Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 08:30:02
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 08:30:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:15:09
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 07:45:40
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: Smalspoor ontwikkelingen, deel 1.  (gelezen 1113 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Smalspoor ontwikkelingen, deel 1.
« Gepost op: 14 May 2013, 13:48:43 »
Als smalspoorliefhebber kreeg ik enige jaren geleden het Evergreen programma van de Oostenrijkse kleinserie fabrikant Gerard onder ogen. Deze messing modellen werden als bouwpakket door de Japanse firma Joe Works vervaardigd en ook onder de naam Gerard Suisse verkocht. Uit Gerard Suisse is later Ferro Suisse ontstaan waarvan de h0m en 0m smalspoormodellen naar RhB en FO voorbeeld tot circa 1999 door Joe Works geproduceerd werden. Het Evergreen programma bestond uit stoom- en diesellocs, goederenwagens en andere attributen. Het bijgevoegde leaflet geeft een  kleine indruk van het leveringsprogramma. Voor liefhebbers kan ik een kopie van de catalogus van de voormalige firma Victors/Londen maken.

Het bouwpakket omvat 3 kieplorries welke geheel uit messing vervaardigd zijn. De kopse kanten en van de bak en de beide aslagerdragers zijn met een stansstempel vervaardigd en waarmee een hoge detailleringsgraad en passing bereikt wordt. In vergelijking met gietwerk is het product niet bros en vertoont het ook geen maatafwijkingen.

Alhoewel de kieplorries verlijmd kunnen worden heb ik voor solderen gekozen. Vanwege de massa van de gestanste onderdelen heb ik voor de kiepbak eerst een mal uit teflon vervaardigd waarna de bak met een kleine vlam gesoldeerd werd. Voor het frame heb ik een klemconstructie uit eenzijdig epoxy printplaat gemaakt waarna de onderdelen aan elkaar gesoldeerd werden.
De kieplorries zijn voor Kadee koppelingen voorbereid; de koppelingen en de puntgelagerde assen worden pas na het spuitwerk aangebracht.

(wordt vervolgd)
Groet, Rob






PS. Het jpg datasheet is helaas niet te uploaden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Smalspoor ontwikkelingen, deel 1.
« Reactie #1 Gepost op: 16 May 2013, 22:28:05 »
Na de kieplorries kwamen de schemelwagens aan de beurt. De bouw hiervan kwam in grote lijnen met de kieplorries overeen. In plaats van kiepbakken met een relatief grote massa moest een draaibare schemel enigszins haaks gesoldeerd worden. De bovenplaat is uit 0,5 mm messing etsplaat gemaakt en vervormd vrij snel. Gelukkig zijn schemelwagens meestal van gebruikssporen voorzien zodat een oneffenheid niet dramatisch is. Evenals bij de kieplorries zijn de (Kadee) koppelingen en assen nog niet gemonteerd.





Gr, Rob