Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door RikJ
Vandaag om 21:57:15
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 21:52:32
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 21:49:48
Plaatdikte van een rangeerbaan door Te 2/2
Vandaag om 21:47:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:16:31
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:27:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
Vandaag om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
Vandaag om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:43
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
Vandaag om 18:04:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:58:44
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05

Auteur Topic: Begin van een HO baan  (gelezen 1611 keer)

matramurena

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Begin van een HO baan
« Gepost op: 17 January 2013, 10:11:51 »
Goedendag,

Sinds gisteren heb ik een HO spoorbaantje in huis. Deze heb ik gekocht omdat mijn zoon helemaal gek is van Thomas de trein, het is dan ook een Hornby Thomas de trein-set. Eigenlijk is het schaal OO, maar ik heb me laten vertellen dat de rails hetzelfde is als HO.

Zoonlief is erg blij met de baan, hij speelt er heel voorzichtig mee ook al is hij nog maar 3. Alleen willen de rails steeds los raken omdat de baan nog niet op een ondergrond vast zit, en dat is natuurlijk vervelend. Ik ben nu op zoek gegaan naar extra rails zodat ik een vaste baan kan gaan maken op een ondergrond. Maar welke rails passen er op de Hornby rails? Ik kom allerlei benamingen tegen, zoals 100-spoor etc etc, maar ik kom er niet uit welke typen ik kan gebruiken om deze set uit te breiden. Ik hoop op Marktplaats een mooie hoeveelheid tweedehands te kunnen vinden.

Daarna is de bedoeling de baan samen met mijn zoon te gaan bouwen. Zal een geklieder worden met papier-mache maar dat is juist leuk natuurlijk :)

Groeten,

Martijn

matramurena

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re:Begin van een HO baan
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2013, 10:36:59 »
Ik zal nog even een foto van het baantje erbij plaatsen. Mijn dochter vind de trein ook geweldig, maar vooral mijn zoontje is helemaal trein-fanaat.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2013, 10:42:41 »
Hornby maakt zelf ook rails, dus die passen er goed bij: http://www.hornby.com/shop/track/
Jeroen

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2013, 10:45:07 »
Hoi Martijn,

Goed om te zien dat er weer jonge interesse is voor deze prachtige hobby en welkom hier. Als je wat meer wil weten over rails, kijk dan vooral even hierboven in "encyclopedie", onder hoofdstuk E04.02.04 wordt alles uitgelegd over rails en maten. Je kunt verschillende merken gebruiken, Hornby zelf heeft ook rails. Het is natuurlijk heel persoonlijk maar als de uitbreiding overzichtelijk blijft zou ik zelf toch voor nieuw spul gaan, er zit weleens wat rommel tussen dat tweedehands materiaal.
In elk geval veel succes en plezier!

grtz Paul  (y)
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

matramurena

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2013, 22:22:08 »
Bedankt voor de reacties!

Ik heb voor de trein een plaat spaanplaat gekocht van 2,5 bij 1,25 meter. Hierop gaan we een baan proberen te bouwen. Ondertussen ook wat huisjes en een stationnetje weten te bemachtigen via marktplaats, dus we kunnen wat leuks gaan bouwen.

Vanavond heb ik in het tuinhuis - waar de baan komt te staan - de rails op de plaat vastgespijkerd. Als ik dat niet doe dan zit zoonlief steeds aan de rails, en die komen dan los en dan stopt de trein. Word gek van het steeds weer vast moeten zetten van de rails, dus leek me het vast-spijkeren een goed idee.

Ik wil een rijdende cirkel houden tijdens het opbouwen van de baan zodat mijn zoon als hij het bouwen even zat is ook met de trein kan rijden. Kan ik lekker verder bouwen aan de rotsen etc.

Na het vast spijkeren van de rails en testen of Thomas reed, ging ik weer naar binnen om het fototoestel te halen. Ik wou het toch even vastleggen natuurlijk. :)

Na wat foto's met de rijdende trein genomen te hebben hield hij er helaas plots mee op....... De reden werd me al snel duidelijk. Het tandwieltje dat de wielen aandrijft was afgesleten. Toch wel raar dat dat opeens gebeurd, of... Nee niet zo gek als je een van de spijkertjes niet ver genoeg vast hamert.  :-[ Elk rondje komt het wieltje hier dan tegenaan en na een rondje of 30 is het wel gedaan met het tandwieltje......

Dus hierbij een vraag: waar zijn reserve Hornby-spullen te krijgen? De website van Hornby zelf is het niet te vinde, maar zo'n tandwieltje moet toch wel gewoon ergens te koop zijn?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2013, 22:33:51 »
Probeer het eens bij Erwin van TEE in Emmen. Hij staat volgens mij ook in houten. En volgens mij ook hier op het forum actief. Die heeft heelveel losse onderdelen voor lima, dat is ook hornby. Hij kan je mogelijk wel helpen.

Trouwens lijm met houtlijm of boekbinderslijm de rails op de plaat. Met een natte doek kan je het zo weer los maken. Dan zit je ook niet met spijkertjes :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

matramurena

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2013, 23:40:23 »
Bedankt voor de tip.

Ik zal morgen eens verder gaan zoeken naar een winkel die dat tandwieltje heeft. Zal niet makkelijk zijn ben ik bang. (in de buurt van Bergen Op Zoom al helemaal niet)

Ik heb een week of wat geleden op dit forum ook een schitterend baanplan voor HO op een plaat van 2,44 bij 1,22 gezien, maar ik zoek me het &^%&(( en kan die niet meer terug vinden. Het was een ontwerp met verschillende niveau's en een mooie brug erbij. Niet al te lastig zelf te maken, maar wel zo dat de trein steeds een heuvel in rijdt, en dan aan de andere kant weer tevoorschijn komt. Dit vinden kinderen meestal erg mooi om te zien.

Mocht iemand weten waar deze baan te vinden is, dan hoor ik het graag! ;)

Martijn

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 January 2013, 01:26:37 »
Probeer het anders eens bij de Spoorzoeker.
Hij is er eigenlijk al mee gestopt, maar staat nog op beurzen:
http://www.de-spoorzoeker.nl/nl/Producten/category/thomas-and-friends/

Daar heb ik ook veel Thomas treinen vandaan.
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

matramurena

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2013, 21:59:32 »
Ik ben de laatste dagen aardig bezig geweest met het baantje. Het wordt toch best een leuke baan op de beschikbare ruimte. 2,5 bij 1,25 meter is toch niet al te veel...

Maar goed, ik heb een dubbele ring gemaakt met een aftakking naar een lokloods en een aftakking waar ik later nog iets mee wil doen. Verder een baan de berg op naar een bergstationnetje. Vanaf dit station gaat een aparte baan (Ik heb een Percy besteld om deze baan te berijden..) naar een nog hoger gelegen deel welke ik nog moet aanleggen....

Zo ziet het er nu uit, nog een hoop te doen dus.

Grtz,

Martijn