Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Karben
Vandaag om 13:49:29
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door AP3737
Vandaag om 13:46:21
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Stoker
Vandaag om 13:44:22
Roco BR 93 stroomafname door puntenglijder
Vandaag om 13:28:03
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:22
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door FritsT
Vandaag om 12:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:33:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:17:47
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:41:14
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door roco
Vandaag om 10:09:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:35
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 09:21:56
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 06:22:43
NS 1700 transfers door robin binsbergen
Vandaag om 00:07:58
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
18 August 2025, 23:14:52
  

Auteur Topic: Zolder plan H0 (3,5mx5m)  (gelezen 6570 keer)

GLR89

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #15 Gepost op: 03 August 2012, 22:16:33 »
Heren, heb zojuist besloten eerst nog maar eens rustig te gaan zitten ontwerpen. Ben zelf ook een paar dingetjes tegen gekomen in mijn bestaande plan waar ik mn hoofd over ga zitten breken! Ga meteen eens kijken wat betreft een kop station icm draai mogelijkheden e.d. Jullie gaan snel weer van me horen hier! groeten Gijs
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

GLR89

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #16 Gepost op: 04 August 2012, 00:15:48 »
Heren, heb weer wat geknutseld met de pc. Was dit ongeveer jullie idee kwa kop station?



groeten Gijs

« Laatst bewerkt op: 04 August 2012, 00:56:45 door Gerard Rozeveld »
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #17 Gepost op: 04 August 2012, 01:41:18 »
Minder rail meer scenery..........

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #18 Gepost op: 04 August 2012, 01:57:31 »
Gijs,

Heb je rekening gehouden met de voor je hellingen benodigde lengte (i.v.m. de te overbruggen hoogteverschillen)? Waar zijn de aansluitingen richting schaduwstation gebleven ? Mijns inziens heb je - als ik het goed zie - in ieder geval twee keerlusproblemen (zie mijn draadje "Bahnhofsvorfeld").

De door jou gekozen wijze van aansluiting van het Bw op het kopstation ben ik in "het grote voorbeeld" nog niet tegengekomen. Ik kom hier morgen wel op terug.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1561
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #19 Gepost op: 04 August 2012, 02:01:56 »
Het is raar dat het depot in het verlengde van het station ligt, daar is normaal gezien de stad of een plein oid. Als je het depot naar de andere kant van het station verhuist kan je de perrons langer maken. Als je dan op het eind van het station overloopwissels legt kan je er met een getrokken trein binnen komen rijden, loc loskoppelen en achteruit via het andere spoor omlopen naar het depot, draaien (en kolen en water innemen) en achteruit weer tegen de trein aan om vooruit weg te rijden. Zo ging dat in het echie.
Ik neem aan dat je Duits rijdt? Als je Nederlands rijdt is het natuurlijk veel passender om voor zo'n eindstationnetje een rechthoekige locloods en dito depot te bouwen. Ik denk ook dat 4 perrons wat buitensporig is voor zo'n stationnetje. Waarom niet 3 sporen met met 2 perrons aan de buitenkant? Dan kan je het middenspoor als omloopspoor gebruiken. Kijk ook eens in Locomotiefloodsen en Tractieterreinen van Waldorp en Van de Meene. Zeist, Baarle, Denekamp, Dinxperlo, Egmond aan Zee, Van Ewijcksluis, etc. Allemaal niet echt wereldsteden, maar zijlijntjes met zo weinig sporen werden gewoonweg niet frequent bereden, en door tenderlocs, dus geen draaischijf aanwezig. In model willen we heel graag München Hbf en Bw Rheine combineren, maar dat past gewoonweg niet. Willen we iets wat wel past, neem Zeist, dan is het al snel saai omdat het geen IC treinen zijn, geen draaischijf etc. Bovendien heb je voor Zeist op schaal ook al een paar meter lengte nodig, kan je nagaan. Concessies doen dus en met een imaginair klein eindstation komen waar ook D-treinen komen om te keren, met groots station etc.



