Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Eric B
Vandaag
om 08:15:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Benelux795
Vandaag
om 08:04:48
Wat spoor 1 brouwsels
door
Mitchell
Vandaag
om 07:46:46
Lodewickshaven
door
Eric B
Vandaag
om 07:32:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 07:26:50
Märklin 2025
door
Eric B
Vandaag
om 07:19:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 00:23:24
Rangeren met een pec
door
Huup
Vandaag
om 00:16:57
Raadplaatje
door
Lars Smelter
30 October 2025, 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
spock
30 October 2025, 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers?
door
Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
30 October 2025, 22:44:17
Station Roodeschool
door
Benelux795
30 October 2025, 22:43:46
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 October 2025, 22:13:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
30 October 2025, 21:39:30
US diorama in H0
door
Spoor010
30 October 2025, 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
Rondom Charlois
door
Arjen52
30 October 2025, 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0
door
rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Bauarbeiten im gange
door
MaraNCS
30 October 2025, 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton
door
Frits C
30 October 2025, 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
30 October 2025, 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
30 October 2025, 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
30 October 2025, 16:47:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang (gelezen 2505 keer)
Romeo373
Gast
40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Gepost op:
05 February 2011, 14:02:41 »
Het is beroemde Nederlands / Zwitserse RAm treinstellen niet altijd voor de wind gegaan. Zoals bekend waren er oorspronkelijk vijf (identieke) stellen, drie eigendom van NS (1001-1003) en twee van de SBB (501-502). Werden zij in de eerste plaats ingezet op de vijflanden TEE verbinding Amsterdam – Brussel – Luxemburg – Straatsburg – Basel – Zürich, gedurende enkele jaren is ook de TEE verbinding Zürich – München “Bavaria” met deze stellen gereden.
Aan dat laatste komt op 9 februari 1971 een abrupt einde. Die avond rijdt het Zwitserse stel 501 TEE 56 van München naar Zürich. Het stuurstandrijtuig rijdt voorop, hetgeen om twee redenen desastreus zou blijken. Bij Aitrang in Beieren is een scherpe S-boog, die met maximaal 80 km/uur moet worden genomen. Waarschijnlijk als gevolg van ijsvorming in de remleidingen lukt het de machinist niet om (voldoende) af te remmen en neemt het stel de boog met een snelheid van 128 km/uur. Er waren al eerder met deze treinstellen remproblemen geweest bij voorop lopend stuurstandrijtuig. Het ook nog eens veel lichtere stuurstandrijtuig wipt uit de rails en belandt met de twee tussenrijtuigen naast het talud.
Het achterop rijdende, veel zwaardere, motorrijtuig belandt in het andere spoor. Tot zover een éénzijdig ongeluk.
Enkele minuten later echter rijdt in de duisternis een z.g. railbussenstel tegen de blinde, onverlichte kant van het motorrijtuig. Het motorrijtuig van de ramp-TEE heeft zich weliswaar gedetecteerd – de nog van niets wetende treindienstleider ziet plotseling een onverklaarbare spoorbezetmelding – maar het is al te laat op de tegentrein op te houden.
Er vallen 28 doden en 42 gewonden. Onder de doden zijn beide machinisten. De aantallen wordt mede opgestuwd door het vervolgongeluk, het ontbreken van veiligheidsglas in de TEE-stellen en het los staan van het meubilair in het restauratierijtuig.
Een bizar verhaal is dat van één van de dodelijke slachtoffers, de modeltreinenwinkelier Neisser uit Zürich, Die reist met de ongeluks-TEE, omdat hij terugkeert van de Spielwarenmesse in Neurenberg, waar ……… zojuist door Marklin een nieuwe modelversie van juist dat TEE-stel is gepresenteerd. Zijn weduwe Margrit zou nog tientallen jaren de winkel aan de Birmensdorferstrasse in Zürich voortzetten, maar of ze met veel plezier deze modellen zal hebben verkocht ……..
