27 June 2013, 20:45:01 »
Hierbij nog even het eerder beloofde element voor op het fronton:



Het is natuurlijk niet 100% wat er op Willemspoort stond, maar het geeft je een idee van een classicistisch fronton-element.

Eelco