Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Kibri Stopfexpress en Ballast profileermachine  (gelezen 10940 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Kibri Stopfexpress en Ballast profileermachine
« Reactie #30 Gepost op: 31 May 2007, 20:38:21 »
Wat je het beste kunt doen is het apparaat in elkaar zetten, eventuele gaten en kieren opvullen, spuiten met primer (grondverf), nogmaals eventuele gaten en kieren opvullen en vervolgens de hele boel spuiten.

Dus spuiten nadat je het model in elkaar hebt gezet. Als je het voordien doet, bestaat de kans dat sommige zaken niet goed meer passen omdat er een laagje verf over zit. Immers, de Stopfexpress is een model dat grotendeels in elkaar gezet kan worden zonder lijm. En lijm en verf gaan ook niet zo goed samen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

System-M

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 13 June 2007, 00:29:42 »
Ik ga morgen wel weer ff nieuwe plaatjes schieten van de verlichting die ik er ook nog eens aan het inbouwen ben.

mvg,
 Sander

Op dit moment ben ik ook bezig met de bouw van een stopmachine. Het liefst wil ik het model ook voorzien van verlichting, maar na veel geëxperimenteer ben ik er nog niet uit hoe dat het beste kan.

Ik maak nu gebruik van SMD-ledjes van 3x2 mm, met daarop een lichtbolletje van 2x2 mm, dat in de lichtopeningen past. Het is niet lang genoeg en daarom zit er ook een stukje lichtgeleider in de lichtopeningen van slechts 1-2mm. Het probleem is echter dat de kap van de stopmachine van geel plastic is en verschrikkelijk makkelijk doorschijnt, kortom: plaats ik alles zondermeer dan schijnt het LED-licht door de lichtgeleider maar ook door de kap. En dat vind ik niet echt fraai. Echter, als ik de lichtopeningen van binnen zwart verf en het LEDje ook, muv het lichtbolletje, schijnt het al een stuk minder door maar dan is de lichtopbrengst weer veel te laag. Je zou dan kunnen denken aan grotere LED's met een grotere lichtopbrengst, maar die passen dan weer niet...
Kortom: Sander (of misschien anderen?): hoe heb je dit opgelost? Zou je daar foto's van kunnen tonen?

Benieuwde groet,
Marc
Grt
Marc

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 13 June 2007, 07:46:00 »
Ik zou trouwens wel die kap spuiten, eerst met primer en daarna de juiste kleur. De kleur waarmee het ding van Kibri komt is erg lelijk en komt niet met het Nederlandse voorbeeld overeen (mits je natuurlijk naar Nederlands voorbeeld bouwt).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Sander

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 13 June 2007, 12:07:17 »
Marc,

ik heb het hele ding laten spuiten. primer en dan strukton geel erop.

De verlichting ben ik nog mee bezig, ik weet nog niet precies hoe het een en ander gedaan moet worden, daarbij kan jij wellicht helpen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Nijtram

• Offline Offline
  • Begint weer opnieuw
« Reactie #34 Gepost op: 13 June 2007, 17:31:12 »
ik heb het hele ding laten spuiten. primer en dan strukton geel erop.

Is dit Plasser & Theurer geel? Zo nee, welk merk is dit dan, KleiNSpoor heeft alleen P&T geel.

groeten,

Martijn

System-M

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 13 June 2007, 18:21:39 »
Ik ben idd bezig een Nederlandse Strukton stopmachine te bouwen, met aanhanger van Kleinspoor.

@Martijn: Kleinspoor's P&T geel = Plasser &Theurergeel

@Sander: oh, je was iets minder ver met de bouw dan ik dacht ;D
Is het overigens wel verstandig hem eerst te spuiten en dan pas verlichting in te bouwen? Ik wacht nu bewust met het spuiten tot ik de verlichting pasklaar heb, zodat na het spuiten ik de kant-en-klare verlichting er met n paar drupjes lijm zo in kan zetten. Dwz als ik de verlichting op een mooie manier gerealiseerd krijg. Mocht dat toch niet lukken, dan beperk ik me tot de zwaailichten op het dak. Liever een mooi ogend model zonder licht, dan een minder fraaie met licht...

