Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:11:39
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09

Auteur Topic: Roco MM and LM2 met Lenz centrale  (gelezen 1581 keer)

rjr

• Offline Offline
Roco MM and LM2 met Lenz centrale
« Gepost op: 01 October 2012, 11:36:55 »
Hoi,

heb sinds enkele maanden een lenz centrale, en daaraan 2 Multimuizen van Roco.
Ook heb ik 2 oudere Locmuis2's liggen. 1 daarvan was kapot, en die heb ik dit weekend gemaakt.

Toen zag ik iets raars. Als ik een MM van roco loskoppel en vervolgens weer op de Xpress bus prik, dan gaat de LENZ centrale en kortsluit mode. Spanning van de baan. Moet ik op de stop knop drukken en alles rijd weer verder.

Als ik de MM van roco loskoppel, en koppel er een Locmuis2 voor in de plaats, dan gebeurd er niets, De centrale blijft gewoon op, en het treinverkeer blijft gewoon doorgaan.

Is dit iets dat in te stellen is? Is dit standaard gedrag? Op beursen zie je ze wel vaker met die muizen lopen, en elders aanklikken om de treincontrole over te nemen, en dan zie je ook niet dat de hele baan eerst zonder spanning komt te staan. Dus lijkt me dat het mogelijk moet zijn om alles gewoon draaiende te houden.

Bij testen gisteren ging 1 MM op een gegeven moment ook over zijn toeren. Reageerde helemaal niet meer, en kreeg bij opnieuw aansluiten error 13. Pas bij een reboot van de centrale zelf was dit probleem weer over.

Maar bovengenoemde probleem van een centrale die zich zelf afsluit bleef bestaan. Voor zover ik heb kunnen checken zitten alle muizen wel op een eigen adres.

Bedankt,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 01 October 2012, 14:47:30 door Bert van Gelder »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:roco MM and LM2 met Lenz centrale
« Reactie #1 Gepost op: 01 October 2012, 12:01:08 »
In het XPressNet moet je adressen toewijzen. Misschien heeft het daar mee te maken? Heb zelf geregeld een muisje 2 in de adapterplaat LA152 gestoken en dat ging altijd goed.

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2012, 14:16:55 »
Op onze clubbaan draait ook een Lenz-centrale. Blijkbaar kan Lenz niet i.c.m. de Roco MultiMaus, want die gaan bij ons ook in Error 13-storing. Het heeft iets te maken met het dataverkeer tussen centrale en regelaars.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2012, 14:26:37 »
Zou het iets met de bedrading van de stekkers te maken kunnen hebben?
De stekkertjes hebben 6 draadjes, waarvan voor de LM en de MM er 4 in "slave modus" gebruikt worden. De beide buitenste (dus 1 links en 1 rechts) worden uitsluitend bij de Master benodigd. Al hoewel ik de Lenz-connectors niet uit mijn hoofd ken zou dit misschien de oplossing kunnen zijn.  ??? ???

Vr groet,
Allie
« Laatst bewerkt op: 01 October 2012, 15:45:33 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

rjr

• Offline Offline
Re:Roco MM and LM2 met Lenz centrale
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2012, 15:10:10 »
Ik heb de bekabeling zelf onder mijn baan gemaakt, en dat is allemaal 4 stuks. de buitenste 2 worden bij mij dus nergens aangesloten. Zowel voor de aansluiting van de MM als voor de aansluiting van de LM's

Op zich werkt de MM prima met de lenz centrale. En over het algemeen verwissel ik mijn muizen ook niet, dus loop niet zo tegen het probleem aan. Alleen dit weekend was ik wat aan het testen met de LM's van de kinderen nadat ik er 1 gerepareerd had, en toen viel mij dit verschil op.

Ook die error 13 zie ik weinig, die heb ik wel een keer eerder gehad, maar heb ik ook echt niet veel.

Roelco

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 October 2012, 17:37:15 »
Probleem op de clubbaan waar Wim (Sneek) het over heeft treed ook pas op zodra er met MM wordt in en uitgeplugd.
Het idee is dat de MM enorm veel aandacht opeist van de Lenz centrale. Heeft de Lenz centrale echter meerdere rijregelaars actief, dan geeft deze de MM af en toe geen aandacht, terwijl de MM dat wel wil. Vergelijk het als een kind :-)
Zodra de MM hier zijn zin niet krijgt, slaat hij in Error 13.
We hebben dit idee echter nooit bevestigd kunnen krijgen, maar het heeft er alles van.

Alex

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2012, 09:17:12 »
Alex,

Bedankt voor de info. Dat zou inderdaad kunnen. Ik had op dat moment inderdaad 3 muizen aan de centrale hangen, en de treinen reden gewoon computer gestuurd rond op dat moment, ook via de Xpressnet interface. Dus de centrale kon het wel een beetje druk hebben op dat moment waardoor de MM even wat minder aandacht kreeg :).

Bedankt,
Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2012, 20:51:37 »
Afgelopen vrijdag naar eurospoor geweest. En daar stond ergens een baan waar ze zowel met lenz handregelaars als met roco MM's reden. En er was er 1 heel druk met zijn muis, en met het besturen van een trein. Vervolgens werd de roco MM losgekoppeld, en elders in de baan weer ingeprikt. En de treinen reden gewoon door.

Maar dat wilde ik ook, maar werkt bij mij niet. Dus eens even navraag gedaan. Bleken wel met Lenz te rijden, en dat werkte zonder problemen. O ja, maar hoe dan? bij mij niet.
Ze hadden in eerste instantie ook wel problemen met de MM's, maar dan moest je handmatig een adres geven aan de muis, had ik gedaan, maar ook het automatisch zoeken uitzetten. Had ik dus nog niet, dus ook dat vandaag getest. Maar helaas, bij mij blijft het probleem bestaan, nog wat andere instellingen gezocht, maar kan niets vinden, maar blijkbaar kan het dus wel zonder problemen.

En dan heb ik het dus niet over error 13, maar het herstarten van de centrale/in kortsluitmode springen van de centrale.
En dus stopt alles wat rijd als ik er een nieuwe MM op prik.

Zijn er misschien nog mensen die toch nog een idee hebben wat hier nog aan te doen is. Het lijkt te moeten werken.

Bedankt,
Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2012, 08:12:34 »
Kleine update,

heb toch wat goeds te melden, al snap ik het nog niet helemaal.
Zaterdag, na de adviezen op eurospoor aan het spelen geweest met de instellingen.
De adressen waren verschillend, maar toch maar wat mee gespeeld. Ook stonden de 2 MM's nog op automatisch in plaats van handmatig.
Dus dat verander bij beide, zonder resultaat dacht ik. Dus verder gespeeld met 1 MM, en de andere muizen van het systeem ( minder kans op adres problemen zo dacht ik ) maar bleef het probleem houden. Dus uiteindelijk maar opgegeven voorlopig.

Gisteren alleen weer even gaan rijden, en mijn zoon wilde ook rijden, dus de mm die hij gebruikt er weer ingeprikt, en wat schets mijn verbazing, dit ging zonder problemen, en zonder reset/kortsluit melding.
Nog eens proberen, en ja hoor, die gaat nu goed, ging eerst net zo hard fout.
de lokmuis2 er weer aan, en nog eens proberen, zonder problemen.
Dan de andere MM ook nog eens proberen, ben ik wat met de instellingen mee aan het spelen geweest, maar dacht dat ik de eindstand weer gelijk aan elkaar had ( met uitzondering van het adres natuurlijk ) Maar die heeft nog altijd het probleem :(.

Maar het kan dus, 1 werkt nu, dus nu tijd om de twee eens uitgebreid met elkaar te vergelijken in de instellingen.

Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 October 2012, 09:19:43 »
Lijk het probleem gevonden te hebben.

Opstelling is ongeveer:
centrale -<----------- S88XpresnetLi -------<-----------------< aansluitingen 4 en 5
               ----- aansluiting 1                       --------< aansluitingen 2 en 3

Op 1 had ik een MM, op 2 een MM en op 3 een lokmuis 2.
Deze aansluitingen zitten onder de baan, aan de voorkant, en daar kan ik dus de kabel van de muis inprikken.

Om daar niet zulke hele lange kabels aan de muizen te hebben heb ik 3 nieuwe kabels gemaakt, 2 van ongeveer 40/45 cm. 1 van 30cm.

Die van 30 zat aan de lokmuis 2, de iets langere aan de twee MM's.
Met testen afgelopen zaterdag had ik alle muizen van het systeem gehaald, en met 1 MM op aansluiting 1 getest met een kabel van 40cm. En werkte dus niet.
Toen de kinderen ook weer wilde rijden, alle muizen weer aangesloten met dit verschil, de lokmuis 2 kreeg het langere kabeltje, van 40 cm, en 1 van de MM's het kabeltje van 30cm. En die werkte dus vervolgens wel goed.

Gisteren weer de muizen er afgehaald, en op aansluiting 1 getest met kabel van 40cm. En toen werkte de MM's dus allebei weer niet, ik denk, hoe kan dat nu, 1 werkte toch, en wilde de instellingen gelijk maken, in de veronderstelling dat het daar nog aan lag. Dus niet.

Vervolgens de MM weer op z'n korte kabel op aansluiting 2 gedaan, en werkte weer. Dus aan testen gegaan.
De lokmuis2 doet het op alle aansluitpunten met alle drie de kabels zonder problemen.
De MM's doen het beide goed met de korte 30cm kabel. Niet met de langere 40cm kabels.

Vervolgens een officiele roco kabel er bij, die zijn meer dan 1m lang, en ook daar werken de twee MM's probleemloos mee.

Probleem zit hem dus in die twee kabels van ongeveer 40 cm.
En voor de duidelijkheid, dat probleem is dus alleen dat bij aanprikken van de muis de centrale in kortsluitmode springt. Druk ik vervolgens op de stop knop zodat de spanning weer op de baan komt dan zijn de MM's prima te gebruiken over die kabels. Alles werkt zoals je zou verwachten. Alleen het aan prikken op die kabels geeft problemen.

Helemaal begrijpen doe ik het nog niet. de aansluiting van de kabels is allemaal gelijk, de MM's werken er in normaal bedrijf ook prima mee. Bij 1 van die kabels zag ik wel dat ik een verkeerde stekker er op had zitten, en 4 polig inplaats van 6 (al zijn er ook maar 4 aangesluiten in alle eigen kabels, als ook in de algemene verlengingen zoals hierboven aangegeven )

Maar goed, ga toch maar even op zoek naar andere kabels, als daarmee het probleem opgelost is ben ik tevreden :) .

Roelco