Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:45:04
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35

Auteur Topic: Treinen rijden niet, wat kan de oorzaak zijn?  (gelezen 2421 keer)

TurboTon

• Offline Offline
Treinen rijden niet, wat kan de oorzaak zijn?
« Gepost op: 15 February 2011, 17:47:41 »
Ik weet niet of ik hier een nieuwe onderwerp voor moet beginnen.

De treinen reden helaas niet waarschijnlijk omdat ze al 20 jaar stil staan. Het was een hikje van een paar cm.
Gisteren heb ik een ultrasoon reiniger gekocht. De inhoud van de verpakking was verandert want er zat geen schoonmaak middel bij.
Als ik er een druppel dreft in doe als reiniger kan dat kwaad voor de trein onderdelen.

Ik kan alle tandwielen eruit halen behalve degene die tussen de wokkelasje en de tandwieltjes die tussen de as en zitten.
Nu is mijn vraag kan ik de complete treinhuis ook in de ultrasoon reiniger doen of is dat geen goed idee.
Ik heb motertje en electra verwijdert. IK zal zo kijken of ik een foto kan uploaden. Ze zijn gemaakt uit de losse pols en daardoor onscherp.

« Laatst bewerkt op: 18 February 2011, 11:51:02 door Bob Rodenburg. Reden: titel correctie »
Ik ben Ton Tenkink. En ga een module baan spoor N maken voor THirza en een HO zolderbaan voor mezelf.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Treinen rijden niet, wat kan de oorzak zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2011, 09:32:55 »
Helaas kan ik niet zien welke loc dit zou kunnen zijn (Fleischmann, Roco of zoiets). Als deze al jaren heeft stil gestaan zou een goede methode zijn om het geheel een paar uurtjes of 1 dagje in wasbenzine te leggen. Nog mooier om alle draaiende onderdelen los in de wasbenzine te leggen, dus wielen, slepers, motor e.d. na deze weekperiode alles goed met een kwastje ontdoen van vet en vuil, schoon en droogmaken en de draaipunten iets smeren met daarvoor bedoelde olie (Fleischmann) of het speciale vet van Roco. Nieuwe koolborstels er in en alles weer aansluiten en rijden met die hap. Ik zou in ieder geval geen andere schoonmaakmiddelen zoals Dreft of zo. Met Ultrasoonreinigers heb ik geen ervaring maar ik zou mij kunnen voorstellen dat het vuil door het ultrasoontrillen weer ergens anders vast gaat zitten na verloop van tijd.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Treinhobbijist

• Offline Offline
Re:Treinen rijden niet, wat kan de oorzaak zijn?
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2011, 12:34:09 »
Zou gewoon eens beginnen met het schoonmaken van de wielen, contactstrips bij de wielen, en indien mogenlijk de collector van de motor, bv met wasbenzine
Dan zou die wel weer tot leven moeten komen.
Denk hierbij ook aan schone rails, vooral als deze ook langere tijd niet is gebruikt.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2011, 13:28:42 »
Zo te zien a/d koppelingen. n spoor.

al geprobeerd om rechtstreeks van de trafo de motor te laten draaien?

En misschien een stomme opmerking maar gebruik je de goede aansluitingkant van de trafo?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

TurboTon

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2011, 14:48:11 »
Het is een N spoor trein een minitrix 2930 electric.

Op advies van RobertH welke mij via pb wat tips gegeven heeft. Heb ik de motor uit de trein gehaald en deze laten draaien. Dat werkte goed.
Ik heb de trein ultrasoon gereinigd in de spiritus wat ik gezien had in een thread dat Chris driessen dat doet bij Railz zonder problemen. (het huis gaat er wel goed van stikken zeg) :D

Op de rails heb ik een andere trein een roco BB 63000 sncf diesel loc laten rijden zonder problemen. Alle rails heb evengoed met een railgum gereinigd. Wat een klus was voor het testovaaltje.

Dit weekeinde ga ik de trein overnieuw in elkaar zetten, de railassen heb ik vermoedelijk verkeerd om ingezet.

Wat ik wel vreemd vind is dat bij de contactstrips bij het ene wielstel kleiner is als bij het andere wielstel. Maar dat zal wel zo horen want als ik goed kijk dan is de korte strip niet afgebroken.
Er zit een gestanste bolling in de strip.

Wat vermoedelijk het probleem is dat de bovenleiding/rails schakelaar. Robert gaf aan dat ik dan op de printplaat een doorverbinding zou moeten maken. Daar ben ik nog niet helemaal uit hoe dat moet.
En ik durf het nog niet goed aan omdat mijn soldeerkunsten meer lijken op het aan elkaar bakken van stukjes draad als van mooi solderen zoals een volleerd amateur/prof dat doet.
Als er iemand in de buurt van Utrecht woont die dit voor mij zo kunnen/willen doen. Op eigen risico uiteraard zou ik daar heel blij mee zijn.

Morgen ga ik naar houten om nieuw rails en wissels te kopen. Straks hout en dan ga ik volgende week samen met mijn dochter beginnen met het bouwen van een baan.

Een eenvoudige dubbelspoor ovaal met aan 2 zijde een station. En aan een zijde een industrie rangeer terrein.

Maar dat verhaal zal ik schrijven in baanplannen.
Ik ben Ton Tenkink. En ga een module baan spoor N maken voor THirza en een HO zolderbaan voor mezelf.

TurboTon

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2011, 14:51:40 »
Zo te zien a/d koppelingen. n spoor.

al geprobeerd om rechtstreeks van de trafo de motor te laten draaien?

En misschien een stomme opmerking maar gebruik je de goede aansluitingkant van de trafo?

Nee hoor geen stomme opmerking. Die bestaan niet in mijn optiek. Ik heb de trafo goed aangesloten. Er zitten 2 stroomkringen op een met een treintje 12V 1A en een met een wisselsymbool
14V 1A. Ik heb de draden aangesloten bij het treintje.
Het leuke vind ik dat mijn dochter ook in deze richting dacht als oplossing. Alleen zij stelde voor als ik de draden aan de accessoire zijde aansloot.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 February 2011, 17:40:24 »
Citaat
Chris driessen

Hey die is nieuw hier! Even zoeken bij "Even voorstellen"  ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

TurboTon

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2011, 18:25:19 »
 ;D ;D
Klinkt als, is er vast wel eentje die zich aangesproken voelt. ;D ;D

Ik dacht ik schrijf voor de duidelijkheid bij waar ik mijn info vandaan heb.

« Laatst bewerkt op: 18 February 2011, 20:19:40 door TurboTon. Reden: Typo eruit gehaald »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2011, 00:00:08 »
Misschien als je Chris zijn naam goed schrijft dat hij zich aangesproken voelt  ;D

Zoiets als Chris van Diesen  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

TurboTon

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2011, 16:30:02 »
Sorry Chris mijn dislectische voeten hadden jou naam verkeerd onthouden.
Als ik de rest maar wel goed heb onthouden dan is het goed. mea culpa zegt men dan ook nog.

Verder het goede nieuws, de trein rijdt yes, heel trots op mezelf dat het gelukt is met de tips van RobertH (gecheckt zo heet hij volgens de mail)  ;) ;)
De wielassen zaten er verkeerd om in. Nu goed erin en de trein rijd. Yes.

Ik ben heel gelukkig nu. Ga straks of morgen een thread open met ons baan ontwerp en bouw van de treinenbaan voor Thirza
« Laatst bewerkt op: 19 February 2011, 17:52:12 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige citaat »