Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
Vandaag om 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
Vandaag om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
  

Auteur Topic: Eerste baanplan voor N-spoor  (gelezen 3543 keer)

Marijn Hak

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
    • Modelspoorbaan Arnhem
Eerste baanplan voor N-spoor
« Gepost op: 08 March 2007, 14:25:28 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus gegroet iedereen!

Mijn buurman en ik zijn van plan onze oude hobby weer eens op te pakken en een mooie baan te gaan bouwen (schaal N).

Op de PC heb ik al eens wat ontwerpen gemaakt en de laatste wil ik delen met jullie:


Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Groeten,

Marijn
« Laatst bewerkt op: 08 March 2007, 16:54:50 door Marijn Hak »
Groeten,

Marijn

Durksz

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • H0e - smalspoor
Re: Eerste baanplan voor N-spoor
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2007, 16:09:28 »
zou je de nummers van de rails weg kunnen halen? maakt het wat overzichtelijker.

wat voor functie heeft de draaischijf?

en hoe zit het met de hellingen en hoogteverschillen?

Mvg.

Hedzer Durksz

Marijn Hak

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
    • Modelspoorbaan Arnhem
Re: Eerste baanplan voor N-spoor
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2007, 16:54:22 »
Hallo Hedzer,

Bedankt voor je reactie.

Helaas heb ik dit moeten ontwerpen op een proefversie, dus ik kan de nummers niet meer weghalen.

Over de hellingen, dat is iets wat we nog moeten uitdoktoren. We hopen zo'n 2 á 3 verschillende vlakken te creëren. Waarschijnlijk proberen we nog een locloods te maken voor de draaischijf, past dat niet, dan vervalt de draaischijf

Groeten,

Marijn
« Laatst bewerkt op: 08 March 2007, 17:01:08 door Marijn Hak »
Groeten,

Marijn

Durksz

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • H0e - smalspoor
Re: Eerste baanplan voor N-spoor
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2007, 19:30:05 »
ok, ik vond de draaischijf er wat nutteloos liggen, vandaar.

Ik denk dat je in de problemen zult komen met de steiging van de ene naar de andere hoogte. Houd er rekening nee dat de steiging/daling nooit hoger mag zijn dan 3% dus per meter 3 cm steiging/daling. Anders kunnen de loc's er niet tegenop en/of slijt  de loc te snel.

Mvg.

Hedzer

Marijn Hak

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
    • Modelspoorbaan Arnhem
Re: Eerste baanplan voor N-spoor
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2007, 19:17:53 »
Hallo Hedzer,

Dat is goed om te weten, want dat kan wel eens een probleem worden lees ik nu.

Wellicht terug naar het tekenbord dus, of meer ruimte creëren door het station in het midden ook wat cm'ers te verlagen.

Groeten,

Marijn
Groeten,

Marijn

Marijn Hak

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
    • Modelspoorbaan Arnhem
Re: Eerste baanplan voor N-spoor
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2007, 08:48:27 »
Hallo Allemaal,

Ik heb nog eens zitten puzzelen met de hoogtes en ik heb op de foto ook nog maar eens de rijrichting aangegeven, zodat jullie kunnen zien hoe de lus(sen) lopen.



Groeten,

Marijn
Groeten,

Marijn

British Rail

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
Re: Eerste baanplan voor N-spoor
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2007, 09:30:17 »
Ik zie dat je sommige rails erg dicht bij elkaar hebt liggen en dus niet met het profielruimte rekening gehouden hebt.

Ik weet niet welke rails je gaat gebruiken maar een afstand tussen de rail harten van 3 cm is niet verkeerd.

Groet Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

Anoniem

  • Gast
Re: Eerste baanplan voor N-spoor
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2007, 12:54:35 »
...een afstand tussen de rail harten van 3 cm...

Of gewoon 25 mm, zoals het hoort ;D (4000 mm in het grootbedrijf / 160 = 25).

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Eerste baanplan voor N-spoor
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2007, 13:32:31 »
Ik vind er persoonlijk veel te veel rails zichtbaar op liggen, als 1/3 van de rails zichtbaar is is het nog meer als genoeg.

Misschien komt het makkelijker uit om gewoon 1 station te maken met wat doorgaande sporen enkele kopspoortjes als die handig zijn en daar dan je locdepot( niet te groot) aan te leggen. Dan kan je de beide uitrijtrajecten nog even in beeld laten om ze na een bocht te laten verdijnen uit het zich. Doe het dan zo dat wat je van de 2 bochten laat zien samen niet meer als 180 graden is. Misschien dat je dan nog een aftakkend zijlijntje kan hebben die af en toe weer in beeld komt en dan op het andere eind( afhankelijk van de indeling) eindigt in een klein stationnetje of gewoon verdwijnd naar een schaduwstation.

Kijk maar wat je er mee kan groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Eerste baanplan voor N-spoor
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2007, 13:38:17 »
Citaat
Of gewoon 25 mm, zoals het hoort  (4000 mm in het grootbedrijf / 160 = 25).

Ikzelf zit momenteel op 27 mm ( 2 peccowissels code 55 aan elkaar in wintrack, maar miss heb ik iets fout gedaan ???? ) voor de bochten heb 33 mm in acht genomen

Met vriendelijke groet Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Eerste baanplan voor N-spoor
« Reactie #10 Gepost op: 25 March 2007, 13:46:25 »
Die 33mm in de bochten heb je echt wel nodig, en 27mm op de rechte stukken is wel netjes dacht ik zo ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Anoniem

  • Gast
Re: Eerste baanplan voor N-spoor
« Reactie #11 Gepost op: 25 March 2007, 13:52:49 »
Hangt van je bogen af...als je met alle geweld met 192 mm radius wilt werken heb je inderdaad een hart-op-hartafstand van 33 mm nodig ja. Maar we dwalen af ;). Ik ben het met Michiel eens dat het erg vol is, wat weinig natuurlijk overkomt. Ook houd ik niet van enkelspoor dat maar in één richting wordt bereden, dat is iets voor trams maar niet voor treinen ;D.

Marijn Hak

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
    • Modelspoorbaan Arnhem
Re: Eerste baanplan voor N-spoor
« Reactie #12 Gepost op: 25 March 2007, 14:25:56 »
Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk zelf dat de sporen voldoende uit elkaar liggen. Ik bouw de baan samen met mijn buurman en wij beiden zijn gecharmeerd van veel zichtbare sporen. Ik kan echter prima begrijpen dat dit op anderen als druk overkomt.

We hopen de baan snel te digitaliseren en via koploper te besturen, zodat we veel materieel tegelijk kunnen laten rijden. Dan is veel zichtbaar spoor natuurlijk interessant.

Groeten,

Marijn
Groeten,

Marijn