Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 07:45:12
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Esu 54615 21 pins decoder in Trix lok 22636 Crossrail  (gelezen 9948 keer)

lokpaint

• Gast
Re:Esu 54615 21 pins decoder in Trix lok 22636 Crossrail
« Reactie #75 Gepost op: 05 February 2013, 15:05:34 »

met de gevolgen die we hier kunnen lezen.

Hoi

En dat zit me niet lekker. Waarom brand de decoder af?

Hier is iets anders aan de hand dan een afwijking van de norm.
Er zit gewoon ergens een fout. Dit kan zowel de lok als ook de decoder zijn.

Ik heb al heel veel geëxperimenteerd met märklinloks en ook deze TRAXXen in combinatie met lokpilots. Je krijgt soms de meest mooie effecten als je een functieuitgang aanzet, maar er is nooit iets in rook opgegaan.

Ook ik heb onversterkte uitgangen aan licht, sinusprints e.d. gehad. Zonder gevolgen voor decoder of lok.

Tja, en over het verkeerd inprikken. Het ligt eraan of Peter een testopstelling heeft gehad (losse printplaat), of daadwerkelijk de printplaat weer heeft teruggeplaatst.
In het eerste geval kun je de decoder met de connector als eerste plaatsen. (connectors tegen elkaar dus) De print past dan niet meer in de lok.
Wil je dit voor elkaar krijgen dan zul je de stekker door het decoderprintje moeten steken zodat de bouwhoogte klopt.
Peter zegt echter dat hij geen fout heeft gemaakt, dus geloof ik hem hierin.
Verder kan ik Peter alleen maar adviseren om de brugstekker terug te stoppen en te kijken of de lok nog normaal functioneert.  Indien er iets met de lok aan de hand is brand je een ander merk decoder ook zo af.

Einde ;D

Bart

Yeti

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 05 February 2013, 15:22:27 »
Misschien geeft dit wat duidelijkheid. Andere fabrikanten waarschuwen er ook al voor. Klik maar eens door naar pagina 50 en 51 van deze handleiding http://www.zimo.at/web2010/documents/MX620MX630MX640E-alt.pdf

Misschien zitten er ook wel de verkeerde weerstanden in jullie Loc.

Ben benieuwd

yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

Gert1

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 05 February 2013, 15:30:37 »
Goed gevonden! Als het waar is dat er geen weerstanden of 'loze' weerstanden in die loc zitten, dan is dat werkelijk schande.
Je zou bijna aan opzet denken, maar dat valt waarschijnlijk niet hard te maken.
Evenwel is het zo dat als er echt 'loze' weerstanden inzitten, Märklin wist wat het effect zou zijn met decoders van andere merken. En daar had het dan nadrukkelijk voor moeten waarschuwen.

Het lijkt me stug dat Märklin een zaak hierover zou winnen. Punt is natuurlijk dat niemand een zaak begint om een paar defecte decoders van een paar tientjes. Eigenlijk zou het wel interessant zijn als alle slachtoffers van deze loc zich zouden verenigen en een gezamenlijk proces tegen Märklin zouden aanspannen.

mvg,
Gert

lokpaint

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: 05 February 2013, 16:03:14 »
Hoi
Gert hou toch eens op met je märklin-bashen.

Het gaat notabene over loks met Sinus die standaard door märklin met decoders geleverd worden.
Dat ZIMO het niet klaar krijgt om een fatsoenlijke decoder voor een sinusaandrijving te bouwen is Zimo's probleem.
Een ESU in een sinus gaat namelijk wel gewoon. Die blaast niks op en heeft ook nooit zulke problemen veroorzaakt.

bart

Gert1

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 05 February 2013, 16:13:20 »
Wat nou bashen? Ik vraag me af of je wel weet wat bashen betekent?

Als je dit forum wat langer volgt, dan weet je dat ik me kritisch opstel, ongeacht het merk.
Kijk maar eens wat ik recent over LS Models heb geschreven. Ik ben erg blij met de vele
modellen die ik van dit merk heb, maar dat wil niet zeggen dat ik geen kritiek zal uiten jegens dit merk.
Of noem je dat nu ineens ook bashen?

Nee Bart, Märklin heeft er een rommeltje van gemaakt bij deze loc.
Je kunt wel proberen wat krom is recht te praten, maar teleurgestelde twee-railers trappen daar echt niet in.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 05 February 2013, 21:48:08 door Noordwaarts. Reden: Tikfoutje hersteld »

henk

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 05 February 2013, 17:46:26 »
Hoi

En dat zit me niet lekker. Waarom brand de decoder af?

Hier is iets anders aan de hand dan een afwijking van de norm.
Er zit gewoon ergens een fout. Dit kan zowel de lok als ook de decoder zijn.

Ik heb al heel veel geëxperimenteerd met märklinloks en ook deze TRAXXen in combinatie met lokpilots. Je krijgt soms de meest mooie effecten als je een functieuitgang aanzet, maar er is nooit iets in rook opgegaan.

Ook ik heb onversterkte uitgangen aan licht, sinusprints e.d. gehad. Zonder gevolgen voor decoder of lok.

Nou ja, het verhaal van de normering gaat hooguit op voor het aansluiten van bijvoorbeeld verlichting aan een onversterkte uitgang. Ik weet niet of dat het geval is. Het hoeft niet voor het apart aansturen van front- en sluitseinen. Welke lichttrucjes hoort deze loc te kennen?

Allerlei rare lichteffecten hebben ook te maken met de standaard instellingen van een decoder. Die zijn in de regel ingesteld op front- en sluitseinen op f0. Als je de sluitseinen op aux1 en aux2 hangt, dan moet er worden gemapt om die naar behoren te laten functioneren. Wil je een trekduwloc, dan moet er weer anders worden gemapt. Vaak knap ingewikkeld en dan kan je je weer voorstellen dat mensen per se een ESU willen inbouwen als ze bijvoorbeeld een ESU-lokprogrammer hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lokpaint

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: 05 February 2013, 18:11:34 »
Hoi

Het is een combinatie van F0 en F3/4.

F0 is gewoon licht aan . Zowel rood als wit. F3/4 zorgen voor rangeerlicht en per cabine uischakelbare verlichting.
F1 is schijnwerpers en F2 is de decoderrookfunctie activeren  ;D ;D

Bart

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #82 Gepost op: 05 February 2013, 18:48:08 »
Decoderrookfunctie activeren met F2? Helemaal niet nodig: een ESU 21-pins in deze loc stoppen; dan begint hij vanzelf te roken.

Ik heb deze discussie gevolgd. Ik kan me nog voorstellen dat de loc niet naar behoren werkt met een andere dan een Matrix-decoder vanwege de vele extra functies, maar dat een andere decoder meteen affikt of defect raakt (ook een tweede exemplaar, het is dus niet toevallig een foute decoder), vind ik echt bizar en abnormaal.

Ik heb diverse Trix-locs met 21-pins aansluitingen waarbij dit gelukkig niet is gebeurd, maar na wat hier te lezen is, twijfel ik sterk of ik in de toekomst nog wel een Trix-loc zal kopen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

lokpaint

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: 05 February 2013, 20:28:39 »

maar dat een andere decoder meteen affikt of defect raakt (ook een tweede exemplaar, het is dus niet toevallig een foute decoder)

Och, waaro niet. Er zijn ook mensen die de hoofdprijs winnen in een Loterij.

Peter heeft dus ook gewoon de ESU prijs gewonnen  ;D

Bart

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #84 Gepost op: 05 February 2013, 21:34:07 »
 ;D heb ik eerlijk gezegd toch liever de hoofdprijs in de loterij  ;D

Enfin... ik ben nog steeds on speaking terms met de Marklin service desk....
Net even een paar zaken opgezocht en kan ze morgen weer van repliek dienen.  Zo snel geef ik me nog niet gewonnen  ;).

