Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 16:31:07
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:23:31
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:43:49
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:26:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:14:33
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25

Auteur Topic: Licht aan uit werkt niet bij mijn Loksound micro V4.0  (gelezen 3893 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Licht aan uit werkt niet bij mijn Loksound micro V4.0
« Gepost op: 03 February 2016, 15:23:37 »
De vraag heb ik al gesteld in mijn draadje over de NS 2100, maar het zou maar zo kunnen dat de echte digitaal wizards dat ellenlange klinknageltellende draadje niet zoveel lezen. Dus daarom herhaal ik hier mijn vraag over een loksound micro V4.0, die alles goed doet, behalve de lichten aan en uit zetten. Het is een versie met een next18 connector waar met een ESU programmer het geluid op is gezet door Gerke. Ik heb deze loksound in mijn model gewoon los bedraad en werkt op het licht na prima. Ik heb natuurlijk nog nagemeten of er spanning staat op de blauwe draad en dat was het geval, maar de witte en gele aansluiting worden niet laag.

Er staat vast ergens iets fout in de CV's, maar wat en waar?

Dit is zover ik ben:

De LED's in de frontlantaarns branden prima op een losse voeding. Maar ik heb een probleem met mijn decoder. Ik krijg op geen enkele manier spanning op de lichtuitgangen (dus 0 op de witte en gele draad, blauw is de plus en dat is die ook). Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar het lijkt alsof de licht- en aux uitgangen disabled zijn. Dat zal vast te zien moeten zijn in een CV, maar met de handleiding kom ik er niet uit. Het enige dat ik vind (voor licht vooruit) is op pagina 45 van het boekje.

Dus voor het voorste licht lees ik in mijn loksound de volgende waarden:

CV 259 = 1 (dimbaar licht)
CV 262 = 31 (max instelling)
CV 261 = 0 (hier kan ik in het boek nergens de waarden van vinden)
CV 263 = 0 (geen speciale functie geselecteerd)

De CV's 31 en 32 heb ik ook gevonden. De functie wordt wel aangeduid, maar verklaard wordt er weinig. Ze staan op 16 en 0, volgens pag 45 de stand die ze moeten hebben om waarden in de eerder gestelde CV's te kunnen aanpassen. Misschien dat deze CV's een andere waarde moeten hebben tijdens gebruik? Ik heb vroeger nog wel eens met PIA's gewerkt (zelf een interface gemaakt aan een Ohio Scientific Challenger om het digitale systeem van de HCC mee aan te sturen, daarna programma schrijven in Basic en merken dat dat programma te traag was om blok bezetmeldingen te kunnen volgen als treinen te hard reden  :) )en dan moest je eerst een waarde in een adres zetten, daarna kon je andere instellingen wijzigen en vervolgens op het eerste adres weer de eerste waarde invullen.

De rest van de decoder doet het fluitend. Dus gewoon braaf versnellen en vertragen, vooruit en achteruit en de nodige geluidseffecten. Ik heb ook een conducteursfluit gevonden. En als het een tijdje stil staat komen er verschillende geluiden langs. Het enige vreemde is de stoombel. Die zit niet op een 2100  :)

Er is vast iemand met een goede suggestie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Remunj

• Offline Offline
Re: Licht aan uit werkt niet bij mijn Loksound micro V4.0
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2016, 15:44:41 »
Een goede suggestie:
Neem eens een kijkje in de encyclopedie, met name het stukje over functiemapping en het gebruik van de index registers (CV31 en CV32)
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Inleiding_Function_Mapping
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Afzonderlijk_schakelen_van_front_en_sluitseinen
Als ik het even snel zie zit je de verkeerde CV's te wijzigen.
Even heel kort.
CV259 (uit jouw voorbeeld) komt meerdere keren voor in de decoder.
Afhankelijk van de waarden van CV31 men CV32 kan je deze verschillende wijzigen.
CV31 en CV32 wijzen naar een bepaalde pagina.
Heb je daar de verkeerde waardes in staan, wijs je naar de verkeerde pagina en wijzig je dus de verkeerde CV's.
In dit draadje geeft RuudNS een uitleg hoe je met de Lokprogrammer software de juiste instellingen krijgt.
En in deze een uitleg door Timo hoe je doet wat jij ongeveer wilt.

