Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 20:52:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: TRAX: Het gratis online modelbaanontwerpsysteem  (gelezen 11509 keer)

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
Re:TRAX: Het gratis online modelbaanontwerpsysteem
« Reactie #15 Gepost op: 10 February 2012, 11:41:41 »
@Peter: zoals ik al schreef: ik heb allang op mijn lijstje staan dat ik daar iets mee moet dus dat komt gewoon goed. Maar ik kies daarbij een pragmatisch tijdpad.

Ik ben me bewust van de consequenties - bijvoorbeeld Google-ranking - dus ik laat dit niet verwateren.

Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 10 February 2012, 12:08:08 »
@Peter: De populaire browsers niet moeilijk over de richting van de slashes en tags in kleine letters [...]

En dat is de reden dat er zoveel brakke websites zijn. :)

Uit mijn persoonlijke ervaring als programmeur (waarvan websites maar een klein onderdeel zijn, tegenwoordig doe ik alleen maar back-end) kan ik je vertellen dat, als je site door een validator als goed wordt bevonden, je ook geen geneuzel hebt dat het op de ene browser anders uitziet dan op de andere.

Dat heb ik al een paar jaar duidelijk proberen te maken aan het bedrijf aan wie de front-end van de website van mijn werkgever is uitbesteed, tot nu toe zonder veel succes. :(

Overigens was de vorige opmerking van 'Brs', niet van mij.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #17 Gepost op: 10 February 2012, 13:57:56 »
Je logo in het  browsertabblad lijkt wel heel erg op die van n-project. Toeval?

Kun je misschien op je Homepage wat screendumps plaatsen van het programma? Voordat ik me ergens aan moet melden of iets dergelijks?

Groeten,
Patrick

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #18 Gepost op: 10 February 2012, 14:20:35 »
@Patrick: ... nou ja toeval... het was me nog niet opgevallen. Dat is één. Verder hebben beide sites iets met treinen te maken en als je trein-icoontjes zoekt met Google kom je al snel op dit icoontje uit of iets wat daar op lijkt.

Logo is ook niet het goede woord: het is gewoon een standaard (rechtenvrij) icoontje.

Ik ben momenteel de voorpagina aan het bijwerken. Daar komen ook schermplaatjes bij te staan.
Bezig met:

Wersitime

• Offline Offline
    • Station Enschede in schaal 1:87
« Reactie #19 Gepost op: 10 February 2012, 15:57:59 »
Leuk initiatief. Helaas werkt er bij mij weinig van. Er komen wel bolletjes op het scherm maar geen rails. Na het opslaan en opnieuw ophalen is de editor weer helemaal leeg. Er wordt dus niets bewaard. Laad ik het project van iemand anders dan krijg ik ook een leeg scherm te zien.

Ik heb overigens Fleischman Profi gekozen.

Opgelost: Ik heb de compatabiliteitsmodus voor Trax aangezet en dan zie ik wel rails. Echter andere banen bekijken lukt nog niet

Groeten,
Henny
« Laatst bewerkt op: 10 February 2012, 16:06:06 door Wersitime »
Traincontroller Brons (wordt zilver), Rautenhaus Digital RMX, Selectrix, Fleischmann, Roco, Piko, Rivarossi, Lima, Mehano, Liliput, Artitec, Trix Big Boy 22115, Athearn

Zie mijn youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/MrModelrailroad

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #20 Gepost op: 10 February 2012, 16:11:31 »
@Hennie: even voor mijn beeld. Welke browser gebruik je?

Probeer eens een baan van iemand anders te bekijken en stuur me vervolgens vanuit het supportformulier op de site een berichtje. Dan krijg ik debuginformatie over je probleem.

vr gr
Fedor
Bezig met:

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 February 2012, 21:11:00 »
Opgelost: Ik heb de compatabiliteitsmodus voor Trax aangezet en dan zie ik wel rails. Echter andere banen bekijken lukt nog niet

Oftewel, misschien dat het wat pragmatischer zou zijn om eerst de problemen op te lossen die er zijn (de HTML-code) voordat je allerlei features gaat implementeren. Gewoon als tip van iemand die al 30 jaar programmeert (waarvan de laatste 17 jaar professioneel). Agile, heet dat: schrijven, testen, fixen, schrijven, testen, fixen, steeds met kleine beetjes.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #22 Gepost op: 11 February 2012, 08:45:48 »
Hoi Peter,

Ik heb je advies ter harte genomen - de editorpagina valideert nu (alleen in mijn ontwikkelomgeving - zet 'm later vandaag in productie)

Ik ben verder naar wat andere verbeterpuntjes aan het kijken - zoals de paginaverlatingswaarschuwing - en een verbetering van de debuginformatie die wordt meegestuurd met het supportformulier.

