Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: station met keerlusprobleem  (gelezen 2958 keer)

EJspoort

• Offline Offline
station met keerlusprobleem
« Gepost op: 14 January 2012, 22:42:16 »
In een N-spoor hondebotbaan komt in het midden een station (i.v.m. weinig ruimte een minimalistisch, maar voor mij voldoende, staton). Echt rangeren vind ik niet belangrijk. Wat ik wil is een trein uit de hoofdbaan (het bovenste of onderste spoor, zie tekening) naar de middenbaan leiden, de locomotief afkoppelen, een locomotief aan de andere kant aankoppelen en dan de andere kant op het hoofdspoor weer op te sturen.

Tot zover mijn wens. Nu is een trein binnen halen en de andere kant opsturen (met een andere locomotief) een keerlusprobleem. Een probleem waar tussen de wissels een isolatie en oplossing moet komen. Wat voor oplossing? Geen idee.
Ik ga (want ik ben met de baan bezig) digitaal rijden met IB II en koploper.
Uitdaging: Wie heeft wel een oplossing hiervoor?

Evert Jan
« Laatst bewerkt op: 14 January 2012, 22:45:32 door EJspoort »

santerdam

• Offline Offline
Re:station met keerlusprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2012, 22:47:57 »
OK, antwoord al gevonden.

Sander
« Laatst bewerkt op: 14 January 2012, 22:52:13 door santerdam »

EJspoort

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2012, 22:52:41 »
De baan wordt ingedeeld in blokken voorzien van bezet/terugmelders (van Digirails) en dan met de Intellibox II en koploper bestuurd (de locs hebben of krijgen een decoder). De wissels worden (straks) aangestuurd met een Uhlenbrock functiedecoder 63410.
Meer info heb ik nu niet.

Evert Jan

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2012, 22:58:57 »
In jouw beleving heb je isolatie's nodig tussen de wissels. Die gedachte moet je verlaten. De beide hoofdsporen en de middenbaan hebben allemaal gelijke polariteit. Daar isoleer je dus helemaal niets.

Vervolgens heb je links en rechts een grote lus. Dat zijn jouw twee keerlussen - helemaal volgens het klasieke plaatje van een keerlus. Voor keerlussen zijn diverse electronische oplossingen te koop - houdt er rekening mee dat je dus 2 keerlussen hebt.

Sander

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 January 2012, 15:01:13 »
Evert Jan,
In plaats van 2 keerlussen zoals Sander voorsteld kun je ook toe met 1 keerlus. Het midden spoor moet je dan isoleren van de 2 andere sporen. In onderstaand plaatje is de "keer"-lus rood getekend. Voor deze oplossing zijn keerlusmodules beschikbaar die reageren op "kortsluiting" (fase verschuiving). Deze worden aangeboden door o.a. Lenz, Digirails, Digitrax. Kies je voor de oplossing van Sander dan kun je van nog meer aanbieders gebruik maken maar wordt ook het aansluiten omslachtiger.
mijn suggestie:

Zoals Sander het voorstelde, (en ik interpreteerde) :

Marius.

« Laatst bewerkt op: 15 January 2012, 15:17:56 door SBBcargo »
Marius

EJspoort

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 January 2012, 15:50:11 »
Aangezien de meeste treinen gewoon rondjes rijden (en steeds rechts rijden) lijkt het mij handig dat als een grote cirkelbaan op te vatten en daarin geen 'lastige' zaken te plannen. Zo af en toe wil ik een trein uit de hoofdbaan nemen, loc wisselen en de trein weer de baan op sturen. Dat laatste is eigenlijk handmatig met de Intellibox II met de trein rijden terwijl alle andere treinen hun programma, rondjes rijden, afwerken.
Vandaar dat een oplossing als baanisolatie van de middenbaan me wel aanspreekt. Een keerlusmodule zoals de LK 100 van Lenz (al heb ik dat alleen van het internet geplukt en weet ik nog niets van het aansluiten daarvan) lijkt me een geschikt soort oplossing.
Moet ik dan op het midden van alle wissels beide rails isoleren en het hele middenstuk op zo'n module aansluiten? En het hele middenspoor opvatten als de lus van een keerlus? En is het geen probleem als ik daar me soms twee locs aan het manoeuvreren ben?

In ieder geval dank voor je reactie.

