Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
07 October 2025, 22:44:40
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31

Auteur Topic: Nieuw begin..  (gelezen 1671 keer)

pe0mb

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Nieuw begin..
« Gepost op: 19 August 2013, 23:02:45 »
Hallo allemaal,

Ik heb de plannen om mijn oude hobby weer te doen herleven dit keer samen met mijn zoontje, ik heb echter een kleine 30 jr gemist uit het modelspoor tijdperk. Mijn "oude" treinen lagen nog op zolder waarmee ik de interesse van mijn zoontje (gelukkig  ;D) inmiddels heb gekregen.

Inmiddels heb ik veel gelezen om een besluit te kunnen maken met welke basis we gaan starten maar hierover hoor ik graag andere meningen want voor mij is het hele digitale tijdperk nieuw.

Aangezien de oude rails (fleischmann en lima) niet echt jofel meer was, heb ik een analoog startsetje gekocht via MP met Fleischmann profirails. Erg mooie rails en het plan is dan ook om hierop verder te bouwen. Voor de besturing wilde ik een Siemens S7-300 PLC gaan toepassen, dit omdat ik deze nog heb liggen met veel I/O.  Deze PLC wil ik laten communiceren met een Intellibox of iets in trend, hierover ontvang ik graag advies. Ik had bij een kennis een Intellibox IR gezien en had inmiddels uitgeplozen dat deze redelijk betaalbaar zijn en dat moet kunnen, maar mogelijk zijn er meer goede systemen  ??? ?

Ieder advies of opmerking is dus welkom !

Zoedelaar

• Offline Offline
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: Nieuw begin..
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2013, 09:55:10 »
Join the club! Precies 2 jaar geleden stond ik, samen met mijn toen bijna 5 jarige zoon, voor dezelfde keuzes. Ook ik had een gat van zeker meer dan 25 jaar in de modelbouw. Mijn oude Marklin is ondertussen verkocht en daarvoor in de plaats heb ik gekozen voor gelijkstroom. Om mee te beginnen en de interesse van mijn zoon te testen gekozen voor een Nederlandse startset van Roco. Uiteindelijk zijn we verder gegaan zoals je op het draadje 'Den Zoedel' kunt lezen en volgen. Wij rijden digitaal met de Roco-maus maar verder vooralsnog geen verdere digitalisering. Hebben de baan wel zo gebouwd dat verdere digitalisering gemakkelijk is toe te voegen echter op dit moment ligt de nadruk met de soms schaars beschikbare tijd op de scenery, verzamelen en het spelen (mijn zoon is nu tenslotte pas bijna 7....!) Zo maakt ieder zijn eigen keuzes en ik ben heel benieuwd naar welke jullie gaan maken en de vorderingen komende jaren. Houdt ons hier op de hoogte! Heel veel succes!

Olafs groeten uit 'Den Zoedel'!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2013, 15:48:15 »
Welkom, welkom.
Er zijn wel een aantal hobbyisten die met een PLC aan de gang zijn, maar bedenk wel dat je een behoorlijk aantal stappen moet doen om de zaak aan de gang te houden en te starten.
De leeftijd van je zoon weet ik niet maar ik gok zo dat een simpele gameboy of nintendo ds voor hem wel te behappen is.
Pak een Piko digitaal handregelsetje of een roco setje en je start en dus interresse is gewekt en blijvend.
Eurospoor komt er weer aan dus de koopjes ook.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

smit

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2013, 18:38:44 »
over het digitaal rijden en aansturen van van alles en nog wat zijn een hoop draadjes en gedachten gangen (y)

Even een algemene opmerking
digitaal rijden / plc aansturingen is voor papa leuk met alle uitdagingen en kennis die je er bij horen :D

voor een kind ( je hebt het over een zoontje) is het draaien / drukken van/aan de knoppen veel leuker dan een zelf denkende baan :P

maak er voor de rest een mooie hobby van

Mijn zoon van 6 jaar, ""staat"" ook al 6 jaar naast me met de treinen te spelen
inmiddels heeft hij zijn eigen trienen met een eigen baan in mijn baan ,het is geweldig leuk samen

vriendelijke groeten roel

H0 nederlands rocoline rails intellibox 2 +multimuis en muis

pe0mb

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 August 2013, 21:45:07 »
Bedankt voor de reactie's  (y)

Uit de reactie's begrijp ik, en ik was er vandaag inmiddels achter gekomen dat het voor mijn 7 jarige zoon het belangrijkste is dat hij aan de knopjes kan draaien.

Vandaag even een "testbaan" (dubbelspoor) uitgelegd op polystyreen plaat (200x100x8cm), lekker makkelijk trouwens spijkertjes erin drukken met de vinger en het ligt nog redelijk vast ook.  Kan hem nu dus snel rechtop zetten waardoor ik kan beginnen met de bouw van de definitieve tafel. Verder heb ik 3 locs voorzien van een simpele tams decoder, een intellibox-IR geleend en dit kunnen testen. Dit rijd inmiddels en verbazingwekkend genoeg was het hoe snel mijn zoon door had hoe hij van loc kan veranderen. Prachtig !!

Volgens mij kan zoonlief zich dus prima redden met de knoppen op een IB-IR, aangezien deze mij ter overname is aangeboden denk ik dat ik hiermee dus doorga. Zoonlief achter de knoppen, en Pa aan het seriële lijntje met de PLC en PC..  De keuze voor de PLC is trouwens simpel geweest, ik programmeer die dingen beroepsmatig en kom dan ook vaak allerlei onderdelen tegen. Naast de PLC besturing komt er uiteraard ook visualisatie met een Scada pakket wat natuurlijk ook interessant is voor Zoonlief .. ;)

Weet er iemand trouwens wat een geschikte voeding is voor een Intellibox ? Ik voed hem nu met de wisselstroom uitgang van mijn Fleischmann trafo maar geloof niet dat die genoeg vermogen kan leveren.

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2013, 00:08:32 »
Uhlenbrock trafo 16V en 70VA gebruik ik, zodat je het volle vermogen van de IB kan gebruiken.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 September 2013, 00:38:51 »
Zoonlief achter de knoppen, en Pa aan het seriële lijntje met de PLC en PC..  De keuze voor de PLC is trouwens simpel geweest, ik programmeer die dingen beroepsmatig en kom dan ook vaak allerlei onderdelen tegen. Naast de PLC besturing komt er uiteraard ook visualisatie met een Scada pakket wat natuurlijk ook interessant is voor Zoonlief .. ;)
Ga je zelf een treinbesturingsprogramma schrijven? Het aansturen van wissels en seinen is vanuit een PLC eenvoudig te realiseren. Maar hoe denk je de terugmeldingen van de treinposities vanaf de rails naar de PLC te regelen. Zijn daar speciale interfaces voor? Of ga je die zelf ontwerpen/maken?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

pe0mb

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 02 September 2013, 22:03:00 »
Ga je zelf een treinbesturingsprogramma schrijven? Het aansturen van wissels en seinen is vanuit een PLC eenvoudig te realiseren. Maar hoe denk je de terugmeldingen van de treinposities vanaf de rails naar de PLC te regelen. Zijn daar speciale interfaces voor? Of ga je die zelf ontwerpen/maken?

Hoi Martin,

De terugmelding leek idd een lastig punt, ben echter aan het testen met een simpele RFID kaartlezer onder het spoor welke serieel aan de PLC hangt. Dit is allemaal reuze betaalbaar (vooral als op het werk "te leen" ligt) en de locs kunnen worden voorzien van druppel met een uniek ID. Hierdoor heb je een mooie terugmelding van welke loc eroverheen rijd. Enige probleem is hoe nauwkeuriger het moet worden des te meer kaartlezers er geplaatst moeten worden.. gezien de prijs en beschikbaarheid (2e hands) van seriële PLC kaarten moet dit dus op termijn met TCP/IP gaan plaatsvinden. Maar goed gezien de rest van de gegevens waarover je beschikt (snelheid, route) moet je al snel redelijk goed kunnen bepalen waar de trein zich bevind. Andere optie zou nog zijn de treinbesturing vanuit de PC te gaan doen met het aanwezige Scada pakket. Dit bied qua programmeer omgeving toch wat meer vrijheid dan de SCL (pascalachtige) omgeving in Step 7.

vrgr Marco