Succes

EDIT: Hoe heb je de functietoetsen gedefinieerd?
Zo out of the box zou het gewoon moeten werken.
Maar heb je de functiemapping aangepast dan moet je misschien een andere functietoets indrukken om het te laten werken.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2016, 15:58:31 door Remunj »
Gr.
Eric

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2016, 16:04:26 »
Ik hoor de klok luiden, maar de klepel heb ik nog niet gevonden. In elk geval bedankt Remunj, want je bevestigt mijn vermoeden. Ik denk dat het mogelijk te maken heeft met het programmeren van sound in de loksound, omdat F1 nu een andere functie heeft dan standaard. F1 schakelt geluid in en uit, terwijl dat standaard met licht te maken heeft. Kan ook natuurlijk het verschil zijn tussen een lokpilot en een loksound. Mogelijk zijn die instelling van invloed op het licht. Ik mis in de verwijzingen nog welke waarden zouden moeten staan in CV's 141 - 156. Ik zal met de handleiding in de hand eens kijken wat er daar zou moeten staan. Een lokprogrammer heb ik niet, alleen een handige CV lezer en schrijver.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2016, 16:12:33 »
Ivo, ik denk dat het bij Ger fout is gegaan..... die sound aan/uit had hij even onder een andere F toets moeten zetten.

Vwb betreft lichtinstellingen; die zijn bij de Lokpilot en Loksound V4 hetzelfde. Je moet kijken bij de CV's die bepalen dat je op F0 gewoon wisselende verlichting hebt (F1 hoeft daarin niet mee te doen). Dat kan met losse CV programmering maar sneller nog met de Esu programmer.

Je mag langskomen in Aalten ;)

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2016, 16:33:47 »
Ik mis in de verwijzingen nog welke waarden zouden moeten staan in CV's 141 - 156.
Ivo

Da's een goeie. Heb eens even in mijn aantekeningen gekeken en kwam daar bij "Decoders- licht F1" nog een link tegen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37326.msg573610#msg573610
Weet niet of die link al in de encyclopedie staat. Zo niet, dan voeg ik die toe.

mvg, Fred.
Redacteur BNLS-encyclopedie.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2016, 16:48:41 »
Fred,

Dat is een leuke link, maar vraagt nog veel puzzelwerk naar de juiste waarden van de CV's. RobbertJan's voorbeeld laat zien hoe hij volgens zijn specifieke wensen de CV's van een waarde zijn voorzien. Daaruit valt misschien af te leiden wat ik zoek. Maar voor de encyclopedie lijkt het me handiger uit te leggen hoe je moet berekenen welke waarde je in welke CV moet gaan zetten voor een bepaald effect. Ik ben wel eens eerder aan het puzzelen geweest voor een vriend, die een bepaalde knipperfrequentie van een licht wilde. Is na een paar uur puzzelen wel gelukt. Het lastige vind ik dat ik daarover geen handleiding kan vinden. De ESU handleiding meldt alleen dat het kan, maar niet hoe. De ESU Lokprogrammer software zal het software matig wel oplossen en staat dan tussen gebruiker en in te stellen CV waarden in. Ik probeer erachter te komen hoe het direct kan en daar zal wel wat digitaal rekenwerk voor nodig zijn. Dat zie ik in elk geval ook gebeuren in RobbertJan's voorbeeld.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2016, 16:57:35 »
Ik zie net in de eerder door Remunj genoemde link http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Inleiding_Function_Mapping de suggestie om de lokprogrammer software te installeren op je pc en dan daarmee de gewenste CV waarden te berekenen. Deze software lijkt als freeware te verkrijgen op de ESU site, die dan het gebruik van de lokprogrammer hardware aanbeveelt. Dat snap ik, maar als de software voor mij een lijstje CV's oplepelt kan ik ze per stuk makkelijk programmeren.