Evert Jan

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2012, 16:28:14 »
De interpretatie van mijn idee door Marius is juist. Volgens mij heb je de 2 keerlussen juist weergegeven. Als bezwaar noem je dat er meer bedrading nodig is. Volgens mij valt dat wel mee. Langere trajecten geef je altijd op meerdere plaatsen een voedingspunt (draadje aan de rails) en meer bedrading heb je bij een keerlus niet nodig.

De weergave van het alternatief met slechts 1 keerlus roept bij mij wat vraagtekens op. In de spelregels van een keerlus staat dat je met slechts 1 trein tegelijk in het gehele gebied mag zijn. In dit voorbeeld dus slechts 1 trein over alle 3 de sporen.

Keerlus-modules zijn te koop in meerdere varianten :
- Gebaseerd op kortsluiting (bijvoorbeeld de LK 100). Als je een keerlus ziet als een automatische deur dan werken deze modules als "knal met je neus tegen de deur en daarna gaat die vanzelf open". Het werkt best wel, maar je krijgt desondanks iedere keer een forse tik.

- Gebaseerd op detectie. Dit type werkt met een sensor, die ziet dat je er aan komt. Tegen de tijd dat je bij de deur bent aangekomen, staat de deur al open.

- In een korte berichtje werd me recent duidelijk dat Digirails binnenkort met een nieuw type op de markt komt. Veel weet ik er nog niet van, maar de werking is gebaseerd op supersnelle detectie op het moment dat je de kortsluiting zou ontstaan. Het klinkt een beetje als "Lucky Luke: De man die sneller schiet dan zijn schaduw."

Evert-Jan, het is inderdaad een probleem als je in het alternatief met 1 keerlus soms wel met 2 loks wilt gaan manouvreren.

Sander

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2012, 17:15:35 »
In feite is mijn baan vergelijkbaar. Al heb ik vier sporen i.p.v. drie.
Ik heb er voor gekozen om met twee keerlussen (ultieme keerlus) te werken die beide kort na het uitrijden van het station beginnen. Werkt feilloos in beide richtingen.
De hoeveelheid bedrading valt enorm mee vooral als je alles dicht bij je station houdt. Ja je moet even wat railscheidingen maken met het roco zaagje en even wat draden aan de rails solderen maar het idee van een kortsluiting laten ontstaan stond me gewoon tegen.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2012, 20:21:45 »
De weergave van het alternatief met slechts 1 keerlus roept bij mij wat vraagtekens op. In de spelregels van een keerlus staat dat je met slechts 1 trein tegelijk in het gehele gebied mag zijn.

Twee, drie vier ..... locomotieven is geen probleem. Als het wel een probleem zou zijn dan kon je nooit met een loc-trein rijden door een keerlus rijden. Wat wel weer waar is dat je niet gelijktijdig over de overgangsstukken mag rijden want dan weet de detectie niet meer waar hij aan toe is en heb je echt kortsluiting. Vandaar de regel dat de keerlus(sectie) altijd groter of gelijk moet zijn aan je langste trein die je daar wilt laten rijden.

Marius.
Marius

EJspoort

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 January 2012, 21:04:58 »
Het station heeft een lengte van ca. 3 meter (ik rij met N-spoor). De keerlussen - de beide lussen van de grote cirkel - zijn elk zo'n 8 meter lang. Daarop zullen dus de meeste treinen onderweg zijn. Als in zo'n keerlus maar 1 trein kan rijden geeft dat een probleem. Als een trein de grote lus binnenrijdt moet hij niet voor het ompolen zorgen want dan hebben de andere treinen een probleem. Of als een trein van het station wegrijdt, wat gebeurt er dan met een trein die aan de andere kant bij het station wacht om zijn baan wat later te vervolgen?  Wordt voor hem de spanning omgepoold?
Kortom het is me nog niet geheel duidelijk.

Is het een oplossing omdat ik toch via handmatige (wel via de IB en een functiedecoder) wisselomzetting een trein uit de standaardroulatie haal en naar het middenspoor dirigeer, om dan ook voor een goede polariteit van dat middenspoor te zorgen. En dan voor het aankoppelen van de andere loc het hele middenspoor ompool dan de nieuwe loc aankoppel, de nadere wissels omzet en de trein laat vertrekken?
Het enige waar ik dan goed op moet letten is de bezetmeldingen en de wisselomzettingen (of moet ik hiervoor in koploper een trein een bepaalde rijstraat insturen waarin dit ompolen ook geregeld kan worden?)
Kortom ik denk dat ik hier verschillende kanten uitdenk omdat de probleemstelling zelf wel duidelijk is maar het oplossen en omgaan met de situatie niet.

