Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23

Auteur Topic: Digitaal of analoog? 2-rail of 3-rail?  (gelezen 6164 keer)

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
Re:Help!!
« Reactie #15 Gepost op: 31 August 2012, 19:47:52 »
niet-digitale treinen zijn dus analoge treinen.
Die kun je met elkaar op een niet-digitale baan laten rijden.
Alles achter één trafo: ze gaan allemaal tegelijk harder, zachter of stoppen (tenzij je afzonderlijk aangestuurde baanvakken maakt).

Een analoge trein kun je niet op een digitale baan laten rijden.

Een digitale trein kun je wel op een analoge baan laten rijden, maar dan gedraagt hij zich als analoog.
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #16 Gepost op: 31 August 2012, 20:19:25 »
Misschien kan je eens gaan kijken bij iemand die digitaal rijdt, dan wordt het allemaal snel duidelijk.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

g van boven

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 31 August 2012, 22:29:26 »
Moi Jezz.

Je kunt global zeggen dat op marklin alleen marklin rijd,er zijn merken die ook een paar loks voor dit systeem maken maar niet zoveel dan moet er op de doos staan ,,AC of ~
.bij de wagons moet je de wielen wisselen als je op fleischmann e.d. wilt rijden.

De rest,fleischmann,lima,brawa enz.rijden allemaal op elkaar,dan staat er op de doos,,DC of = ,,je hebt dan veel meer keuze.(mijn reden om voor gelijkstroom = te kiezen)

De rails heb je in HO (wat ik heb) in drie soorten,dat heeft met de rails hoogte te maken.rij je met ouder materieel,dus hooge wielflensen moet je voor code 100 kiesen (peco)de nieuwste loks/wagonnen hebben veel kleinere er fijnere wielen.

Of je analoog of digitaal moet rijden kan ik niet zeggen voor je.
hou je van rommelen,prutsen en van alles uit proberen (zoals ik) analoog
hou je meer van programmeren/computer achtig werk, digitaal
en wat hierbij ook geld of een doorslag kan geven is dat digitaal in aanschaf ook behoorlijk duurder is.

Of je een hondenkop naar digitaal kunt ombouwen....
deze vraag zou ik eens neerleggen bij de ruibriek elektronica en analoog.

Ik heb een computer voeding op mijn baan staan in plaats van een trafo en met 4 loks tegelijk is geen probleem.
hoeveel er met digitaal kunnen rijden weet ik niet.

Verder zou ik zeggen kijk en vergelijk eens op internet,op de site van www.eisenbahnkurier.de staan haast alle merken bij de rubriek modellbahn herstelers.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,veel succes met het maken van je keuze.

Mvg.Gerbrand.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #18 Gepost op: 31 August 2012, 23:21:21 »
Als je digitaal gaat rijden dan heb je loc;s en treinstellen nodig die ook digitaal zijn.
Tegenwoordig zijn de meeste digitaal voorbereid, dat wil zeggen dat alles al is voorbereid om er een decoder in te plaatsen.
Gewoon dummystekker er uit en decoder er in.
Die decoder kun je zelf instellen, ik ga er niet te ver op in, maar je kunt het dus een eigen adres geven.
Vanaf dat moment luistert de loc of het treinstel alleen nog maar naar de comando's die je naar de decoder stuurt, zoals lagzamer, sneller, en nog wel meer zaken.
Wil je een tweede trein laten rijden, dan herhaal je alles, alleen geef je die decoder een ander adres.
Dat geld ook voor een derde en vierde.
Als je alle treinen tegelijk, maar afzonderlijk van elkaar wilt laten rijden dan kan dat.
Maar dus alleen bij digitaal, bij analoog gaat dat niet.
Digitaal heeft in princiepe niets te maken met 2 rail of 3 rail, op beide kun je digitaal rijden.
Een analoge loc op een digitale baan laten rijden gaat niet, de loc zal er vandoor gaan en je kunt hem alleen nog maar laten stoppen door de stroom van de baan te halen.
Een digitale loc op een analoge baan zetten kan wel, alleen gedraagt hij zich dan als een analoge loc
Op een analoge baan kun je niet rijden met meerdere treinen tegelijk ( of je moet de baan aanpassen).
Een tweerail loc kan niet rijden op een drie rail baan, andersom gaat ook niet.
Maar een tweerail loc van bv Roco kan best rijden op Fleishmann tweerail rails
Overigen voor het gemak noemen we tweerail rails gelijkstroom, drierail rails wisselstroom.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re:Digitaal of analoog? 2-rail of 3-rail?
« Reactie #19 Gepost op: 31 August 2012, 23:38:32 »
Ik heb even de titel aangepast van 'Help!' naar 'Analoog of Digitaal? 2-rail of 3-rail'

Zo dekt het wat beter de lading.. Makkelijker met zoeken..

Gr, Bert

Deka

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 September 2012, 08:01:32 »
Het is een eeuwig terugkerende vraag, die hier al veel vaker is langsgekomen: tweerail of drierail, gelijk- of wisselstroom, analoog of digitaal.
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur, en verdedigt die mening dan min-of-meer fanatiek. Eén persoon raadplegen is daarom "gevaarlijk". 
Bezoek eens een modelspoorclub om de diverse mogelijkheden in werking te zien, en bepaal hoeveel geld je in de hobby wil steken, en hoeveel ruimte je ter beschikking hebt.
Waar gaat het om: het moet jouw eigen keuze zijn.
Begin maar eerst met veel te lezen in onze encyclopedie, en stel gewoon vragen als je iets niet begrijpt of kan vinden. We zijn tenslotte ooit allemaal beginner geweest.

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #21 Gepost op: 01 September 2012, 08:19:53 »
Ik weet niet waar je woont maar zoals Dick al aangeeft ga een keer bij een modelspoorclub kijken.

Het is slim om gelijk digitaal te beginnen, startsets zijn er in diverse prijsklassen, maar wel veel meer mogelijkheden, op één spoor kunnen meerdere treinen laten rijden zowel voor als achteruit en dan ook nog tegelijk.

2-rail of 3-rail:
Bij 2-rail heb je de keuze uit heel erg veel merken, Roco, Fleischmann, Trix, Rivarossi, LSmodels (enz enz)
bij 3-rail heb je Marklin. - Roco brengt een aantal locomotieven ook voor Marklin uit

Nu is er nog een andere mogelijkheid, die wij op de club ook gebruiken.

Marklin k-rails, daarop kun je zowel 2-rail als 3-rail laten rijden. Hoe en wat daarover is misschien makkelijk uit te leggen door het te zien als hier een heel verhaal te gaan typen.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

jezz

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 01 September 2012, 16:55:21 »
Ontzettend bedankt allemaal voor de info en natuurlijk de encyclopedie. Na veel te lezen in boekjes, forums etc. Heb ik besloten om 2 rail digitaal te gaan rijden. De reden hiervoor is: ik wil in de toekomst als ik meerdere treinen laat rijden niet het hele spoor te hoeven vervangen.

En daarbij toen ik begon was ik altijd een fleischmann man en dat wil graag zo houden  ;D

Is er nog een bepaald merk 2 rail wat het best is?

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 01 September 2012, 17:33:28 »
Oké 2 rail digitaal, dat doen de meeste mensen denk ik.

Om van analoog naar digitaal over te stappen hoef je het spoor helemaal niet te vervangen, het enige wat vervangen moet worden in je rijregelaar, verder moeten al je lokomotieven worden uitgerust met een decoder.

Merk dat het beste is, is er niet, ieder merk heeft wel zijn plussen en zijn minnen. Eerder genoemde merken als Fleischmann en Roco zijn zeer degelijke merken.

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 01 September 2012, 18:19:19 »
" het enige wat vervangen moet worden in je rijregelaar, " Hoezo wat dient er vervangen in je rijregelaar?
Groetjes
Johnny

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 01 September 2012, 19:37:53 »
Wullemke dat heb je goed uitgelegd. Er staat inderdaad een continue spanning op de rails waar digitaal informatie in is opgeslagen. Deze informatie wordt alleen door de trein opgepakt die specifieke decoderinstellingen heeft. Kortom, je moet overla een decoder in elke loc bouwen. De decoder verstaat het digitale signaal en zorgt ervoor dat de trein gaat rijden of ook andere functies uitvoert (licht, geluid).
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 02 September 2012, 13:59:40 »
" het enige wat vervangen moet worden in je rijregelaar, " Hoezo wat dient er vervangen in je rijregelaar?

De analoge regelaar moet vervangen worden door een digitaal exemplaar?  ::) Met mijn analoge exemplaar is het erg lastig om m'n digitale loks digitaal te laten rijden.