Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Module vliegveld Jan van Mourik door Ronald Halma
Vandaag om 15:44:04
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:42:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42

Auteur Topic: EDITS booster, MRDirect en Koploper vraagjes van een ei.  (gelezen 24970 keer)

Calimero

• Offline Offline
Re: EDITS booster, MRDirect en Koploper vraagjes van een ei.
« Reactie #120 Gepost op: 29 June 2015, 01:45:37 »
Als de spanning over zener D9 niet klopt dan moet deze stuk zijn. M.a.w. ik ben 200% zeker dat deze goed zit.
En wat betreft R9/R10, je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb alleen R10 (1k) min of meer verwaarloosd in mijn redenatie.
Verder werd ik er via PM op gewezen dat er nog een pull-up R aan de emiter moest en die heb ik er natuurlijk wel in.
Ik heb daarvoor het schema van Marco (MR Direct) gevolgd. Van oorsprong blijkt er slechts 5V op de Pull up te staan
en dat verklaart gelijk de noodzaak van D10.

Wegens andere bezigheden is het er vandaag niet van gekomen de T11 schakeling nog eens op te bouwen helaas.
Groet, Ronald.

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 29 June 2015, 22:44:10 »
Als de spanning over zener D9 niet klopt dan moet deze stuk zijn. M.a.w. ik ben 200% zeker dat deze goed zit.
Persoonlijk zou ik de spanning toch even meten. Een sluiting is bvb. zo gemaakt.

mvg,

Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 30 June 2015, 00:58:41 »
Ik soldeer al een jaar of 30 intensief op hobby niveau en heb zelfs elke soldering onder een loep gecontroleerd.
Het moest 200% goed omdat ik geen 3x een print op wil bouwen. Ik snap je opmerking maar ben er echt zeker
van dat elke soldering netjes zit.
Ik had vanavond visite dus werd het weer niks. Morgen maar eens kijken of de zon nog iets van m'n zolder heel laat  ;)
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 30 June 2015, 15:49:10 »
Ik heb de spanning op D9 toch even gemeten en die klopt.
Voor deze test had ik D9 nog steeds los van de uitgang, en die draad heb ik aan massa geknoopt en zo meet ik
netjes de juiste spanning over D9 in alle 3 bereiken die ik ingebouwd heb.
Meet ik tussen die draad aan D9 en massa terwijl de draad los ligt meet ik weer 8V. M.a.w. de sperrende eindtorren
zijn bij benadering net zo hoog ohmig als mijn DMM in stand 20V.
De eindtorren hebben dus in rust en verder onbelast duidelijk niet de mogelijkheid de stroom door D9 te "sinken".
De schakeling rond T11 heeft dus duidelijk een belasting op de rails nodig om de uitgang van de booster in rust rond
de 0V te krijgen. Mijn metingen en redenaties m.b.t. de onbelaste booster kloppen dus en daar ben ik niet blij mee.
Ik wil een schakeling die in rust ook onbelast rond de 0V uit komt. M.a.w. de eindtrap moet geen stroom moeten
"sinken" maar stroom moeten leveren (wat in rust en bij kortsluiting niet kan).
TAMS heeft dat dus beter bekeken.
Het nadeel van de standaar TAMS schakeling is in mijn geval de 3 bereiken die ik ingebouwd heb zodat ik steeds de
gevoeligheid van de TAMS schakeling opnieuw af moet regelen of met 3 potmeters moet werken.
Daar ga ik nog even over brain farten stormen.