Nadat de wrakken van de drie looprijtuigen ter plekke zijn gesloopt (het motorrijtuig zou later in Nederland worden gesloopt) , zou de “Bavaria”, mede als gevolg van het verlies van één treinstel, voortaan worden gereden als getrokken trein, met als tractie een gasturbineloc van de DB serie 210, op den duur evenmin een succesnummer: na een ontploffing van één van de turbines worden uit alle 10 de locs de turbines verwijderd en heten de locs voortaan serie 218.9.
Opmerkelijk was, dat de naam “Bavaria” nog ruim 30 jaar na het ongeval in gebruik bleef, bij zware ongelukken als dit worden meestal ook naam en treinnummer afgedankt. Juist meer dan 30 jaar duurde het, voordat een modelspoorfabrikant het weer waagde om een model van het ongeluksnummer 501 te voorzien.
http://www.youtube.com/embed/DHJ0TPDfjHY
Gelogd
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1158
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #1 Gepost op:
05 February 2011, 14:59:58 »
Vroeger woonde ik in Zürich, en als 20 jarige modelbaanliefhebber heb ik toen regelmatig bij Frau Neisser spullen gekocht. Als vaste klant mocht je na verloop van tijd achter de toonbank aan het tafeltje gaan zitten en kreeg je een kop koffie en kon je gezellig praten. Zodoende heb ik haar beter leren kennen en na verloop van tijd begon ik ook kleine reparaties etc. voor haar op te knappen. Met name oudere klanten hadden vaak problemen met alle toerustdelen van loks en wagens....job voor mij dus :-)...stapels dozen met voornamelijk Bemo rijtuigen en loks heb ik toegerust...mooie tijd was dat :-)
Ook heeft ze veel verteld over deze moeilijke periode voor haar met 2 kleine kinderen en de winkel. (die was toen nog niet aan de Birmensdorferstrasse) Maar ze heeft zich er goed doorheen geslagen.
Groeten uit Zwitserland
Bas
Gelogd
ONR
Gast
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #2 Gepost op:
05 February 2011, 15:13:13 »
Voor eenieder die grote interesse heeft in deze treinstellen is er een prachtige DVD te krijgen bij onze Zwitserse TEE Classics spoorwegfan's.
Een aanrader voor eenieder die iets heeft met deze prachtige treinstellen: ongeveer 1.5 uur lang de geschiedenis in beeld van TEE tot Northlander met verhalen van personeel en uitvoerig duidelijk beeldmateriaal.
http://www.tee-classics.ch/04/04c.html
Gelogd
Re 6/6
Offline
Berichten: 223
Het heden is het verleden van de toekomst
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #3 Gepost op:
05 February 2011, 16:34:30 »
Ik heb die bij club al diversen malen een bestelling geplaatst, maar krijg nooit een reactie
Zodoende heb ik het maar opgegeven.
Groet,
Ron
Gelogd
Bouwen en rijden met wat je leuk vind
ONR
Gast
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #4 Gepost op:
06 February 2011, 12:41:38 »
Deze ervaring heb ik niet gehad, keurig en snel geleverd...
Gelogd
Re 6/6
Offline
Berichten: 223
Het heden is het verleden van de toekomst
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #5 Gepost op:
06 February 2011, 13:38:20 »
Oke bedankt voor je reactie, ik ga het gewoon nog een keer proberen.
Groet,
Ron
Gelogd
Bouwen en rijden met wat je leuk vind
SBBcargo
Offline
Berichten: 659
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #6 Gepost op:
06 February 2011, 17:00:50 »
Citaat van: ONR op 06 February 2011, 12:41:38
Deze ervaring heb ik niet gehad, keurig en snel geleverd...
En een nederlandse bankrekening
Marius.
Gelogd
Marius
Romeo373
Gast
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #7 Gepost op:
06 February 2011, 17:24:34 »
Hoezo Off Topic
Gelogd
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Online
Berichten: 8245
Lid MSG Haarlemmermeer
Re:40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang
«
Reactie #8 Gepost op:
06 February 2011, 17:38:36 »
Heren, graag weer terug on-topic.
Het bestellen van een DVD kan ook via pb geregeld worden.
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
40 jaar geleden: TEE treinramp bij Aitrang