Het rangeerterrein ligt nu wel een beetje raar verstopt achter het station, dat kan je denk ik niet zo goed zien, misschien naar het rechter gedeelte verplaatsen? Ook moet je de sporen rechts anders leggen om een logisch rondje te maken, waar het schaduwstation ook logisch in past. Ik zou veel meer sporen buiten het zicht leggen onder een berg of zo.

Veel suc7

GLR89

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #20 Gepost op: 04 August 2012, 14:48:25 »
Het kop station dat ik heb getekend ben ik in een ouder tijdschrift tegengekomen, vandaar dat ik die heb gebruikt! Mijn persoonlijke voorkeur is nog steeds om geen kopstation te gebruiken aangezien mijn focus niet ligt op pasagiers en reizigers treinen. (Zie liever langere doorgaande goederen treinen die elkaar in een schaduw station kunnen afwisselen) Heb het even getekend voor mijn eigen beeldvorming. Het is voor mij dan ook geen doel een waarheids getrouwe afspiegeling te maken maar een baan waar ik vooral fun aan ga beleven met bouwen en rijden. Het doel is nog steeds lange doorgaande treinen (Duits en met name stoom) een klein stukje rangeer terein en een kleine Bw voor vehoging van de fun! groeten Gijs
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #21 Gepost op: 04 August 2012, 17:53:48 »
Ich bin kein Beliner Gijs. Ik rijd puur NS vanaf 1960 tot heden. Ik ben echter benieuwd wat je met BW of kleine BW bedoeld en de fun daarvan.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

GLR89

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #22 Gepost op: 04 August 2012, 18:07:00 »
Betriebswerk oftewel stoom depot! voor het onderhoud van de locs en stalling van niet gebruikte machines. Bijvullen van kolen, zand en water. Ontslak instalatie en stortput voor de slakken. Naar mijn idee verhoogt een Bw de uitstraling van de baan en je kunt er je ongebruikte locs heen verplaatsen etc, creërt dus een aanvulling op de baan. groet Gijs
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #23 Gepost op: 04 August 2012, 18:15:00 »
Het is me geheel duidelijk geworden Gijs. Op zo'n BW kun je je ook uitleven met veel details. Bedankt voor de uitleg en veel plezier met de aanleg van je zolderplan. Zo te zien heb je er een aardige ruimte voor.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #24 Gepost op: 04 August 2012, 19:00:32 »

Als je NS rijd vanaf 1960 kan je alleen wat duitse stomers kwijt die over de grens kwamen, het Nederlandse stoom verdween in 1958.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

GLR89

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #25 Gepost op: 04 August 2012, 20:16:38 »
Graag gedaan, en sander ik ben niet van plan NS te gaan rijden! Ik wil me richten op duits materiaal Tp II/III dus de jaren 30 tm 70 zeg maar. Hoogte punt van het duitse stoom tijdperk. Groeten Gijs
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #26 Gepost op: 04 August 2012, 20:31:19 »

Dan gaat dat natuurlijk prima. Ik las het bericht van blokpost 54 en daar reageerde ik op had niet gelezen dat het duits zou worden :-[.

Voor een wat groter station is het misschien nog een idee om de hoek van de baan vanaf de zoldertrap gezien rechts wat af te schuinen en dan een wat langer gebogen station te maken, krijg je een wat mooiere lengte en door een boog oogt het heel fraai.

Station kan dan lopen vanaf links onder naar het punt midden voor de trap.

Hoop dat je het snapt, zo niet, dan maak ik wel even een schetsje.

Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #27 Gepost op: 05 August 2012, 02:21:29 »
Gijs,

Indachtig jouw wensen en voorkeuren, kun je ook overwegen om helemaal af te zien van een station. Waarom niet volstaan met een of twee paradesporen met een industrieaansluiting en een Bw ? Als je op je baan de suggestie weet te wekken dat een en ander gesitueerd is in de nabijheid van een station, rechtvaardigt dat de aanwezigheid van je Bw. Niets mis mee.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

GLR89

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Zolder plan H0 (3,5mx5m)
« Reactie #28 Gepost op: 05 August 2012, 15:36:26 »
Dag Sander, ik ga eens aan de slag met wat schetsjes om dat te proberen, lukt dat helemaal niet dan is het idee van Peter mischien wat. Heren iig bedankt voor de tips, groeten Gijs
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel