Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: eRJees Baan (N-Spoor)  (gelezen 4747 keer)

Robert Jan

• Offline Offline
    • Robert Jan Mulder
eRJees Baan (N-Spoor)
« Gepost op: 27 March 2011, 23:03:27 »
Hallo,

In eerste instantie was het idee er om station Hengelo voor een deel na te maken, station Hengelo is veel te groot voor de ruimte die ik heb dus dat idee is van de baan. Het wordt een eigen baan en daar ben ik lekker mee bezig geweest.
Na vele krabbeltjes op papier later een gelamineerd A3tje met het oppervlak van de tafel erop ben ik tot het volgende baanplan gekomen.

Een rode deel (Hoofd baan) is een vrij simpel rondje volgens mij, dubbel spoor een station kan waar ook gewisseld kan worden van binnen naar buiten baan en achterop kan dan ook nog gewisseld worden van baan maar is zo bedacht voor het rangeer gedeelte.

Het blauwe deel (Kleine plaatsen) daar moet nog aan gepuzzeld worden voor de koppeling aan de hoofdbaan, dit is nog niet goed zo verder wil ik op dit stukje eigenlijk 2 stations op zien te krijgen. Dit deel zal later een keer gebouwd worden anders wordt het allemaal te veel in 1 keer denk ik.

Het groene deel (Rangeer/opslag/keerlus of hoe je het allemaal wilt noemen :)) zal na de hoofd baan gemaakt worden.

Hoogteverschillen is ook nog iets van wat leg ik hoog neer en wat laag, hoogte verschil zal tunnelhoogte zijn het is eigenlijk nog niet de bedoeling om een baan te maken met spiralen of wat voor een constructies dan ook.

De maten vermelden is misschien ook wel handig, het langste deel is 300x100cm de linker vleugel is 150x90cm en de rechter vleugel is 150x80 en een stuk van 100cm.

Als ik dingen over het hoofd zie of beter anders kan doen hoor ik het graag :)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
Re:eRJees Baan (N-Spoor)
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2011, 23:18:45 »
Hoi,

Geen schaduwstation op de hoofbaan?

Je perronsporen zijn vrij kort denk ik. Met de ruimte die je hebt, moet daar meer uit te halen zijn. Maak je eerst alleen het rode deel, of maak je het rode en blauwe wel tegelijk? In dat laatste geval kun je het station schuin leggen, of gedeeltelijk in een bocht en meer perronlengte bereiken.

Groeten, Wim
Grt, Wim

Sander

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 March 2011, 23:21:57 »
Op een dergelijke ruimte kan je zo veel mooier een baan maken.

Nu lijkt het als of overal gewoon wat gedropt is omdat daar ruimte beschikbaar is en vol moet.
Hengelo is in zekere zin goed na te maken hoor, zeker op de ruimte die jij hebt, je moet dan alleen met hoogtes willen gaan werken.

Kijk hier maar eens:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6307.0.html

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Robert Jan

• Offline Offline
    • Robert Jan Mulder
« Reactie #3 Gepost op: 27 March 2011, 23:43:20 »
Wat gaat dat snel hier de eerste reactie al (y)

@WimC
Nee schaduwstation heb ik niet in zitten, zou ik wel mooi vinden en is natuurlijk ook handig maar hoe en waar. Een logische plek zou achterin zijn maar dan zouden de bochten scherper moeten en dat wil AnyRail niet, soort rail is trouwens Peco code 55.

Het rechte stuk op het perron, tussen de wissels is 75cm. Ik ben een beetje aan het zoeken geweest maar heb niet echt wat kunnen vinden wat een goede lengte is voor een perron.

De bedoeling is eigenlijk om eerst alleen het rode deel te maken en dan uit te bereiden met het groene deel en daarna het blauwe deel, is het veel handiger om toch zo'n deel er meteen bij aan te maken dan ga ik dat wel doen.

