Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:07:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:05:35
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:03:47
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 20:01:51
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 19:45:02
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
  

Auteur Topic: Made in Germany US zone  (gelezen 7360 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Made in Germany US zone
« Reactie #15 Gepost op: 14 February 2012, 14:37:53 »
 Weliswaar is de oprichting van Fedrale Rep al in 1949 geweest maar de "bezettings situatie heeft langer bestaan nl tot 1955.

In the west, the occupation officially continued until 5 May 1955, when the General Treaty ("German: Deutschlandvertrag") entered into force. However, upon the creation of the Federal Republic in May 1949, the military governors were replaced by civilian high commissioners, whose powers lay somewhere between those of a governor and those of an ambassador. When the Deutschlandvertrag became law, the occupation officially ended, the western occupation zones ceased to exist, and the high commissioners were replaced by normal ambassadors

wagentjes zullen dus( bij nader inzien) tot zeker in 1955 voorzien zijn van deze tekst.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re:Made in Germany US zone
« Reactie #16 Gepost op: 14 February 2012, 14:53:07 »
Ja precies, zeker wat betreft de buitenlandse politiek en de export hadden de geallieerden tot 1955 nog altijd het laatste woord en daarbij hoorde die aanduiding uit welke zone een Duits product kwam. Het is dus niet vreemd dat die aaduiding voorkwam op mallen die in 1952 en de jaren daarna zijn gemaakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re:Made in Germany US zone
« Reactie #17 Gepost op: 14 February 2012, 14:54:31 »
Hmm, maar zo iets belangrijks als het monetaire systeem werd in 1949 wel al uit handen gegeven? Dat zou me dan verbazen...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re:Made in Germany US zone
« Reactie #18 Gepost op: 14 February 2012, 15:29:28 »
Mij ook, de D-Mark was ouder dan de BRD en de BRD mocht aanvankelijk zeker geen onafhankelijke monetaire politiek voeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Made in Germany US zone
« Reactie #19 Gepost op: 14 February 2012, 17:22:40 »
Weet iemand vanaf wanneer er weer metaal voor speelgoed ( daar vielen modeltreinen toendertijd zeker onder ) beschikbaar kwam ?

Volgens mij waren er heel wat jaren met grondstof en metaal schaarste na die jaren met stramme rechter armen.
Ook in de USA en het UK werden bv auto's gedeeltelijk van hout gemaakt vanwege een tekort aan staal. Dus metalen modeltreinen zullen niet zo'n heel hoge prioriteit gehad hebben. Zeker voor 1949.

Groeten, Alexander

Al Trainco | Joey

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:Made in Germany US zone
« Reactie #20 Gepost op: 15 February 2012, 22:59:30 »
Hahah wat een discussie :). Heerlijk. Een ding is zeker, ze hebben toch al een aardige leeftijd bereikt.

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re:Made in Germany US zone
« Reactie #21 Gepost op: 16 February 2012, 00:12:12 »
hallo, ook ik heb een stammetje van deze wagens staan. Sommige met zeer vreemde koppelingen en met verlichting. Deze wagens zijn vroege 60-ers(+/- 1960-1965). Wagens van voor 1960 hebben zogenaamde hoorn koppelingen. dit houdt in dat er boven op de haak een soort bult zit. Waarde is inderdaad wat een gek er voor geeft. Ik denk dat de klad ook in de treinen is toegeslagen,prijzen zakken aardig weg,wat prettig is voor mij want ik ben aan het inkopen voor mijn baan.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Made in Germany US zone
« Reactie #22 Gepost op: 16 February 2012, 07:23:08 »
Nee, na 1949 was Berlijn alleen nog in West en Oost verdeeld. Na het samenvoegen van de Amerikaanse, Britse en Franse bezettingszone tot de BRD, gold dat ook voor Berlijn.

Behalve dan dat West-Berlijn juridisch gezien geen onderdeel van de Bondsrepubliek Duitsland was.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re:Made in Germany US zone
« Reactie #23 Gepost op: 16 February 2012, 08:06:24 »
Weet iemand vanaf wanneer er weer metaal voor speelgoed ( daar vielen modeltreinen toendertijd zeker onder ) beschikbaar kwam ?

Volgens mij waren er heel wat jaren met grondstof en metaal schaarste na die jaren met stramme rechter armen.
Ook in de USA en het UK werden bv auto's gedeeltelijk van hout gemaakt vanwege een tekort aan staal. Dus metalen modeltreinen zullen niet zo'n heel hoge prioriteit gehad hebben. Zeker voor 1949.

Groeten, Alexander

Een Duits bedrijf dat iets wilde in die jaren moest dan ook een exportvergunning zien te regelen. Wie voor de Amerikaanse markt ging produceren kon aan grondstoffen  komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re:Made in Germany US zone
« Reactie #24 Gepost op: 17 February 2012, 21:56:24 »
Op de eerste foto bovenaan dit topic heeft het wagonnetje het "rijtuignummer" 1402.
Dit was in werkelijkheid het Fleischmann catalogusnummer van dit model.

Het wagonnetje op de tweede foto had het catalogusnummer 1401.

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html