Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door wob
Vandaag om 15:03:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 14:50:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 14:24:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:17:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44

Auteur Topic: Beginner met (technische) vragen  (gelezen 2147 keer)

caelan

• Offline Offline
Beginner met (technische) vragen
« Gepost op: 04 October 2011, 13:02:21 »
Enige tijd geleden ben ik begonnen met wat experimenteren met een modelbaan h0, maar dan vooral de scenery. Onlangs ben ik begonnen met een startset van Roco (digitaal) met rocoline rails zonder bedding omdat ik toch echt een trein in een mooie omgeving wil laten rijden (en niet alleen neerzetten). Met alle hulpmiddelen van internet en boeken die ik gelezen merk ik dat ik op een aantal punten nog flink wat vragen heb. Vandaar dat ik de hulp van (ervarings)deskundigen inroep: Jullie!  

Om te beginnen: wat heb ik voor ogen:
- Een H0 baan in een U-vorm (opp: 295-245 met een middenstuk waar je in kunt staan om bij de baan te kunnen)
- Daarbij wil ik met een boven en onderlaag werken met in de onderlaag een klein opstelstation en op de bovenlaag de 3 stations. (dus hoogteverschil voor de rails)
- Nederland in de duinen/bossen met een klein kopstation aan het strand en een doorgaand station (gebogen) langs een secundaire lijn (maar de 1100 stopt er wel ;)) met wat rangeersporen en een klein goederenstation in het bos voor lichte houtverwerking.
- Tijdperk: IV (vanaf 1950/1955 met wat materieel uit III)
- NS materieel: Lima mat 46 (deze moet nog digitaal), Roco NS 1100 met 4 plan D rijtuigen. Later nog een sik en wat goederenwagons voor rangeerwerk en misschien een grotere dieseloc (2400 of 2200?)

Het liefste wil ik een zo realistisch mogelijk ogende baan (hoewel de stations fictief zullen zijn). Daarbij loop ik met name tegen wat technische vragen aan:

1. waar vind ik simpele uitleg over elektronica bij modelspoor (zoals basis uitleg over verlichting in scenery aanleggen, wissels digitaal kunnen bedienen, blokken maken en hoe werkt dan terugmelden en wat zijn de voordelen op een relatief korte baan?)
2. Hoe kan ik een mat 36 van Lima digitaal maken?
3. Hoe kan ik voor roco (geoline zonder bedding) wissels de aansturing doen en hoe kan dat onzichtbaar?
4. Wat zijn basis afmetingen voor hoogte van rails over rails (onderrails is niet zichtbaar dus hoeft geen bovenleiding)

Ik ben nog bezig met een baanontwerp dat ik graag ook wil voorleggen (volgt in een volgende post). Al met al veel interesse in de hobby maar ik merk dat ik geen kaas heb gegeten van met name de elektronica erbij, en ik wil dat wel graag!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Veel dank!

« Laatst bewerkt op: 04 October 2011, 20:04:10 door caelan »

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re:Beginner met (technische) vragen
« Reactie #1 Gepost op: 04 October 2011, 13:44:28 »
Kijk eens in de Encyclopedie voor je antwoord op vraag 1

Voor vraag 4: uit deze Encyclopedie kun je ook de NEM-normen halen waarin vastgelegd is welke maten je het beste kunt aanhouden voor een zo ongestoord mogelijk treinverkeer.
Maar in het algemeen moet je rekening houden met minimaal 8 a 10 cm hoogte. Het gaat niet alleen om de hoogte van het materieel, maar ook om de dikte van de plank die er bovenop komt te liggen en ook hoeveel ruimte is er nodig om in geval van nood je hand te moeten gebruiken om je materieel weer op de baan te plaatsen/weg te halen.
Tevens moet je denken aan de helling die je treinen moeten nemen om omhoog en omlaag te gaan. Die helling mag een stijgingspercentage van maximaal 3% hebben, dus elke 100 centimeter die je trein rijdt, mag hij maximaal 3 centimeter stijgen. (meer kan, maar is niet zo goed voor de levensduur van je materieel of je materieel kan er simpelweg niet tegenop)

« Laatst bewerkt op: 04 October 2011, 14:11:24 door J J H S »
Jeroen

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 October 2011, 15:20:22 »
Hallo,

.... Onlangs ben ik begonnen met een startset van Roco (digitaal) met geoline rails zonder bedding ..........

