Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 16:52:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:27
Een leuke vrachtwagen door Arjan6511
Vandaag om 16:20:57
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 16:11:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:10:12
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 14:58:42
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:15:25
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:48:33
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
  

Auteur Topic: Rails schoonmaken in N  (gelezen 6117 keer)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Rails schoonmaken in N
« Reactie #15 Gepost op: 26 April 2007, 09:05:11 »
Ik heb ook een Roco-Clean wagen, ik laat het in principe in tussen twee loks rijden.
Ik heb 2 Roco ÖBB Taurussen (een 1016 en een 1116) en die rijden ermee, de Clean-wagen zit dan tussen de loks in en dat gaat prima. Ondanks dat ik Ho analoog rij en de baan behoorlijk bochtig is, feit is wel dat je dus twee praktisch gelijke loks (gewicht/vermogen enz.) moet hebben.

Groet Petertrein81,

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Rails schoonmaken in N
« Reactie #16 Gepost op: 26 April 2007, 09:19:12 »
Hallo Marc,

De Roco Cleaner is er ook in spoor n.
Zelf altijd mee laten lopen in een korte goederentrein, nooit noemenswaardigheden gehad met het rijden over wissels en kruisingen.
Verving wel regelmatig het blokje om een goede glijding te hebben.

mvg Alexander

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Rails schoonmaken in N
« Reactie #17 Gepost op: 03 May 2007, 07:45:16 »
Roco-clean niet te trekken ??? . Wij hebben zelf 2 roco-cleans achter een lok hangen en daar achter de rest van de (goederen) trein.
Welke lok? Vrijwel iedere oude vertrouwde minitrix lok voldoet, ze rijden een beetje hard, maar de trekkracht is fenomenaal :P .

Een andere die ook rond rijdt is de Tomix, inderdaad te koop voor dik 50 Euries. We hebben ook een Lux in de kast liggen, maar die komt de baan niet meer op...
De Tomix heeft over meer wielen stroomafname en een veel hogere zuigkracht ;D . Daarnaast ontspoort de Lux nog wel eens door het borsteltje onder de wagon.
Het nadeel van de Tomix?? Hij heeft onderhoud nodig, veel onderhoud want in de eerste rondjes dat je hem op de baan hebt staan zul je ieder rondje de zuigmond en het reservoir schoon moeten maken. Daarna regelmatig de lagers een druppie olie. Daarnaast willen de stroomafnameveertjes wel eens warm worden, maar die zijn eenvoudig te vervangen en ook dat hoort bij het normale onderhoud (naar mijn mening).

Sinds wij de Tomix in gebruik hebben is het onderhoud aan lokomotieven drastisch verminderd, je zal verbaasd staan wat hij allemaal verzamelt ::) .

Groetjes,

Rik

PS Nee ik heb geen aandelen in Tomix, maar naar onze mening is het een zeer goed product.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2007, 18:59:06 door DE2225 »
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re: Rails schoonmaken in N
« Reactie #18 Gepost op: 03 May 2007, 11:18:56 »
Mijn Rococlean bleef wel eens haken, dan was die met geen mogelijkheid weg te krijgen (Minitrix BR 151 en FL* 1600). De Tomix lijkt me een betere keus.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Rails schoonmaken in N
« Reactie #19 Gepost op: 03 May 2007, 14:39:21 »
Valt kennelijk toch nog aardig wat te zeggen over het schoonhouden van de rails. Ook verbaas ik me over het verschil HO en N. Ik ben het nl. niet eens met het feit dat N minder trekkracht heeft. Vroegah was het zo dat N naar verhouding zelfs meer trekkracht had dan HO. Die discussie wil ik niet aanwakkeren.

Ik heb dus dat Roco-ding, en die ontspoort praktisch nooit, en is makkelijk bij mij door de spiraal heen te trekken. Niks dubbeltractie of wat dan ook...

Ik ga één dezer dagen (naja, volgende week) maar bij de Wentinkjes op jacht naar zo'n Tomix ding, want het klinkt wel handig. Dat schoonmaken onder de bovenleiding is echt een ramp....

De tip van Mark lijkt me ook een goede, die zal ik onthouden....

J