Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
  

Auteur Topic: Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)  (gelezen 5772 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Gepost op: 03 February 2012, 09:27:05 »
Wie weet in welke treinsamenstellingen de C12c en de Ovalen Ramers door de jaren heen werden gebruikt? De websites van Martijn Haman en Gerard v/d Weerd zijn hierin vrij summier. Ik weet dat ze niet in vaste samensetllingen reden, maar vooral bijgezet werden in diverse treinen. Op pagina 129 van 'stoomtractie' staat een mooi voorbeeld van de NS 3818 met turkooise plan D's en een C12c aan de haak. Leuk contrast.

Als voorbeeld een trein die ik in gedachten heb in model: NS 3760 + stalen D + C12c + ovalen ramer AB (eventueel met extra zelfbouw C10c), als stoptrein rond 1954.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 03 February 2012, 09:35:36 door NS8714 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2012, 09:46:11 »
Eelco,

Heb je op Seinarm alle pagina's bekeken? Onder Staal worden verschillende rijtuigen beschreven en in veel verschillende pagina's staat dan ook weer een kopje treinsamenstelling en daarbij krijg je een aardig beeld van de C12c.

De inzet van de ovale ramer vind ik lastiger. Eigenlijk is de enige verwijzing dat deze in internationale treinen meeliep. Je ziet ze ook weinig op foto's. Misschien het artikel in Spoorwegjournaal van Arjen van der Donk nog eens opzoeken over de ovale ramen rijtuigen.

In nationale treinen zie je vaker de C12c gecombineerd met de AB 7521, dan met een ovale ramen rijtuig.

Leukste treinen met C12c:

bb300 of NS 1000 met erachter een stoomverwarmingswagen, vervolgens een postrijtuig een stalen D, 2 of 3 C12c's en als laatste een AB 7521

Wat dacht je van de prachtige trein die Wim Sneek wel eens laat zien: 2400, groene stalen D, plan E B, C12c

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2012, 10:01:08 »
Ja, dat leuke treintje van Sneek ken ik inderdaad wel. Fraaie combi!

Ik heb bij Seinarm specifiek bij de stalen rijtuigen gekeken, maar alleen de C12c's en ovalen ramers. Ik zal eens zien wat er op de andere pagina's staat.

edit: gevonden http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanD.aspx

Het geeft in elk geval weer een leuke aanvulling!

Eelco
« Laatst bewerkt op: 03 February 2012, 10:10:20 door NS8714 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2012, 10:21:49 »
Eelco,

Ook nog hier en hier.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2012, 10:56:30 »
C12c en Ovalen Ramen "door de jaren heen" samen is een moeilijke.
De een was binnenlands materieel, de andere D trein materieel.

Natuurlijk kwam het toevallig wel eens een enkele keer voor dat ze samenreden, maar toen de Ovalen Ramen naar de binnenlandse dienst kwamen, waren de B 6400en al (grotendeels?) naar de militaire treinen verbannen dacht ik.

Als "reguliere" stoptrein in de jaren 50 zag je die combinatie zeker niet.

Wel 2200 + Stalen D + C12c + A plan E naar Harlingen bijv.

Maar het zijn wel mijn allervroegste hobbyherinneringen, dus wie het beter weet ?


Dirk
« Laatst bewerkt op: 03 February 2012, 10:58:57 door dwem »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2012, 11:07:09 »
Die bonte combi's zijn het leukst. Zeker in de dieseldienst met een 2400 of 2200 en stalen D IV en hier en daar ook nog een Blokkendoos.

De ovaalramers heb ik ook als militaire trein gezien op een foto van Roef Ankersmit; een stuk of 6 blauwe rijtuigen rond 1965 achter een DB 01 met Neubaukessel tussen Oldenzaal en Bentheim, ook een mooi treintje  :P

Het zijn allemaal schitterende rijtuigtypen waar we Artitec beslist dankbaar voor mogen zijn. Eindelijk betaalbaar in H0 na te maken.
grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2012, 11:23:38 »
C12c en Ovalen Ramen "door de jaren heen" samen is een moeilijke.
De een was binnenlands materieel, de andere D trein materieel.

Natuurlijk kwam het toevallig wel eens een enkele keer voor dat ze samenreden, maar toen de Ovalen Ramen naar de binnenlandse dienst kwamen, waren de B 6400en al (grotendeels?) naar de militaire treinen verbannen dacht ik.

