Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
Vandaag om 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
Vandaag om 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
Vandaag om 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
Vandaag om 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
  

Auteur Topic: Weerdinge  (gelezen 1653 keer)

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Weerdinge
« Gepost op: 07 December 2011, 20:58:31 »
Gezien de interesse voor (voormalige) NOLS-stations op het forum lijkt het me een goed moment om eens over Weerdinge te beginnen. De voormalige halte intrigeert me namelijk.

Zoals wellicht bekend werd zo'n beetje na WO2 de lijn Zwolle-Stadskanaal ter hoogte van de halte Weerdinge geamputeerd. Na sanering van het emplacement bleef er een stootjuk op de hoofdlijn en een kopspoortje over om het plaatselijke brandstofdepot te kunnen bedienen. Let wel: er was dus geen omloopspoor; treinen moesten vanaf Emmen ruim 3 Km geduwd worden.

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd of er nog foto's zijn van het emplacementje Weerdinge of bedieningen tijdens deze laatste jaren. Uiteraard ken ik de website over de Noordoosterlocaalspoorweg-maatschappij, waar een interessante foto van de rangerende 2530 op te zien is, maar dit is ook alles wat ik tot nu toe heb kunnen vinden. Wie kan me helpen?
met vriendelijke groet, Jesse

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Weerdinge
« Reactie #1 Gepost op: 07 December 2011, 21:17:33 »
Op stationsweb.nl al gekeken?

http://www.historisch-emmen.nl/buitendorpen/weerdinge/we-ns-2.htm al geprobeerd?
Jeroen

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Weerdinge
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2011, 21:31:05 »
Uiteraard. Het gaat me dus niet zo zeer om afbeeldingen van het haltegebouw, maar om spoorse activiteit en het emplacement tijdens de laatste jaren (begin jaren 50-1972).
met vriendelijke groet, Jesse

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:Weerdinge
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2011, 18:10:55 »
Hallo Jes,

leuk dat je iets met station Weerdinge wilt doen.
Heb je daar een binding mee?
Ikzelf ben er geboren en getogen, en heb er gewoond tot 1979.
Ik heb niet veel activiteit meer gezien omdat de lijn toen al behoorlijk buiten gebruik stond.
Wel stonden er in de jaren zeventig kolenwagen geparkeerd op de lijn.
In de jaren zestig kwam er heel sporadisch een trein bij aardappel en strohandel Stuulen.
Misschien kan je Johan Stuulen eens vragen om foto's(de voorzitter van BV Emmen.)
Zij behoorden tot de categorie mensen die foto camera's konden betalen.
Ik denk dat foto's van voor de oorlog zowel I als II lastig wordt. De boeren in die tijd hadden daar het geld niet voor en er moest gewerkt worden.
Kijk ook eens hier of hier

Ben je van plan om het station na te bouwen?

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Weerdinge
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2011, 16:51:19 »
Dank voor je reactie Rieks, leuk! Ik zal zeker eens kijken of ik de heer Stuulen eens kan bereiken, wellicht dat hij me verder kan helpen. Er moeten toch ergens nog wel foto's liggen, lijkt mij. Wat me in eerste instantie opvalt aan je reactie is dat je spreekt over bediening van een aardappel- en strohandel. Ik had begrepen dat het na de oorlog eigenlijk alleen om kolenwagens voor de brandstoffenhandel ging. Leuk dat er dus ook nog ander vervoer was.

Ik heb niet zozeer een binding met Weerdinge, maar ik behoor tot de categorie spoorwegliefhebbers wiens interesse stijgt naarmate het lijntje obscuurder, de bediening schaarser en het struikgewas tussen de rails weelderiger wordt. En volgens mij viel het lijntje (zeker) de laatste jaren zeker in deze categorie. Daarbij het schitterende NOLS-haltegebouwtje en het absoluut minimale emplacementje. Kennelijk was het vervoer zo marginaal dat zelfs een omloopspoor onnodig werd geacht, wat er kwam aan wagens moest maar vanaf Emmen geduwd worden. Dit alles maakt het voor mij een erg interessante locatie.

Wellicht dat ik over een tijdje aan een model van Weerdinge ga wagen, maar dan moet ik eerst wel het nodige aan documentatie en foto's verzameld hebben. Op zich ook wel weer een leuke uitdaging, de meest voor de hand liggende en veel gefotografeerde locaties zijn natuurlijk veel minder bevredigend om een onderzoek aan te wagen. Ik kan natuurlijk wel alvast met het haltegebouw beginnen, daar moeten vast wel tekeningen voor zijn te vinden.
met vriendelijke groet, Jesse