Verder vermoed ik dat een aantal meldingen wordt veroorzaakt door incompatibele browsers, ik wil met name gebruikers van IE op het hart drukken dat alleen IE9 (en hoger) werkt - microsoft was vrij laat met het implementeren van de nodige HTML5 functionaliteit. Ook met canvas-plugin is IE8 niet betrouwbaar. XP-gebruikers: Wijk zo nodig uit naar Firefox of Chrome.

Iemand vroeg me om een browser-advies: ik gebruik zelf zowel IE als Chrome als Firefox. Elk heeft zijn eigen voordelen. Voor TRAX valt me op dat IE9 het snelst is, op de voet gevolgd door Chrome. Maar sinds Firefox 9 gaat het ook daar erg goed met de snelheid. Ik kan er eerlijk gezegd geen zinnig advies over geven. Ik hoor van Mac gebruikers dat Safari ook erg snel is. Dat is mij onder Windows niet zo heel erg opgevallen.

Bezig met:

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #23 Gepost op: 11 February 2012, 18:42:44 »
Vergeet "Opera" niet. :P Minstens zo'n goede browser als de rest, aldus deze verkrampte Opera-gebruiker  ;D

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #24 Gepost op: 12 February 2012, 19:26:25 »
@Thijs - tja, zoals ik al zei is er geen zinnig advies te geven.

Kort over de voortgang: ik ben de nodige bugs eruit aan het halen. Vanochtend heb ik echter besloten Ubuntu ipv Windows op mijn laptop te zetten dus vandaag was ik vooral mijn computer opnieuw aan het inrichten. Dat is nu klaar dus de ontwikkeling kan weer verder.

Fedor
Bezig met:

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
Re:TRAX: Tafelfuncties, graag reacties.
« Reactie #25 Gepost op: 19 February 2012, 10:24:17 »
Een kleine update:
  • Melding pagina verlaten bij snapshot uitgezet
  • BACKSPACE-knop kan nu worden gebruikt om geselecteerde rails te verwijderen (zelfde resultaat als DEL-knop)
  • Publieke baanplannen zijn nu ook zichtbaar voor niet ingelogde bezoekers
  • Het aantal kleuren dat je kunt kiezen voor de legenda is uitgebreid.

Daarnaast - nog experimenteel - nu de mogelijkheid om je tafel of onderbouw te tekenen. Lees de handleiding in de editor voor meer details. Tafels worden opgebouwd uit segmenten - en segmenten kunnen worden verplaatst. Segmenten zullen de basis vormen van de later toe te voegen module-functionaliteit.

Het tafel-gedeelte is nog lang niet af maar ik wilde het toch alvast uploaden omdat ik graag jullie feedback verneem.[/list]
Bezig met:

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #26 Gepost op: 19 February 2012, 11:53:19 »
Ik ben nog even weer gaan kijken, zeker omdat de projecten nu publiek toegangelijk zijn.
Het geheel werkt volgens mij prima in Opera. (y) Scrollwheel voor zoomen, alles der op en aan.

Wat mij nog wel opvalt... waar is linksboven van de baan? Ik kan eindeloos naar rechtsonder slepen (om zo linksboven te komen) echter, dat houdt niet op en om dus na een beweging of 10 weer terug te komen... euh... euh.... Help ! Hahaha.
Of heb ik hier het eerste Opera-browser-issue te pakken ??? hihihi.

Voorkeur is om het schermpje net een slag groter te maken, al kom je dan wel met smartphone schermen in de knoei. Want daar wilde je het toch ook geschikt voor maken? Work-around zou kunnen zijn dat je een link plaats "Naar vergroting" ofzo.
Ach, het is maar een tip/suggestie. Ik vind het er al aardig uit zien namelijk!