Dan nog eens proberen te begrijpen hoe die CV's tot stand zijn gekomen dan kan ik het later zelf.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2016, 17:24:00 »
Hoi Ivo,

Om je hele betoog even samen te vatten: de lokprogrammer-software kan je simpel een lijstje geven met de CV's die gewijzigd zijn.
Staat hier ergens op het forum hoe je dat doet. Of het ook in de ency staat moet ik even nakijken.
En die CV's kun je dan zelf programmeren. Dus ga ik echt niet uitleggen hoe iemand die CV's moet berekenen. Ben ik na volgende jaar nog bezig. :-)

Edit1:
Citaat
Maar voor de encyclopedie lijkt het me handiger uit te leggen hoe je moet berekenen welke waarde je in welke CV moet gaan zetten voor een bepaald effect.
Hoe je dat moet bereken is ook nog eens hogere wiskunde voor mij. De tegenwoordige decoder-gebruiksaanwijzingen worden zo langzamerhand al aardig begrijpeloos voor deze oude knar.
Dus ik denk dat het dan wel drie weken na Sint Juttemis wordt, voordat die berekeningen in de encyclopedie staan. :)

Edit2: Gebruiksaanwijzng voor lijstje met CV's maken staat al in de ency: klik.

mvg, Fred.
Redacteur BNLS-encyclopedie.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2016, 19:53:20 door Fred Eikelboom. Reden: typo verbetert. »
mvg, Fred

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2016, 18:05:53 »
Fred,

Die link had ik al gevonden. Vandaar mijn verdere zoektocht naar de Lokprogrammer software, die ik dus gevonden heb. Maar ik wil het snappen en zonder die software ook kunnen. Maar op korte termijn ga ik eerst de makkelijke weg kiezen: die van de software :)

Het voordeel als je het zonder software kunt is dat je de handleidingen beter kunt lezen. Ik neem namelijk ook aan dat die Lokprogrammer software alleen bruikbaar is voor de ESU producten. Een deel van de CV's is namelijk niet vastgelegd, maar aan de fabrikant overgelaten wat die ermee doet. Ik heb dus ook nog Zimo decoders en in digitale modellen wordt zeker niet altijd een ESU gezet.

Of dat allemaal nog iets is voor de encyclopedie weet ik ook niet, maar dat laat ik graag aan jou over. In elk geval heel erg bedankt voor je reacties en hulp.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 February 2016, 19:13:23 »
Deze software lijkt als freeware te verkrijgen op de ESU site, die dan het gebruik van de lokprogrammer hardware aanbeveelt. Dat snap ik, maar als de software voor mij een lijstje CV's oplepelt kan ik ze per stuk makkelijk programmeren.
ESU software is inderdaad vrij te gebuiken.
En kan een net lijstje generen met welke CV's je kan wijzigen (incl de juiste CV31/32 waardes). Zie ook mijn genoemde link naar het draadje van RuudNS

FMaar ik wil het snappen en zonder die software ook kunnen. Maar op korte termijn ga ik eerst de makkelijke weg kiezen: die van de software :)

Het voordeel als je het zonder software kunt is dat je de handleidingen beter kunt lezen. Ik neem namelijk ook aan dat die Lokprogrammer software alleen bruikbaar is voor de ESU producten. Een deel van de CV's is namelijk niet vastgelegd, maar aan de fabrikant overgelaten wat die ermee doet. Ik heb dus ook nog Zimo decoders en in digitale modellen wordt zeker niet altijd een ESU gezet.

Lokprogrammer software is in principe inderdaad alleen bruikbaar voor ESU decoders. Je kunt dan alle mogelijkheden benutten.
Je kunt andere decoders wel uitlezen of programmeren maar dat gaat niet verder dan een bepaalde CV uitlezen of programmeren. Moet je wel weten wat een bepaalde CV doet.

De ESU decoders hebben tegenwoordig zoveel mogelijkheden dat de handleiding altijd achter loopt op de huidige firmware versie.
Het is een hele puzzel om uit te pluizen wat je moet doen om een bepaald iets gedaan te krijgen. Uiteindelijk kom je er wel uit  8)
Wat dat betreft is de software een hele uitkomst. Gewoon aan/uitklikken wat je wel/niet wil en programmeren dan wel een lijst genereren.
Andre merken hebben inmiddels ook hun eigen specifieke software.