@Sander
Ik vond dit al heel wat van mezelf :) het is de eerste keer dat ik dit doe en heb verschillende dingen bekeken maar ik denk dat ik me elke keer verkijk op het formaat/ruimte.
De link heb ik doorgelezen maar hoever ben je nu met je baan? Heb je hier ook foto's van?
« Laatst bewerkt op: 28 March 2011, 00:06:57 door Robert Jan »

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 28 March 2011, 18:40:01 »
Hoi,

Ik ben het wel met Sander eens dat je op deze ruimte veel meer kunt dan je nu gepland hebt.

Belangrijk is dat je voor jezelf goed nagaat wat je wilt. Met wat voor treinen wil je rijden, vind je rangeren leuk of juist niet, wil je veel landschap bouwen of wil je juist veel treinen zien, wil je je aan een periode houden, of wil je met alles door elkaar gaan rijden?
Zomaar een paar vragen die erg sterk bepalen wat voor baan je moet gaan aanleggen.

Met een baan van deze grootte is een schaduwstation wel erg aan te raden: je maakt dan veel gevarieerder treinverkeer mogelijk. Een schaduwstation hoeft niet per se met een helix.

Je perrons zijn 75 cm, zeg je, maar je hebt geen ruimte tussen de sporen voor het perron gelaten. 75 cm is trouwens kort. Daar kunnen net 4 rijtuigen met een loc staan. Je kunt langere realiseren door het station diagonaal te leggen.

(Edit: je hebt volgens mij ook geen rekening gehouden met de ruimte die je tussen de sporen nodig hebt voor je perrons).

Het is trouwens wel handiger om de drie delen in één keer te maken, dat geeft je vanaf het begin meer mogelijkheden om de baan goed te plannen. Anders kun je trouwens ook in modules gaan bouwen, dan kun je per module werken en ondertussen al wel rijden.

Groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 28 March 2011, 20:23:06 door WimC »
Grt, Wim

Sander

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 March 2011, 20:20:46 »
Robert Jan,

ik heb door prive omstandigheden, en de naweeen hiervan waar ik nog steeds hinder van ondervind, besloten om niet met dit plan door te gaan.
Ik ben inmiddels met een ander plan bezig:
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/hengelerveen

Je station diagonaal leggen geeft veel meer lengte. Welke je echt wel nodig bent.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Robert Jan

• Offline Offline
    • Robert Jan Mulder
« Reactie #6 Gepost op: 28 March 2011, 20:24:27 »
Ja Sander heeft ook wel gelijk, met de beschikbare ruimte die ik heb daar moet wat mooiers van gemaakt kunnen worden, dat wordt terug naar de tekentafel :)

Wat ik wil is een baan met techniek, qua treinen vind ik wat er nu in Nederland rond rijd mooi (diesel en elektrisch).
Een baan waar alles vanzelf gaat met de pc wil ik niet, je moet zelf ook wat te doen hebben.
Als de trein zou kunnen rijden in het platte land, door de stad en industrie zou dat wel erg mooi zijn dat is ook in het echt, het hoeft van mij ook niet een drukte van treinen te zijn maar alleen bebouwing vind ik ook niet wat. Volgens mij wil ik weer te veel!

Aan die lengte van 75 cm voor het perron ben ik ook gekomen door de loc met 4 rijtuigen op te meten en dat vond ik eigenlijk ook wel een mooie lengte, veel langer ga ik denk ik ook niet rijden. Ik heb ook niet echt wat kunnen vinden over lengtes van perrons eigenlijk.

Dan kan ik misschien nog beter de hele tafel opstelling maken, de ruimte is er en heb ik hiervoor gereserveerd.
Een module baan heb ik ook wel aan gedacht maar het komt op zolder te staan en daar zal het ook blijven staan dus daar zie ik niet echt het nut van in.

Al met al ga ik opnieuw beginnen met een baanplan.

Zijn er ook bepaalde maten die handig zijn om aan te houden voor bv een "centraal" station, schaduw station, klein station en meer van dat soort dingen?

@Sander
Ah vandaar, het was een topic van al een tijdje geleden en geen updates meer, wie weet komt dat in de toekomst wel.
Ik zal eens kijken naar de nieuwe plan.

