In plaats van S39 kun je beter soldeerflux gebruiken. Dat is een vloeistof op basis van fosforzuur en verkrijgbaar bij o.a. GM&S.
En ja een makkelijk kitje, ik zou zeggen mail Erwin Werps eens, en vraag o bijvoorbeeld dat allereerste kitje van mij, misschien heeft hij nog wel zoiets liggen.
Tin met harskern is er in vele maten te koop net als lengtes.Voor het ruwe werk gebruik ik zelf altijd 1mm voor het normale soldeer werk 0,6 en dan heb ik ook nog 0,2 voor het hele fijne werk En het gebruikte vloeimiddel is flux, werkt echt mooi.
wat dacht je van een digitaal soldeer station ? zijn vrij goedkoop bij Conrad, en er kan niets misgaan.
Maarten,na een hoop geknoei met bouten zweer ik tegenwoordig bij een brander, wel wat duurder,maar als je grotere naden wilt doen voor mij in ieder geval onontbeerlijk. Wat ikzelf altijd doe (mezelf wijsgemaakt, dus zal beter kunnen): voorvertinnen met de soldeerbout,zorgt ook voor controle over de hoeveelheid soldeer. Dan met de brander het zaakje aan elkaar. De grote kunst: het gaat zo hard dat je alles weer lossoldeert wat al vast zat als je niet oplet of koelt.Zo'n hekje wordt dan een heel gefriemel met natte watjes enzo.
Wat je ook gesoldeerd hebt , en het maakt niet uit waarmee , ALTIJD gelijk goed schoonmaken !!!
S 39 gebruik ik alleen voor een gasleiding.Voor kabel moet je het al helemaal niet gebruiken, binnen 2 jaar is je koperen kern volledig weggevreten.Zo heb ik al menig modelschip in storing zien gaan, oorzaak s39.Steef
Maarten je moet eens bij GM&S vragen naar het boekje soldeertechnologie. Piet Peetoom beschrijft in begrijpelijke taal diverse soldeertechnieken en de materialen die je daarvoor nodig hebt. Het boekje, kost maar een paar euri, en is echt een aanrader.Succes met je soldeertechniek.
Ik heb zelf hier ook tin met harskern liggen, alleen ik vind met vloeimiddel erop beter werken. En flux, is dat ook vloeibaar? En waar verkrijgbaar?