Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:46:25
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 15:33:50
Göhrener Viaduct
door
aad52
Vandaag
om 15:19:20
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:05
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:46
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 13:42:11
Her-(her-)beginnen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:29:49
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Philotrain 4618 met loksound 4.0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Philotrain 4618 met loksound 4.0 (gelezen 2321 keer)
Gerke
Mcn NSR
NS 4503!
Philotrain 4618 met loksound 4.0
«
Gepost op:
27 December 2012, 10:12:15 »
Hallo allemaal,
Ik kocht een paar weken geleden een Philotrain 4600 via Marktplaats bij Poldermodelspoor, een zaak waar ik nog nooit van gehoord had. Eerst eens naar Rotterdam getogen voor een bezichtiging, in de advertentie stond immers dat de loc niet rijdbaar was. Gelukkig kreeg ik de mogelijkheid om het model goed te bekijken en de oorzaak was gauw gevonden: oud, nee héél oud vet. De zaak plakte gewoon aan elkaar. Dat was een geruststelling. Het ding zag er fabrieksnieuw nieuw uit en had waarschijnlijk alleen een vitrine gezien. Na mijn bezoek eerst nog even een telefoontje naar Apeldoorn om meer te weten te komen over het model en toen de knoop doorgehakt. Ik kocht mijn eerste kant en klare Philo uit 1981! De prijs was heel redelijk voor een dergelijk groot model.
Als eerste ben ik het model gaan slopen om alle draaiende delen goed te kunnen reinigen. Dat lukte wonderwel goed; er zit géén tekening bij het model, Philotrain deed het in die dagen nog zonder. Schoonmaken heb ik rigoureus aangepakt. Met WD 40 op een stugge kwast ben ik alles gaan schoon borstelen. Gelukkig loste het gebruikte vet goed op. Daarna de zaak ontvet en opnieuw gesmeerd en binnen een uur stond de loc analoog op de rollenbank zijn "benen te strekken". Ik heb het gelijk omgezet in een duurproef: een hele nacht lang rondjes draaien... Daarmee kwamen enkele "puntjes" aan het licht die te maken hebben met de compromisloze bouw van Philotrain. Maar daar kom ik later op terug. Karst heeft het er ook over zijn 1700 artikel. Zo spannend zou het met de 4618 niet worden, hoewel....
De ombouw:
Mijn Loksound moest in de tender komen. Gelukkig is die helemaal leeg; plek zat alleen moest er een stukje messing weggeslepen worden om voldoende ruimte te scheppen voor de luidspreker kast.
Hier de maagdelijke tenderkap. Rechts de nieuwe stroomafnemer plaatjes.
Nogmaals de oorspronkelijke uitvoering...
en de nieuwe situatie; het verwijderde stukje ligt eronder.
So far so good. Met fosforbrons draad nieuwe stroomafnemers gemaakt zodat de tender met beide zijden stroom afneemt. Karst beschrijft het in zijn artikel ook al: het is een oud model met een hopeloos verouderde stroomafname, maar doordat alle drijfwielen verende aslagers hebben kon het waarschijnlijk ook niet anders. De stroomafnemers werden met twee componenten lijm tegen de zijwand van de tender gelijmd en uitgericht. Het draadje werd rechtstreeks op de NEM stekker gesoldeerd. Klaar.
Helaas niet heel scherp, maar het lijkt me duidelijk. Drie assen dus 3 stroomafnemers.
Ook de modelkoppeling werd aangepast om plaats te maken voor een Kadee
Het schiet al op! Hier de plaats van de luidsprekerkast en de geplaatste stroomafnemer. Let wel: éérst de luidsprekerkast en dan pas de stroomafnemer monteren... Hoe ik dat weet...?
Luidsprekerkast en stroomafnemer.
En weer verder. Loksound erin met behoud van de 652 stekker. Als er ooit iets aan de hand mocht zijn....
De “Kabelsalat”. De stekker voor de zekerheid extra met tape geïsoleerd.
Al snel werd er een gat geboord voor de kabeldoorvoer richting loc. Helaas één verdieping te laag. Het hier getoonde gat is naar de voetplaat verhuisd: hier kwam ik in de knel met de loc. Er was simpelweg geen ruimte. Het gat werd met low-melt dicht gekliederd en vlak gemaakt. Lak erop en klaar.
Het bewuste (verkeerd geboorde) gat. Het goede zit er nu meteen boven, naast de handremspindel.
De loc onderging een soortgelijke behandeling, hier zat het gat wel meteen goed. Als verbinding tussen loc en tender voor een 652 setje gekozen. Niet te groot en robuust genoeg om heel wat keren in- en uitgetrokken te worden als loc en tender verenigd, danwel gescheiden moeten worden. De doos belet namelijk het aan elkaar laten van loc en tender.
De loc met stekker.
Na alle kabels op lengte gemaakt te hebben de stekker definitief vast gezet in het machinistenhuis.
De vastgezette stekker. Later werd alles nog met zwarte nagellak minder zichtbaar gemaakt.
Omdat de stekker vrij stroef ging heb ik aan de tenderzijde alle ongebruikte pennen afgeknipt. Hierdoor gaat alles wat makkelijker in- maar vooral ook uitelkaar.
Toen kwam het proefrijden. En natuurlijk had ik sluiting. Gelukkig zijn de Esu's goed tegen kortsluiting beveiligd... Er bleek een driijfwiel heel lichtjes tegen de beugel te komen waar de schuifbeweging aan hangt. Blijkbaar gaat het hier om een probleem dat destijds op ok de fabriek geconstateerd werd: de beugel was oorspronkelijk geschroefd, maar één gat werd al schuin afgeslepen ten voordele van de rij-eigenschappen. Links was dit afschuinen onvoldoende gebeurd: bij het inveren raakte de wielband de beugel met sluiting tot gevolg. Als compensatie voor de weggevallen schroef is de beugel alsnog aan het frame gesoldeerd. Dat maakte het verder vijlen lastig, maar het ging. Ik had maar minimale lakbeschadigingen gemaakt. De extra ruimte die ik zo creëerde vulde ik met een stripje styreen. Hier geen kortsluiting meer! Alles weer zwart gemaakt en klaar. Aan de rechterzijde was wel alles naar wens. Hier dus geen geklooi met vijlen en styreen.
Hier de opgeruimde beugelbevestiging boven het tweede drijfwiel.
En voorzien van het stripje styreen.
Ik dacht het probleem definitief opgelost te hebben, maar het eerste drijfwiel had een minuscule korstsluitplek gevonden: De bout kop imitatie van de bladveer! Die was blank geschuurd. Ik heb er de kamer voor moeten verdonkeren om de vonk te kunnen waarnemen, maar uiteindelijk gevonden. Ook hier weer styreen om de strijdende partijen uit elkaar te houden.
Hier de meest linkse bladveer met de blanke bout kop, toegegeven: het is niet heel goed te zien.
En hier de oplossing: rechts het witte stripje styreen, links zou er ook een komen.
Uiteraard de zaak weer in de nagellak gezet en de zaak weer opgebouwd. Alles was perfect. Het reed goed en dus programmeerde ik de decoder om alles zo goed mogelijk te krijgen. Maar ik liep op de zaken vooruit.
Wat stak de kop op? Bij achteruit rijden hield de loc het na een paar wielomwentelingen het voor gezien! Alles liep muurvast en alleen hard drukken kon de zaak weer los krijgen. Vreemd genoeg deed dit probleem zich bij vooruit rijden in zijn geheel niet voor. Ik stond voor een raadsel...
Wat bleek te gebeuren? De tandwielkast bleek bij achteruitrijden naar rechts te hellen. Hierdoor werden de tandwielen een fractie opgetild met over elkaar heen grijpende tanden tot gevolg. Blijkbaar manifesteerde zich een stukje onbalans op deze unieke manier. Het euvel was echter snel verholpen. Ik nam weer wat styreen ter hand en het hellen werd drastisch beperkt. Het heeft nog steeds bewegingsvrijheid, maar de tandwielen blijven nu op hun plek. Ook weer opgelost.
