Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:38:43
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 21:31:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:20:49
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26

Auteur Topic: Mission Impossible?  (gelezen 3734 keer)

Ron H

• Offline Offline
Mission Impossible?
« Gepost op: 02 January 2011, 17:17:51 »
Hallo,

Ik kijk al een tijdje (paar jaartjes) op het forum rond en heb een paar kleine landschappen gebouwd. Meestal erg kleine diorama's. Door verschillende oorzaken (kat, zoon van anderhalf die het op breekbaarheid wilde testen) zijn de projecten voortijdig gestaakt.

Nu zag ik een paar maanden terug op carendt.com een stukje over een Chinese kolenmijn. Linkje: http://www.chinasteam.co.uk/trains/china281.htm

Het lijkt mij wel leuk om die na te bouwen maar ik loop daarbij wel tegen wat muren aan.

Ze geven aan dat de spoorbreedte 600mm is. Ik heb niet veel ruimte en wil daarom in N bouwen, maar dat zou betekenen dat de spoorbreedte in N 3,75mm is. Dat wordt volgens mij niet gemaakt en dat zou betekenen dat ik zelf rails moet maken. Daarnaast zal ik zelf alle treinen en wagons moeten maken. Klopt dat of is het met TT of Z wel te doen? Volgens mij hebben die ook teveel spoorbreedte.

Hier mijn grootste vragen:
Als ik zelf de treinen moet maken, is er in zo'n trein wel genoeg ruimte voor een motor en zijn er minimaal wielen te krijgen die ik onder een zelfbouw trein/wagon kan zetten?
Waarvan zou ik die het rollend materiaal kunnen maken? Styreen? Solderen ben ik in ieder geval niet geweldig goed in.
Hoe bereken ik het beste de maten van alle objecten? De enige vaste waarde die ik weet is de spoorbreedte en ik denk dat de gemiddelde Chinese medewerker ongeveer 155 - 160cm  groot is. Volgens een topic op Fok in ieder geval.
Hoe kom ik aan materiaal voor zelfbouwrails? Oude/nieuwe rails slopen?
Krijg dit project niet een te hoog "Ronald Halma" gehalte en is dit voor een beginner als mij niet te hoog gegrepen?

Ik hoop dat iemand mij wat inzichten kan geven.

Groeten,
Ron

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Mission Impossible?
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2011, 17:33:58 »
Misschien TT materiaal ombouwen voor op rails te rijden in Z, deze zijn 7 mm en TT is 1/120

Veel succes.

Johan
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 02 January 2011, 17:35:53 »
Hoi Ron,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar als je nog geen/weinig ervaring hebt in zelfbouw ben ik bang dat het toch wat te hoog gegrepen is, gezien al je vragen in de laatste alinea.

Kan je niet beter eerst oefenen in bijvoorbeeld HO met styreen of messing. Er bestaan voldoende zelfbouw-modellen om het eens uit te proberen.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 02 January 2011, 17:41:52 »
Krijg dit project niet een te hoog "Ronald Halma" gehalte en is dit voor een beginner als mij niet te hoog gegrepen?

Ik hoop dat iemand mij wat inzichten kan geven.

Groeten,
Ron

Ron, ik voel mij vereerd maar ben echt niet de enigste die een gooi naar zelfbouw doet..... Het is misschien wel handig om eerst weer eens wat "warm" te lopen. En dan is een maat van iets meer dan 3 mm spoorbreedte wel erg hoog gegrepen. Inmiddels weet ik zelf hoe lastig de 16,5 al is met m'n eigen project.

Ik zou standaard spul nemen, dus dan zou je voor Nn3 kunnen kiezen. Spoor Z als railmateriaal en spoor N als schaal. Je kunt dan Z onderstelletjes nemen en daar N wagons en/of locs op bouwen. Er is zelfs het een en ander te koop in die schaal.

roco

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 January 2011, 17:45:13 »
Hallo

Je komt dan in de schaal HOf terecht . Zie eens bij de oostenrijkse firma Tiho ( www.Ti-H0.at ) of bij de firma Faller ( dacht ik ) .

gr Jos

GW

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 02 January 2011, 19:39:01 »
Maar WEL een leuk thema!  (y)

Ron H

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 January 2011, 19:57:41 »
Hoi Ron,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar als je nog geen/weinig ervaring hebt in zelfbouw ben ik bang dat het toch wat te hoog gegrepen is, gezien al je vragen in de laatste alinea.

Kan je niet beter eerst oefenen in bijvoorbeeld HO met styreen of messing. Er bestaan voldoende zelfbouw-modellen om het eens uit te proberen.

Groet Jaap

Je ontmoedigt me niet, je bent gewoon realistisch. Ben ik ook blij mee. Het probleem met pefenen in HO is dat ik de ruimte niet heb en dat ik het jammer vindt om mijn tijd te spenderen aan het maken van iets wat ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken. Stel dat ik iets in HO maak, zal het nooit echt rijden en dat verpest dan mijn motivatie weer.
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, dat alles zelf maken te veel wordt. Dan zal het denk ik ook nooit iets worden.

