Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:16:38
EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41

Auteur Topic: alternatief voor S88XpressNetLi met roco multimuis  (gelezen 7105 keer)

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
Re:alternatief voor S88XpressNetLi met roco multimuis
« Reactie #15 Gepost op: 26 September 2011, 19:05:14 »
Ik weet het voor die twee niet, maar met Lenz gaat het perfect.  ;D

AdrieE

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 26 September 2011, 20:36:37 »
Hallo Panoz,

Ik zou in jouw geval de loconet interface en de s88ln van Rosoft nemen.
Een vriend van mij gebruikt dit op een Twincenter en rijd eigenlijk zonder storing en spontane resets.
Het komt nog wel voor maar heel sporadiesch.

Groet Adrie  8)

MichaelArends

• Offline Offline
  • Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
« Reactie #17 Gepost op: 26 September 2011, 22:40:55 »
Om even mijn ervaring te delen (zonder diepgaande elektronica kennis) ;

We hebben op de club lange tijd deze configuratie gebruikt zonder problemen met als enige speciale optie dat de booster waar de mausen aan hingen geen voeding aan de baan gaf(toevallig omdat de dcc output kapot was...). Dus 1 booster puur voor de stroomvoorziening van de handregelaars. Misschien dat daar het probleem/oplossing te  vinden is  ???

gr Michael

« Laatst bewerkt op: 26 September 2011, 22:44:20 door MichaelArends »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 26 September 2011, 22:47:20 »
Michael,

En daarbij door elkaar gereden met handmatig en computer sturing?

Kan het in elk geval eenvoudig even proberen hier dus dat is zeker de moeite waard. Word wel weer weekend alvorens ik er tijd voor heb.

Roelco

MichaelArends

• Offline Offline
  • Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
« Reactie #19 Gepost op: 26 September 2011, 23:02:37 »
Ja ; computersturing in de vorm van wisselstraten schakelen en locomotieven bedienen via zowel lokmaus als koploper. Er was geen terugmelding / automatisch rijden actief.

gr Michael

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #20 Gepost op: 27 September 2011, 08:11:54 »
Scheelt je de berg ellende als je de schakelpulzen van de wissels niet op je rijnet hebt. :D
Zoals al beweerd dus.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 17 October 2011, 10:35:41 »
Om even mijn ervaring te delen (zonder diepgaande elektronica kennis) ;

We hebben op de club lange tijd deze configuratie gebruikt zonder problemen met als enige speciale optie dat de booster waar de mausen aan hingen geen voeding aan de baan gaf(toevallig omdat de dcc output kapot was...). Dus 1 booster puur voor de stroomvoorziening van de handregelaars. Misschien dat daar het probleem/oplossing te  vinden is  ???

gr Michael

Het heeft even geduurd voor ik dit testen kon, maar heb dat intussen toch gedaan. In booster waar niets mee gestuurd werd, alleen de muizen zaten er aan, 2 muizen, master en slave, en de xpressnetli ook op de slave.

Echter na een uurtje rijden ging dit als nog mis, dus ook dat is geen oplossing.

Intussen heb ik wel een lenz centrale in huis, LZV100. Met behulp van de uitleg van Karst elders op het forum de MM er aan kunnen koppelen.  Wat handig om nu ook CV's te kunnen lezen :)

Heb dit verder nog niet getest op de baan omdat ik hier nog niet het juiste vermogen heb.

Wel eens even de scoop aan de verschillende onderdelen gehangen om te kijken of ze toch niet aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Zijn dan misschien geen standaard mogelijkheden voor, maar uiteindelijk moeten ze toch zelfde doen, dus dan zou je zeggen moet toch te koppelen zijn?

Zo heeft de Lenz centrale de uitgangen CDE voor aansluiting van extra boosters. CD voor signaal, E voor kortsluit detectie, die dus aan M moet worden gekoppeld om het systeem uit te schakelen. Als voorbeeld word in de documentatie zelfs aangegeven dat je dit via een schakelaar op de baan kunt doen als noodstop knop.

CD geeft het digitale signaal, maar dan tussen + en - 10 a 12 Volt.
Bij het roco systeem is dit tussen 0 en 10 Volt. De spanning van het Lenz systeem is net iets hoger dan die van het roco systeem, en inplaats van de + en - heb ik dus alleen de + nodig, plus een massa.

Voor de terugmelding moet ik dus iets bedenken waarbij de E naar massa wordt getrokken bij een kortsluiting. Op zich gebeurd dit bij 1 van de signalen van het roco systeem ook. Bij kortsluiting springt die even naar 0, daarna naar 0 of iets van 5V als ik het zo goed onthouden heb. Net als het DCC signaal zoals ook al door Karst ontdekt en vermeld elders hier op het forum, gaat die bij uitschakelen of naar 0 of naar 10V vast.

Moet er nog maar eens rustig over nadenken, mijn elektronica opleiding is al even terug, maar er zal vast een oplossing mogelijk zijn de nieuwe centrale op mijn bestaande baan aan te sluiten zonder alles op te blazen, maar wel met kortsluit detectie.

De hierboven genoemde oplossing om de eerste booster onbelast te laten werkt in elk geval ook niet.

Groet,
Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 24 October 2011, 13:01:58 »
Ben ik nog even weer.

Heb intussen de lenz centrale aangesloten, kan nu beginnen met testen van automatische en handmatig rijden.
Echter nog voor ik overstapte kwam ik nog iets tegen wat me aan de eerder gegeven verklaringen doet twijfelen.

Mijn probleem dat de MM zich ophangt zou komen door een te lichte processor in de MM die het niet aankan om handmatig te rijden terwijl ook de computer sturing actief is.
Mijn ervaring met dit soort dingen is dat z'n processor dan dus te druk wordt, de reactie tijd van aansturen dus steeds trager gaat, en op een gegeven moment zo traag dat het niet meer werkt.

Goed gaat hier misschien net iets anders, en ben dus toch de overstap begonnen, echter.
Tijdens 1 van mijn laatste rij moment met de MM als centrale kwam het volgende voor:

Er was op dat moment een vriend aanwezig, en die wilde ik de aansturing van mijn armseinen laten zien.
Dus alles ingeschakeld. computer opgestart, en koploper gestart, maar nog geen connectie laten leggen met de baan.
De besturing op dat moment dus op de muis genomen, en via de muis een paar van de armseinen een paar keer heen en weer. Niets gereden, alleen deze actie. De XpressNetLi zat dus al wel aan het systeem via de slave aansluiting, maar kon nog niet communiceren met de computer, want koploper had nog geen connectie gemaakt.

Daarna wilde we de baan in bedrijf nemen, dus op de MM eerst een lok gekozen die niet actief is, meestal kies ik dan maar new loc, en voor de wissels 2 adressen genomen die niet bestaan in mijn baan.
Toen koploper laten verbinden, automatisch rijden actief, en koploper begon zijn werkt. Werd een wisselstraat goed gelegd, trein kon vertrekken. Volgende wisselstraat er direct achter aan, trein kon vertrekken, echter voor die vertrekt moest die eerst nog een paar sec de fluit laten klinken, dus die ging aan, maar nooit weer uit, reactie was weg. Systeem had zich al opgehangen.
Echter in dit geval dus duidelijk niet automatisch en handmatig gereden.
De ene MM die er aan hing had niets actief op het scherm dat ook door koploper aangestuurd wordt.
De MM kon het toch ook nog niet echt druk hebben. De wissels waren probleem loos omgegaan. De treinen moesten hun rij opdracht nog krijgen. Er hoefde geen sein geschakeld te worden waar ik net mee "gespeeld" was.
Ook heb ik niet aan de muis gezeten op dat moment, dus geen muis activiteit richting het scherm? Maar wel hangend.

Waar het mij nu op lijkt, maar hoor graag als dit anders is, is dat de xpressnetli de opdrachten die handmatig verstuurd waren dus wel heeft zien binnen komen en richting de computer wilde sturen, maar daar niet opgevangen werden omdat de computer niet klaar was.
De Xpressnetli krijgt zijn buffers hierdoor vol te zitten, en geeft richting de muis aan dat volgende opdrachten niet opgepakt kunnen worden.

Als de computer er eenmaal is stuurt die vrij wel direct z'n opdrachten, die worden netjes doorgestuurd door de xpressnetli. Daarna geeft die z'n opdrachten richting de computer, dan is z'n buffer leeg. Dus kunnen de andere opdrachten ook verwerkt worden, die zijn er alleen niet meer. De xpressnetli vraagt vervolgens aan de MM om die comando's, die zijn er niet, geeft de MM door, dat pakt de xpressnetli niet goed op, vraagt weer om de commando's, en zo zitten ze in een loop die het systeem ophangt?

Nu zou dit volgens de specs van Xpressnet niet helemaal zo kunnen werken, omdat elke device een windows krijgt waarin ze mogen zenden. Daarbuiten moeten ze stil zijn.  Misschien dat de xpressnetLi ook buiten z'n windows verstuurd?

Als er zo iets aan de hand is vraag ik me af of de Lenz centrale wel hier mee overweg kan? We zullen het van de week uittesten, maar het laatst geziene probleem komt bij mij wat vreemd over als we het afzetten tegen een te zware actie op de MM als we automatisch en handmatig rijden. Want die situatie deed zich dus niet voor bij mijn laatste hang situatie.

Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 24 October 2011, 22:27:51 »
Ondanks dat ik voorgaande niet geheel kan verklaren heb ik vanavond kunnen testen met de Lenz centrale.

Helemaal 1 op 1 overzetten werkt niet aangezien roco zijn wissel nummering anders heeft dan de rest moest ik alle wissel nummers her nummeren, en de eerste decoder herprogrammeren omdat die blijkbaar buiten het bereik van de lenz centrale valt.
Op zich niet geheel onverwachts natuurlijk omdat het bekend was dat roco met zijn nummering bij 0 begint.

Echter, er waren ook een aantal wissels die nu opeens goed aangesloten waren, terwijl anderen juist weer fout aangesloten waren. Terwijl ik niets in de bedrading heb veranderd.
in 1 geval betrof het een gehele wisseldecoder die opeens anders zat, maar daarnaast zaten er ook nog wat afzonderlijke wissels die opeens anders om zaten.

Goed, dat allemaal omgezet ben ik voorzichtig gaan rijden om te kijken of het verder allemaal goed zat, en de terugmelders het nog normaal deden. Dit was inderdaad het geval.

Verder heeft het goed gereden, en dat terwijl ik met een MM handmatig aan het rijden was tussendoor. Ook wissels geschakeld via de MM. Tot dus ver allemaal zonder problemen.

Lijkt dus geen verkeerde keus te zijn geweest, al ben ik nog een beetje voorzichtig.
Maar zoals het er nu naar uit ziet ligt het inderdaad volledig aan de MM van roco ( zoals door verschillende al wel aangegeven, maar ik ervaar het graag zelf :) )

Roelco
« Laatst bewerkt op: 24 October 2011, 22:34:48 door rjr »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 29 November 2011, 10:03:04 »
Zoals in vorige bericht al aangegeven was ik nog een beetje voorzichtig, en dat is niet geheel verkeerd geweest.

Ondanks dat het op zich prima rijd, handmatig en automatisch door elkaar heb ik toch nog een klein probleem.

Hiervoor gebruik ik alleen de Lenz centrale, LVZ100 versie 3.5.
2 roco MM's

geen computerinterface er dus aan.
Als er kortlsuiting op de baan komt schakelt de centrale de spanning netjes van de baan. De twee MM's geven de stop knipperend op het scherm weer, en de centrale knippert ook via de rode led.

Dan druk ik op 1 van de twee muizen op de stopknop om de kortsluiting op te heffen. Als de kortsluiting echter nog in de baan zit dan gaat het mis. De muis die ik bediend heb geeft geen kortsluiting meer aan. De andere wel. De centrale heeft de kortsluiting uitgeschakeld, en probeert de spanning op de baan te zetten, echter detecteert dat er nog kortsluiting is ( je kunt dat horen ) de centrale schakelt, dus weer af, maar probeert het na ongeveer 1 sec weer.

De ene muis blijft al die tijd de melding geven dat er kortsluiting is, de andere muis waar ik de stopknop bediend hebt, geeft geen melding meer, ondanks dat die er dus nog altijd is.
Is de kortsluiting eenmaal opgeheven dan krijgt ook de tweede muis de melding dat het opgeheven is, en werkt alles weer zoals verwacht.

Echter, als ik in bovengenoemde situatie wel de S88XpressNetLi er aan hang, met koploper dan blijft koploper in dat laatste geval wel gewoon een foutmelding geven. Die heeft dus niet door dat de treinen al weer zijn gaan rijden met alle gevolgen van dien:(.

En in dat geval is het ook mogelijk de muis die ik bediend heb weer helemaal op te hangen. Hij reageert niet meer. Ook niet als je de muis bediend. Zelfs deze loskoppelen van het systeem, en binnen 5 tot 10 sec opnieuw aansluiten geeft een foutmelding op de muis, en geen verbinding met het systeem. Ik leg hem er dan maar naast en vervang hem voor de rest van de dag voor een derde muis die ik heb liggen.
Dit ophangen heb ik alleen nog maar bij de MM's gezien, niet bij de lokmuis 2 die de kinderen nu gebruiken.

Zijn er mensen die deze verschijnselen ook gezien hebben? Met name de manier van afhandelen van een kortsluiting lijkt bij de lenz centrale anders te worden gedaan?

Heb daarna gisteren de eerste testen gedaan met de roco boosters op de lenz centrale, en dat lijkt prima te werken. De loks rijden probleemloos van de ene naar de andere sectie, en een kortsluiting op het deel van de roco booster wordt netjes doorgegeven naar de lenz centrale. Voor de duidelijkheid, bovengenoemde probleem is gedaan zonder de roco boosters aan het systeem, dus enkel en alleen met de Lenz centrale en 2 roco muizen.

Groet,
Roelco

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #25 Gepost op: 29 November 2011, 10:21:38 »
Roelco, intressant.
Ik heb het jouw beschreven probleem ook gehad, als ik 1 MM en een LH90 aan de bus had hangen.
Daardoor rij ik nu met 1 MM en zie nu (bijna) geen problemen meer, heel enkel een sluiting zonder dat de MM hem ziet, echter koploper ziet dit wel tot nu toe. Eens in de 5 maand of zo slaat de LZ op hol, en gaat alles aan de haal na een sluiting, maar dat komt uit de LZ100, en heeft niets met de MM te maken volgens mij.
Ik zou graag nog even weten hoe je de boosters van Roco aan de LH hebt geknoopt, want daarben ik al langer naar op zoek. Zou je dat hier willen posten?  (y)
Groetjes, Hans

rjr

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 29 November 2011, 10:44:14 »
Ik heb de beschreven problemen elke week wel een keer. Als ik langer dan 1.5 uur aan het rijden ben komt het voor.
Zit nog wel te denken om de centrale een update naar 3.6 te geven. Geen idee of dat hier iets mee van doen heeft.

1 muis kan natuurlijk wel, maar heb er juist 2 aan hangen omdat 1 gebruikt wordt door de kinderen, en ik er dan ook nog 1 heb om in te grijpen. De derde moet er ook nog vast aan komen te zitten zodat ik ook aan de andere kant van de baan de controle kan overnemen.

Wat die connectie betreft. Was er zelf over aan het nadenken, en toen liep ik tegen een site aan waar het netjes stond beschreven. Dus maar niet het wiel opnieuw uitgevonden maar het schema gemaakt. De meeste onderdelen heb ik standaard op voorraad, alleen de opto's moesten gehaald worden:
http://usuaris.tinet.cat/fmco/home_en.htm

bij DCC deel op booster klikken
en dan op
Roco10761-CDE, CDE Adaptor for Roco 10761 booster

hier staat schema, met wat doorklikken kun je ook de printlayout vinden. Heb het schema gewoon op een experimenteer printje gemaakt. Met een 1.5 uur was het aangesloten en reden de treinen over beide boosters.
Wel lijkt er nog een snelheidsverschil in te zitten. Spanning van beide boosters misschien nog niet helemaal gelijk, maar dat is bij de lenz te regelen, dus daar ga ik nog wel een keer rustig naar kijken met de scoop er aan.

Roelco