Vandaar mijn oproep en ben ik blij met de al geleverde suggesties. Al moge het duidelijk zijn dat ik er hiermee nog niet uit ben.

EJ

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 January 2012, 22:08:04 »
Als in zo'n keerlus maar 1 trein kan rijden geeft dat een probleem. Als een trein de grote lus binnenrijdt moet hij niet voor het ompolen zorgen want dan hebben de andere treinen een probleem.

Maak je geen zorgen om de treinen die niet in de keerlus zijn, rijden, of stilstaan, want zo'n keerlus module schakelt alleen de keerlus en niet de rest van je baan. Dus hierover geen zorgen.
Ik lees een beetje uit je verhaal dat je denkt dat je het hele traject links en rechts van het station (als je ervoor kiest om het middenspoor van het station niet te schakelen met een keerlusmodule; optie Sander) zou moeten bedienen met 2 modules (1 links en 1 rechts). Dat hoeft niet als je links en/of rechts meerdere blokken kan maken waar in je langste trein past. Één van die blokken (1 links, 1 rechts) wijs je aan als keerlus. Moeilijker hoeft het niet.

Is het een oplossing omdat ik toch via handmatige (wel via de IB en een functiedecoder) wisselomzetting een trein uit de standaardroulatie haal en naar het middenspoor dirigeer, om dan ook voor een goede polariteit van dat middenspoor te zorgen. En dan voor het aankoppelen van de andere loc het hele middenspoor ompool dan de nieuwe loc aankoppel, de nadere wissels omzet en de trein laat vertrekken?

Is ook een mogelijkheid. Maar zo'n keerlus module is er nu juist voor om veel van de schakel soris op te lossen. Denk niet analoog  ;) maar digitaal  ;D

Marius.
Marius

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 January 2012, 22:09:33 »
Het is iets minder dramatisch ! De beide lussen zijn dan wel 8 meter lang, maar dat wil niet zeggen dat de keerlus-secties ook die volledige 8 meter moeten zijn. In jouw geval is het in feite niet een keerlus, maar een ompool-sectie. De nodige lengte is de lengte van langste trein plus een klein beetje voor de inrij- en uitrij secties.

De rest van de 8 meter is dus gewone vrije baan - bedenk wel dat de treinen daar alleen maar braaf achter elkaar aan rijden zonder enige variatie.

Jouw plannen met handmatig rijden in combinatie met Koploper gaan niet helemaal werken. Ook bepaalde sporen afwisselend wel/niet in bedrijf nemen in Koploper gaat niet werken.

In het begin dacht ik ook dat de combinatie van handmatig met Koploper leuk zou zijn. Zodra je je wat meer verdiept in Koploper zul je ontdekken dat de werkelijk anders is. Koploper is de treindienst regelaar en jij mag -als een soort assistent- aan de grote knop draaien om harder of zachter te gaan rijden. Maar handmatig zomaar een route kiezen, wissels omleggen, even vooruit-achteruit rangeren gaat niet. Je zult eerst Koploper moeten vertellen wat je wilt gaan doen en Koploper zal dan zorgen dat die route voor jou wordt vrijgemaakt en vrij gehouden. (en dit verhaal geldt voor alle computer besturingen - het is niet exclusief Koploper)

Sander

EJspoort

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 January 2012, 22:33:39 »
Goed meedenkers, hier ga ik toch even mee aan het puzzelen.
Ik heb weer een werkweek voor de boeg en tussendoor met een potlood en een stukje papier zien of het allemaal wat concreter wordt. Jullie hebben me in ieder geval op een extra denkrichting gezet die verruiming biedt.
Dank daarvoor  (y). Ik laat nog van me horen.
EJ

EJspoort

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 January 2012, 17:52:09 »
De oplossing van een 'keerlus'-blok gaat het worden. Als docent natuurkunde hou ik niet van kortsluitingen en ga op zoek naar de keerkusmodule die dat netter oplost. Zoiets als de xTreme-keerlus module van Rosoft. Alleen hoeft dat blok bij mij maar in een richting bereden te worden.

Dank voor het meedenken,
EJ