Groeten Thijs.

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #27 Gepost op: 24 February 2012, 13:03:00 »
een korte update:

• Met ESCAPE kun je stoppen met het tekenen of vervormen van tafelsegmenten.
  • Probleem met openen bewaard baanplan opgelost. Dit probleem deed zich voor bij met name Internet Explorer.
  • Icoontjes bij kleinste passtukjes wordt nu wel getoond
  • Beschrijving railstukken viel soms weg. Dit is nu verbeterd. (laat me weten als het ergens nog niet klopt)
  • De editor gebruikt nu de volledige ruimte van de browser - dat maakt het gebruik op mobiele telefoons alvast een stuk prettiger.

m vr gr
Fedor
Bezig met:

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 24 February 2012, 21:59:15 »
Hoi Fedor,

Ik heb eens wat zitten proberen... En mijn module plannen kan ik best aardig kwijt.
Wat ik echter nog niet gevonden heb is een manier om het grid te veranderen. Dit lijkt vast te staan op 25cm. Voor het tekenen van mijn module maten zou het fijn zijn als ik b.v. dit op 2cm kon zetten.

Groeten,
Jeroen

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
TRAX 0.70: Parallele sporen
« Reactie #29 Gepost op: 26 March 2012, 06:54:36 »
Zo, eindelijk een nieuwe versie, met name het inbouwen van parallele secties heeft vrij veel tijd gekost. Niet dat het heel ingewikkeld was maar het greep wel op veel verschillende onderdelen in. Maar goed, het werkt en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

In deze versie een paar nieuwe features voor het gebruik van flex-rails en wat andere verbeteringen. Sommige dingen heb ik wellicht al een keer vermeld.

• Invoer vrij boog: klik in het railmenu het passertje om een vrij boog in te voegen.
  • Invoegen parallel: klik in het railmenu op het parallel-icon om een parallelle railsectie in te voegen ten opzichte van de geselecteerde rail
  • De positie van de menu's wordt nu opgeslagen en bij het herladen van de editor opnieuw gebruikt
  • Ik heb het Fleischmann H0 railprogramma zonder balast ingevoegd
  • Het scrollwheel in- en uitzoomen werkt nu zonder bijwerkingen
  • Tafels kunnen verwijderd worden met DEL/BACKSPACE
  • Op de website vind je nu een TOP-10 van meest bekeken baanplannen.
  • De volgorde van je eigen projecten is nu op basis van laatst opgeslagen datum. De nieuwste staat dus bovenaan.
  • Er was met name in Internet Explorer een probleem met opgeslagen baanplannen, dit is nu verholpen.
  • De beschrijving van railstukken in het railmenu valt nu niet meer weg als ie te lang wordt.
  • De editor gebruikt nu de volledige ruimte in de browser, dat werkt fijner.

Er zijn drie probleempjes waar ik regelmatig vragen over krijg, ik zal voor zover mogelijk trachten daar nog een goede oplossing voor te vinden maar hier alvast de workaround:

1. Internet Explorer <9 : TRAX werkt niet op Internet Explorer versie lager dan v9. Heb je Windows XP dan kun je niet hoger dan v8 hebben . Chrome of Firefox zijn dan prima alternatieven. Ik zal een melding inbouwen die je waarschuwt als je de editor toch met IE<9 probeert te openen.
2. Railprogramma vergeten : Als je geen railprogramma aan je project koppelt zul je in de editor geen railmenu te zien krijgen. Let in het projectformulier daarom goed op dat je niet alleen een programma kiest maar dat je ook op het groene plusje klikt. Ook hier moet een waarschuwingsmelding komen.
3. Inlognaam met spatie : Dat is gewoon slordig van mij, spaties komen niet goed over als je op de link in het bevestigingsmailtje klikt en daardoor kun je je registratie niet bevestigen. Ga ik repareren. Als je hier last van hebt, stuur me dan even een PBtje met je emailadres erin.

Zie zo,
Veel plezier en laat me weten wat je tegenkomt,
Fedor
Bezig met: