Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:57:45
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: armseinen Amsterdam CS foto met vraag  (gelezen 5974 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
« Laatst bewerkt op: 05 August 2011, 17:29:08 door J J H S »
Jeroen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #31 Gepost op: 05 August 2011, 17:17:55 »
Hier een foto van het seinhuis aan de westkant.

Komt van deze pagina.

Fons van der Jagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #32 Gepost op: 05 August 2011, 19:37:06 »

Fons van der Jagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #33 Gepost op: 05 August 2011, 19:39:26 »
Hallo,
Ik heb een foto gevonden in mijn persoonlijk archief, waar ik de maker niet van weet, waarop het seinhuis van de andere kant te zien is. Duidelijk is te zien dat er aan deze kant ook armseinen op de seinbrug staan. Met excuus aan de fotoeigenaar.
Fons van der Jagt

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #34 Gepost op: 05 August 2011, 20:28:01 »
@Rene:

Je hebt 'm binnen!  ;D
Er worden overigens prachtige platen in dit draadje getoond!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #35 Gepost op: 06 August 2011, 02:37:27 »
Misschien ontstaat bij sommigen de indruk dat ik oost en west niet uit elkaar kan houden. Maar dat valt wel mee.
De foto waarmee dit draadje begon staat aan de oostzijde, geen misverstand over.

Maar toen kwam Rene met de mededeling dat west geen seinhuis had, waarop ik suggereerde dat dat wellicht onder de kap stond.
Kan zijn dat ik dat verkeerd zie, maar ik weet bijna zeker dat er een seinhuis onder de kap zat. Als jongetje heb ik heel wat uurtjes op Amsterdam CS rondgehuppeld, maar had toen meer oog voor het materieel dan voor het seinsysteem. Foto's heb ik er zeker niet van, want fotograferen was toen duur als je het van je zakgeld moest betalen.

Het kan ook goed zijn dat mijn herinnering me in de steek laat, het is ook al lang geleden. :)


seinhuis stond er wel zoals inmiddels duidelijk is geworden maar bedoelde eigenlijk te zeggen géén seinhuis dat het zicht blokkerde welke het wel deed aan de oostzijde en dus aan beide kanten die rare dubbele opstelling vereiste waar het topic mee begon. ;)
Ik doelde eigenlijk ook op de foto met de rode DE treinstel.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #36 Gepost op: 06 August 2011, 12:46:17 »
Nou... vaders kwam met een tekeningetje, wat ik vervolgens ingescand heb en weer in elkaar heb geplakt.
Hij is groot, ik weet het, maar gezien het formaat weet ik even niet helemaal wat ik er aan moet doen, in verband met de details. Ik zal zo even een accountje voor hem hier aanmaken, kan hij ook zijn mening af en toe eens delen... ;)


www.knol-computers.nl/modelbaan/ASDCS68.jpg
Klik aan voor een vergroooooooooooooting... ;)

Groet,

Richey

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #37 Gepost op: 06 August 2011, 23:46:36 »
Mooi hoor! Dat is pas echte informatie. Slaat 68 in de bestandsnaam op het jaar?

Hieronder (als ik het goed heb) het stuk waarover dit draadje gaat; misschien kan de ervaringsdeskundige daar nog iets meer uitleg bij geven?



Ik zie seinen genummerd 2 t/m 10 op de tekening. Slaan die cijfers op de spoornummers waarmee ze corresponderen? Of zijn het alleen seinnummers? Gelden die spoornummers ook naar rechts toe, voorbij de seinbrug? Klopt het dat sein 3 geldt voor het spoor dat met de wissel van het spoor bij sein 2 aftakt? Of zit 't helemaal anders?
Loopt het spoor bij sein 5 wel door naar rechts, ook al is de tekening daar wit?
Welke van deze seinen zien we nu op de foto waarmee dit draadje begon? de twee drietallen 5-6-7 en 8-9-10?



En begrijp ik goed dat de dubbele uitvoering van die seinen (voor en achter het seinhuis, ivm zichtbaarheid, als boven besproken) op deze tekening *niet* is weergegeven? Als ik het goed begrijp stellen de twee seinarmen die bv. een 2 bij zich hebben, resp. de in- en uitrijseinen van dat spoor voor. Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 06 August 2011, 23:54:42 door janw »

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #38 Gepost op: 07 August 2011, 13:14:59 »
Hoi JanW

De afgebeelde wegwijzer is inderdaad voor het laatst gewijzigd op 28-10-1968. Ten tijde van het wegleren in 1970 waren er al veranderingen in het sporenplan, vandaar de doorhalingen bij de sporen 14 en 15. De wissels t.h.v. post B waren al opgebroken. Ook was de snelheid naar 40 km.  gebracht.

De nummers van de seinen correspondeerde met de spoornummers, spoor 3 eindigde bij de S paal, sporen 2 en 4 een stukje verderop, dit om zo veel mogelijk perronlengte te kunnen benutten. Bij het veilig stellen van spoor 3 kon er zowel over 2 als 4 vertokken worden. Dat gold ook voor 5,6,7 en 8,9,10, enz.

Spoor 5 liep door naar spoor C en de dubbel uitgevoerde seinen 5,6,7 staan niet als dubbel uitgevoerd op de wegwijzer. De enkel uitgevoerde seinen 8,9,10 zijn ook zichtbaar op de foto.

De seinen waren bedoeld als spooraanduidings seinen en niet als uitrijsein. Ze correspondeerde bij het uitrijden met de iets verderopstaande H seinen. Deze vertakkings seinen {zwaluwstaart} waren dubbel uitgevoerd als bordes waarbij die met voorsein voor doorgaande treinen gold en die zonder voorsein voor binnenkomst op de Dijksgracht. Er was dus ook geen voorsein meer tussen de sp.aand.seinen en de uitrij seinen. Bij het binnenrijden van het station had je dus zowel het spooraanduidingssein als de inrijder, de J seinen veilig.

Onder de kap waren dus 2 posten, post AT, waar de treindienstleider ook zat en post B.

Het is natuurlijk wel 41 jaar geleden dat ik over Amsterdam wegexamen deed en later werd het NX systeem ingevoerd met lichtseinen, er zou dus ook in mijn verhaal een foutje kunnen zitten.

Hoop dat je er wat aan hebt, met groeten

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #39 Gepost op: 08 August 2011, 20:05:02 »
Beste Totty,

Bedankt voor deze informatie! Erg mooi om dit allemaal uit de allereerste hand te vernemen, en sowie natuurlijk heel goed dat 't wordt opgeschreven (wat dat betreft zouden we eigenlijk het hele schema moeten doornemen....; hopelijk komen er nog meer deelnemers die hierover specifieke vragen gaan stellen. Over de westzijde valt ongetwijfeld ook nog wat te puzzelen).
 
Ik geloof dat ik je uitleg snap; ik kan in elk geval alles op het schema terugvinden. De H seinen lijken op de tekening best ver weg; waren die bij vertrek te zien? Of nam het spooraanduidingssein op de seinbrug die functie over? Als ik je verhaal snap, zijn de H seinen de 'echte' uitrijseinen.
Nog even terug naar de foto waarmee deze discussie begon: kun je het seinbeeld dat we daar zien nog precieser uitleggen? Ik zie daar volgens mij sein 6 op veilig staan, maar spoor VI is geen perronspoor. Ik neem aan dat het sein geldt voor de trein met de 1213 die ik zie binnenkomen. Langs welk spoor komt die trein binnen? En waarom staat niet sein 7 op veilig ipv 6?

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:armseinen Amsterdam CS foto met vraag
« Reactie #40 Gepost op: 09 August 2011, 10:54:51 »
Beste JanW,

Ik kan natuurlijk alleen maar gissen naar de reden om op 6 binnen te lopen maar hier dan 2 redenen die vaak werden gebruikt.

Als de sporen 5 en 7 oostzijde bezet waren had de verkeersleiding de mogelijkheid om via 6 bij de middenvoetbrug, de brug die vanaf post AT naar zowat alle sporen bovenlangs een verbinding gaf, de trein door te laten wisselen naar 5 of 7 westzijde. Onder die brug op de grond brandde dan een wit seintje, die rondjes met dat kruisje er in, wat vertelde dat er doorgereden moest worden naar de westzijde. Het kopstation hield eigenlijk op bij de middenvoet brug.

Een andere mogelijkheid was de trein door te leiden naar de werkplaats Zaanstraat om daar kop te maken. Lange treinen zoals de Lorelei, konden dan in een keer met de lok aan de goede kant  langs het perron worden genomen.

Omrangeren onder de kap moest via 3 seinhuizen terwijl het op de werkplaats via kortere lijnen kon gebeuren.

Groetjes.