Foto's:

SMD-ledje van 3x2 mm, met daarop een lichtbolletje van 2x2 mm, dat in de lichtopeningen past. Voor het gele hekwerk licht een stukje lichtgeleider, dat als verlenging dient voor het LED-bolletje.

2 grote LED's . De gele zou na iets opruimen kunnen passen, maar dan zit je wel met het gele blokje achter de lichtgeleider. Idem voor het witte LEDje, waarbij dat blokje nog groter is. Het stukje lichtgeleider ligt er nog voor, maar is eigenlijk niet nodig. De LED's zijn lang genoeg.

grtz
Marc
Grt
Marc

Nijtram

• Offline Offline
  • Begint weer opnieuw
« Reactie #36 Gepost op: 13 June 2007, 18:24:54 »
ha,
dat bedoel ik ja, maar heb jij die geel of een andere gebruikt?

Sander

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 14 June 2007, 12:06:11 »
ik heb de kleinspoor geel gebruikt.

Handiger is het om eerst in elkaar te zetten en dan te spuiten. Dan passen de onderdelen iets beter in elkaar.

Project ligt nog altijd te wachten op afbouw, maar ik zit een beetje vast met verlichting. eerdaags wilik dit weer op gaan pakken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

System-M

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 20 June 2007, 20:41:56 »
Geinig, dat heb ik dus ook (vastzitten met verlichting)  ;D

Mocht je een fraaiere oplossing hebben bedacht dan ik nu, dan ben ik erg nieuwsgierig daarnaar. de oplossing die ik nu heb vind ik eerlijk gezegd niet echt heel fraai ogen, en overweeg de front- en sluitverlichting toch maar weg te laten. Ik beperk me dan alleen tot t zwaailicht op t dak.

grtz
Marc
Grt
Marc

Nijtram

• Offline Offline
  • Begint weer opnieuw
« Reactie #39 Gepost op: 20 June 2007, 22:08:56 »
Waarom wil je die weglaten? Is het zo lastig om de verlichting aan te brengen? Denk dat je dan wel wat mist aan je model. Ik ben nog niet zover met het model.

Martijn

System-M

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 08 July 2007, 20:44:19 »
Op zich is het aanbrengen van verlichting niet zo heel lastig. LEDje achter de lichtopeningen en klaar.

Het grote probleem is echter dat het door Kibri gebruikte plastic geel van kleur is. Als je dus een LEDje achter een lichtopening plaatst schijnt het licht door die opening, maar ook gewoon vrolijk door derest van de wand... Niet echt fraai dus. Lichtgeleiders zwart verven zou dat kunnen voorkomen, zij het dat ze dan minder goed het licht geleiden. Bovendien lekt er altijd nog wel wat licht tussen het LEDje en de lichtgeleider, wat normaalgesproken niet zo opvalt, maar hier dus wel doordat het direct door de gele wand schijnt.

Ik heb nu een mogelijke oplossing gevonden in de vorm van grote LED's (zie mijn onderste foto, de gele). Nadeel is echter wel dat aan de voorzijde met het hek ze behoorlijk opvallen. Je zou er een bakje overeen moeten maken ofzoiets, niet cf het grote voorbeeld. Aan de andere voorzijde (cabinezijde) is het allemaal nog krapper en kon ik alleen gele LED's plaatsen. Als de trein dus met de cabine achterop zou rijden zou hij geen rood sein kunnen voeren. Met de cabine voorop voert hij wel zowel gele seinen (voor) alsmede rode seinen (achter, in het hek). Kleine beperking dus, al vraag ik me af of deze machines in de praktijk vaak met de cabine achteruit rijden.....

grtz
marc
Grt
Marc

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 08 July 2007, 20:50:57 »
Lichtgeleiders zwart verven zou dat kunnen voorkomen, zij het dat ze dan minder goed het licht geleiden.

En zilverkleurig of wit verven? Of b.v. eerst een laagje wit en dan zwart? Waarschijnlijk geleiden ze het licht dan beter dan met alleen zwart.
Reinier