Ik wilde het ook snappen en ben op een gegeven moment een excel lijst bij gaan houden wat welke CV doet en wat de instelmogelijkheden zijn.
Schrik niet maar de tabel bestaat inmiddels uit bijna 10000 regels. Staat wel alles helemaal uitgesplitst tot soms op bit niveau. En heb ik soort van de hele familie decoders hierin opgenomen.
Noem het maar een stevige tik  8)
Ik weet daardoor wel aardig wat de mogelijkheden zijn  8)

Je zou Ger kunnen vragen of hij jouw decoder als project heeft opgeslagen.
Dan kan hij snel terugzien welke functietoets aan welke uitgangen of soundslot is toegewezen. Waarschijnlijk is daar wat gewijzigd t.o.v. de standaard instelling.
Anders zul je zelf een lijstje moeten maken door een voor een de functietoetsen te testen en het effect daarvan op te schijven.
Dan kunnen we je weer verder helpen.
Gr.
Eric

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2016, 20:38:45 »
De ESU handleiding meldt alleen dat het kan, maar niet hoe.
Ivo

Nee, en da's ook wel logisch. Die hebben de Lokprogrammer op de markt gebracht, juist om zichzelf al dat werk te besparen.
Zouden ze dat wel doen, dan zou er geen gebruiksaanwijzing bij een decoder zitten, maar een boek. En dan moeten ze ook nog bij elke firmware-update een nieuw boek gaan uitgeven. Dus da's een utopie.
Kijk maar eens naar Remunj z'n tabel. Ik vermoed dat, wanneer je zo'n tabel zou willen maken voor elk merk en type decoder, je een totale lijst krijgt die heel ver over de 500.000 regels komt.
Heb mijn To Do-list nagekeken en daarin staat bij 16-08-2007: "Overzicht van CV-mogelijkheden van diverse merken maken?" Heb er later bijgeschreven: "Onhaalbare kaart, moet ik een kudde secretaresses in dienst nemen".
Dus,.... dergelijke lijsten in de encyclopedie? No way. Ben ik dag en nacht aan het typen. Begin ik echt niet aan. Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.  8)

mvg, Fred

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2016, 20:52:10 »
En dan had je het in 2007 waarschijnlijk nog redelijk overzichtelijk kunnen houden. De decoders toen hadden minder mogelijkheden dan nu.
Ik ben volledig overgeschakeld op ESU en heb die lijst in een gekke bui gemaakt.
Probeer hem nog wel steeds bij te werken bij het uitkomen van nieuwe firmware versies maar dat kost al aardig wat tijd.
Laat staan als je dat voor de meest voorkomende merken wilt doen.
Ik wil hem je best sturen als je die wilt toevoegen.
Zou je hem ergens op google docs moeten plaatsen net als de lijst met NS modellen van ruudns.
Gr.
Eric

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 February 2016, 06:51:31 »
Hoi Eric,

Inderdaad, in '07 was het allemaal nog een stuk minder bewerkelijk, maar ook toen al had ik er geen tijd voor. Het werk aan de encyclopedie en mijn hobby's (o.a. modelspoor) slokte bijna alle tijd op. En dat is nog steeds zo. Heeft ook voordelen. Zo blijf je uit het café en van de straat.

Kijk, that's different cook. Een kant-en-klare lijst is heel wat anders, dan dat ik het zelf in moet gaan kloppen.
Als je de Excel-spreadsheet op zou willen sturen, zou dat fantastisch mooi zijn. Zouden volgens mij een aantal forumgebruikers zeer blij mee zijn. Stuur het s.v.p. naar mijn email-adres.

Plaatsen op GD is niet eens nodig, wanneer het bestand kleiner is dan 8 mB. Dan kan ik het op de BNLS-server plaatsen.

Fred.
Red. BNLS-encyclopedie.
mvg, Fred

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 February 2016, 08:41:55 »
Hoi Fred,

Ik zal eerst nog een check doen en dan krijg je hem.
Ik zal er ook een toelichting bij maken zodat het voor anderen ook begrijpbaar is  8) en het geschikt is voor plaatsing.
Heb sowieso het e.e.a. verzameld over ESU decoders wat mogelijk interessant kan zijn voor anderen.
Ik probeer daar ook iets leesbaars van te maken.
Kan je bekijken of je het wilt plaatsen of niet.

Maar zal op zijn vroegst van het weekend worden. Ben de komende dagen druk met andere dingen. Dus pin me niet vast op een paar dagen.

De file is iets meer dan 2 MB dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
Gr.
Eric

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 February 2016, 09:02:56 »
Hoi Eric,

Heel mooi. (y)
Dat gaat helemaal goed komen.

Haast je langzaam. Ik zie het wel verschijnen.  :)
mvg, Fred