Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:58:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15

Auteur Topic: gelijkstroomtransformator & rijregelaar  (gelezen 7734 keer)

guust

• Offline Offline
Re:gelijkstroomtransformator & rijregelaar
« Reactie #15 Gepost op: 05 July 2011, 23:33:15 »
Het heeft mij enige tijd gekost de vele raadgevingen te begrijpen en af te wegen; theoretisch kan ik het redelijk volgen - hoewel afgevlakte spanning? -, maar op practisch gebied heb ik nog veel te leren. Ik hoop, dat jullie nog voor commentaar beschikbaar zijn.

Eerst de vraag van Henk: Waarom 4A?
Enerzijds was dit het maximum dat ik per stroomkring wil hebben uit veiligheidsoverwegingen; anderzijds ben ik wel geneigd tot overdesigning, want de geringe extra kosten nu wegen ruimschoots op tegen de moeite, tijd, geld en ergernis, als je achteraf alsnog moet aanpassen.

Ik wil het ontwerp van Maasland volgen, enigszins aangepast, dwz een 230V trafo met 225VA  (€ 58) die vervolgens 4 maal 15V wisselstroom bij 56,25VA aflevert, ofwel 3,75A per stroomkring

Daarmee is de zaak nog niet klaar; ik begrijp dat de volgende stappen nodig zijn:

1. ompolen/gelijkrichten naar gelijkstroom met een (brug)gelijkrichter; welke gelijkrichter?

2. spanning afvlakken met een condensator; welke condensator?

Is hiervoor een schema beschikbaar? Welk vermogen/spanning resteert dan nog?

3. een rijregelaar (voor snelheidregeling trein)  per stroomkring, vier dus, bvk met pulsbreedtemodulatie
Wat voor regelaar?
(Evt wel geinteresseerd in het aanbod van Krab, als het pulsregelaars zijn; wat is 110 GL?)
Bart geeft wel twee voorbeelden, maar ik zie niets (een knop), waarmee ik kan regelen, tenzij aan de achterkant?
De SB Modelbau regelaar heb ik nog niet gevonden, maar ik zal hem zeker bekijken

Kortom, er zijn nogal wat lacunes in mijn kennis; ik zou het op prijs stellen, als jullie deze kunnen opvullen met nadere specificaties en wees niet bang, dat de toelichting te eenvoudig voor mij is
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,

Bart spruitje

• Offline Offline
    • Noordbeek op Beneluxspoor
« Reactie #16 Gepost op: 06 July 2011, 06:22:53 »
Hoi Guust,

Geeft niks voor alle vragen hoor, we krijgen ze hier wel beantwoord.

Als gelijkrichter kun je volgend conrad type gebruiken (501131 - 89) is wel 25A maar dan heb je wel een makkelijke vorm van aansluiten. De schemaversie hiervoor is dit symbool (zie wiki link). Verder het afvlakken door middel van condensator, hiervoor (corrigeer me als ik het fout heb) een stelregel van 2000micro Fahrad per ampere. Voor jouw kring wordt dit dus grofweg 5A maal 2000 micro Fahrad is 10.000 microfiets. De spanning van de condensatort moet dan minimaal 25 volt zijn.

Via de link http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter zie je het principe van afvlakken en gelijkrichten. Op het onderste plaatje is de condensator erbij getekend. De spanning die overblijft is door het gelijkrichten altijd 1,5 volt lager (twee maal diode in serie =1,5V). Door het afvlakken gaat hij weer iets omhoog. Ik denk dat je zo op 16 volt gelijkspanning uitkomt. Prima spanning voor je rijregelaars.

Nu ga ik gauw naar mijn werk, succes.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

henk

• Online Online
« Reactie #17 Gepost op: 06 July 2011, 11:25:58 »
Eerst de vraag van Henk: Waarom 4A?
Enerzijds was dit het maximum dat ik per stroomkring wil hebben uit veiligheidsoverwegingen; anderzijds ben ik wel geneigd tot overdesigning, want de geringe extra kosten nu wegen ruimschoots op tegen de moeite, tijd, geld en ergernis, als je achteraf alsnog moet aanpassen.

Ik wil het ontwerp van Maasland volgen, enigszins aangepast, dwz een 230V trafo met 225VA  (€ 58) die vervolgens 4 maal 15V wisselstroom bij 56,25VA aflevert, ofwel 3,75A per stroomkring

Maar je moet ook geen nodeloos zware stromen op je baan zetten Guust, geheel zonder risico is dat ook weer niet. Die voeding van Huib Maaskant (die bedoel je?) was bedoeld voor een kamerbrede modelbaan in H0. Jouw schaal n baan heeft in de verste verte geen behoefte aan zoiets.

Wat je kan doen is een 5A trafo kopen, 5A gelijkrichter eraan en daar dan een paar Weistra regelaars aankoppelen.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/regelaar.html

Maar je kunt ook op de beurs een paar van die eenvoudige Mehano regelaartjes uit startsets zien te scoren. Als ik zo lees wat je wil, voldoen die uitstekend.

En het aanbod van Sjaak/Krab lijkt me inderdaad ook prima en zeker het gemakkelijkst.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2011, 11:29:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guust

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 15 July 2011, 21:47:18 »
Ik was even een weekje op stap, vandaar de vertraging.

Bedankt voor jullie duidelijke reacties.

Ik ga eerst maar eens proberen mijn Conrad 16V, 45VA trafo gelijk te richten en af te vlakken.
Als dat gelukt is, ga ik een rijregelaar zoeken, waarbij Weistra een goede optie lijkt
herintreder, N spoor, Fleischmann rails (niet Piccolo), analoog,

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #19 Gepost op: 15 July 2011, 22:33:34 »
[...]
Wat je kan doen is een 5A trafo kopen, 5A gelijkrichter eraan
[...]
Maak daar maar gerust een Ampère of 8 van: met een 5 Ampère gelijkrichter zit je met een afname van 3,5 A al op het randje van hun kunnen: het is natuurlijk zeer onwaarschijnlijk dat dat ook gaat gebeuren, maar mocht je het wel van plan zijn, dan is een zwaardere gelijkrichter echt een noodzaak.