Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
741230
Vandaag
om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
Vandaag
om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
Vandaag
om 20:48:34
Her-(her-)beginnen
door
Overet
Vandaag
om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 20:23:05
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
Vandaag
om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk
door
Benjamin92
Vandaag
om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal?
door
cor_b
Vandaag
om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
roco
Vandaag
om 19:57:36
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 19:21:26
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:38:50
't Boemeltje
door
bask185
Vandaag
om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 15:33:50
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:05
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Booster geeft niet zelfde signaal als centrale.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Booster geeft niet zelfde signaal als centrale. (gelezen 1349 keer)
rjr
«
Gepost op:
14 December 2012, 21:36:19 »
Hoi,
Ik heb een Lenz centrale LZV100 V3.5. Daaraan gekoppeld een booster, lenzLV102.
Beide zouden hetzelfde vermogen hebben. Nu was ik wat loks aan het ijken in koploper, en daarbij had ik problemen dat enkele loks niet reageerde op de opdrachten van koploper. Vreemd natuurlijk. Maar de loks reageerde ook niet op de handregelaar. Trein op station gezet, en reageren zonder probleem. Op mijn ijk spoor, en slechte reactie.
Verschil is, station zit op de centrale, ijkspoor op de booster. Dus heb ik de scoop er eens aangehangen, En op de centrale heb ik een mooi strak beeld, ongeveer 17V volgens de scoop, kan kloppen staat op 16.5 in gesteld, Zie foto 1:
Op de booster uitgang heb ik dus een heel wisselend signaal, De spanning is hoger, terwijl de instellingen gelijk zouden moeten zijn. En er zit meer wisseling in. Ene keer is die lager, dan weer hoger, alsof je naar 2 signalen zit te kijken terwijl het er maar 1 is, foto 2:
Beide hebben dezelfde trafo als ingang. (natuurlijk wel afzonderlijke wikkelingen van deze trafo die volledig elektrisch gescheiden zijn )De ingang spanning is dus gelijk.
Ze zijn onderling verbonden met een kabeltje van een 30cm, zoals in de handleiding staat.
Iemand een verklaring hiervoor? Dit lijkt er namelijk ook voor te zorgen dat bepaalde signalen niet bij alle decoders goed aankomt. 1 van de decoders die niet goed reageert is een vrij nieuwe kuehn.
Bedankt,
Roelco
rjr
Re:Booster geeft niet zelfde signaal als centrale.
«
Reactie #1 Gepost op:
14 December 2012, 21:40:22 »
Kleine aanvulling. Als ik op de stop knop druk, en de spanning dus zeg maar van de baan is heb ik op de uitgang van de centrale een vaste spanning staan van ongeveer 16 a 17 V.
Op de Booster staat er dan een mooie sinus van -7 naar +7
Roelco
rjr
«
Reactie #2 Gepost op:
14 December 2012, 21:57:18 »
Volgende test, draden los gehaald van de rails, en direct aan de booster, zonder belasting, gemeten. Wordt de wisselspanning zelfs nog groter.
Nu is dat bij Lenz 1 stekker, voeding en uitgang voor de rails. deze dus losgekoppeld, en over geprikt in de centrale, Mooie vaste spanning.
Wat ik ook probeer, blijf dit rare gedrag zien, die wisselspanning van ruim 5 volt belast op de rails ( en er staan dan treinen op het deel wat door de booster gevoed wordt, rijden niet ) onbelast, de losse draden heb ik een wisselspanning van -20V naar +20V
Roelco
Rob Bogers
«
Reactie #3 Gepost op:
17 December 2012, 12:34:08 »
Even een vraag zo maar in het wilde weg maar zijn de specificaties van beide apparaten v.w.b de uitgangen wel gelijk, anders zoek je je rot naar iets wat er gewoon niet is...
Kun je nagaan hoe moeilijk mensen het hebben zonder scope
!
Rob Bogers
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
rjr
«
Reactie #4 Gepost op:
03 January 2013, 14:22:45 »
Even een update op dit gebied.
Rob,
Bedankt voor het meedenken. De specificaties zijn inderdaad gelijk, en programmeerbaar wat uitgang betreft, maar die zijn gelijk geprogrammeerd.
Reden dat ik ben gaan kijken naar de signalen met de scoop is omdat het ijken van enkele loks niet werkte. En ik vervolgens ook merkte dat in de booster sector loks niet zo goed reageerden op de muis.
Heb alle stekkers los gehad, alle schroefjes op nieuw aangedraaid, en alle stekkers er opnieuw ingeprikt. Alles zag er op zich goed uit, maar je weet maar nooit.
Hierna reageerden de meeste loks weer goed, en waren ze ook goed te ijken, op 1 exemplaar na, met een Keuhn decoder. Die werkte zeer onbetrouwbaar, en heeft dus lange tijd naast de baan gestaan.
Tot gisteren, toen heb ik hem nog eens geprobeerd te ijken. De max snelheid bleek heel laag te staan. Was toen niet het geval, en heb niets geprogrammeerd in de tussentijd, dus ra ra hoe kan dat. Ter vergelijk, koploper gaf een snelheid van 128km aan in de oude situatie, zonder herprogrammeren van de decoder kwam die nu niet boven de 30 uit.
Dus nu de max snelheid in de decoder omhoog gebracht en het ijken ging zonder problemen, max is nu bijna 80 en dat vind ik een mooie snelheid voor deze lok.
Wat is er veranderd. Ik had een draadloos toetsenbord/muis aan de computer zitten.
Die had ik gisteren verwijderd. Waarom, omdat ik gewoon alles wilde uitsluiten. Heb ook alle batterijen verwijderd zodat er niets meer uitgezonden wordt.
Het lijkt er nu toch op dat deze onderdelen storingen/vreemd gedrag op mijn digitale modelbaan gaven.
Ook de problemen dat loks blijven staan door b.v. wat slecht contact en vervolgens niet vanzelf opnieuw hun commando's krijgen lijkt verdwenen na verwijderen van mijn draadloze toetsenbord/muis. ( moest in koploper altijd de lok oproepen, noodstop geven, en aangeven dat die weer rijden mocht en daarna vertrok de trein weer )
Heb ook de scoop nog even aan de beide stroomkringen gehad, en beide signalen zien er goed en strak en hetzelfde uit. Voorlopig dus toch maar met een muis en toetsenbord aan een draad blijven werken.
Roelco
Rob Bogers
«
Reactie #5 Gepost op:
03 January 2013, 16:01:59 »
Hoi Roelco, mooi dat alle locs weer reageren zoals het moet (behalve de Kuhn dan). Maar dat van die storingen op je baan kan ik mij niets bij voorstellen. Ook ik heb een draadloze muis en toetsenbord mij de PC en dus baan staan. Sterker nog, ik heb ook nog 16 IP-camera's rond de baan staan en daar merk ik ook niets van. ik kan zelfs met mijn mobieltje de trein besturen zonder rare fratsen of ik moet de verbinding kwijtraken, dan kan ik niets meer doen.
Gelukkig kan ik alles nog bijbenen zonder scoop, alhoewel ik zo'n ding wel had willen hebben maar hoe meer troep je hebt des te meer ga je je ook ergeren. Ik had bijvoorbeeld eens Amperemeters tussen de trafo's geplaatst en ik werd gek van die bewegende wijzertjes. net als in een auto met allerlei meters, zoal stroom, spanning, wattage en noem maar op. De auto is uitgerust met de noodzakelijke toeters en bellen en je ergert je alleen maar aan die "onzinnige" troep.
Kortom alles rijdt zoals zou moeten, vaak is de fout toch te vinden in het te krap afregelen van de decoder of iets dergelijks.
Groetjes Rob
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2013, 18:51:58 door Rob Bogers
»
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|