Misschien TT materiaal ombouwen voor op rails te rijden in Z, deze zijn 7 mm en TT is 1/120

Veel succes.

Johan

Daar kijk ik nog even naar. Ik denk dat Ronald's idee dan toch net iets makkelijker is, maar misschien dat dit schaaltechnisch wel beter uitpakt.

Ron, ik voel mij vereerd maar ben echt niet de enigste die een gooi naar zelfbouw doet..... Het is misschien wel handig om eerst weer eens wat "warm" te lopen. En dan is een maat van iets meer dan 3 mm spoorbreedte wel erg hoog gegrepen. Inmiddels weet ik zelf hoe lastig de 16,5 al is met m'n eigen project.

Ik zou standaard spul nemen, dus dan zou je voor Nn3 kunnen kiezen. Spoor Z als railmateriaal en spoor N als schaal. Je kunt dan Z onderstelletjes nemen en daar N wagons en/of locs op bouwen. Er is zelfs het een en ander te koop in die schaal.

Dit klinkt wel heel goed. Als ik dan naast een Spoor Z onderstel met een Spoor N kolenwagon erop (al dan niet zelf gemaakt), zouden de verhoudingen dan nog kloppen als ik er een preisertje N naast zet?

Hallo

Je komt dan in de schaal HOf terecht . Zie eens bij de oostenrijkse firma Tiho ( www.Ti-H0.at ) of bij de firma Faller ( dacht ik ) .

gr Jos

Klopt het dat bij Tiho het materiaal allemaal plastic is en niet gemaakt is om "echt" mee te rijden? Zo zie ik het wel op die site.

Maar WEL een leuk thema!  (y)

Vond ik dus ook, ik had wel eens meer leuke dingen gezien maar na een paar weken was ik daar wel weer overheen. Dit voorbeeld blijft al sinds de zomer door mijn hoofd spoken. Het heeft veel mogelijkheden.

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

roco

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2011, 10:12:21 »
Hallo

Je kunt deze site ook nog eens doornemen . Deze kunnen wel rijden . Dat kost je niets , de eventuele aan te schaffen voertuigen wel .

http://www.carocar.com/html/neu_06.html

gr Jos

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Online Online
    • belse roestkraam
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2011, 12:17:42 »
hoe weinig ruimte heb je nou feitelijk? zelf zou ik H0e gebruiken (schaal 1:87, spoorbreedte 9 mm) omdat je dan makkelijk verkrijgbaar goedkoop N-spul kunt gebruiken als basis voor de treinen en er in 1:87 veruit het meeste te krijgen is qua sceneryspul. Voor H0e is er ook al wel het een en ander kant en klaar te krijgen qua locjes, zelfs bij de grotere merken, en heel veel kleinseriekitjes, daar zit vast wel iets bij dat je gebruiken kunt. Veel ruimte hoeft het allemaal niet in te nemen, er is best veel kant en klare rails en ook flexrail te krijgen voor H0e (je kunt ook N-rails gebruiken en daar bielzen tussenuit knippen maar dat is minder mooi) dus je kunt hele krappe bogen maken, je hebt alleen klein tweeassig materieel dus dat komt er toch wel door. Om de zaak goed te laten rijden zou je nog het faller-idee kunnen jatten en magneetjes in de loc zetten en magneetband onder de rails plakken, dan trekt t locje beter en neemt vooral veel beter stroom af, want bij tweeassertjes op H0e wordt dat veruit je grootste probleem. (is bij gewoon H0-spoor al moeizaam genoeg)

Ron H

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 February 2011, 23:26:03 »
@Floris Dilz:

Sinds ik van de week 2 Caddy's vol met oude kleding en andere zooi richting mileustraat heb gebracht, heb ik ineens wel ruimte om een paar modules op te slaan  ;D

Het idee was eigenlijk om het op 2 of 3 modules van 80x60 te bouwen. En omdat de opstelsporen voor de mijningang erg veel ruimte in zouden nemen wilde ik zo klein mogelijk bouwen. Ik dacht juist dat dat in NM veel minder ruimte in beslag zou nemen, maar dat valt eigenlijk een beetje tegen. Op aanraden van Robert_N-Nm ook op wat sites gekeken, maar het aanbod van materiaal viel mij voor dit project tegen.

Qua beschikbaarheid van materiaal heb je natuurlijk gelijk, dat is in H0E (mede dankzij N) veel beter beschikbaar dan in Nm. De bielzen kan ik gewoon laten liggen gezien het allemaal straatspoor is en je dus toch geen biels ziet liggen en N-spul heb ik al het nodige van liggen.

Misschien moet ik mijn modulemaat ook aanpassen naar 100x30 of 100x40 en komt het dan allemaal veel beter uit.

De laatste paar weken heb ik het erg druk gehad, maar ik moet op deze manier maar weer eens terug naar de tekentafel. Denk dat dat een stuk makkelijker uitvoerbaar is.

@roco: bedankt voor de link, daar stonden wel wat leuke dingen bij.