Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 08:47:07
NS 1700 transfers
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
ES44C4
Vandaag
om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan
door
NS264
Vandaag
om 08:22:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 08:13:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale
door
Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack
door
NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025
door
Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang (gelezen 2444 keer)
Romeo373
Gast
40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Gepost op:
05 February 2011, 14:02:41 »
Het is beroemde Nederlands / Zwitserse RAm treinstellen niet altijd voor de wind gegaan. Zoals bekend waren er oorspronkelijk vijf (identieke) stellen, drie eigendom van NS (1001-1003) en twee van de SBB (501-502). Werden zij in de eerste plaats ingezet op de vijflanden TEE verbinding Amsterdam – Brussel – Luxemburg – Straatsburg – Basel – Zürich, gedurende enkele jaren is ook de TEE verbinding Zürich – München “Bavaria” met deze stellen gereden.
Aan dat laatste komt op 9 februari 1971 een abrupt einde. Die avond rijdt het Zwitserse stel 501 TEE 56 van München naar Zürich. Het stuurstandrijtuig rijdt voorop, hetgeen om twee redenen desastreus zou blijken. Bij Aitrang in Beieren is een scherpe S-boog, die met maximaal 80 km/uur moet worden genomen. Waarschijnlijk als gevolg van ijsvorming in de remleidingen lukt het de machinist niet om (voldoende) af te remmen en neemt het stel de boog met een snelheid van 128 km/uur. Er waren al eerder met deze treinstellen remproblemen geweest bij voorop lopend stuurstandrijtuig. Het ook nog eens veel lichtere stuurstandrijtuig wipt uit de rails en belandt met de twee tussenrijtuigen naast het talud.
Het achterop rijdende, veel zwaardere, motorrijtuig belandt in het andere spoor. Tot zover een éénzijdig ongeluk.
Enkele minuten later echter rijdt in de duisternis een z.g. railbussenstel tegen de blinde, onverlichte kant van het motorrijtuig. Het motorrijtuig van de ramp-TEE heeft zich weliswaar gedetecteerd – de nog van niets wetende treindienstleider ziet plotseling een onverklaarbare spoorbezetmelding – maar het is al te laat op de tegentrein op te houden.
Er vallen 28 doden en 42 gewonden. Onder de doden zijn beide machinisten. De aantallen wordt mede opgestuwd door het vervolgongeluk, het ontbreken van veiligheidsglas in de TEE-stellen en het los staan van het meubilair in het restauratierijtuig.
Een bizar verhaal is dat van één van de dodelijke slachtoffers, de modeltreinenwinkelier Neisser uit Zürich, Die reist met de ongeluks-TEE, omdat hij terugkeert van de Spielwarenmesse in Neurenberg, waar ……… zojuist door Marklin een nieuwe modelversie van juist dat TEE-stel is gepresenteerd. Zijn weduwe Margrit zou nog tientallen jaren de winkel aan de Birmensdorferstrasse in Zürich voortzetten, maar of ze met veel plezier deze modellen zal hebben verkocht ……..
Nadat de wrakken van de drie looprijtuigen ter plekke zijn gesloopt (het motorrijtuig zou later in Nederland worden gesloopt) , zou de “Bavaria”, mede als gevolg van het verlies van één treinstel, voortaan worden gereden als getrokken trein, met als tractie een gasturbineloc van de DB serie 210, op den duur evenmin een succesnummer: na een ontploffing van één van de turbines worden uit alle 10 de locs de turbines verwijderd en heten de locs voortaan serie 218.9.
Opmerkelijk was, dat de naam “Bavaria” nog ruim 30 jaar na het ongeval in gebruik bleef, bij zware ongelukken als dit worden meestal ook naam en treinnummer afgedankt. Juist meer dan 30 jaar duurde het, voordat een modelspoorfabrikant het weer waagde om een model van het ongeluksnummer 501 te voorzien.
http://www.youtube.com/embed/DHJ0TPDfjHY
Gelogd
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1148
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #1 Gepost op:
05 February 2011, 14:59:58 »
Vroeger woonde ik in Zürich, en als 20 jarige modelbaanliefhebber heb ik toen regelmatig bij Frau Neisser spullen gekocht. Als vaste klant mocht je na verloop van tijd achter de toonbank aan het tafeltje gaan zitten en kreeg je een kop koffie en kon je gezellig praten. Zodoende heb ik haar beter leren kennen en na verloop van tijd begon ik ook kleine reparaties etc. voor haar op te knappen. Met name oudere klanten hadden vaak problemen met alle toerustdelen van loks en wagens....job voor mij dus :-)...stapels dozen met voornamelijk Bemo rijtuigen en loks heb ik toegerust...mooie tijd was dat :-)
Ook heeft ze veel verteld over deze moeilijke periode voor haar met 2 kleine kinderen en de winkel. (die was toen nog niet aan de Birmensdorferstrasse) Maar ze heeft zich er goed doorheen geslagen.
Groeten uit Zwitserland
Bas
Gelogd
ONR
Gast
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #2 Gepost op:
05 February 2011, 15:13:13 »
Voor eenieder die grote interesse heeft in deze treinstellen is er een prachtige DVD te krijgen bij onze Zwitserse TEE Classics spoorwegfan's.
Een aanrader voor eenieder die iets heeft met deze prachtige treinstellen: ongeveer 1.5 uur lang de geschiedenis in beeld van TEE tot Northlander met verhalen van personeel en uitvoerig duidelijk beeldmateriaal.
http://www.tee-classics.ch/04/04c.html
Gelogd
Re 6/6
Offline
Berichten: 223
Het heden is het verleden van de toekomst
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #3 Gepost op:
05 February 2011, 16:34:30 »
Ik heb die bij club al diversen malen een bestelling geplaatst, maar krijg nooit een reactie
Zodoende heb ik het maar opgegeven.
Groet,
Ron
Gelogd
Bouwen en rijden met wat je leuk vind
ONR
Gast
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #4 Gepost op:
06 February 2011, 12:41:38 »
Deze ervaring heb ik niet gehad, keurig en snel geleverd...
Gelogd
Re 6/6
Offline
Berichten: 223
Het heden is het verleden van de toekomst
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #5 Gepost op:
06 February 2011, 13:38:20 »
Oke bedankt voor je reactie, ik ga het gewoon nog een keer proberen.
Groet,
Ron
Gelogd
Bouwen en rijden met wat je leuk vind
SBBcargo
Offline
Berichten: 657
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #6 Gepost op:
06 February 2011, 17:00:50 »
Citaat van: ONR op 06 February 2011, 12:41:38
Deze ervaring heb ik niet gehad, keurig en snel geleverd...
En een nederlandse bankrekening
Marius.
Gelogd
Marius
Romeo373
Gast
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #7 Gepost op:
06 February 2011, 17:24:34 »
Hoezo Off Topic
Gelogd
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8239
Lid MSG Haarlemmermeer
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #8 Gepost op:
06 February 2011, 17:38:36 »
Heren, graag weer terug on-topic.
Het bestellen van een DVD kan ook via pb geregeld worden.
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang