Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Casmir
Vandaag om 16:49:37
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 16:37:58
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 16:33:38
fotowedstrijd 2025 door R1954
Vandaag om 16:23:41
Piko blauwe 1000 door spoorzeven
Vandaag om 16:23:26
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door jan47
Vandaag om 16:13:32
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 16:06:53
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Menno
Vandaag om 16:03:06
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 15:52:15
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:07:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
  

Auteur Topic: Antwerpen  (gelezen 1684 keer)

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Antwerpen
« Gepost op: 20 May 2007, 17:36:30 »
Ik ben gisteren naar Antwerpen geweest en heb met eigen ogen de spoortunnel mogen zien en er door heen gereden. Ook het nieuwe station Antwerpen-Luchtbal zijn we voorbij gereden. Imposant deel is vooral het kijken van bovenaf naar de verschillende niveaus van het station.
Mooi staaltje van nieuwe technologie. Ook de nieuwe rijtuigen van de hogesnelheidslijn van binnen en van buiten bewonderd(deze worden in de IC naar Brussel ingepast)
Voor de liefhebbers heb ik één feest/openings krant van de gazet van Antwerpen over.

hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Antwerpen
« Reactie #1 Gepost op: 20 May 2007, 17:38:07 »
Het is toch vandaag open dag in Antwerpen ?

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: 20 May 2007, 17:41:16 »
Ja en gister. Jaren geleden zag ik de schitterende maquette. Knap staaltje werk!

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: 20 May 2007, 17:45:51 »
De maquette van het station en een model van de tunnelboormachine stonden on display in de centrale hal. Gisteren liep een filmploeg rond en waren een groot aantal bobo's aanwezig. Antwerpenaren konden een stuk van de tunnel met een speciale trein  meemaken. Vooral ook gelet op het materieel van de SNCB, maar dan ziet het nederlandse(NS) materieel er een stuk verzorgder uit.

Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: 20 May 2007, 18:25:33 »
Door die tunnel, is het nou mogelijk om vanuit Amsterdam naar Brussel/Parijs te reizen via Antwerpen Centraal, in plaats van Berchem? Knap dat ze daar een tunnel gegraven hebben, want hoewel er anderhalf jaar geleden wel het één en ander aan werkzaamheden bezig was, had ik geen flauw idee dat ze een tunnel aan het bouwen waren.

En in een stad als Antwerpen, met al die prachtige gebouwen... ik zou er niet graag aan beginnen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

arjen

  • Gast
Re: Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: 20 May 2007, 18:57:27 »
Je gaat nu via Centraal én via Berchem. De tunnel begint naast Antwerpen Dam, gaat onder een deel van de stad en Antwerpen Centraal door, en komt vlak voor Berchem weer boven.
En ze hebben de tunnel geboord, niet gegraven, vandaar dat de schade in de stad beperkt bleef. Anderhalf jaar geleden was de tunnelbuis trouwens al helemaal klaar.
Een jaar of drie geleden hadden ze een veel leukere open dag, toen kon je met een pendeltrein naar Antwerpen Dam en lopend via de tunnel terug naar Centraal. Verschrikkelijk druk, uurtje in de rij gestaan, maar wel een unieke ervaring.

Arjen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: 21 May 2007, 19:51:13 »
Ter illustratie twee foto's van de bouw van de tunnel. Niet even scherp, maar er was dan ook bijzonder weinig licht.



En de maquette in de stationshal.


Martijn

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: 21 May 2007, 20:22:00 »
Die maquette heeft inderdaad tijden geleden prominent in de stationshal gestaan echter is deze daar het afgelopen jaar niet meer te zien geweest.

De tunnels in inderdaad geboord, en wel op 18 meter onder het maaiveld.
Om en idee te geven, een woonhuis is gemiddeld maar 8.5 meter hoog En heeft meestal heipalen (als dat al nodig is) van niet meer dan 6 meter diep.

De reis naar Antwerpen Centraal is door het noordelijke deel van de tunnel, dat inderdaad van Antwerpen CS naar Antwerpen Luchtbal loopt en al even voor dat station tussen de straat ïjzerlaan en het plein genaamd damplein boven komt, verkort de reis van Nederland naar Antwerpen Centraal en Brussel met 15 minuten.

Leuk detail bij de treinrit door de tunnel afgelopen zondag was dat de lampen in de trein uitgingen tijdens de reis en in de tunnel permanent brandde. Ik hoefde overigens maar 5 minuten te wachten op een ritje  :D

Wat ik persoonlijk bijzonder mooi vind is de winkel etage die op de zelfde hoogte als het maaiveld buiten zo dwars door het station loopt. Deze winkel etage bied overigens een mooie vvoetgangers verbinding tussen de straten om het station en het station zelf. Je kan nu dus ook zonder enig probleem het perron op bij de ploegstraat, de pelikaanstraat en de lange kievitestraat. Bij die laatste straat staan inmiddels ook grote kantoren die zich mogen verheugen op en bijna prive ingang ter grootte van een gemiddelde terminial. (Wel zo tamelijk indruk wekkend!)
De overigens bekende diamanten zaakjes zitten dus niet langer alleen in de bogen onder het station maar nu onder het gehele station. Maar ook zijn er diverse eetgelegenheden, curiosa winkeltjes en zelfs een supermarkt in het station te vinden. En dat allemaal zonder de bijzondere architectuur te schaden.

Het is nu dus een plek geworden waar je prima met je vriendin heen kan gaan... Samen winkelen en treinen spotten in 1 gebouw!  ;)  ;D

Ook een heel mooi gezicht is als je op het diepste perron staat en door de grote open ruimte die het atrium je bied naar boven kijkt, naar de ongeveer 40 meter hoger sluitende overkapping van de stationshal die er nu al meer dan 100 jaar staat. Dat verschil in tijd maar ook zeker in ruimte is zo immens dat je zelfs al hou je niet van architectuur en stations toch kippenvel bezorgd... 

Kortom heb je een dag dat je niet direct iets heel belangrijks te doen hebt...
Koop een treinkaartje naar Antwerpen CS! Zeker een liefhebber van spoorse zaken moet dit een keer gezien hebben!

m.v.g.

Mark

love to build realistic     let's be kind.