Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 18:48:57
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 18:48:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: Fleischmann/Roco 22218 en 22219  (gelezen 1938 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Fleischmann/Roco spoorwissel solenoïde 🧰🪛
« Reactie #15 Gepost op: 14 November 2024, 21:18:01 »
Elders kunnen we lezen dat Nederlands niet de moedertaal van Charles is. Hij is de taal nog aan het leren naar eigen zeggen. Volgens mij is hij daarmee al een heel eind gevorderd.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1570
Re: Fleischmann/Roco spoorwissel solenoïde 🧰🪛
« Reactie #16 Gepost op: 14 November 2024, 22:38:55 »
Klopt.  Maar de conversatie over de wisselmagneten loopt, spijtig genoeg, blijkbaar wel in de elektro-soep ...

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1570
Re: Fleischmann/Roco 22218 en 22219
« Reactie #17 Gepost op: 15 November 2024, 10:46:34 »
Ben nog van de oude grijze brigade, die het nog aandurft wissel-magneetaandrijvingen te gebruiken.
Meer bepaald die van Peco. De oudere PL10-versie of de meer zuinige "groene" PL10W-uitvoering.
Daarom toch maar even nagekeken...
Ondertussen is er ook de PL1000 TwistLock.  De 'rode' ....  (is het 'huisje' errond, niet het PL-binnenwerk)
Dit is de technische beschrijving:
"Product Description
Twistlock introduces new levels of speed, versatility and simplicity for installing turnout motors.
16vAC solenoid turnout motor, maximum load of up to  3 amps.
"
« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 11:08:24 door hervé »

4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
  • Fleischmann H0 & N
Re: Fleischmann/Roco 22218 en 22219
« Reactie #18 Gepost op: 15 November 2024, 11:19:58 »
Dank je!
Ik heb ook H0.  :)
Hoe dan ook, dezezelfde Fleischmann/Roco 22218 en 22219 solenoïden werden ook door Roco gemaakt onder licentie aan Atlas tussen 1975 (of eerder) tot ongeveer 1980.

Daarom zijn mijn Atlas spoorwissels identiek aan die van Roco, behalve dat het rechte stuk 5 inch is en de afbuigende bocht een straal van 19 inch heeft. Maar de oude, zoals op mijn foto, hadden een metalen behuizing.



Deze vroege solenoïden hadden geen eindcyclus uitschakelcontacten.

PS: Mijn moedertaal is Engels, maar ik spreek al 33 jaar alleen Duits. Ik heb ook een basisbegrip van het Litouws en het Russisch, maar ik ben nu ook Nederlands aan het leren.
Mvg Charles
« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 13:55:26 door 4000 »
Fleischman H0 & N

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Fleischmann/Roco 22218 en 22219
« Reactie #19 Gepost op: 15 November 2024, 14:30:26 »
Ik gebruik deze drukknoppen, ze blijven het gewoon doen, één wissel tegelijk ermee omschakelen, niks aan de hand, nog nooit inbranders gehad.


4000

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
  • Fleischmann H0 & N
Re: Fleischmann/Roco 22218 en 22219
« Reactie #20 Gepost op: 15 November 2024, 15:35:35 »
Hoi HuubvG!
Ja, ik vind ze ook heel leuk. En hun groene kleur lijkt op de bedieningselementen van industriële machines.  (y)

Mvg Charles
« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 15:40:16 door 4000 »
Fleischman H0 & N