Het station zal ik eens rondjes laten draaien, niet te veel anders wordt die misschien wel duizelig :)
« Laatst bewerkt op: 28 March 2011, 20:30:25 door Robert Jan »

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 28 March 2011, 22:02:05 »
Hoi,

Ook als je maar met maximaal 4 rijtuigen wil gaan rijden, is 75 cm aan de korte kant. Ten eerste ziet het er niet realistisch uit als de trein net zo lang is als het perron, ten tweede moet je dan wel heel precies 'mikken' met het stoppen. Dus zou ik voor zeker 85 cm gaan, liefst nog iets meer.

Met jouw ruimte moet het wel kunnen om én treinen te laten rijden (en te zien), maar ook landschap te bouwen. Ik heb even iets globaal geschetst in Paint, om je een idee te geven wat zo ongeveer kan. Ik heb niet precies op de maten en bochten gelet, maar volgens mij moet het wel ongeveer kunnen.

Rood is hoofdstation, dat ligt wat hoger dan de rest, net als de stad. Aan de linkerkant heb je dan ruimte voor wat industrie. Rechts kun je nog een tweede station(netje) maken. Boven onder de stad ligt een schaduwstation.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Robert Jan

• Offline Offline
    • Robert Jan Mulder
« Reactie #8 Gepost op: 28 March 2011, 22:59:20 »
Ik kom net van zolder om het één en ander nog eens te bekijken en te meten maar ik heb volgens mij een meet foutje gemaakt :( , binnenkort maar even iemand vragen die wil helpen met meten dit i.v.m. de vlizotrap. Als ik het echt fout heb gedaan zou het zomaar kunnen zijn dat de linker zijkant over een stuk van 80 cm maar 55 cm diep kan zijn.

En bij het bekijken en meten bedacht ik mij wat zou handiger zijn, één rechte baan of zoals de huidige tekening?

Waarschijnlijk zal de huidige opstelling zo moeten worden:

Wat ook nog een mogelijkheid zou kunnen zijn is:

De totale breedte (gele deel) is dan 488 cm en 100 cm diep dan zou aan de linker kant ook nog een stukje dieper kunnen, het mint gekleurde deel zou er dan ook nog bij aan kunnen 200 cm breed of minder :) en 100 cm diep.

@WinC
Ik kom er wel achter dat een baanplan maken toch wat lastiger is dan ik had gedacht.

Dat ontwerp ziet er al vele malen beter uit dan wat ik in elkaar had gezet, bedankt (y)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #9 Gepost op: 29 March 2011, 07:38:32 »
Graag gedaan :)

Hou je er ook rekening mee dat je overal bij moet kunnen? Verder dan ca. 80 cm zullen je armen niet reiken. Naar mijn idee is het zelfs verstandig om van iets minder uit te gaan, omdat als je ver over de baan reikt, je het risico loopt om ergens achter te blijven haken.
Je kunt bijvoorbeeld ook aan de achterkant niet helemaal tegen de muur bouwen, zodat je er nog achter kunt kruipen.

Ikzelf heb mijn baan op wieltjes gezet, zodat ik 'm kan verrollen en dan overal bij kan.
Grt, Wim

Robert Jan

• Offline Offline
    • Robert Jan Mulder
« Reactie #10 Gepost op: 29 March 2011, 08:18:24 »
Die 80 cm daar kan ik met gemak bij en 100 cm is ook geen probleem, ik heb het geluk dat ik vrij lang ben en de tafel staat ook niet extreem hoog.

De achterkant zal op 25 cm afstand komen van het schuine dak anders wordt de ruimte een heel stuk minder.

Wieltjes heb ik ook aan zitten denken maar dan moeten het modules worden anders kom ik er ook niet mee weg en een groot nadeel de vloer is niet vlak daarom ook de stelvoetjes.

Vanavond maar weer eens proberen om wat uit te denken.

Robert Jan

• Offline Offline
    • Robert Jan Mulder
« Reactie #11 Gepost op: 30 March 2011, 23:12:51 »
Met mijn eigen ideeën kom ik niet verder :'( volgens mij wil ik te veel maar dat ook weer niet en het ontbreken van ervaring op dit gebied maakt het er ook niet handiger op.

Daarom heb ik het idee/voorbeeld van WimC uitgewerkt.

En tijdens het tekenen zie je dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn :)

Als er nog ideeën of tips zijn hoor ik ze graag.

De volgende acties zijn tafels bijmaken en eens kijken wat ik aan rail en wissels nodig heb en waar ik dit ga aanschaffen maar dit stukje hoort hier dan weer niet :)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #12 Gepost op: 31 March 2011, 08:07:23 »
Hoi,

Dat ziet er al een stuk beter uit dan je eerste plan (al ben ik natuurlijk niet helemaal zonder vooroordeel :P).

Je hebt nu in totaal 4 kruiswissels van Peco ingetekend. Die zijn nogal duur. Zeker in het schaduwstation zou ik die vervangen door gewone wisselverbindingen evt. kun je die voor de bocht neerleggen om langere opstelsporen te krijgen.
In het schaduwstation heb je nu alleen opstelsporen bij het binnenste spoor.Ik zou er ook bij het buitenste spoor een paar neerleggen. Dan kun je de verbindingen tussen het binnenste en buitenste spoor daar weglaten naar mijn idee.

Ik vraag me af of je voldoende ruimte tussen de sporen hebt voor een perron. Een perron met sporen aan beide zijden moet toch ca. 4-5 cm breed zijn. Dan heb je van hart tot hart toch ca. 6-7 cm nodig (ik heb het niet precies in beeld).

Je wilde ook industrie, maar je hebt geen industriesporen. Op één van de poten heb je door nog wel wat ruimte voor. Of anders heb je bij het grote station daar nog wat plek aan de voorkant. Dat laatste geeft denk ik een wat rustiger beeld. Dan kun je de poten meer gebruiken om landschap te creëren. Daarbij is het overigens ook net wat je wil. Je kunt een baan volleggen met rails, maar je kunt ook je voornamelijk op het landschap richten. Of iets ertussenin natuurlijk. Het is net wat je wil.

Het tweede station heb je nu ook met inhaalsporen getekend. Daar kun je ook een voorstadsstation van maken. Dus met alleen maar perrons aan de buitenkanten van het spoor en zonder wissels/inhaalsporen.

Ga ook na welke gedeelten je ondergronds (uit zicht) wilt hebben en of de baan voor je gevoel niet te vol wordt. Wat bv. een idee is, is dat je de lussen op de beide poten laat verdwijnen onder een snelweg. Dan kun je het ook nog laten lijken alsof die snelweg doorloopt over beide poten.

En tot slot: ga er niet al vanuit dat dit het al is, maar bekijk veel banenplannen en banen (draadjes genoeg hier). Lees ook eens wat in de encyclopedie hier. Kijk wat er allemaal mogelijk is en pas eventueel je plan aan.

Het banenplan wat ik nu aan het opbouwen ben, is al ongeveer de 30e variant. Ik ben ongeveer anderhalve maand aan het tekenen en nadenken geweest. Het is inderdaad niet heel erg moeilijk, maar het kost wel tijd!

Groeten,
Wim
Grt, Wim

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #13 Gepost op: 31 March 2011, 18:58:02 »
Je hebt nu in totaal 4 kruiswissels van Peco ingetekend. Die zijn nogal duur. Zeker in het schaduwstation zou ik die vervangen door gewone wisselverbindingen evt. kun je die voor de bocht neerleggen om langere opstelsporen te krijgen.
In het schaduwstation heb je nu alleen opstelsporen bij het binnenste spoor.Ik zou er ook bij het buitenste spoor een paar neerleggen. Dan kun je de verbindingen tussen het binnenste en buitenste spoor daar weglaten naar mijn idee.
Hier heeft Wim gelijk, de dingen die in het model duur zijn, zijn in het echt ook duur, dus wil je realistisch bezig zijn, kan je ook op grond van de modelprijs al afwegen of het daadwerkelijk ook nodig is.
Wat het schaduwstation betreft, net als Wim suggereert, houdt het simpel. Niet teveel poespas, meestal kan je er maar moeilijk bij en moet het gewoon soepel lopen. Daar wil je geen problemen hebben.

En tot slot: ga er niet al vanuit dat dit het al is, maar bekijk veel banenplannen en banen (draadjes genoeg hier). Lees ook eens wat in de encyclopedie hier. Kijk wat er allemaal mogelijk is en pas eventueel je plan aan.

De intekening die ik gedaan heb in jouw plan, is eigenlijk een gejatte versie van Schwarzburg Neuffen Bahn van Ruud K. Ik heb um in de andere lus gelegd, het zijn ook gewoon maar wat sporen, er zit geen achterliggende gedachte achter.
Ook bij het station centraal heb ik wat toegevoegd. Zo zou je vanuit het ene station goederenwagons kunnen laten rijden naar het andere station.

Zwart zijn sporen, blauw perrons

Het banenplan wat ik nu aan het opbouwen ben, is al ongeveer de 30e variant. Ik ben ongeveer anderhalve maand aan het tekenen en nadenken geweest. Het is inderdaad niet heel erg moeilijk, maar het kost wel tijd!
ik heb geen draadje hier, misschien dat dat ooit eens gaat gebeuren, maar het station dat ik aan het bouwen ben is ook ontwerp 20 ofzo, met alle variaties daartussen. Wel heb ik er langer over gedaan, anderhalf jaar slechts. Ik had toen ook  nog niet van dit forum gehoord.

Succes met plannen!

Groet,
Michel

Robert Jan

• Offline Offline
    • Robert Jan Mulder
« Reactie #14 Gepost op: 03 April 2011, 22:39:07 »
WimC en Michel bedank voor de reacties.

Ja die kruiswissels zijn inderdaad niet echt goedkoop :( en die kunnen uit het schaduwstation wel uit ja.
Een dom foutje en zonder dit forum zou het ook nog een duur foutje zijn geworden :) Ik ga eens kijken waar ik de normale wissels ga plaatsen.

Op het "hoofd"station tussen de binnenste sporen zit volgens tekening 5 cm. Bij het echte bouwen kan er natuurlijk ook nog van afgeweken worden. Een idee hoe het station moet worden is er al wel.

Ik vind het toch wel heel erg lastig om het me in te beelden hoe vol of leeg het wordt, ik denk dat ik maar eerst begin met de basis zoals in de tekening.
In tussentijd ga ik nog wel eens kijken met AnyRail als er nog wat bij tussen te leggen is aan rail.
En bij het bestellen van de rail en wissels zit ik er aan te denken om wat rail extra te bestellen net als een paar extra wissels, dan kan ik tijdens het bouwen van de baan er zo een wissels en/of een stuk rail bij tussen leggen :)

Bij het tweede station had ik het idee om de perrons aan de buiten kant te maken dan kan de sneltrein rechtdoor en de stoptrein aan de buitenkant.

Alles komt in zicht :) er komen geen etages. Natuurlijk wordt er wel met hoogte gewerkt met behulp van tunnels. Het station komt hoger te liggen en de rail daar ook en die hoogte hou ik aan zodat de poten er dan onderdoor kunnen.

In de encyclopedie kijk ik geregeld, is echt handig. Wat ik daar eigenlijk nog wel mis zijn een aantal voorbeeld baanplannen.
Het maken van een baanplan is ook leuk om te doen maar er moet ook een keer gebouwd worden ;) De ervaring die je daarmee opdoet is weer te gebruiken voor de volgende baan, het is de eerste baan en kan me voorstellen dat het niet een baan wordt waar niet aan veranderd wordt.

De tafels ga ik eerst maken dan kan ik in ieder geval echt zien hoeveel ruimte ik nou heb om te bouwen, als dit allemaal staat kan ik met de rail (flm) die ik al heb wel eens kijken wat voor een ruimte er gebruikt wordt voor een station bv.