Peter
Petdig1

Gert1

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 05 February 2013, 21:52:03 »
En terecht!

mvg,
Gert

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 07 February 2013, 19:57:26 »
Wel de speaking terms met  Marklin zijn over.  
Er valt gewoon met die mensen niet te spreken.  
Ben beleefd gebleven, geprobeerd hun iets uit te leggen maar is  hopeloos.
Enfin lees zelf maar :

Oh ja...voor goede orde.. ik ben geen anti-marklinist en heb dus niets tegen MATRIX, 3 rail systeem rijders of wat dan maar ook. Had op dezelfde manier gereageerd als ik me in de zak gezet voel bij om het even ander merk dat probeert de boel te vernaaien omdat ze verdomme duidelijke info te geven.

En laat de rest maar een les wezen waar anderen hopelijk niet intrappen al vrees ik gezien de vele reacties ook op andere fora dat er nog menig een zal vloeken als men een gewone decoder in een moderne Trix wil plaatsen.

Van: Peter Spruit
Verzonden: donderdag 7 februari 2013 17:43
Aan: 'Service@maerklin
Onderwerp: RE: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5

Dear Mr Mayer

It’s somewhat hard to understand the negative and  unwilling  attitude of Marklin/Trix on this.

You are answering completely outside the question and apparently are not willing even to understand the issue this is all about.

For me you can consider this closed.

I will further discuss this topic on the specialized forums I am attending and at  least  alert  other user’s encountering same problems.

I thought  Ma/Trix at least would have taken this as some positive feedback to avoid similar incidents to happen but going from the below reply there is even no intention that MA/TRIX will take note of this to inform  the consumer  in a more better way.

Very disappointing  to hear.

For me this closes the door  for any further Trix Models and  think many will share same thoughts.    

Kind regards
Peter Spruit

Van: Service@maerklin
Verzonden: donderdag 7 februari 2013 17:05
Aan: Peter Spruit
Onderwerp: AW: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5

Dear Mr. Spruit,

in our user manuals we tell you an decoder, which you can use. If you decide to take another decoder, you have to ask this company, whether you can use this version or not.

Sincerely yours,

Your Maerklin Customer Service

Frank Mayer

Gebr. Maerklin & Cie. GmbH
Customer Service

Von: Peter Spruit
Gesendet: Mittwoch, 6. Februar 2013 13:26
An: Service Märklin
Betreff: RE: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5

Good afternoon Mr Mayer

I do not fully agree on this.

It is not a matter about who developed certain norms but realy a matter about  informing  the consumer about this.

That Marklin is  using specific developed norms for their 3-rail system is know.  

But in this case  we  are speaking about  a 2-rail product under the brandname Trix.

In the digital 2 rail system the MOROP norm is the standard norm where apparently you are defining other specifications to this norm.

For instance  the norm NEM 660 is  described as  :

--Die NEM 660 - Elektrische Schnittstelle 21MTC definiert eine einheitliche Schnittstelle namens 21MTC zum sicheren und schnellen Einbau oder Austausch von Elektronikbaugruppen. Sie besitzt den Status einer Empfehlung—

Under Morop for instance the  exits of  Aux3/4  are marked to be max 0,5mA.  

However under the  NMRA standards this can be a regular  exit  with a higher output!    

The  Trix version therefore  is  apparently as per  NMRA standard  and not conform the  21MTC Morop norm and  this  is giving problems with consumers who in good  faith install a standard 21MTC decoder as per Morop norms where in addition to the standard Aux1/2 exits  for  light , you used the  Aux3/4 for this functions.

In addition I have attached a copy of the manual and  box info:

The box info only mentions the  international Morop symbol of a 21 pin connector

The manual does not give any other clear info about the  fact that the model will not properly operate with other  type of decoders and only refers to 2 Trix decoders which can be used ( again can…meaning  also other  21 pin decoders will be suitable )  and where even the Trix decoders mentioned are not available anymore in the trade!

The point is Mr Mayer that the info given is unwilling misleading and incomplete and thus causing frustration and damages to many 2-rail modelrailroaders.

This easily can be resolved in future to give correct info with your  models and  to have this updated.   It  would  save a lot of us  extra  costs and perhaps would lead us to keep buying Trix models as well where more and hobbyist  are complaining these  days about this type of problems occurring.

You can compare it  as when you are buying  a car. Then it is also clearly described what type of engine oil MUST be used (  e.g. synthetic, half Syntretic, grade types  etc )

Without this info and  using the wrong type of oil the engine will get  damaged as well.

The same is the case with the above  discussion.

If I read for instance the  comments and complaints made on the German Stummi Forum, I think Marklin should take some  positive actions out of this.

Many users/ buyers of the  Traxx  version are  complaining about the  same problems and  incidents  I am complaining about.

Think this proves indeed that  there is a huge need of some more detailed info and  clear mentioning of  type of decoders to be used and  this must  be made clearly visuable to the consumer by mentioning this on the packaging and added leaflet / catalogi.

Going  from the understanding that 2-rail modelrailers are supposed to know that marklin/trix, although offering  same standard 21 pin connecters are using  in SOME models other  configurations and standards defined by marklin/trix themselves  is  in my opinion the wrong approach and  only leading  to unpleasant situations as we have now.

Still hoping that  this feedback will be appreciated in a customer service point of view, I would be pleased to hear back and hope that we might find a solution soon for this pending claim.

Kind regards
Peter  Spruit

Van: Service@maerklin
Verzonden: dinsdag 5 februari 2013 17:14
Aan: Peter Spruit
Onderwerp: AW: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5

Dear  Mr. Spruit,

that isn’t right, what you are saying. We have first made this norm. We have given from the start all customers the necessary informations about this norm.If other companies have problems to make products for this norm, this isn’t our responsibility.

Sincerely yours,

Your Maerklin Customer Service

Frank Mayer

Gebr. Maerklin & Cie. GmbH
Customer Service

Von: Peter Spruit  
Gesendet: Montag, 4. Februar 2013 15:21
An: Service Märklin
Cc:
Betreff: RE: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5

Good afternoon Mr  Mayer

This is quite some interesting approach from the side of Marklin/Trix.

You at least confirm that  this  is a non –standard norm and  that  the  norm has been made  by Marklin/Trix  themselves without informing the consumer.  

Please  explain me then why Marklin / Trix  even does not take the responsibility to clearly mention this on their description of the modell or even on the  packaging .

In the  contrary Marklin/Trix only mentions a  21 pin connector.    Without any further  additional info or  explanation.

Is this  been done deliberatately to  upset  buyers of Trix products or what is the  idea behind  this.

Still feel that Marklin/Trix made a serious  mistake and  gave misleading  and wrong information to the customer.

With kind regards

Peter Spruit

Unquote
« Laatst bewerkt op: 27 February 2013, 11:52:46 door Peter Spruit »
Petdig1

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 27 February 2013, 11:55:24 »
Waar Marklin zijn kop in het zand steekt en absoluut geen service biedt is dit bij ESU toch wel heel wat anders.

Van ESU een perfecte service gehad en zonder gemor, discussie of gezeur de beide decoders vervangen gekregen.
TOP van ESU !!  (y)
Peter
Petdig1

Gert1

• Gast
« Reactie #88 Gepost op: 27 February 2013, 12:11:01 »
Dat is heel netjes van ESU, maar daarmee heb je het probleem met deze loc nog niet opgelost.
Wat ga je nu doen? Van lieverlee dan toch maar een Trix-decoder kopen?

mvg,
Gert

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 27 February 2013, 12:46:36 »
Zitten nu ondertussen  Marklin Decoders in en alles functioneert nu feilloos.
Mvg

Peter
Petdig1