Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MaraNCS
Vandaag om 14:27:39
booster vraag door Albert de Heer
Vandaag om 14:12:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48

Auteur Topic: baanplan modulebaan 180x60 (HO)  (gelezen 4967 keer)

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
baanplan modulebaan 180x60 (HO)
« Gepost op: 11 October 2011, 23:57:14 »
Hoi,

Na de afgelopen twee jaar aan mijn kerstbaantje te hebben geknutseld heb ik weer zin gekregen aan wat groters te beginnen...

Op mijn zolder heb ik iets meer dan 3m bij 2m ruimte en wil daar een module baan bouwen. (Maar eerst krijgt de kerstbaan dit jaar nog bovenleiding, dus ik heb nog wat tijd om het ontwerp te verbeteren)

De reden voor een module baan is dat ik deze dan (als ik ooit meer ruimte heb) kan verwerken in een groter geheel.
De modules zijn 180x60.

Het idee is dat de bovenste en onderste module samen een klein station vormen aan een doorgaande lijn.
Eigenlijk hoort de rechter module er niet tussen en zouden de bovenste en onderste module achter elkaar moeten staan. (maar helaas, 3.6 meter past nu niet, vandaar de knip).

De bovenste module heeft twee perons aan drie sporen, twee van de doorgaande lijn, en 1 uitwijkspoor voor een lokale stoptrein of zoiets.
De onderste module bevat een paar opstel sporen en een aftakking naar een museum depot voorzien van loc-loods.
De linker module wordt waarschijnlijk de doorgaande lijn door een landschap geinspireerd op de kempen: een beekje tussen de weilanden en velden door en misschien wat naaldbomen en hei.

De bedoeling is een nederlands station, maar mijn materieel is nogal gevarieerd, allerlei perioden en diverse landen. (heel nauw komt het allemaal niet)
« Laatst bewerkt op: 12 October 2011, 00:22:48 door Jeroen Vreeken »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:baanplan modulebaan 180x60 (HO)
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2011, 17:58:24 »

De reden voor een module baan is dat ik deze dan (als ik ooit meer ruimte heb) kan verwerken in een groter geheel.
De modules zijn 180x60.

Het idee is dat de bovenste en onderste module samen een klein station vormen aan een doorgaande lijn.
Eigenlijk hoort de rechter module er niet tussen en zouden de bovenste en onderste module achter elkaar moeten staan. (maar helaas, 3.6 meter past nu niet, vandaar de knip).

De onderste module bevat een paar opstel sporen en een aftakking naar een museum depot voorzien van loc-loods.
De linker module wordt waarschijnlijk de doorgaande lijn door een landschap geinspireerd op de kempen: een beekje tussen de weilanden en velden door en misschien wat naaldbomen en hei.

Hoi Jeroen,

Op zich zou ik denken, geen slecht plan. Het ziet er een beetje ouderwets uit, een modelbaan op zolder. Vroeger thuis hadden we een ontwerp als de jouwe, was door mijn vader bedacht en gebouwd.
Er zijn 2 dingen die ik niet snap. Waarom de keuze voor deze grote modules? Het lijkt alsof dan de wissels er goed oppassen en daardoor de stations. Maar zijn deze grote modules nog wel handteerbaar (qua grootte en gewicht)? Ook met bebouwing er bovenop? Zijn ze eventueel verhuisbaar? passen ze door trapgaten heen enzo. Zelf heb ik hele kleine modules (80x50) en die kan ik alleen hanteren. Maar hoe meer erop komt hoe zwaarder en daardoor ook kwetsbaarder, want eenmaal uit balans is het ook moeilijker te corrigeren.
En het tweede is je idee om later de twee modules in de lengte achterelkaar te plaatsen. Is daar op korte termijn (komende 5 jaar ofzo)zicht op, dat dat dan daadwerkelijk gebeuren kan? Want je loopt het risico dat je iets gaat bouwen dat in volgende situatie niet past, en dan zal je alsnog moeten veranderen. Daarnaast bouw je iets wat eigenlijk niet voor de huidige situatie bedoeld is maar een (al dan niet reële) toekomst situatie. Dat kan een verschil maken in je motivatie om een modelbaan te bouwen.
Maar goed dat zijn mijn bedenkingen. Ik ken jouw situatie niet.

Tja en spoortechnisch, Het is nogal lastig om van het buitenste spoor naar het uitwijkspoor te komen. Terwijl de stoptrein waarschijnlijk zowel linksom als rechtsom rijdt (Bij de NS rijdt ie toch ook in 2 richtingen, van en naar de eindbestemming?).Het zelfde geldt bij de lokloods, je moet rangeren op het hoofdspoor om van de binnenste baan, of van  het opstel terrein naar de loods te gaan en vise versa.
Maar dan nog, ik heb goede herinneringen aan een ontwerp als deze, veel speelplezier en treinen rijden.
Succes met de bouw!

Groet,
Michel

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2011, 19:43:09 »
Michel,

Bedankt voor je reactie... moet eens kijken of ik nog wat moet veranderen.
Het idee voor het stoptrein spoor was een beetje zoals in Deurne, de stoptrein wijkt uit en kan dan de andere kant op weer weg (inderdaad even tegen de richting in). Doorgaande treinen zouden dan bijna altijd de bovenste twee sporen gebruiken.

Bij de andere module was het de bedoeling het opstel terrein en de lokloods als twee aparte dingen te zien, maar misschien moet ik dat ook wel anders doen.

Wat betreft de grote heb ik er aan zitten denken de modules door midden te doen (90x60) en zo te bouwen. Vond dat zelf een beetje aan de kleine kant, maar misschien is dat toch zo slecht niet.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2011, 19:57:49 »
Het idee voor het stoptrein spoor was een beetje zoals in Deurne, de stoptrein wijkt uit en kan dan de andere kant op weer weg (inderdaad even tegen de richting in). Doorgaande treinen zouden dan bijna altijd de bovenste twee sporen gebruiken.

Maar dan rijdt ie wel links... Oow, je bedoelt dat de stoptrein via de aansluiting met de opstelsporen op het zijspoor komt. Dan is het mogelijk. Kan al jouw materiaal op de modelbaan staan? Zo niet, is het misschien een idee om ergens een aansluiting te maken met een (evt. ondergronds) schaduwstation annex fiddle yard? Kan je wat afwisselen, ook zo dat je baan niet gelijk afgeladen vol staat.

Overigens zag ik in je kerstbaantje dat je een Piko Br55 gedigitaliseerd hebt. Het leek op de foto dat de decoder naast de motor zat. Is daar gewoon ruimte voor? Ik heb bij die van mij gekeken, maar zie er maar bar weinig ruimte. Of heb je iets weg moeten/ kunnen snijden?

Groet,
Michel

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 October 2011, 20:25:09 »
Hoe lijkt het jouw wanneer je jouw plan in zijn geheel iets diagonaal maakt?

Jeroen

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2011, 23:12:20 »
Overigens zag ik in je kerstbaantje dat je een Piko Br55 gedigitaliseerd hebt. Het leek op de foto dat de decoder naast de motor zat. Is daar gewoon ruimte voor? Ik heb bij die van mij gekeken, maar zie er maar bar weinig ruimte. Of heb je iets weg moeten/ kunnen snijden?

De decoder heb ik net voor de motor zitten, naast/boven de tandwielen.
Daar heb je redelijk wat ruimte. Je moet wel uitkijken dat je decoder goed geisoleerd is ten opzichte van het frame. (Bij mij met een stukje plakband)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2011, 08:59:57 »
Thx!
Ik ga het eens proberen.

Groet,
Michel

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2011, 01:13:17 »
Een kleine update....

Het baanplan is weer wat gewijzigd.
- modules van 180x60 zijn toch wat groot, ik denk dat ik 90x60 ga doen.
Dat maakt het ook wat makkelijker een module per keer te bouwen.
Waarschijnlijk worden het modules van 90.4 ipv 90 cm, ik ben namelijk van plan piko rails te gebruiken, en dat komt dan mooi uit.
- De aftakking naar de loods heb ik wat verschoven zodat deze wat makkelijker te bereiken is vanaf alle sporen (met maar 1x steken op de hoofdbaan).
- De sporen bij de loods heb ik wat minder recht liggen. De hele baan wil ik toch redelijk recht houden zodat ik makkelijker modules kan verplaatsen.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2011, 09:15:22 »
Hoi Jeroen,
Wat vind je van deze versie, waarbij je niet hoeft te steken op de hoofdbaan?

Groet,
Michel