Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Loksound - NS Wadloper? door Sven
Vandaag om 01:06:26
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 00:41:44
MiWuLa door Zandmannetje390
Vandaag om 00:11:47
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
20 August 2025, 23:28:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
20 August 2025, 23:24:49
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
20 August 2025, 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
20 August 2025, 23:18:32
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
20 August 2025, 23:12:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
20 August 2025, 23:07:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
20 August 2025, 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
20 August 2025, 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
20 August 2025, 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
RhB H0m, Albulisch door Joz
20 August 2025, 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 August 2025, 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
20 August 2025, 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
20 August 2025, 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
20 August 2025, 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
20 August 2025, 12:58:18
  

Auteur Topic: Waar plaats je de boosterscheidingen?  (gelezen 1140 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Gepost op: 20 December 2011, 09:27:30 »
Als je begint met digitaal en een nieuwe baan ontwerpt dan heb je nog geen idee met hoeveel treinen je gaat rijden en of je met veel of weinig verlichte rijtuigen gaat rijden. Kortom je zit nog in de beginfase van een baanontwerp en dat is wat je jezelf afvraagt. Nu weet je natuurlijk dat de stroomopname oploopt met het aantal ingezette treinen en aangehangen artikelen.

Hoe kun je nu het beste de boosterscheidingen inplannen in je baanplan, zodat je later niet nog eens de boel moet "vernielen" om extra booster scheidingen aan te leggen, uitgaande van boosters van ongeveer 4 Ampère. Maar je wilt natuurlijk ook voorkomen dat je straks zit met veel te veel boosters en trafo's.

Ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.

Groet,

Rob Bogers
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2011, 09:51:11 »
Hoi Rob,

Ik heb in mijn baan eerst een globale planning gemaakt van het maximale aantal treinen dat rond kan rijden gebaseerd op de capaciteit van het schaduwstation en de rest van de baan. Daarna heb ik stroomverbruik per trein berekend (inclusief eventuele verlichte rijtuigen) in totaal. Daarna gekeken waar de treinen zich tijdens bedrijf (in theorie) bevinden (grofweg) en op basis daarvan scheiding gemaakt en de baan voorbereidt op een extra booster. Deze booster later geplaatst en e.e.a. klopte vrij aardig.

Ik gebruikte uiteindelijk 2 boosters van 3,5-4 amp en dat was genoeg. Voor het goede had er eentje bij gekund.

Je kan altijd wat meer scheidingen voorbereiden dan dat je later gaat gebruiken. Bij deze benadering is het wel belangrijk dat je een vorm van een baanplan hebt en al voor ogen hebt waarmee je wilt gaan rijden.

Succes,

Jeroen


Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2011, 09:58:31 »
Hoe bereken je per trein de stroomopname? Stel e-loc met 5 verlichte rijtuigen. Hoe ziet die berekening er uit? Maakt het merk van de loc daarbij nog uit dus Marklin/Roco of Fleischmann? Houd je dan ook rekening met oudere of nieuwe locomotieven en zo ja, hoe doe je dat? Want als blijkt dat er in een boostersectie te veel stroom opgenomen wordt dan schiet je booster tekort in vermogen.

Ik hoop niet dat het erg vind dat ik mij dat dan afvraag.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2011, 10:13:13 »
ik heb geloof ik 0,5 amp per loc genomen (ergens op internet gevonden, niet zelf gemeten  ;D) en voor verlichting het verbruik van een licht strip x het aantal verlichte wagons. Oh ja, ik heb ook nog rekening gehouden met een verhoogd stroomverbruik van de loc in bijvoorbeeld de klimspiraal. Ik heb de berekeningen allemaal naar boven afgerond ter voorkoming van problemen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2011, 10:17:35 »
Er is geen echte vaste regel...

Een lok kan, afhankelijk van de schaal, type motor ed tussen de 100mA en 1A gebruiken...
Meeste Roco loks 200-500mA, Fleischmann en Marklin rondmotoren wat meer.

LED strips in rijtuigen moet je circa 50-100 mA voor rekenen, indien nog gloeilampen zou ik voor de zekerheid 250 mA/rijtuig aanhouden.

Beste is om gewoon te gaan meten. Dat kun je het simpelst doen door tussen de transformator en de booster een goede amperemeter te zetten. Eerst zet je niets op de baan, dan zie je het verbruik van de booster zelf. Daarna steeds een verbruiker per keer op de baan en dan is gebruik verbruiker afgelezen verbruik - verbruik booster. Deze methode is niet perfect maar nauwkeurig genoeg voor dit gebruik.

Bedenk wel dat je sowieso niet alles op 100% belasting wilt hebben... ik zou een 4A booster nooit verder belasten dan circa 3A, in verband met warmte ontwikkeling en het mogelijk laten trippen van beveiligingen (verbruik is nooit mooi effen en constant. Als je al op de grens van 4A zit loop je kans dat door een klein piekje de boel al in storing vliegt)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2011, 10:22:11 »
Verder als het even kan voorkomen dat treinen op een boosterscheiding stilstaan en de boosters langere tijd elektrisch met elkaar verbinden. De plek van de boosterscheiding speelt daarbij natuurlijk een rol.

Overigens kun je met 4A nog een aardige baan aansturen, vooral als je de binnenverlichting uitschakelbaar maakt. Dan verbruiken stilstaande treinen zowat niks en gaat het dus om het aantal treinen dat je maximaal tegelijk aan het rijden hebt.

Ledstrips tot 100 mA Jab? Verlichting met gloeilampjes deed tot 100 mA (meestal twee stuks van 30 tot 50 mA). Als je je ledstrips zorgvuldig uitzoekt, dan kom je bij exemplaren met low current leds op niet veel meer dan 10 tot 20 mA.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2011, 10:31:24 »
Nou, met deze gegevens kan ik wel wat. Ik was ook wel van menig dat vooral een loc nooit een constante stroom opneemt en al helemaal niet als hij moet trekken aan een flink stammetje rijtuigen en dan ook nog berg op om maar eens wat te noemen.

Dank Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Waar plaats je de boosterscheidingen?
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2011, 11:44:32 »
Ledstrips tot 100 mA Jab? Verlichting met gloeilampjes deed tot 100 mA (meestal twee stuks van 30 tot 50 mA). Als je je ledstrips zorgvuldig uitzoekt, dan kom je bij exemplaren met low current leds op niet veel meer dan 10 tot 20 mA.

Oudere LED strips, met meerdere groepen witte LED's parallel, zijn helaas niet zo zuinig. En ik heb al een paar brakke wagens met mega gloeilampen gezien (zoals bijvoorbeeld ook in de Marklin Motorpost zaten/zitten?) waardoor die 50 mA wel erg karig is.

Maar nogmaals : meten is weten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden