Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Toon jezelf met je eerste modeltrein.  (gelezen 7205 keer)

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Toon jezelf met je eerste modeltrein.
« Reactie #15 Gepost op: 06 June 2014, 10:31:15 »
Super leuke foto Cees !

Groet , Ed

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 06 June 2014, 14:34:55 »
Mooie O trein! Nog in je bezit?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 06 June 2014, 14:39:14 »

Alles is verdwenen/zoekgeraakt.

Sommige moeders zijn nogal van het opruimen. Wellicht ook daar de verklaring....  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #18 Gepost op: 06 June 2014, 16:54:17 »
Dan kwam paps toch wel uit de betere kringen  ;D

Trein-ice3

• Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
« Reactie #19 Gepost op: 07 June 2014, 00:34:23 »
Hele herkenbare huisjes van Faller die bijna iedereen wel had.
Ik kijk niet alleen naar de huisjes maar meer naar het rijdend materieel. Ik probeer altijd te kijken of ik het model toen ook niet al had of later al dan niet 2ehands heb gekocht.
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 07 June 2014, 17:03:32 »
Hallo,

Ziehier een trotse bezitter van zijn eerste "Modelspoorbaan". Mijn vader had de Märklindoos bevattende een twee-assige locomotief met originele opwindsleutel en twee twee-assige groene personenrijtuigen en een railovaal gekocht bij de toen welbekende intens keurige firma van Pelt in de Haagse Papestraat (een "Märklin Shop" avant la lettre). Hij schijnt daarbij aan de winkelbediende -personen met die functiebenaming had je toen nog- gezegd te hebben "dat het voor zijn zoon" was.....Enfin het modeltreinvirus heeft daarna toegeslagen en is nooit meer verdwenen.

Op mijn derde verjaardag werd de foto gemaakt. Het onderschrift van mijn moeder in het familiealbum bevestigt dat dit cadeau een schot in de roos was.   

Gegroet,

Rob

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #21 Gepost op: 07 June 2014, 17:23:15 »
Alweer zo'n leuke foto. Bedankt Rob voor jouw bijdrage. Sjonge deze is ook al van heel lang geleden. Hopelijk volgen nog meer leden met een mooie foto. .

Groet Ed

guest7823

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 18 August 2014, 18:13:54 »
Op de Rotterdamse Lijnbaan, met een pak van Meijer & Blessing op 3 jarige leeftijd:

en het resultaat:

Dit bleven hierna dus de rest van hun leven "treinopa & oma"

Vermoedelijk zit het spelen met een ander plastic treintje in de rails van de schuifdeur bij mijn andere oma in dezelfde periode, maar daar kan ik geen foto's van vinden.

Verder dan maar naar de eerste "model"trein op mijn 6e verjaardag:

Daarna is het nooit meer goed gekomen :P

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #23 Gepost op: 18 August 2014, 18:58:12 »
Leuk topic! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

guest7823

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 18 August 2014, 19:08:52 »
Als ik m'n Ctr examen gehaald heb zal ik er nog wel even de eerste "buitenboord hangend" bij de SHM aan toe voegen  ;D

Dan is het rijtje compleet. Foto's van mij in mijn jonge jaren bij de SWZ zijn er bij mijn weten niet.

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 18 August 2014, 19:27:51 »
Echt een hele leuke topic,

Zelf heb ik helaas nog geen foto's gevonden, maar de herinneringen op die koude ongeisoleerde zolder in 1968/1969 zitten nog steeds in mijn geheugen.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 18 August 2014, 21:47:36 »
Die plastic trein herken ik! Mijn vader heeft daar ook een hele boel van en daar heb ik ook mee gespeeld omdat hij al z'n speelgoed heeft bewaard. Ik combineerde dat met mijn eigen houten trein, een blokkendoos en speelgoed autootjes en mijn eerst modelstad (op de vloer) was geboren. Later werd alles vervangen door (heel veel) LEGO treinen en sinds een paar jaar nu ook echte modeltreinen ;D

Groeten Edwin.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 18 August 2014, 23:36:33 »
Niet echt een trein gevonden:

