Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:59:22
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:42:54
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 12:31:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 12:04:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 11:58:46
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:53:48
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 11:50:47
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: Schicht-waarderings-en-verzameldraadje  (gelezen 3397 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Schicht-waarderings-en-verzameldraadje
« Gepost op: 13 October 2012, 19:40:35 »
Schicht is koning.
De D-treinpruisen met echt glas erin en voor tegenwoordig nog steeds fantastisch fijne klinknageltjes (oké, dat er op de bijbehorende mitropa-vreetkeet hetzelfde dak zat is jammer), de langenschwalbachers, de reko-bakken die altijd krom zijn (ze waren hun tijd ver vooruit) maar er verder prima uitzien en natuurlijk de fantastische Görlitzer dubbeldekstellen, bij voorkeur in NS-kleur. Alles standaard met verlichting en langnesehoningkleurig transparant interieur zodat het licht zowaar nog enigszins redelijk verdeeld is, op het eerste gezicht een volkomen idioot idee, maar in de praktijk komt het niet slecht over.
Wat goederenwagentjes betreft hadden ze oa een heel mooi geklonken ketelwagentje dat als sachsenmodelle nog in allerlei NS-versies verscheen... jammer dat er toen na de wende zo'n belabberd koppelmechaniek aan geknommeld is want dat werkte echt niet. Ze hebben daarzo nog veel meer moois gemaakt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Wat ik zelf de lekkerste schicht-bakken vind zijn de Y-rijtuigen, die dingen zijn weliswaar 1:100 maar verder best aardig afgewerkt en ze ogen gewoon lekker vind ik, met dat rare eierpuntdak en ze zitten lekker soppig in de verf meestal. Er zijn eindeloos veel varianten van dus voor je de hele zaak compleet hebt ben je wel even bezig... ik ben nu zo'n beetje krap op de helft gok ik.

Hieronder es wat plaatjes van wat ik zoal bijmekaar gespaard heb de afgelopen jaren. Hier geen marklin-stijl verzameling van alles keurig in doos en nieuwstaat, dat boeit me niet, ik verzamel ze voor maximaal een tientje per stuk, van beurzen en marktplaats, geen moeilijk gezeik met ebay in het buitenland en ze liggen gewoon ergens in een doos gekwakt. (wel zo dat ze niet nog gaarder worden dan ze al zijn, maar geen wittehandschoenengemuts) Wie bakken heeft die ik nog mis mag uiteraard even een PBtje sturen, wellicht valt er dus een tientje te verdienen.

Goed, genoeg gelul, wagentjes, met als passende achtergrond ijskouwe jenever en de vaat die ik aan het uitstellen ben:
DR, oud nummer:
A

schichtmeuk 021 by Floris Dilz, on Flickr
B

schichtmeuk 019 by Floris Dilz, on Flickr
mitropa vreetkeet (zwarte stelbalk)

schichtmeuk 023 by Floris Dilz, on Flickr
mitropa vreetkeet (rode stelbalk)

schichtmeuk 024 by Floris Dilz, on Flickr
mitropa slaapbak (zwarte stelbalk)

schichtmeuk 025 by Floris Dilz, on Flickr

ik mis hier volgens mij nog een postwagen, een slaapwagen met rode stelbalk en een AB

DR, computernummer, zwarte stelbalk

AB

schichtmeuk 013 by Floris Dilz, on Flickr
B

schichtmeuk 011 by Floris Dilz, on Flickr

hier mis ik volgens mij nog een A en een post

DR, computernummer.

