Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Quinzeedied
Vandaag
om 14:00:05
Line-up foto's van modellen
door
eemstede
Vandaag
om 13:39:32
Een leuke vrachtwagen
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 13:30:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:56:52
C12c rijtuig
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:56:08
Een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:48:00
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Pauldg
Vandaag
om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
morris1
Vandaag
om 12:14:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Paul1969
Vandaag
om 12:13:29
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
bask185
Vandaag
om 12:03:58
PB Models, ICR-rijtuigen
door
PBModels
Vandaag
om 11:48:02
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
Vandaag
om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:21:10
Stoomloks van de staatsmijnen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:01:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Spelfaut
Vandaag
om 09:52:23
Liliput verpakking en motor
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:50:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 09:25:51
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:20:44
Minibaan Visserskaai H0
door
Ruben90
14 October 2025, 23:57:06
NS 8800 in spoor 0
door
Tom Z.
14 October 2025, 22:43:11
Multimaus Error 13
door
Ronald69
14 October 2025, 21:51:32
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
14 October 2025, 20:56:04
De winkel van weleer
door
Eric B
14 October 2025, 19:55:45
The Summer of 69
door
defender
14 October 2025, 19:38:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962 (gelezen 2709 keer)
E94
Offline
Berichten: 63
D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
«
Gepost op:
15 December 2012, 17:37:14 »
Vorige week kwam in een ander draadje de vraag op of Duitse tijdperk III F-Züge met blauwe A4ümg rijtuigen (later aangeduid als Am
202
) ook naar Nederland reden. Van de winterdienst van 1956/57 tot en met de winterdienst van 1961/62 reed D10 Rheingold van Hoek van Holland naar Basel SBB. In Duitsland werd deze trein als F10 aangeduid, en ze was samengesteld uit (situatie 1961/62):
NS E-loc tot Venlo (daarna DB BR 23 tot Keulen)
DB A4ümg-54 Hld-München
DSG WR4ü-39 Hld-Basel Bad.
DB Pw4ü-37 Hld-Basel SBB
DB A4ümg-54 Hld-Basel-Chur
DB A4ümg-54 Hld-Basel-Milano
Deze eerste klas trein was de verbindende schakel tussen de "Schürzenwagen Rheingold" van de jaren vijftig en de "Panorama-wagen Rheingold" van de jaren zestig en krijgt daarom wellicht wat minder aandacht dan ze eigenlijk verdient.
links
http://germanrail.8.forumer.com/viewtopic.php?t=3371
http://www.heinrich-hanke.de/eisenbahn/reisezuege/rheingold.htm
Gelogd
mvg, Heinz
Silvolde
Offline
Berichten: 1586
Re:D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
«
Reactie #1 Gepost op:
15 December 2012, 18:26:59 »
Waar nodig werden vaker blauwe 1e klas rijtuigen ingezet. Ook toen de Rheingold in TEE kleurstelling reed kwam dit voor.
Rob
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re:D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
«
Reactie #2 Gepost op:
16 December 2012, 16:58:47 »
Blauwe rijtuigen (A4üm-54/Am202 en A4üm-61/Am203) werden inderdaad als versterkingsrijtuigen gebruikt als er geen goede rijtuigen meer beschikbaar waren. In de tijd dat de band onder de ramen werd overgeschilderd van blauw naar (TEE)-rood, konden dus 3 kleurstellingen in een trein voorkomen (of zelfs 4 als er een rood restauratierijtuig meereed). Overigens waren deze blauwe rijtuigen onder reizigers redelijk populair, omdat dan (een deel van) de toeslag vergoed werd.
Ook leuk voor op de modelbaan, maar geen idee of dat ook naar Nederland reed: als een F-zug teveel vertraging (30 minuten?) had, werden er Ersatzzüge gereden op de normale tijden. Normaal bestonden deze treinen uit slechts een loc en 2 blauwe Am-rijtuigen. De oorspronkelijke trein bleef trouwens gewoon rijden en volgde dus op enige afstand.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Silvolde
Offline
Berichten: 1586
Re:D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
«
Reactie #3 Gepost op:
17 December 2012, 23:49:58 »
Rudolfph, er waren zelfs 5 varianten mogelijk. Er is een foto van een TEE naar Amsterdam met een WR132 in popfarben. Dit rijtuig, wat tot op heden alleen ADE correct in model heeft uitgebracht, is vrij snel daarna in Brussel uitgebrand.
Dit is mede de reden dat mijn voorkeur - heel ruim gezien overigens - naar een Epoche 3 tijdperk met alle tractie vormen uitgaat.
Echter, ik vind sommige modellen buiten dit spectrum ook heel leuk. Dit komt vaker voor heb ik begrepen...
Gr, Rob
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re:D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962
«
Reactie #4 Gepost op:
18 December 2012, 10:31:49 »
Dat klopt, maar ik bedoelde rijtuigen in 4 kleurstellingen in één en dezelfde trein. Een restauratierijtuig in POP-kleuren kan niet in één trein met een rood restauratierijtuig, en ook niet in een trein met rijtuigen in de kleurstelling van 1962, dus dan blijft het maximum 4. Daarnaast denk ik dat in de jaren '70 rijtuigen in een andere kleur minder vaak voorkwamen, omdat door de instroom van de 1e klasse TEE/IC-rijtuigen de totale hoeveelheid passende rijtuigen groter werd en er dus minder vaak op andere rijtuigen moest worden teruggevallen. In de jaren '60 was dit nog anders, omdat de Rheingold-rijtuigen van 1962 slechts een kleine serie was.
Voor de volledigheid: in de jaren '70 is het in theorie mogelijk om bontere treinen te rijden, omdat er toen meer kleurstellingen waren: behalve de TEE/IC-kleuren reden er in die tijd ook 1e klasserijtuigen rond in blauw, blauwbeige, POP-oranje, POP-blauw en POP-groen en restauratierijtuigen in het rood, blauwbeige en POP-rood. Echter: de POP-blauwe, de POP-groene en POP-rode rijtuigen waren unieke exemplaren, dus de kans dat alle 3 die rijtuigen in één trein rijden waar eigenlijk ander materieel in zou moeten rijden is zeer klein, zeker in combinatie met blauwe en blauwbeige rijtuigen.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
D10 Rheingold Hoek van Holland-Basel SBB 1956-1962