Voor een gevalletje toeval, zie pagina 115 van Stoomtractie bij NS 1944 -1958: loc 3740 plus ovalen ramer, 2x C12c en een ex-HSM buikje. Verder inderdaad vooral de combi C12c met AB7521.

Even voor mijn beeld, een "standaard" stoptrein, bestond deze uit een D+AB+C+C?

Eelco

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2012, 11:30:44 »
Daar mag je wel vanuitgaan Eelco. Kijk maar op de site van Gerard van de Weerd. Hoewel dit een pagina is over de Plan Dirk vermoed ik dat de afweging van mensen voor de eerste, tweede en derde klasse in de loop van de tijd niet is gewijzigd. Je zou eventueel bij gekoppelde stammen als versterking nog iets meer capaciteit aan derde klasse kunnen inzetten.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2012, 13:46:27 »
Volgens de Seinarm was er een samenstelling C12c (serie 6400) + ABd9 (serie 7500). De periode waarin deze samenstelling rond reed is mij niet helemaal duidelijk.

C12c (seri9e 6400) + ABd8 (serie 7200) werden dus in principe niet gecombineerd.

Ikzelf zoek informatie over een samenstelling uit de jaren '30-'40. Mag een stop-, snel- en/of internationale-treindienst zijn. In het boek "Het spoorbedrijf in oorlogstijd 1939-1945" staat maar één foto waarop een Stalen D wordt gecombineerd met niet-buitenlands materieel. Er staan diverse foto's waarop coupérijtuigen direct achter de loc hangen. Ik weet echter niet of dat C12c rijtuigen zijn.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #9 Gepost op: 03 February 2012, 13:49:34 »
MHS,

Deze samenstelling is jaren '30 op Seinarm.

C12c's zijn het snelste te herkennen doordat er minder coupédeuren zijn dan coupé's.  ;D  Exacter: er zijn 6 deuren per kant en 12 coupé's

Kijk in de Artitec folder voor het uiterlijk van het rijtuig.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2012, 14:18:18 »
Even voor mijn beeld, een "standaard" stoptrein, bestond deze uit een D+AB+C+C?

Eelco

Ja, eventueel aangevuld met C's naar wens.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2012, 14:30:37 »
Volgens de Seinarm was er een samenstelling C12c (serie 6400) + ABd9 (serie 7500). De periode waarin deze samenstelling rond reed is mij niet helemaal duidelijk.

Jaren 30, maar dat was dan wel een ideale samenstelling. Meestal zat er ook wel houten spul tussen.

Citaat
Ikzelf zoek informatie over een samenstelling uit de jaren '30-'40. Mag een stop-, snel- en/of internationale-treindienst zijn. In het boek "Het spoorbedrijf in oorlogstijd 1939-1945" staat maar één foto waarop een Stalen D wordt gecombineerd met niet-buitenlands materieel. Er staan diverse foto's waarop coupérijtuigen direct achter de loc hangen. Ik weet echter niet of dat C12c rijtuigen zijn.
De treinen in oorlogstijd mag je natuurlijk niet als maatataf nemen. Er was toen geen internationale dienst, behoudens Wehrmachtzüge (SF treinen), en naarmate de situatie verslechterde was alles toegestaan.

Voor foto's van dagelijkse treinsamenstellingen kan je goed terecht in de boeken van Paul Henken.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2012, 14:31:29 »
MHS,

Deze samenstelling is jaren '30 op Seinarm.

C12c's zijn het snelste te herkennen doordat er minder coupédeuren zijn dan coupé's.  ;D  Exacter: er zijn 6 deuren per kant en 12 coupé's

Kijk in de Artitec folder voor het uiterlijk van het rijtuig.

mvg,
Ivo

C12c's zijn de enige stalen coupérijtuigen.

Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Treinsamenstellingen C12c en Ovalen Ramer (artitec)
« Reactie #13 Gepost op: 03 February 2012, 14:59:37 »
Ja, eventueel aangevuld met C's naar wens.

Dirk

Leuk  (y) Dan kan ik een lekkere bonte samenstelling van Stalen D, C12c, ovalen ramer, C10c en een 3e klas plan E maken!

Eelco