A

schichtmeuk 018 by Floris Dilz, on Flickr
B

schichtmeuk 022 by Floris Dilz, on Flickr

dr zijn vast ook wel een AB en een post van

DR speciale kleuren:
A stadteexpress

schichtmeuk 014 by Floris Dilz, on Flickr
B stadteexpress

schichtmeuk 016 by Floris Dilz, on Flickr

er moeten er ook zijn in groen/creme en wellicht ook blauw/creme

CSD (alle met zwarte stelbalk)
A

schichtmeuk 005 by Floris Dilz, on Flickr
AB

schichtmeuk 006 by Floris Dilz, on Flickr
B couchette

schichtmeuk 007 by Floris Dilz, on Flickr
vreetkeet

schichtmeuk 003 by Floris Dilz, on Flickr
slaapwagen

schichtmeuk 004 by Floris Dilz, on Flickr

ik mis nog de post en de normale B. Verder meen ik ooit foto's van oude productie-CSD-bakken gezien te hebben met groene stelbalk, als dat klopt is t nog wel even sparen.

MAV blauw/grijs
A

schichtmeuk 027 by Floris Dilz, on Flickr
er is ook een B van, of er ook een post en een AB zijn weet ik niet.

MAV blauw met witte streep
A

schichtmeuk 029 by Floris Dilz, on Flickr
AB (met anders dan de andere blauw/witte MAV-bakken een grijs dak ipv zilver, is er dan ook een hele serie met grijze daken?)

schichtmeuk 030 by Floris Dilz, on Flickr
bagage (mal van post, maar met balgen)

schichtmeuk 028 by Floris Dilz, on Flickr
van deze serie mis ik nog de B, aangenomen dat het grijze dak van de AB niet origineel is.

PKP
AB (met verknalde ramen, ach, tot ik een betere heb doe ik het er maar mee)

schichtmeuk 031 by Floris Dilz, on Flickr
B (idem)

schichtmeuk 032 by Floris Dilz, on Flickr
WARS-slaapwagen

schichtmeuk 033 by Floris Dilz, on Flickr
Ik mis nog de A en de WARS-vreetkeet. Sowieso lijken de PKP-wagens redelijk zeldzaam.

andere landen:
sncf TEN slaapwagen zonder nummer. Grijs dak en beige interieur zoals wagens van late productie maar nog wel grove opdruk

schichtmeuk 010 by Floris Dilz, on Flickr

er is nog een hele serie in corail-kleuren en ze waren er ook in SBB-groen met zilveren deuren. Van beide series heb ik nog niets.

Late versies (ik denk van na 1989, ze ogen echt anders met beige interieur, veel fijnere opschriften en grijze daken)
CSD B couchette

schichtmeuk 008 by Floris Dilz, on Flickr
CSD post

schichtmeuk 009 by Floris Dilz, on Flickr
DR mitropa vreetkeet

schichtmeuk 026 by Floris Dilz, on Flickr
Die late versies heb ik niet uitgezocht, er kan nog van alles zijn. Ik zie wel wat ik zoal tegenkom... Er is sowieso een set met een regeringstrein in die uitvoering en weet ik veel wat nog meer voor gekkigheid.

En nou maar es kijken of er op eurospoor straks nog wat te snaaien valt.  (y)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re:Schicht-waarderings-en-verzameldraadje
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2012, 20:48:33 »
Leuk spul. Kun je een fijne Interzonenzug mee maken.
Kouwe jenever en uitstellen. Hm. Kouwe ouwe jenever? Zodattie lekker stroperig is? En dat er dan ijs op je glaasje komt?  :P

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2012, 21:03:09 »
Dit zijn geen Y bakken maar B bakken. Lopen niet taps toe ;) . Y rijtuigen zijn er niet in model. Wel, naast het type B, het type Y/B70, al lijkt de SaMo/Tillig Y/B70 verdomd veel op een Y.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2012, 21:06:08 »
Mitropa .... Vreetscheur ??.... zal Hans leuk vinden  :-\ die komt ook niet meer aankakken met zijn skottelbraai nou  :'(
Leuke verzameling, zou ik wel eens in een stammetje willen zien rijden .
Mvg Marty,