*EDIT*
Ik bedenk mij ineens dat ik voor D9 een 12V zener gebruik i.p.v. 15V. Ik las bij veel EDITS bouwers dat ze voor D9
een 12V type gebruikt hadden omdat een 15V niet lekker werkte. Wel heb ik in serie met die 12V zener een zener
van 3V die overbrugt is met een jumper zodat ik daar makkelijk kan varieren. Bij alle metingen tot nu toe was die
3V zener overbrugt.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2015, 22:05:45 door Calimero »
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 10 July 2015, 20:39:31 »
Ik ben nog steeds murw van de warmte denk ik en krijg mijn "grijze massa" maar niet de juiste kant op  :-\
Ook merk ik dat mijn kennis van de basis schakelingen behoorlijk weggezakt is  :'(
Ik had de hoop een elegante oplossing voor T11 te vinden zodat ook onbelast de uitgang min of meer 0V is.
Voor alsnog kom ik niet verder dan de uitgang botweg permanent te belasten met een vaste R maar dat vind
ik niet zo'n elegante oplossing. Er moet toch iets met een comparator of zo te doen zijn zodat er weer een
zener als U-ref. kan dienen.
Wie heeft er een paar klompen om mij even een schopje in de juiste richting te geven ?
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 12 July 2015, 22:59:13 »
Om ook de meest absurde storingen en overbelastingen af te dekken wil ik gaan werken met 2 comparators.
Eentje voor de pos. helft van het DCC signaal en eentje voor de negatieve helft.
Voor U-ref. ga ik zeners gebruiken (1 per comparator natuurlijk). Deze knoop ik aan de voedingslijnen en dan een
weerstand naar massa. Op die manier neem ik gelijk de 3 standen van U-uit (het DCC signaal) die ik gemaakt heb
mee.
Aan de uitgang van elke comparator een opto coupler zodat ik beide uitgangen makkelijk kan samen voegen.
De LED in de opto coupler is dan uit bij normaal gebruik en licht pas op bij calamiteiten. Zo kan ik de torren in de
opto couplers simpelweg parallel schakelen om een soort van "or" poort te krijgen. Als ik daar dan weer een tor mee
aanstuur kan ik dat signaal weer vrij simpel inverteren om weer een "hoog" te krijgen bij calamiteiten, net als bij de
orginele T11.
Het DCC signaal moet ik natuurlijk ook nog gelijkrichten en bufferen met een elco zodat de comparators niet staan
te "klapperen".
M.a.w. ik denk dat ik de basis wel heb voor wat ik wil en zal dat "even" in een schemaatje uit tekenen. Dan wordt mijn
verhaal mogelijk ook wat duidelijker.
Daarna nog wat waardes van de onderdelen bepalen en ik kan het gaan testen.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2015, 23:01:07 door Calimero »
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 14 July 2015, 15:43:50 »
Dit is de eerste ruwe schets tot aan de opto couplers.

Voor de leesbaarheid is het denk ik handiger het 2e deel apart te tekenen en dan bij de torren in de opto's te beginnen.

*EDIT*
Gezien mijn voorraad en de verkrijgbaarheid (en prijs) zal de opamp/comparator de LM311 worden maar zolang de
opto coupler geen bezopen stroom trekt zullen de meeste opamps wel werken schat ik.
De ingangs impedantie van elke opamp zal hoog zijn, zelfs bij de "oer" opamp 741 is deze al 2M.
Door de zener en de R voor U-ref. hoeft dus niet al te veel stroom te gaan lopen zodat deze R redelijk vrij te kiezen is.
De theoretische waarde voor de zener is 5V in vergelijk met het orginele EDITS schema. Als de voeding 20V is en D9
15V is dat een verschil van 5V. Met een 5V zener wordt U-ref. dus 15V en het DCC signaal zou 18V moeten zijn.
De elco's bij de ingang zullen dus met 18V pulsen geladen worden en hoofdzakelijk ontladen worden via de R die er
aan parallel zit. Een mooie waarde voor deze R zal rond de 22k liggen, zo'n 1% van de Z-in van een opamp. Zo wordt
de keuze van de gebruite opamp of comparator redelijk vrij.
Het lastigste in het hele verhaal is dan eigenlijk de waarde van de elco's. Te klein en ze ontladen te snel en te groot
reageert de hele schakeling te langzaam. Mogelijk is te klein nog niet zo'n ramp omdat er ook nog een 1µFaan de
uitgang zit ?

Is er toevallig iemand die hier meer kaas van gegeten heeft dan ik en niet op vakantie is ?  ::)
« Laatst bewerkt op: 16 July 2015, 20:42:40 door Calimero »
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 15 July 2015, 22:59:05 »
Het 2e deel van het schema:

Alle emiters liggen aan de 0V lijn (vergeten bij te schrijven).
De 10k heb ik gewoon over genomen van het orgineel. Op zich werkt dat prima, ook i.c.m. de 1µF elco.
De andere weerstand kan tussen 22k en 820k liggen als mijn berekeningen kloppen. De BC547 kan max. Ic= 100mA
aan en de H-fe ligt minimaal op 110. Zo heb ik bepaald dat de tor een Ib van ongeveer 1mA aan moet kunnen.
Zo kom ik dan aan een globaal minimum voor de R van 22k.
Ic van de BC547 is in deze schakeling max. 2mA dus Ib is dan max. 0,018mA. En dan kom ik op 816k als max. voor
de R. In het schema heb ik dat afgerond op 820k.
Dus alles tussen 22k en 820k is in principe goed en verder spreekt dit stukje schema wel voor zich zelf toch ?

Mocht ik iets over het hoofd zien hoor ik dat graag !! Mocht het op een andere manier beter kunnen sta ik daar ook
voor open al zal mijn keuze ook enigzins bepaald worden door mijn voorraad onderdelen.
« Laatst bewerkt op: 15 July 2015, 23:02:24 door Calimero »
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 16 July 2015, 20:43:28 »
Om de tekst dicht bij het schema te hebben heb ik de tekst van 2 posts terug aangepast.
Groet, Ronald.