Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
TonM
Vandaag
om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
jumbo747
Vandaag
om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Mg1982nl
Vandaag
om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 21:17:34
Show je werkplek
door
Eric B
Vandaag
om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
JoopSpoort
Vandaag
om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
JoopSpoort
Vandaag
om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 20:51:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 20:41:21
wat is het merk van deze bochtwissel
door
Theovh
Vandaag
om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
Vandaag
om 20:36:46
trein of metro naar Hoek van Holland
door
R1954
Vandaag
om 20:32:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Stefan88
Vandaag
om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen.
door
Keska
Vandaag
om 18:49:58
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
bellejt
Vandaag
om 17:47:06
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 16:23:16
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:58:00
Spoorhumor
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:40:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Electrische nitwit...
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Electrische nitwit... (gelezen 1638 keer)
rr66
Offline
Berichten: 20
Electrische nitwit...
«
Gepost op:
30 December 2011, 12:04:01 »
Ik ben een (her)beginner en heb een simpele baan voor mijn zoontje gemaakt.
Ik werk met Fl. profirails. Ik heb een ovaal (A+B+C) met een inhaalspoor.
Nu ben ik op electrisch gebied een leek.
Vandaar mijn vraag:
Hoe kan ik het zo maken dat er 2 treinen afzonderlijk kunnen rijden?
Bvd
Ronald
Gelogd
Gert1
Gast
Re:Electrische nitwit...
«
Reactie #1 Gepost op:
30 December 2011, 12:09:55 »
De simpelste oplossing is het inhaalspoor stroomloos maken door isolaties aan te brengen en dan een stroomtoevoerdraadje met een schakelaar er tussen.
Eleganter is om digitaal te gaan rijden, dan kun je de twee treinen altijd onafhankelijk van elkaar laten rijden.
mvg,
Gert
Gelogd
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3354
Re:Electrische nitwit...
«
Reactie #2 Gepost op:
30 December 2011, 12:12:11 »
Aangenomen dat je baan analoog is (dus met een gewone transformator, geen digitale centrale):
De simpelste manier is om de baan elektrisch in delen te scheiden. Dat doe je door de metalen railverbinders op de scheiding tussen de baandelen te vervangen door kunststof railverbinders. Vervolgens geef je elk baandeel z'n eigen transformator en dan kan er in elk deel een trein rijden die bestuurd wordt door de transformator die bij dat deel hoort.
Edit: overstappen naar digitaal zoals Gert zegt, is uiteindelijk waarschijnlijk simpeler. Wat je dan moet doen: Je transformator vevangen door een eenvoudige digitale centrale (bijvoorbeeld de Multimaus van Roco of Fleischmann) en in elke locomotief een decoder inbouwen. Aan je baan hoef je dan verder niets te doen.
«
Laatst bewerkt op: 30 December 2011, 12:15:55 door Reinier Z.
»
Gelogd
Reinier
rr66
Offline
Berichten: 20
Re:Electrische nitwit...
«
Reactie #3 Gepost op:
30 December 2011, 12:32:26 »
Dank voor de reacties. Ik ben wel van plan om op den duur over te stappen naar digitaal maar momenteel is dat financieel wat moeilijk. Ik wil dan nl een mooie digitale startset halen, aangezien mijn materieel dermate oud is dat het niet loont om dit om te bouwen...
Is er trouwens een link naar een site oid waar je simpele schakelingen kunt bekijken?
Gelogd
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:Electrische nitwit...
«
Reactie #4 Gepost op:
30 December 2011, 14:26:07 »
Of locs te oud zijn om om te bouwen is nog maar te bezien. Een nieuwe locdecoder (om digitaal te kunnen rijden) heb je voor rond de 30 Euro en als je iemand kent die je wil helpen om de decoder in je loc te bouwen, dan ben je voordeliger uit dan wanneer je dezelfde loc gedigitaliseerd zou moeten kopen. Voorwaarde is wel, dat de loc analoog goed moet rijden.
Dus ouder materiaal nooit zomaar wegdoen.
Suc6 Rob
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Daniels
Offline
Berichten: 777
Re:Electrische nitwit...
«
Reactie #5 Gepost op:
30 December 2011, 23:34:17 »
Ik heb binnenkort een fleischmann loc boss over, dit is een hele simpele digitale aansturing, maar voor een paar treintjes prima geschikt.
Ik heb mezelf een Multimaus cadeau gedaan omdat ik mijn wissels digitaal wil aansturen. Ik weet niet waar je woont, maar wellicht kan ik je helpen met je vraag. Ik woon in Oss.
groeten
Daniël
Gelogd
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Mark D.
Offline
Berichten: 1194
Re:Electrische nitwit...
«
Reactie #6 Gepost op:
30 December 2011, 23:44:18 »
http://www.building-your-model-railroad.com/model-railroad-wiring.html
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
phdirk
Offline
Berichten: 1943
Re:Electrische nitwit...
«
Reactie #7 Gepost op:
31 December 2011, 20:57:40 »
Hi rr66,
Ik ben het helemaal met Rob eens. De meeste van mijn locs zijn 25 - 30 jaar oud en krijgen alle een moderne decoder. Ze rijden als de welbekende trein. Niet wegdoen dus, maar, zo nodig met behulp van een oude rot om de hoek, een decoder inbouwen.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
prutser
Offline
Berichten: 6710
Spaar ze allemaal.
Re:Electrische nitwit...
«
Reactie #8 Gepost op:
31 December 2011, 21:24:02 »
Uit nog niet eens zo'n oud draadje:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38280.msg589119.html#msg589119
Hier ook nog wat:
http://www.nmra.org/education/achievement/ms-ee.html
«
Laatst bewerkt op: 31 December 2011, 21:27:56 door prutser
»
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Electrische nitwit...