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2012, 21:14:37 »
die suikerpot is ook zoooo retro.... (y) (y)

eric

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2012, 21:29:16 »
Martin, als dat de bedoeling van Floris is wil ik graag dit hebben om een volwaardige Mitropa hap te maken.
Maar Floris het is een mooie collectie, en ik bedoel niet die retro suikerpot met die ijskoude borrel, maar je 1:100 rijtuigen  (y)

Groet, Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Station W

• Offline Offline
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2012, 22:22:22 »

basdouma

• Offline Offline
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2012, 23:30:46 »
Wauw, nooit gedacht nog een verliefd te worden op een oven..
Modelspoorder in winterslaap

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2012, 00:12:02 »
ja, wentink ga ik sowieso nog wel een keer heen. En dat fornuis is laf, als ik hier het volle potentieel van de keuken benut hebben we nog 2 pitten meer.  ;D
En ja, inschenken in een lauw glaasje en na een minuut een mooie laag rijp erop! (y)

Paul Habraken

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2012, 00:47:18 »
@ Floris
Ach Ja, das war einmal! Hier nog zo iemand met een tic voor producten van voor "die Wende" van de toenmalige V.E.B's Schicht en Prefo. Is begonnen toen ik met mijn jazzband begin jaren '80 door het voormalige Oost-Duitsland en Oost Europa toerde en met een collega musicus, tevens treinengek altijd koffie ging drinken in de oude stationsrestauraties van Berlijn, Leipzig, Praag, Krakau etc en dan aansluitend ging lopen op/langs de oude rangeerterreinen en BW's. Prachtig sfeertje was dat. Sindsdien begonnen met het verzamelen van ongeveer alles wat Schicht/Prefo hebben gemaakt, incl. de "Oberlicht"wagens in de kleuren groen, grijs, blauw. Tevens de hechtwagens, Rekowagens, alle Städteexpress-uitvoeringen, de hele reeks slaap- en restauratiewagens, alle Y-wagens van DR, CSD, PKP, MAV, alsmede dë 2- en 4 delige "Doppelstockwagens"van de DR.  
Ik denk dat mijn verzameling nu boven de 90 wagens komt. Ik heb er wel voor gekozen om alles "wie neu" te kopen, incl de OVP, ieder zo zijn eigen voorkeur  :)

Die Y-wagens zijn ondanks de oude beugelkoppeling nog redelijk kortgekoppeld en met een kleine ingreep heb ik ze zelfs nog iets korter gekoppeld. Het geluid wat ze maken is heerlijk oostduits. De draaistellen waren toen al (!!) allemaal stroomafnemend. (Daar moesten LS-models, Artitec etc eens een voorbeeld aan nemen).  De interieur lamp armaturen (hoe schattig met die half vastzittende klinknageltjes) hebben bij mijn wagons plaatsgemaakt voor zelfbouw ledstrips, condensator etc. , . Een groot aantal wagens is nu voorzien van Roco-wieltjes, want bij Schicht/Prefo keken ze niet zo nauw.  Drupje olie en rijden met die hap, kortom qua sfeer doet het voor mij niet onder voor het moderner en veel duurder spul.
Ik bemerk dat er in Duitsland weer een vernieuwde belangstelling is voor deze " Ostalgie-producten".  Ik beleef er in ieder geval veel plezier aan  (y)

Groeten,
Paul

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2012, 10:26:30 »
Wat betreft de Langenschwalbacher rijtuigen met echt glas en binnenverlichting, die heb ik ook! Prachtig spul wat nog steeds mooi is wat betreft zijn leeftijd. Ach, het heeft bij mij meer emotionele waarde. Volgens mij zijn de rijtuigen veel gemaakt en daardoor niet veel waard. Maar ik kan het mis hebben. Ik verkoop ze in ieder geval toch niet. Nog wel die verrekte beugelkoppeling. Kortkoppelingsmechanieken bestonden er voor de Wende nog niet.
Andre
« Laatst bewerkt op: 14 October 2012, 10:29:07 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden