Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Storingen 'oude' Roco locs  (gelezen 3317 keer)

Jurgen

• Offline Offline
Storingen 'oude' Roco locs
« Gepost op: 26 June 2011, 15:21:59 »
Ik heb een Roco Ae 6/8, cat.nr.: 43710, bouwjaar halverwege de jaren '90.
Nadat er een decoder is ingegaan begon hij kuren te vertonen. Hij gaf na enkele minuten kortsluiting. Ik heb hem weggebracht voor reparatie. Er is een nieuwe motor in gegaan.

Nu blijkt dat hij niet sneller gaat dan 50% van de snelheidsregelaar van de Roco-locmuis en hij wordt na anderhalf uur loeiheet. tevens gaan de lampjes na enige tijd vanzelf uit. Het opvallende is dat drie van mijn locs, gek genoeg alle drie van half tot eind jaren 90, anders reageren op het digitaal rijden. Bij de E17, (43717), Ae 4/6 (63530) en de hierboven besproken loc, heeft de  loc problemen. Bij voluit remmen en voluit rijden, schiet de loc halverwege door, ofwel, hij bouwt niet, mooi op. Oke, ik laat de locs nooit voluit rijden, maar het is niet normaal. Ik heb al geprobeerd het aantal stappen op 14, 28 en mijn standaardinstelling 128 te zetten, maar alle drie de stappen geeft of hetzelfde beeld, of de loc doet helemaal niets. Op 128 staapen doen ze het allemaal, echter met bovengenoemde doorschieten.

Dan heb ik nog een E41 (43637). Deze loc is omgebouwd naar digitaal. Nu heeft hij echter het probleem na een tijdje kortsluiting te geven.
Wellicht ook een nieuwe motor, want er zit een hard groen goedje tussen de ankers van de motor (hoe komt dat er nu weer in...).
Wie oh wie weet hoe bovenstaande kan worden opgelost.

Groet,

Jurgen

ruudns

• Offline Offline
Re:Storingen 'oude' Roco locs
« Reactie #1 Gepost op: 26 June 2011, 16:14:38 »
Groen goedje? Dat stinkt naar kopersulfide (koper-roest). Haal die motor maar eens uit elkaar en maak hem eens goed schoon. Bij het in elkaar zetten een drupje olie op de lagers doen zodat het weer lekker soepel loopt. Het lijkt er op dat je loks erg vuil zijn en daardoor te veel stroom trekken waardoor ze heet worden.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2011, 16:29:53 »
Het opvallende is dat drie van mijn locs, gek genoeg alle drie van half tot eind jaren 90, anders reageren op het digitaal rijden. Bij de E17, (43717), Ae 4/6 (63530) en de hierboven besproken loc, heeft de  loc problemen. Bij voluit remmen en voluit rijden, schiet de loc halverwege door, ofwel, hij bouwt niet, mooi op.
Dit klinkt als een verkeerde instelling van de decoder. Wat voor decoder zit erin ?  
Als de decoder een 'I' instelling heeft, dan kan je eens met de waarde daarvan experimenteren. Groot vliegwiel betekend een grotere waarde. Geen of een klein vliegwiel een lagere.

Als de loks niet sneller dan 50 % van het bereik gaan, is mogelijk ook de instelling van de interne EMK fout. Dat wil zeggen, de decoder laat de motor steeds kort als generator werken en meet de spanning. Als de verwachting van de spanning fout is, zal de lok nooit zijn topsnelheid halen. (ik dacht CV53, bij Lokpilot V3).
« Laatst bewerkt op: 26 June 2011, 16:32:48 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #3 Gepost op: 26 June 2011, 17:03:13 »
hard groen goedje is wss de klei die er bij roco in gedaan wordt om de motoren te balanceren, niks mis mee.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 June 2011, 17:17:41 »
Roco heeft een tijdje bij een aantal modellen de motoren niet potentiaalvrij in het chassis geplaatst.
Ik denk dat jouw locs daar iets te jong voor zijn, maar heb je hier wel op gecontroleerd bij inbouw van de decoder?

Huub

Jurgen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 June 2011, 20:12:23 »
Ik gebruik decoders van Khuen. Echter gebruik is de Roco Multimaus en kan dus niet in de CV's van de decoders.En of ze potentiaal vrij in het chassis geplaatst zijn...???
Het is vreemd dat het bij die locs gebeurd, want ik heb ook andere omgebouwde locs en die geven geen problemen.
En ja, allemaal Khuen decoders.

Richey

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 June 2011, 21:41:53 »
jup, hier wel min of meer de zelfde problemen...
1600'en die problemen geven, een E44 die steeds schokt en hikt, een BR112 die het slecht deed...
Van alle drie de motoren flink laten lopen terwijl ze ondergedompeld waren in wasbenzine (alleen de motor!), dit had ook wisselende effecten...
Bij de 1600 ging het beter, maar ik merk nog steeds dat hij regelmatig blijft "plakken". ik heb me al zeker 3 maanden geleden voorgenomen hem nog maar een keer helemaal uit elkaar te halen, en nog maar een keer te gaan kijken.
Ook de E44 blijft een beetje een twijfelgeval. Naar één kant blijft hij tamelijk onrustig lopen, de andere kant op heeft hij nog regelmatig het blijven "plakken" effect. Daarnaast heb ik de motor ook al een keer opgegeven, nadat ik hem ondergedompeld heb gehad en goed had laten drogen kwam er een partijtje brandlucht en hitte vanaf waar je beroerd van werd. Uiteindelijk toch nog maar een keer gepakt, en toen liep hij beter. Bovenstaande "plak" problemen en onregelmatigheidsproblemen blijven helaas nog steeds.
Ook de motor van de 112 heeft het na het bad zeker nog een maand niet gedaan. Ging niet draaien, maar begon te roken en te stinken...
Het algehele idee is toch dat niet alle treinen momenteel bij mij 100% betrouwbaar lopen helaas... Heb in koploper nu ook maar ingesteld dat als een trein blijft staan hij na 90 seconden de noodstop. Bij de E44 smolt de kap laatst al bijna... :(.

Richey

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 July 2011, 13:35:05 »
Misschien kan iemand hier toch nog eens over nadenken.
Ik ben gisteren weer bezig geweest met de Roco 1600, het oer model (gok ik, want alles is oud bij ons :)).
Motor gedemonteerd, in een bakje met wasbenzine een kwartiertje allebei de kanten op laten draaien (maar kwam weinig rommel uit).
Vervolgens goed laten drogen, en weer ingebouwd. Ook de worm aandrijving van de assen gecontroleerd, maar dit is allemaal keurig soepel.
Toch blijft hij het symptoom houden dat het lijkt alsof hij af en toe zit "vastgeplakt". De motor bromt gigantisch, maar komt niet van zijn plaats. Geef je hem een zetje dan komt hij keurig op gang en loopt hij mooi door, ook met een zware last.
Zou een andere decoder een oplossing bieden, of moet ik GM&S maar eens gaan plunderen voor een alternatieve motor...?

Als decoder zit er nu een Uhl 76420 in, in een hoop andere locs eigenlijk geen centje pijn mee. CV's staan nog redelijk als fabriekswaardes.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2011, 14:45:28 door Richey »

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 22 July 2011, 13:41:30 »
Hm, ik had zo'n 20 jaar geleden ook een 1600 die om onverklaarbare wijze af en toe bleef staan, d.w.z. niet op gang kwam na een stop. Altijd met brandende frontseinen, dus het was geen stroomopnameprobleem. Met één klein tikje reed hij weer vrolijk verder, alsof er niets aan de hand was. Regelmatig uit elkaar gehaald, nooit wat kunnen vinden. Het was toen nog geen ouderdomskwaaltje, want de loc was toen hooguit enkele jaren oud.
Reinier

Richey

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 22 July 2011, 14:52:04 »
Denk dat ik het maar eens ga proberen met een Lopi 4.0 ...
Die heb ik toch nog liggen :).

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 July 2011, 15:01:37 »
Heeft het anker geen sluiting? Blijft de verlichting wel branden? Reed hij analoog zonder decoder wel goed?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Richey

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 July 2011, 15:20:36 »
Anker geeft bij mijn weten geen sluiting, in ieder geval nooit gemerkt.
De verlichting blijft keurig branden, en analoog reed hij eigenlijk altijd probleemloos. Dit was echter natuurlijk wel in één keer stroom er op...

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 July 2011, 00:44:41 »
Een bij mij ook bekend verschijnsel, maar ik ken er helaas geen oplossing voor.

Je bent dus niet de enige met dit "probleem", maar het komt gelukkig maar zelden voor.

Wat mij wel opvalt is dat dit probleem zich in maar één richting voor lijkt te doen.

Jelle
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 July 2011, 09:02:02 »
Volgens mij is een Rocomotor in wasbenzine dompelen tamelijk zinloos. Als de motor niet goed loopt, moet hij worden vervangen. Als de motor los wel goed loopt, maar de loc niet, moet de aandrijving uit elkaar, gereinigd en ingevet. Kijk dan gelijk of alle tandwielen nog heel zijn. Meer smaken zijn er niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 July 2011, 21:12:02 »
Hoi Richard,

Ik verdenk toch de Uhlenbrock decoder. Ik ben daar niet weg van. Ik heb er ook veel problemen mee gehad. Ik heb ook een Roco 1600 (heel oud heeft nog geen konijnen) en een 2200 van een jaar of 15) Beide hebben een Lenz Gold en rijden er prima op. In de 1600 zijn wel een keer nieuwe lagertjes gezet. Dat hielp wel enorm. Met ESU's moet het ook goed gaan. Daar werk ik nu mee en dat gaat ook altijd prima.
Met beste groeten,

Dirk Meijer