Bedoelde je RocoLine zonder bedding  ??? Geoline zonder bedding is bij mij niet bekend.

Marius.
Marius

caelan

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 October 2011, 17:43:01 »
Hallo,

Bedoelde je RocoLine zonder bedding  ??? Geoline zonder bedding is bij mij niet bekend.

Marius.

Ik bedoelde inderdaad Rocoline zonder bedding, excuses voor de verwarring.

@Jeroen, dank voor de eerste verwijzing, ik denk dat ik daarmee al een klein beetje wegwijs wordt in de wondere wereld van de elektronica. Maar ik heb nog wel wat vragen openstaan...

Hieronder mijn railplan:

Wat vinden jullie er van?

Jopie

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 October 2011, 19:33:24 »
Niet slecht hoor. Alleen het is enkel spoor en dat gaat vlugger vervelen. Mijn tip probeer dubbelspoor en daaraan een klein doorgangsstation te maken met wat wissels om wat te rangeren bij het goederendepot. (probeer het hondenbot is)

En als je wilt werken met 2 lagen probeer de onderste laag dan te gebruiken voor opstelsporen en rijduur verlenging.
Zorg er wel voor dat de helling naar boven niet te stel wordt probeer 3% aan te houden.

Maar ja helling en Nederlandse treinen gaan niet zo goed samen want op het Nederlandse spoor zijn er nauwelijks hellingen.

Veel plezier met het ontwerpen van je baan. Neem er de tijd voor.
En doe wat je zelf leuk vindt om te maken van ons gezeur moet je niet zoveel aantrekken hoor. ;D
« Laatst bewerkt op: 04 October 2011, 19:35:10 door Jopie »

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2011, 19:40:12 »
Je bedoeld waarschijnlijk de Lima mat46.

Met enkelspoor kun je best veel, inhaalspoor ernaast. Over de hoofdbaan
rangeren. Wat je plannen zijn spreekt mij wel aan, ik zou alleen ook een
raneerspoor aan de andere zijde van de hoofdbaan erbij leggen.
Dit om het spelen spannender te maken.

vrgr Steef
Mvh Steef

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2011, 20:42:32 »
Maar ja helling en Nederlandse treinen gaan niet zo goed samen want op het Nederlandse spoor zijn er nauwelijks hellingen.
Nou sorry, maar er zijn toch zat bruggen en open tunnelbakken in Nederland die toch echt de nodige hellingen en dalingen bezitten hoor...

Een Lima 46 verschilt waarschijnlijk maar weinig van de andere Lima's: ik weet niet wat voor motor er in zit, maar zowel de oude modellen met koektrommel-motor als de nieuwere met cardan-motor zijn beide niet zo spectaculair om te bouwen: vuistregel is om te zorgen dat het model analoog goed loopt, en pas daarna te gaan digitaliseren: hoe ver je vervolgens gaat is helemaal aan jou (verlichting wel of niet, stroomtoevoer eventueel verbeteren of niet...)

caelan

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2011, 17:02:27 »
Ik heb even gekeken naar de mogelijkheden van dubbelspoor en een hondenbot.
Volgens mij is het dubbelspoor is erg lastig omdat er dan (Roco)R3 en R4 bochten moeten liggen waardoor de baan best breed wordt. Ik heb echt niet veel ruimte dus zoek ik naar mogelijkheden om binnen 295x245 cm een baan te bouwen. Aangezien de grootste trein (Roco NS 1100 en 4 plan D rijtuigen) volgens mij op 171cm komt moet ik in ieder geval bij het hoofdstation een perron hebben dat die gehele rails beslaat. Tevens moet ik daar dan volgens mij ook rekening mee houden met de blokken en bezetmelders (heb ik nog niet, en het systeem snap ik nu ook nog niet, maar dat komt later).