Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 11:31:34
Modeltreinwinkels in Berlijn. door henk
Vandaag om 11:30:17
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:29:59
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 11:23:06
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
PB Models, ICR-rijtuigen door sneek
Vandaag om 10:02:42
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
booster vraag door AP3737
Vandaag om 09:35:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 09:12:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
  

Auteur Topic: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.  (gelezen 4980 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #15 Gepost op: 22 April 2015, 19:04:47 »
Kom ik ook met een vraagje
Voor die snor WW 2 begon was het (dacht ik) DR
Na WW2 hebben de russen een stukje geconfisceerd en werd dus het Oost deel DR
Maar de DB kwam later
Was het westen dan (weer)DRG of DR en later DRG (lekker verwarrend)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #16 Gepost op: 22 April 2015, 19:07:24 »
Zie de wiki:

Vanaf 1946 werkten de Reichsbahndirecties in de Britse zone en de Amerikaanse zone samen en verplaatsten onder de naam Deutsche Reichsbahn im Vereinigten Wirtschaftsgebiet in 1947 hun hoofdkantoor naar Offenbach am Main. Na de stichting van de Bondsrepubliek Duitsland in 1949 ging de Reichsbahn in de Franse sector samen met de andere Reichsbahn van de Britse en Amerikaanse zone op 7 september 1949 over in de Deutsche Bundesbahn (afgekort: DB). De spoorwegen in het Saarland kwamen in 1957 bij de Bundesbahn.

In de Duitse Democratische Republiek bleef de naam Deutsche Reichsbahn gehandhaafd, voornamelijk omdat de geallieerden bij het Akkoord van Potsdam het treinvervoer in geheel Berlijn hadden opgedragen aan de Deutsche Reichsbahn. Bovendien stond de grond waarop de spoorlijnen en stationsgebouwen gelegen waren, tot aan de hereniging van Duitsland op naam van de vooroorlogse Deutsche Reichsbahn. Door het handhaven van de oude naam liet de spoorwegmaatschappij van de DDR haar rechten gelden in West-Berlijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #17 Gepost op: 22 April 2015, 19:13:17 »
Dus kan je tot 1957 met zowel DB als DR door elkaar rijden
En dus ook nog oost en west duits materieel met de zelfde (DR) aanduiding

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #18 Gepost op: 22 April 2015, 19:53:57 »
Ja, je moet dus wel duidelijk verschil maken - in de na-oorlogse situatie - tussen DR-wagens uit de DDR en DR-wagens uit de eerste jaren na de oorlog in het westen. Bij deze laatste groep staat er meestal duidelijk op de wagens uit welke zone ze zijn (USA-Brits of Russisch of Frans). Deze 'zone-wagens' zie je in de eerste na-oorlogse jaren tot een aardig eindje in de jaren vijftig inderdaad overal op het DB-spoor. Uiteraard werden ze in de loop der tijd veranderd in DB-wagens. Vrijwel alle modelspoorfabrikanten maken wagens uit deze zone-tijd, die echter wel het nadeel hebben van een behoorlijke tijdbeperking qua inzet. Rond 1956 zijn de meeste van deze wagens met deze opdruk toch wel van het spoor verdwenen.

Groet,
Ruud 
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #19 Gepost op: 22 April 2015, 21:57:38 »
Tot de conclusie dat wagons van de DR wel degelijk op BRD-sporen terechtkwamen waren we eerder al gekomen, zie de hierboven gegeven link naar de desbetreffende plek in mijn draadje en, indirect, de link naar een discussie op DSO. Maar goed, dat terzijde.
Ik vond nog een leuke foto (wel meer trouwens, maar ik kan moeilijk het hele boek kopiëren) in:

Von Ellrich nach Ottbergen
DIE LETZTEN DAMPFLOKS
zwischen
HARZ UND WESER

van Wolfgang Hecht
Motorbuch Verlag Stuttgart, 2e druk 1986



044 390 met in de trein op de tweede positie een gesloten wagen van de CFR (Caile Ferrate Romane)

Gezien het EDV-nummer van de lok zal de foto begin jaren zeventig genomen zijn (geen datum vermeld bij de foto).
« Laatst bewerkt op: 22 April 2015, 23:41:15 door 44. Reden: ivm tikfout »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #20 Gepost op: 22 April 2015, 23:34:10 »
Dan kan ik dus DB stomers met DR wagens (zone mat) combinern
En DR stomers met DB mat laten gaan  (y)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #21 Gepost op: 23 April 2015, 10:45:15 »
ik heb op diverse forums in duitsland om antwoord gevraagd
maar in feite wist ik antwoord zelf al
al DR materieel was OPW of RIV,en vrij inzetbaar
al de import en export van en naar West berlijn ging met de DR
dat alleen al was gigantisch
in de zonetijd reed men over elkaars net,daarna ook
als een wagon uit ddr naar polen gegaan was,OPW land,mocht polen
de wagon weer terug beladen naar de BRD en pas daarna kwam de
wagon terug -

sneltreinen idem
in begin reed men de treinen naar brd met DDR materieel
moest vaak in Brd gerepareerd worden
toen werd het vaak DB materieel
een 01.5 van bebra met 13 DB wagons en geduwt door een 44 olie db

enige uitzondering in goederenpark die niet de grens over mochten
de Gs voor troepentransporten,kachel en opklapbedden
die bleven aan DR kant in binnenland of alleen naar OPW
de DB gebruikte sowieso hiervoor D trein wagons
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #22 Gepost op: 23 April 2015, 13:30:21 »
Dan kan ik dus DB stomers met DR wagens (zone mat) combinern
En DR stomers met DB mat laten gaan  (y)

Je kan DB stomers met gemixte goederentreinen DR/DB laten rijden
maar ook E50,E40,E41 of V200,V200.1,V160 en V100
en andersom ook
DR loks,bv ook stoom met grotendeels DB wagons
alles kan en is correct  (y)
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #23 Gepost op: 23 April 2015, 14:27:22 »




 (y) (y) (y) (y)

Met spoorse groet
Mart
« Laatst bewerkt op: 23 April 2015, 14:38:47 door MartOnTheWeb »
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #24 Gepost op: 23 April 2015, 16:15:57 »
Je kan een 01.5 met Silberlinge laten rijden, zolang ze beide uit het juiste tijdperk zijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #25 Gepost op: 23 April 2015, 16:54:41 »
Dan ga ik eens lekker puzzelen wat ik heb , en kan combineren (y)
de rest gaat dan lekker of in de voorraad doos, of weg en vervangen door de juiste  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Tijdperk III en IV: DR-goederenwagens in West-Europa.
« Reactie #26 Gepost op: 25 April 2015, 16:07:52 »
Citaat van: Rotterdam
heb het thema aangekaart in Drehscheibe Forum

Citaat van: MartOnTheWeb
...maar ik ben benieuwd wat er vanuit het Drehscheibe Forum kan worden verteld.

Ik ook, daarom heb ik even gezocht, en het volgende draadje gevonden (op grond van de naam van draadjesstarter ga ik er van uit dat dit het bewuste draadje is): .?? dr gueterwagen auf db strecken

Citaat van: Rotterdam
ik heb op diverse forums in duitsland om antwoord gevraagd

Zou je de betreffende links kunnen geven? Behalve bovengenoemd DSO-draadje heb ik, noch op de fora H0-Modellbauforum.de, Railroad24.de, Modellbahn-Community.net, noch op het Stummiforum iets kunnen vinden. Maar misschien heb ik er overheen gekeken.