Maar wel de Lego motor 107, waarmee ik mijn Lego duwtrein kon motoriseren.
Ik denk dat dit december 1980 is geweest.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #28 Gepost op: 19 August 2014, 00:27:11 »
De allereerste besmetting vond plaats bij mijn grootouders: mijn grootvader (die op dit plaatje hoogstwaarschijnlijk al zo ziek was dat hij het niet meer redde om de trap op te komen óf al overleden was) had een Trix-Expres baan met derde doorlopende rail, enkele elektrische bedienbare wissels maar als klapstuk toch vooral de elektrisch bedienbare Faller spoorwegovergang (net links in beeld).
M'n grootmoeder (hier een jaar of 70) voorkomt iets te nieuwsgierige uitspattingen... (m'n grootmoeder leeft overigens nog)

En, nadat m'n ouders doorkregen dat we wel errug graag naar de zolder stormden bij m'n grootouders, was Sinterklaas 1993 (ik was 5) hét moment.

Ik (of m'n broer, m'n ouders weten het, ik niet) ben in de weer met een van de blauwe Piko-trafo's.

Met de holle verchroomde Piko rails (een uitstekende keuze wat betreft montagegemak en vuilbestendigheid) werden 2 banen baan gelegd, naast een trafo voor ieder voor ons (ik heb een identieke tweelingbroer, dus de hobby werd meteen al dubbel zo duur voor m'n ouders).
Met voor mij een Piko-verbastering van een 1300 lok, een ketelwagen van Bart Smit (die verkocht in het centrum in Purmerend toen nog modeltreinen) een Martini-wagen (foei!) en een Orangina wagen, kon de lol beginnen.
M'n broer had een BB loc van Jouef, eenzelfde Martini wagen, een ketelwagen van Esso en een rijtuig van Wagons Lits.
Mijn vader had in het diepste geheim de loks van front- en sluitseinen voorzien door middel van LEDs. En wij maar denken dat dat er standaard op zat ;)

Leuk detail: bij de modelbouwdagen in 2011 (geloof ik) ben ik vlak voor ik de uitgang weer bereikte, bij een van de verkoopstands het Bart-Smit ketelwagentje tegengekomen (dat heeft de kinderjaren niet overleefd namelijk)
Precies op het moment dat de verkoper zuchtte dat zijn vermoeden 'dat niemand dat bart-smit geval wou hebben' bevestigd werd, stond ik voor zijn neus ;) Voor 8,50 of zo mocht ik het meenemen (het ding zit zelfs in de originele verpakking!)

Iets beter turen: er zal wel iets ontspoord zijn geweest.
Overigens, links in beeld zie je de tunnel die op de baan van mijn grootvader stond. Dat betekend dat hij toen al overleden moest zijn, in mijn herinnering is dat pas later geweest. Toch eens navragen.

De blauwe trafo's hebben het niet lang gemaakt. In mijn herinnering was het iets van een 8VA trafo en beide treinen trokken stomweg teveel stroom, waardoor de thermische beveiliging aansprak en het uit was met de pret: de boel stond dan een paar seconden stil, reed weer even, stond weer stil...

De groene Trix trafo's van mijn grootvader deden het tenminste wel goed.

Al heel snel werden m'n ouders knettergek van de zoveelste baan die we wilden leggen (het liefst zo kronkelend mogelijk door de huiskamer) en hen het lopen belette.
Dus werd er (vermoedelijk in 1994) bij het S.T.H. in Amsterdam een oude demonstratiebaan op de kop getikt: die is met een paar spanbanden voorzichtig op het dak van de auto gebonden en voorzichtig rijdend naar huis gebracht (de plank was ongeveer 1.25 meter breed en iets van 2 meter lang)

En ja, die moest ergens geplaatst worden, dus besloten mijn ouders van kamer te wisselen. Dat betekende ook nieuw behang. Mijn broer en ik met plamuurmes in de weer om behang te scheuren (leuk natuurlijk!).
Op de voorgrond de demonstratiebaan, bedoeld voor Märklin rails.