Er bleef zich echter een sporadisch geratel voordoen dat mij niet lekker in de oren klonk. Op dat moment liep de loc ook even onrustig. Ik ging weer op onderzoek uit. En gelukkig vond ik het probleem weer vrij snel. De tandwielkast ligt als het ware boven op de as van het tweede drijfwiel en wordt aan de onderkant op zijn plek gehouden door een nikkelen kapje dat met twee minuscule schroefjes vast zit. Wat was het probleem? Het messing blokje waar de schroefjes in gaan is gesoldeerd. Aan de voorkant was echter wat soldeer geknoeid waardoor het dekseltje niet helemaal aansloot en dus de as minimaal kon bewegen. Als er dan een wissel gepasseerd werd en de zaak werd flink heen en weer geschoven ontstond het probleem. Uitbouwen en vlakmaken dus. Hierna liep alles perfect.
De opgevangen tandwielkast hier tijdens proefrijden;
En hier na het op maat maken en zwart maken.
Ter afsluiting nog een twee foto's van de aangepaste Kadee koppeling: vlakvijlen, verlengen en met een schroefje onder de tender vastgezet. Werkt perfect.
Oorspronkelijke en nieuwe versie in de ruwbouw.
Al met al heeft de loc me een kleine week bezig gehouden, afgezien van het geluid. Daar ben ik eerder al een tijd mee bezig geweest, maar het loont de moeite. En omdat 'ie zo mooi is:
en
en ter afsluiting:
Oh ja, rijdend te zien en horen onder de volgende link:
http://www.youtube.com/watch?v=2NSQX21osIY
Geen wereld filmpje, maar het laat een aardig beeld van het resultaat zien.
«
Laatst bewerkt op: 30 December 2012, 22:30:58 door Peter van der Leek. Reden: Plaatjes aanklikbaar gemaakt
»
Met groet,
Ger.
zuylen
Re:Philotrain 4618 met loksound 4.0
«
Reactie #1 Gepost op:
27 December 2012, 10:29:26 »
Prachtig verslag! Ik geniet toch iedere keer weer van dit soort handige probleemoplossingen om Philotrainlocs met zijn tijd mee te laten gaan. Het is nou net dat die geluidsmodules zo kostbaar zijn. Anders had ik er meer aangepast. Momenteel rijden er slechts vijf locs met soundmodule rond bij mij. Moeten er in de toekomst meer worden. Mijn Philotreains moeten er ook nog eens aan geloven.
Andre
«
Laatst bewerkt op: 27 December 2012, 10:33:41 door zuylen
»
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
vrijbuiter55
De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
«
Reactie #2 Gepost op:
27 December 2012, 10:48:29 »
Hallo Ger.
Mooi stukje werk en leuk filmpje.
Alleen maak je foto,s volgende keer aanklikbaar, zijn ze nog beter te bekijken.
«
Laatst bewerkt op: 27 December 2012, 10:50:34 door vrijbuiter55
»
Gerke
Mcn NSR
NS 4503!
«
Reactie #3 Gepost op:
27 December 2012, 12:35:24 »
Dank!
Inderdaad een leuke klus ook al omdat de problemen goed te verhelpen waren...
Wat het klikbaar maken van de plaatjes: kan iemand van de heren moderatoren daar mee helpen?
Grt,
Ger.
Met groet,
Ger.
Tomasso
«
Reactie #4 Gepost op:
27 December 2012, 14:34:43 »
Mooi Ger! Ook die slagen van de cilinders zijn goed te horen. Is dit een Artitec sound module? Wat mij opvalt is het geluid van die cilinders, dat komt goed overeen met de echte 3700 zoals het bij jou staat afgesteld. Het ritme is verdeeld over 1 omwenteling van het wiel namelijk 1,2 - 3,4, dus met een korte rust tussen de 1,2 en de 3,4. Als ik mijn Artitec 3700 laat rijden komt het geluid echter helemaal niet overeen, namelijk verdeeld over 1 omwenteling 1 - 2 - 3 - 4. Dat wil zeggen dat er bij elke kwart omwenteling er een cilinderslag te horen is terwijl dit dus niet klopt. Dus waar ik benieuwd naar ben, is dit het originele Artitec geluid of heb je er zelf aan gesleuteld, of is het heel iets anders?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept
Gerke
Mcn NSR
NS 4503!
«
Reactie #5 Gepost op:
27 December 2012, 15:53:28 »
Hoi Tomasso,
Nee, dit is niet het 3700 geluid! Ik heb sinds kort een Lokprogrammer en ben zelf met allerlei bestanden uit de Esu bieb aan de gang gegaan. Als basis dient het geluid van de BR 64, daarvan zijn de slagen die je hoort. Ik heb voordat ik daarvoor koos even opgezocht of cilinderinhoud en -slag een beetje overeen kwamen. Dat klopte aardig. Vervolgens ben ik allerlei geluiden gaan weghalen en toevoegen. Voorbeeld is de fluit. Ook de toevalsgeluiden heb ik wat uitgedund en weggelaten tijdens het rijden.
Verder nog zaken als wisselknerpen (of hoe noem je zoiets) e.d. toegevoegd.
Het geluidsbestand van de BR 64 is overigens een vrij recent bestand. In eerste instantie wilde ik dat van de BR 55 gebruiken, maar dat klonk helemaal nergens naar. Met het BR 64 bestand heb je een prima basis met veel functies -volgens mij wel 20 in totaal- waarmee je naar hartelust kunt klooien. Met dit als resultaat.
Verder heb ik het instellen van de cilinderslagen gewoon volgens de handleiding gedaan: stopwatch erbij en klokken hoe lang één omwenteling duurt bij rijstap 1 duurt, bij mij kwam dat neer op 9.07, 9.14 en 9.11 seconden.( drie keer geklokt) Dit gedeeld door de factor die in de handleiding genoemd staat (ik dacht 0.128) en de uitkomst afgerond en in CV 57 ingesteld. Vervolgens bij rijstap 4 gecontroleerd of het nog aardig klopte en bijgeregeld in CV 58. Meer niet!
Grt,
Ger.
«
Laatst bewerkt op: 27 December 2012, 16:44:22 door Gerke
»
Met groet,
Ger.
Tomasso
«
Reactie #6 Gepost op:
27 December 2012, 16:33:12 »
Heel mooi Ger! Leuk om te doen ook! Tsja, moet dan toch nog maar eens een keer aan de slag met die Artitec. Maar, hoe dan ook, top
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept
Gerke
Mcn NSR
NS 4503!
«
Reactie #7 Gepost op:
28 December 2012, 17:59:33 »
Zo,
Even een update over de ombouw van de 4618. Gisteravond kwam ik er achter dat de tender maar op 5 in plaats van 6 wielen stond!
Dat kon ik natuurlijk niet aanzien en vandaag maar de oplossing ingebouwd. Ik heb er een gedeeltelijk afgeveerd onderstel van gemaakt. As 1 blijft star omdat deze bepalend is voor de hoogte tussen tender en loc. As 2 en 3 hebben elk een verende as gekregen. Hiervoor heb ik de asgaten in de scheenplaten uitgefreesd zodat een verticale beweging mogelijk is. Daarna drie stukjes printplaat aan een stok fosforbronsdraad gesoldeerd en onder de tender gelijmd. Toen de zaak op spanning gebogen en afgesteld. De tweede as heeft één veer gekregen, de derde as twee, hierdoor is de veerdruk op de 3 derde as groter, zodat de tender mooi horizontaal blijft. Nu staan alle wielen keurig op het spoor. Porbleem opgelost.
Foto's:
Hier zijn de veren goed te zien. De veer van de middelste as mooi naast het schroefgat gezet zodat alle schroeven weer op hun plaats terug konden. De draad vervolgens naar het midden gebogen.
Hier de zaak weer zwart gemaakt en opgebouwd. (verf is hier nog drogende!)
Als het goed is zijn deze plaatjes wél klikbaar.
Grt,
Ger.
Met groet,
Ger.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum