AIR BRUSH TIPSAl ruim 20 jaar gebruik ik zelf met goede resultaten een Badger air brush type 350 met een medium spuittip. Voor kleiner werk, b.v. N-schaal, heb ik ook nog een fine spuittip ter beschikking. (N.B.Revell air brush 39101 is praktisch gelijk aan de Badger 350)Deze air brush is een van de eenvoudigste modellen met uitwendige menging en simpele bediening. Voor het spuiten van modellen, zoals wij dat nodig hebben, is een duurdere, ingewikkelde air brush niet nodig, mag natuurlijk wel.Het gemak van dit type air brush ligt vooral in de demontage van het spuitgedeelte, waardoor het schoonmaken vooral erg snel en grondig kan worden gedaan.Verf.Ten behoeve van het milieu en onze eigen gezondheid, probeer ik zoveel mogelijk met acrylverf te spuiten. Deze verf bevat geen schadelijke oplosmiddelen en kan met water worden verdund. Een bijkomend voordeel is dat deze verf zeer snel droogt, met behulp van een haardroger zelfs in enkele minuten.Badger Modelflex levert deze verf in zeer veel speciale railroad kleuren, en is o.a. te koop bij de fa. Hendriks op de beurs in Houten. Een ander voordeel van dit merk zijn de potjes met schroefdeksel die direct passen onder de deksel van de Badger air brush.Voor het spuiten van metalic kleuren (zilver, goud) geef ik de voorkeur aan Tamiya verf. Hoewel men deze verf ook met water kan verdunnen, verdient het aanbeveling de eigen merk verdunning te gebruiken. Dit is n.l. op alcohol basis (ik dacht Isopropanol alcohol:IPA) en heeft het voordeel sneller te drogen en minder kans op uitlopen van de opgespoten verflaag.Opgelet! Indien goud of zilver wordt gebruikt in combinatie met andere kleuren, dan de metalic verf als laatste applicatie gebruiken, dus eerst de vorige kleuren afplakken. Bij het verwijderen van de afplaktape van de metalic verf, wordt er een deel van het pigment meegenomen. Daardoor wordt de glans van het zilver/goud gedeeltelijk weggenomen.Alleen in speciale gevallen gebruik ik nog wel Floquil, Accupaint, Humbrol of Revell verf. Dan echter met een speciaal dubbel filter spuitmasker op en het raam boven mijn spuitcabine open en de deur van mijn kamer dicht.Floquil verf kan alleen worden verdund met Diosol of Xylene, Deze en de verf zelf zijn hier moeilijk verkrijgbaar. De firma Jophispoor heeft nog wel voorraad. Vanuit de USA wordt dit niet meer per post verstuurd, vanuit Canada nog wel! Het is een dunne, goed dekkende verf met een fijn pigment, maar heeft twee nadelen: het droogt (vrij snel) erg mat en tast styreen plastic aan. Omdat het practisch niet mogelijk is op de matte ondergrond (natte) decals aan te brengen, dient er eerst een laag glanzende vernis op te worden gespoten. Een andere oplossing is om Glaze aan de verf toe te voegen. Om er zeker van te zijn dat styreen plastic niet wordt aangetast kunnen we het model eerst met Barrier spuiten.Accupaint verf heeft ook een fijn pigment en kan met Aceton worden verdund. Het droogt erg snel met een semi-glanzend oppervlak, ideaal voor het aanbrengen van decals. Ik gebruik het graag, mits verkrijgbaar. Ook deze verf wordt vanuit Canada nog wel verzonden.Revell verf kan worden verdund met wasbenzine. Droogt mat op, maar niet zo snel, minstens 1 dag. Eigenlijk gebruik ik alleen nr.9 Anthraciet zwart. Dit is een off-black kleur, ideaal voor truck-side-frames en frames van stoomloc modellen. Het pigment is niet zo fijn, maar toch wel redelijk. Hetzelfde geldt hier overigens voor Humbrol verf, die ik sporadisch nog wel eens wil gebruiken als ik geen goede kleur bij de hand heb van een van de andere merken. Nadeel zijn de potjes met de uitstekende rand; zij zijn nooit goed over te schenken. Weatheren.Ook hiervoor gebruik ik acrylverf, nu echter bij voorkeur van het merk Tamiya. Deze verf heeft een zeer fijn pigment en laat zich zeer sterk verdunnen, ik neem een verhouding van 1 deel verf op 10 delen verdunner.Omdat dit merk over een groot scala van typische grond- en camouflage kleuren beschikt zitten hier diverse kleuren bij die zonder menging te gebruiken zijn zoals:XF 10 Flat Brown )XF 9 Hull Red ) voor diverse soorten roest, o.a. wielen en koppelingen.XF 64 Red Brown )XF 55 Deck Tan als imitatie voor Grime. Als stof van de remschoenen naast de wielen en langs de brandstoftank. Ook geschikt als betonkleur. XF 52 Flat Earth en XF 57 Buff voor stof langs de onderkanten van wagens en locs.XF 1 Flat Black als roet bij de uitlaten van diesellocs, radiator fans en schoorsteen plus bovenkant ketel van stoomloc modellen.X 10 Gun Metal als kolenstof bovenkant tenders en kolenhoppers, oliesporen op een tankcar en onder vulopeningen van diesel loc brandstof tanks.X 21 Flat Base als kalkaanslag bij de water vulopeningen van tenders en stoom lekkages van leidingen en pompen van stoomloc modellen. Ook bij de vulluiken van met ijs gevulde reefers, waar gesmolten ijs (met zout) langs de wanden en kopeinden naar beneden loopt. Ook maak ik nog gebruik van een mengsel van XF 63 German Grey, XF 10 Flat Brown en XF 55 Deck Tan in de verhouding van 3:2:1 en noem dit Dark Dust. Ik begin hiermee iedere wagen of loc een soort weathering grondkleur te geven. In sommige gevallen volstaat dit als er slechts weinig vervuild behoeft te worden.Ik ben ervan overtuigd dat dit item niet volledig op papier is te behandelen. Het is ook slechts bedoeld als geheugensteuntje zodat het noteren van diverse gegevens achterwege kan blijven, al is dit natuurlijk niet verboden! Om de slag goed te pakken te krijgen is er maar een oplossing: Aan het werk, veel oefenen, gerust fouten maken, daarvan leer je het meest. Geloof me, ik heb zelf heel veel fouten gemaakt gedurende de jaren dat ik dit doe. Gelukkig ben ik er altijd in geslaagd deze te verbeteren en een goed resultaat af te ronden.© Fons Bossaers, MMR